المساعد الشخصي الرقمي

مشاهدة النسخة كاملة : أستفسار بخصوص زياده الـRam

MohamedYousri
24-10-2008, 00:01
بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم و رحمه الله وبركاته جميعا

انا حاليا املك 2 جيجا رامات و كنت ناوي ازودهم لـ4 جيجا ان شاء الله

فهل صحيح ان ويندوز فيستا 32 بت لن تستطيع التعرف سوي علي 3.25GB من السرعه ولا هذا العيب في XP 32بت فقط

و هل علشان استفيد من الرامات الـ4 جيجا كاملين لازم انزل ويندوز فيستا 64 بت ؟؟؟

و ما الفرق بين الـ32 بت و الـ64 بت و هل ستواجهني مشاكل في الالعاب و البرامج و التطبيقات الاخري مع الـ64 بت ام ليس هناك فارق ؟؟؟

مع العلم اني استخدم فيستا SP1 حاليا و اريد الاستفاده القصوي من الرامات الـ4 جيجا حين تركيبها

ramy
24-10-2008, 01:17
و هل علشان استفيد من الرامات الـ4 جيجا كاملين لازم انزل ويندوز فيستا 64 بت ؟؟؟
نعم، انت مضطر لتنزيل اي نظام يعمل بـ 64 بت، سواء كان اكس بي ام فيستا.

ما الفرق بين الـ32 بت و الـ64 بت و هل ستواجهني مشاكل في الالعاب و البرامج و التطبيقات الاخري مع الـ64 بت ام ليس هناك فارق ؟؟؟
القليل من البرامج لا تعمل مع انظمة التشغيل 64 بت، اما الالعاب، فلا استطيع ان اجزم لاني لا اهتم بها، لكن لا اظن انه يوجد لعبة واحدة لن تعمل معك على نظام تشغيل 64 بت، ولكنك حتما ستخسر جزءا من الاداء، لكنه طفيف.

MohamedYousri
24-10-2008, 03:55
ما فهمتش قصدك ايه بأني هخسر جزء من الاداء ؟؟؟

ولكنك حتما ستخسر جزءا من الاداء، لكنه طفيف.

انا عندي CPU:Intel® Core™ 2 Duo CPU E7200 @ 2.53GHz 3MB L2 Cach فهل ده يدعم الـ64 بت ولا لأ ؟؟؟

عيسى عع
24-10-2008, 04:08

انا عندي CPU:Intel® Core™ 2 Duo CPU E7200 @ 2.53GHz 3MB L2 Cach فهل ده يدعم الـ64 بت ولا لأ ؟؟؟

نعم يدعم وسوف يزيد الأداء 50بالمئة وستصبح الألعاب جامدة وسترى الفرق

MohamedYousri
24-10-2008, 11:07

وده بسبب ان الويندوز 64 bit هيستفيد من النواتين اللي موجودين ف البروسيسور عكس الـ32 Bit اللي بيتعامل مع نواه واحده فقط ولا انا كده فاهم غلط ؟؟؟

ramy
24-10-2008, 12:11
اقصد انه بما انك ستلعب العاب صممت اصلا للتشغيل على نظام يعمل ببيئة 32 بت، فان تشغيل هذه الالعاب على نظام تشغيل 64 بت سيؤدي الى خسارة طفيفة في الاداء، اما مع الالعاب التي صممت لها نسخ خاصة بانظمة 64 بت فانها ستتفوق على نسخ الـ 32 بت بفارق ملحوظ،

يدعم بكل تاكيد :)

ممكن مصدر لكلامك اخي الكريم :)

وده بسبب ان الويندوز 64 bit هيستفيد من النواتين اللي موجودين ف البروسيسور عكس الـ32 Bit اللي بيتعامل مع نواه واحده فقط ولا انا كده فاهم غلط ؟؟؟
لا مش كده، وانت فاهم غلط :)
كلا النظامين يتعاملان مع نواتين طالما ان التطبيق يدعم نواتين.

ramy
24-10-2008, 12:15
اخي صاحب الموضوع راجع هذا الرابط ستسفيد منه كثيرا:
https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=71398

MohamedYousri
24-10-2008, 13:02
CPU:Intel® Core™ 2 Duo CPU E7200 @ 2.53GHz 3MB L2 Cach

Motherboard:GIGABYTE GA-EP35-DS3L With Intel® P35 + ICH9 Chipset

RAM:2x1GB KINGSTONE DDR2 800MHz @ Dual Channel Mode

Video Card:GIGABYTE ATI Radeon HD 3650 512MB Working @ 1276 MB PCI-E 2.0 x16

HDD:WD Caviar® Blue™ WD3200AAJS 320GB SATA II 8 MB Cache

دي مواصفات جهازي الحاليه و رفع الرامات لـ4 جيجا متوقف بعد الاقتناع بنظام Vista 64-bit فقط

المقاله رائعه جدا جدا و افادتني كثيرا وانا حاليا بنزل نسخه Vista 64-bit تحت اسم Microsoft.Windows.Vista.with.Service.Pack.1.x64.Un touched و سأقوم بتجربتها قبل شراء الرامات علشان اعرف في اي مشاكل هتحصل مع البرامج و الالعاب ولا كله هيبقي تمام

وانا كنت شفت صور لـVista 32-bit شغاله علي 4GB رامات و ظاهرين كلهم ف هل ده مجرد كتابه فقط تم تحديثها مع الـSP1 من مايكروسوفت علشان تريح الناس نفسيا ولا فعلا بعد الـSP1 تمت الاستفاده من كامل الرامات ؟؟

شكرا جزيلا ليكوا و لو في اي نصيحه تانيه انا منتظرها

جزاكم الله كل خير

ramy
24-10-2008, 17:03
CPU:Intel® Core™ 2 Duo CPU E7200 @ 2.53GHz 3MB L2 Cach

وانا كنت شفت صور لـVista 32-bit شغاله علي 4GB رامات و ظاهرين كلهم ف هل ده مجرد كتابه فقط تم تحديثها مع الـSP1 من مايكروسوفت علشان تريح الناس نفسيا ولا فعلا بعد الـSP1 تمت الاستفاده من كامل الرامات ؟؟

شكرا جزيلا ليكوا و لو في اي نصيحه تانيه انا منتظرها

جزاكم الله كل خير
تماماً، هي مجرّد كتابة لا اكثر.

MohamedYousri
24-10-2008, 23:17
اخر استفسار بإذن الله

بفرض اني تخليت عن فكره تزويد سعه الرامات لـ4GB و هستقر علي المكونات الحاليه السابق ذكرها

حينها يكون ايهما افضل Vista 32-bit ام Vista 64-bit

انا حاليا بحمل نسخه Vista 64-bit و قربت اخلص التحميل

!! NoMeRcY !!
24-10-2008, 23:21
مفيش مشكلة لو شتغلت على أي نسخة منهم ونسخة الــ 64 بت قوية جداً .

MohamedYousri
24-10-2008, 23:44
مفيش مشكلة لو شتغلت على أي نسخة منهم ونسخة الــ 64 بت قوية جداً .

يعني بإذن الله تحققلي اقصي استفاده من مكونات جهازي عند الاحتياج ليها ولا هتبقي محصله بعضها

علي فكره احنا مشكلتنا كمستخدمين عرب اننا بنخاف نجرب الحاجه ف حين لو جربناها هنشوف ايه الحلو اللي فيها و ايه الوحش

علشان كده انا بجمع الاراء و هبتدي اجربي الـ64-bit

انا لما جبت المكونات المذكوره ف الموضوع ما كنتش عايز اتنقل لـVista وبعد ما جبت نسخه نضيفه SP1 وجربته ندمت اني ما استخدمتوش من زمان لأني حسيت بفرق جامد جدا و حسيت انه فعلا بيستغل امكانيات الجهاز اللي هو متسطب عليه

جزاك الله كل خير علي ردك يا غالي

!! NoMeRcY !!
25-10-2008, 00:12
أخوي ليس هنالك ما يخيف من ويندوز 64 بت :) بالعكس افضل ويندوز على الاطلاق ولو عندي نسخة منيحة انزلها من الان .
شغلها عادي رح تشتغل ورح تنبسط عليها جداً .. ومفيش برنامج ما رح يشتغل الا والو مقابل
وعلى ما أضن مع اول تنصيبها لن تحتاج الا لنسخة انتي فايروس 64 بت لا أكثر .

وانا اتعجب ممن يدعون ان نسخة الــ 64 بت تحتاج الى برامج وكذا وكذا ... الامر اسهل من هذا كله
اي برنامج كما قلت لك وله مقابل .

MohamedYousri
25-10-2008, 00:20
أخوي ليس هنالك ما يخيف من ويندوز 64 بت :) بالعكس افضل ويندوز على الاطلاق ولو عندي نسخة منيحة انزلها من الان .
شغلها عادي رح تشتغل ورح تنبسط عليها جداً .. ومفيش برنامج ما رح يشتغل الا والو مقابل
وعلى ما أضن مع اول تنصيبها لن تحتاج الا لنسخة انتي فايروس 64 بت لا أكثر .

وانا اتعجب ممن يدعون ان نسخة الــ 64 بت تحتاج الى برامج وكذا وكذا ... الامر اسهل من هذا كله
اي برنامج كما قلت لك وله مقابل .

وعلي حد علمي كمان انه يقبل تشغيل البرامج اللي بتشتغل علي 32 بت و ان ما اشتغلش ف العيب من البرنامج

لكن في اعضاء قالت انه هيكون اداء الالعاب اقل بحاجه بسيطه في حاله ان مفيش رامات كتير

انا نزلت نسخه اسمها Microsoft.Windows.Vista.with.Service.Pack.1.x64.Un touched-Vaku و دي موجوده علي موقع تورنت ليش

مستني تعليقك يا غالي و جزاك الله كل خير

!! NoMeRcY !!
25-10-2008, 00:57
النسخة شكلها ممتازة .. وقد تكون معدلة من قبل جهة .. كما يفعل الكثيرين بتعديل النسخ
أما بخصوص برامج الــ 32 بت ما في مشكلة مكن تشتغل جميعها .. انا عندي مجموعة كبيره من البرامج وشغاله عادي مفيش مشكلة .. برامج ضغط .. برامج تصميم .. برامج ميديا .. برامج نسخ .. برامج تحويل .. برامج تعديل .. كلها شغاله بدون مشاكل ..

بخصوص الالعاب انا مجرب كل الالعاب على الــ 64 بت ومفيش مشكلة كمان عادي بتشتغل زي الــ 32 بت واحسن .. تابع المنتديات الاجنبية تلاقي الكل يستخدم فيستا 64 بت واغلب الاختبارت في الوقت الحالي للالعاب تتم على الفيستا 64 بت .. وانا مشكلتي انو مفيش عندي نسخة منيحة ولو كان عندي انزلها من هذه اللحظة
اصلاً بفكر ارجع انزل ويندوز XP 64 :).

MohamedYousri
25-10-2008, 00:59
النسخة شكلها ممتازة .. وقد تكون معدلة من قبل جهة .. كما يفعل الكثيرين بتعديل النسخ
أما بخصوص برامج الــ 32 بت ما في مشكلة مكن تشتغل جميعها .. انا عندي مجموعة كبيره من البرامج وشغاله عادي مفيش مشكلة .. برامج ضغط .. برامج تصميم .. برامج ميديا .. برامج نسخ .. برامج تحويل .. برامج تعديل .. كلها شغاله بدون مشاكل ..

بخصوص الالعاب انا مجرب كل الالعاب على الــ 64 بت ومفيش مشكلة كمان عادي بتشتغل زي الــ 32 بت واحسن .. تابع المنتديات الاجنبية تلاقي الكل يستخدم فيستا 64 بت واغلب الاختبارت في الوقت الحالي للالعاب تتم على الفيستا 64 بت .

اللي رافع النسخه علي موقع تورنت ليش قايل انها نسخه اصليه بتاعت الـMSDN مش ملعوب فيها بتاتا و انا عندي اختها بس 32 بت و شغاله بأمتياز معايا

معلومات ملف الـNFO اللي مع النسخه

================================================== ====
| |
| ** ** *** ** ** ** ** |
| ** ** ** ** ** ** ** ** |
| ** ** ** ** **** ** ** |
| ** ** ********* ***** ** ** |
| ** ** ** ** ** ** ** ** |
| *** ** ** ** ** ***** |
| |
* P R E S E N T *
@ @
@ Microsoft Windows Vista with Service Pack 1 (x64) @
@ @
[ Original and untouched image from MSDN ]
+ +
+ Release by ....: Vaku +
+ Release Date ..: 2008/09/29 +
+ Post Date .....: 2008/02/28
+ Files .........: 1 +
+ File type .....: ISO +
+ Size ..........: 3,66 GB (3á930á677á248 bytes) +
+ +
- -
- Checksums of MSDN realise (to check this image): -
- -
- SHA1: BDADC46A263A7BF67EB38609770E4FDBD05247CB -
- ISO/CRC: 5CC5BE14 -
- -
| |
| |
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!
! !
! If you like it, buy it! !
! !
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!

يعني اتوكل علي الله اخي الفاضل و ابتدي اجهز نفسي لتنزيل الـ64 بت :):)

!! NoMeRcY !!
25-10-2008, 01:04
نزلها واتوكل على الله وانت بتقول MSDN يعني نسخة نادرة مصممة لكل مشترك وباحث في مجال تطوير برامج
بعكس الــ OEM الي تم صنعت خصيصا لمعامل أجهزة الكمبيوتر اي انها اصدار لشركات تصنيع الاجهزة فقط .

نزل ولا يهمك أخي .. وان شاء الله تكون نسخة ولا اروع :)

MohamedYousri
25-10-2008, 01:12
نزلها واتوكل على الله وانت بتقول MSDN يعني نسخة نادرة مصممة لكل مشترك وباحث في مجال تطوير برامج
بعكس الــ OEM الي تم صنعت خصيصا لمعامل أجهزة الكمبيوتر اي انها اصدار لشركات تصنيع الاجهزة فقط .

نزل ولا يهمك أخي .. وان شاء الله تكون نسخة ولا اروع :)

شكرا ليك يا غالي علي مساعدتك و صبرك و تحملك لجميع اسألتي

و والله لو حبيت اني ارسلك اسطواننتين بالنسختين اللي عندي انا تحت امرك حتي لو كنت ف الصين

جزاك الله كل خير مره اخري

!! NoMeRcY !!
25-10-2008, 01:17
مشكور اخوي ما تقصر يا غالي
وبالعكس انا تحت امرك يا طيب :)

MohamedYousri
25-10-2008, 02:15
مشكور اخوي ما تقصر يا غالي
وبالعكس انا تحت امرك يا طيب :)

انا خلاص الحمد لله معايا النسخه و خلاص حرقتها علي اسطوانه و باقي التجربه

بلم دلوقتي التعريفات و اي برامج انا محتاجها نازل منها نسخه مخصوصه للـ64 بت

تعريف كارت الشاشه بس اللي هحتاجه علشان اسطوانه تعريف الماذر بورد معاها تعريفات الـ64 بت

الف شكر ليك و جزاك الله عني كل خير

ammaR80
25-10-2008, 08:03
نصب Vista X64 SP1

عيسى عع
26-10-2008, 16:15
الفيستا ألتمت مدموج فيها كل التعريفات أتوكل على الله وفرمت

wild cat
26-10-2008, 22:33
طب يا جماعه انا عايز رابط للنسختين ال32 وال 64 بت بس يكونو SP1 علشان عايز احملهم

لو امكن تساعدونى فيها يبقى جزاكم الله خيرا

عيسى عع
27-10-2008, 17:02
حاضر يابوي

تحتاج نظام التشغيل 64بت

فيستا ألتمت 64بت
VISTA ULTMATE 64 BIT
[/SIZE]

رابط التحميل (https://torrents.thepiratebay.org/3555915/vista_32_and_64_bit.3555915.TPB.torrent)

كود التفعيل : YFKBB-PQJJV-G996G-VWGXY-2V3X8

[COLOR="Red"][B]ووافنا بالنتيجة