اممم انت عارف الهازويل ريفريش سرعاته عالية فالحرارة بتاعته تزعل اوى فى الضغط الكبير , خصوصا مع كارت شاشة قوى الجهاز حرارته بتبقى تمااام بصراحة ..
بص يسيدي انا لسة جايب ال hyper 212 evo اول امبارح الحرارة بالمشتت الافتراضى كانت بتوصل في الضغط 65 -68 وساعات بتخش في 70 كمان اما في الخمول بقى كانت في حدود 39 - 40 - 42
لما ركبت المشتت الحرارة منزلتش كتير !!! يعنى فى الخمول كانت 35 - 37 !!!!
لكن فرقت فين ؟ فى الضغط
فى الضغط الحرارة الحمدلله بتكون فى حدود 48 - 55 ودة الضغط العالى جدا الى كان بيوصل فيها ل 70 بالمشتت الافتراضي
فا الفرق فى الخمول انا شايف مفيش فرق تخيل ! لكن هيفرق فى الضغط لما مروحة المشتت تعلى
دة من تجربتي ف الحرارة فى الضغط اهم شئ كدة كدة الخمول طبيعي + ان مروحة المشتت بتبقى بطيئة فمش هتحس بفرق فى الخمول وانا شفت المشتت بتاعك وعلمت سيرش لقيت حجمة كويس ك heat sink and fan اتاكد من تركيب مشتتك مظبوط وانك حاطط الكولر بشكل سليم
لان تركيب المشتت هو سهل لكنه شغلانة لو هتجيبة لاول مرة انا اعدت بتاع ساعة عشان اركب الايفو
حاجة اخيرة ممكن المروحة متكونش قوية اوى شوف لو المشتت ينفع يتركبله مروحة زيادة ركبها واهتم بتبريد الكيس بشكل عام انا جبت مروحتين شفط هوا حطتهم فوق عشان يساعدوا مع المشتت بردو , يعنى ممكن مشتتك يكون تماام وكل شئ لكن حرارة الكيسة عالية ودة هيأثر بالسلب ع المشتت
المفضلات