صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 30 من 30

الموضوع: لدى استفسار بخصوص كابل hdmi

عضوية جديدة

رد: لدى استفسار بخصوص كابل hdmi

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة LEAGUE مشاهدة المشاركة
    هذا كابل سوف يجعل جوده كامله الوضوح فى جميع الفيديوهات فيديوهات النت وفيديوهات على الجهاز وتكون الجوده كامله الوضوح فى العاب وهل سوف يحسن الاداء يجعل الجهاز يعمل بكامل الكفاءه والاداء بدون اى مشاكل
    اخي LEAGUE من الآخر عموم كابلHDMI يعرض صورة عالية الدقة وصوت كذلك يجعل كرت الشاشة يعمل الكرت بكل طاقته عليه ولكن الاخطاء التي تحصل من النوعية الرديئة هي كالآتي 1-تقطع فالصورة او الصوت 2- عدم عرض الصورة وتختلف من جهاز لاخر فقد يعمل الكابل معاك بالبلايستيشن( PlayStation )دون الحاسبة بسبب الموصلات السليكونية الموجودة بالكرت تحتاج لتوصيل عالي السرعة مثلا

ولكن لو ظهرت الصورة بالحاسبة على كابل HDMI ما ولو على دقة متوسطة والصوت واضح كذلك فهو شغال فالتقطيع بتغير للدقة العالية قد يكون لسبب غير الكابل بدليل قدعمل بدقة ما
    التعديل الأخير تم بواسطة فارس الكعبي ; 12-08-2013 الساعة 17:20 سبب آخر: خطأ املائي ليس الكل معصوم لكن القصد واضح على كل

عضوية جديدة

كل الانت بتقول عليه ده انا عملتو كويس منزل احدث تعريف وكمان مسطب الويندوز جديد من الاول مسطب ويندوز ومنزل عليه مسطب احدث تعريف لكارت شاشه وكمان ظابط الاعدادات من control center وبعدين انا مجربتش في العاب المشكله اساسا بتحصل على اثناء تحميل ويندوز او بعد ما بيحمل على سطح المكتب وطبعا لازم افعل بعد ما اجرب اى شئ لازم اروح على windows experience index ده بيبين لو في مشاكل بيحصل تقطيع وتهنيج بعمل اختبار على جهازى على نتيجه وتقييم لقطع الهاردوير لجهازى بيحصل بعض تقطيع او تهنيج وبتظهر رساله display بس انا مظبط جهاز لازم اخل على كسر سرعه من catalyst وبقلل gpu clock من 940 الى 880 او وحاليا انا عامل التانيه الهيه مقلل gpu clock من 940 الى 930 ومخلى خاصيه power control setting بدل من 0 تحت صفر الهيه 5- واجعل gpu clock 930 او اخليهه على وضعه الافتراضى الهو 0 ولا تحت الصفر ولا فوق الصفر ده وضعهه الافتراضى 0 ولا زياده ولا ناقص واجعل gpu clock 880 وهو اساسا طبيعى الى gpu clock 940 مش بيحصل اى تقطيع او خروج او اى مشاكل وكل ده بيظهر اساسا لما بعمل windows experience index اعمل rating this computer لو هيحصل مشكله مش بيكمل للاخر الاختبار وطبعا هيعمل اكيد مشاكل ايضا في العاب لكن مفيش مشاكل بيكمل للاخر وفى العاب بلاحظ مش بيحصل اى مشاكل وكل الانت بتقولو ده انا مخلى بالى مينو وجربتو وعملتو وانا مجربتش طبعا على شاشه اخرى لان مفيش حد اعرفو ولا عندى شاشه اخرى
    اخي LEAGUE قد يكون الخلل بالبور سبلاي مزود الطاقة جرب غيره للفحص واذا لم ينفع كذلك
    عمل ريت واختبار لقطع الجهاز ليس مهم
    اصلا والتصنيف لها مع كابل HDMI لا يغير نتيجة التصنيف

وعدم اتمام عملية التصنيف قد يكون لنقص بعض البرامج الداعمة لبعض سوفتويراللعاب مثل dotNet اوPhysX او OpenAL1.1 الخ
    وايضا اصل عمل الريت غير مهم طالما الفيديو والاجرافيك شغال لديك بل بعد فترة تراه عمل من تلقاء نفسه في بعض الاحيان

عضو ذهبي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فارس الكعبي مشاهدة المشاركة
    اخي LEAGUE من الآخر عموم كابلHDMI يعرض صورة عالية الدقة وصوت كذلك يجعل كرت الشاشة يعمل الكرت بكل طاقته عليه ولكن الاخطاء التي تحصل من النوعية الرديئة هي كالآتي 1-تقطع فالصورة او الصوت 2- عدم عرض الصورة وتختلف من جهاز لاخر فقد يعمل الكابل معاك بالبي ستي شين دون الحاسبة بسبب الموصلات السليكونية الموجودة بالكرت تحتاج لتوصيل عالي السرعة مثلا

ولكن لو ظهرت الصورة بالحاسبة على كابل HDMI ما ولو على دقة متوسطة والصوت واضح كذلك فهو شغال فالتقطيع بتغير للدقة العالي قد يكون لسبب غير الكابل بدليل قدعمل بدقة ما
    من فضلك ارجو توضيح كلامك بعض كلامك ليس مفهوم انا فهمت الجزء الاول عايزك توضحلى باقى كلامى من اول الاخطاء التي تحصل من النوعيه الرديئه هي كالاتى وباقى كلام البعدو مش مفهوم جيدا مثل كلمه بالي ستي شين مش فهمك وانا كل العايز اعرفو هل اكيد هذه مشكله عندى في كارت شاشه انو ليس يعمل بكل طاقتو وكل قوه هل من كابل او ممكن يكون في سبب اخر وايه ياترى ما هو سبب الاخر الجاعل اداء الكارت غير مستقر وغير ثابت ممكن يكون في سبب ايه غير كابل جاعل ان كارت ليس مستقر وثابت واحيانا يقطع ويهنج او ليس يعمل بكل كفائتو

عضوية جديدة

من فضلك ارجو توضيح كلامك بعض كلامك ليس مفهوم انا فهمت الجزء الاول عايزك توضحلى باقى كلامى من اول الاخطاء التي تحصل من النوعيه الرديئه هي كالاتى وباقى كلام البعدو مش مفهوم جيدا مثل كلمه بالي ستي شين مش فهمك وانا كل العايز اعرفو هل اكيد هذه مشكله عندى في كارت شاشه انو ليس يعمل بكل طاقتو وكل قوه هل من كابل او ممكن يكون في سبب اخر وايه ياترى ما هو سبب الاخر الجاعل اداء الكارت غير مستقر وغير ثابت ممكن يكون في سبب ايه غير كابل جاعل ان كارت ليس مستقر وثابت واحيانا يقطع ويهنج او ليس يعمل بكل كفائتو
    اولا نتفق ليس كل كابل اشتغل على جهاز معين ان يعمل بالضرورة على الاخر فقد لا يعمل لقوة الجهاز الآخر (فيحتاج الى كابل سريع )اوكانت مخارج ال HDMI له اي لكارت الشاشة غير مطلية بالذهب حسب تصنيع الشركة فليس بالضرورة ان يعمل عليه كل كابل فقد تضبط معه نوعية خاصة واقصد بالعمل الكابل ان يعرض الصورة والصوت وهذا اضا يدخل فالمشكلات لكن من جهة نفس الكرت
    والمشكلات الشائعة للكابل الرديء 1 الكابل يعرض صورة لكن بمجرد ان انطفاء الكهرباء وتحول الى طاقة اليوبي اس تختفي الصورة 2 ان تظهر الصورة بنمش او عدم صفاء الصورة 3 عدم صفاء الصوت 4 ان تظهر الصورة وتختفي في بعض الاحيان بمجرد تحريك الكابل 5 ان لا تظهر الصورة اطلاقا
    نأتي للجزء الاخير
    كرتك انشا الله شغال تماما وتحفة طالما اشتغل سابقا على دقة 1600X1200

ومسألة التهيج اثناء عمل الاختبار طبيعي ولو اشتغل عندك الكابل على دقة مثلا اقل من 1080P ليس ان كرتك فيه خلل وكذلك الكابل بل قد تكون المشكلة مع اعلى دقة بسبب مزود الطاقة فكرت الشاشة عند عمل ريت واختبار لقطع الهاروير يحتاج الى اعلى طاقة ممكنة واحتمال ان البور سبلاي مالتكم لا يزوده بالطاقة الكافية ولذا لا تتم عملية التصنيف والاختبار لديك ولا تشك بعدم قدرة الكرت لديك اطلاقا فهو كرت قادر على تشغيل اعتى اللعاب على دقة 1080P
    التعديل الأخير تم بواسطة فارس الكعبي ; 12-08-2013 الساعة 16:10

عضو ذهبي

اولا نتفق ليس كل كابل اشتغل على جهاز معين ان يعمل بالضرورة على الاخر فقد لا يعمل لقوة الجهاز الآخر (فيحتاج الى كابل سريع )اوكانت مخارج ال HDMI له اي لكارت الشاشة غير مطلية بالذهب حسب تصنيع الشركة فليس بالضرورة ان يعمل عليه كل كابل فقد تضبط معه نوعية خاصة واقصد بالعمل الكابل ان يعرض الصورة والصوت وهذا اضا يدخل فالمشكلات لكن من جهة نفس الكرت
    والمشكلات الشائعة للكابل الرديء 1 الكابل يعرض صورة لكن بمجرد ان انطفاء الكهرباء وتحول الى طاقة اليوبي اس تختفي الصورة 2 ان تظهر الصورة بنمش او عدم صفاء الصورة 3 عدم صفاء الصوت 4 ان تظهر الصورة وتختفي في بعض الاحيان بمجرد تحريك الكابل 5 ان لا تظهر الصورة اطلاقا
    نأتي للجزء الاخير
    كرتك انشا الله شغال تماما وتحفة طالما اشتغل سابقا على دقة 1600X1200

ومسألة التهيج اثناء عمل الاختبار طبيعي ولو اشتغل عندك الكابل على دقة مثلا اقل من 1080P ليس ان كرتك فيه خلل وكذلك الكابل بل قد تكون المشكلة مع اعلى دقة بسبب مزود الطاقة فكرت الشاشة عند عمل ريت واختبار لقطع الهاروير يحتاج الى اعلى طاقة ممكنة واحتمال ان البور سبلاي مالتكم لا يزوده بالطاقة الكافية ولذا لا تتم عملية التصنيف والاختبار لديك ولا تشك بعدم قدرة الكرت لديك اطلاقا فهو كرت قادر على تشغيل اعتى اللعاب على دقة 1080P
    انا برضو كنت حاسس وشاكك في البور سبلاي هو لما اشتغل كارت على شاشه اكبر وتقنيات عاليه جرافيك اعلى واداء اعلى بيتعرض على دقه جرافيك اقوى واعلى اصبح يستهلك كهربا اكتر و اصبح البور عليه ضغط اكتر لذلك لازم اقلل سرعه gpu clock لكارت شاشه انا لدى بور سبلاي هو HEC COUGAR CM 700 WATT وهذا كارت شاشه HD 6970 بيحتاج اقصى حد 550 واط لكن ممكن كارت شاشه لدى لانو نسخه احترافيه ومكسوره سرعه مصنعيه ممكن تحتاج توصل الى 600 واط اقصى حد لكارت شاشه لدى هو 600 واط وانا بور سبلاي لدى بور سبلاي اصلى HEC COUGAR CM 700 WATT هل ممكن بور سبلاي لدى ليس يعمل بكامل الكفاءه وليس ياخد من كهربا المنزل ليس ياخد وليس يعمل 700 واط كامله
    التعديل الأخير تم بواسطة LEAGUE ; 12-08-2013 الساعة 17:56

عضوية جديدة

انا برضو كنت حاسس وشاكك في البور سبلاي هو لما اشتغل كارت على شاشه اكبر وتقنيات عاليه جرافيك اعلى واداء اعلى بيتعرض على دقه جرافيك اقوى واعلى اصبح يستهلك كهربا اكتر و اصبح البور عليه ضغط اكتر لذلك لازم اقلل سرعه gpu clock لكارت شاشه انا لدى بور سبلاي هو HEC COUGAR CM 700 WATT وهذا كارت شاشه HD 6970 بيحتاج اقصى حد 550 واط لكن ممكن كارت شاشه لدى لانو نسخه احترافيه ومكسوره سرعه مصنعيه ممكن تحتاج توصل الى 600 واط اقصى حد لكارت شاشه لدى هو 600 واط وانا بور سبلاي لدى بور سبلاي اصلى HEC COUGAR CM 700 WATT هل ممكن بور سبلاي لدى ليس يعمل بكامل الكفاءه وليس ياخد من كهربا المنزل ليس ياخد وليس يعمل 700 واط كامله
    حاول اتجرب لان كروت ATI تحتاج طاقة عالية وغالبا الرقم بالنسبة ل(Power supply ) الموجود به من اداءه للواطية التي يحتاجاها الحاسوب لا تكون دقيقة في مقام العمل فقد يكون هوذات400w لكن لا يعطيك سوى 250w وهكذا
    ولا تأخذ الكلام على انه اقولك ان البورسبلاي مالتك عادي مثلا لكن كما بينت فهناك دراسات لانواع البورات المزودة للطاقة ويعطى لها كذا شهادة فالاداء للنوع الجيد مثل شركة زلمان

عضو ذهبي

هل من المعقول هذا بور سبلاي hec cougar cm 700 watt ليس يعطى كفاءه عاليه وليس يطلع كل طاقه الذى كارت يحتاجهه وهل ممكن كمان يكون الفعلى بتاعو والحقيقه ليس 700 واط هل الفعلى بتاعو والحقيقه هو ممكن يكون ما بين 550 واط الى 600 واط

عضوية جديدة

هل من المعقول هذا بور سبلاي hec cougar cm 700 watt ليس يعطى كفاءه عاليه وليس يطلع كل طاقه الذى كارت يحتاجهه وهل ممكن كمان يكون الفعلى بتاعو والحقيقه ليس 700 واط هل الفعلى بتاعو والحقيقه هو ممكن يكون ما بين 550 واط الى 600 واط
    اخي واقعا صرف الكرت الرسومي من AMD معروف بصرفه للطاقة الزائدة عند التحميل عليه لدى اهل الخبرة

اكثر من الكرت الرسومي من NVIDIA بكثير وهي احدى مشاكل AMD وايضا ما ذكرته لك بشأن قراءة بعض البورات ليست دقيقة في مقام العمل هو كذلك مسلم لدى اهل الخبرة
    وللطيفة جودة البور سبلاي تابع للشركة الجيدة المستخدمة لمواد ذات جودة مثل Enermax وEVGA
    لكن كما قلت لك ليس بالضرورة ان البورسبلاي لديك ليس دقيقا فقد يكون كافي وزيادة لكن لا اعلم ما يمنعك من التجربة مجرد للتأكد والفحص لا اكثر و كون على ثقة هناك ايضا كروت مكتوب ضمن المواصفات تحتاج الى كذا رقم من الواطية لكن عند العمل والذراوة الشاقة تاخذ اكثر من اللازم وانا حدث معي في نفس كروت NVIDIA الاخير
    التعديل الأخير تم بواسطة فارس الكعبي ; 12-08-2013 الساعة 19:27

عضو ذهبي

اخي LEAGUE قد يكون الخلل بالبور سبلاي مزود الطاقة جرب غيره للفحص واذا لم ينفع كذلك
    عمل ريت واختبار لقطع الجهاز ليس مهم
    اصلا والتصنيف لها مع كابل HDMI لا يغير نتيجة التصنيف

وعدم اتمام عملية التصنيف قد يكون لنقص بعض البرامج الداعمة لبعض سوفتويراللعاب مثل dotNet اوPhysX او OpenAL1.1 الخ
    وايضا اصل عمل الريت غير مهم طالما الفيديو والاجرافيك شغال لديك بل بعد فترة تراه عمل من تلقاء نفسه في بعض الاحيان
    هو بيعمل ليس يوجد عيوب برامج وجميع هذه برامج لدى متسطبه وهو يعمل وتظهر نتائج التصنيف انا اقول لك عند مشكله كارت شاشه عندما تحدث لما اجعل سرعه كارت شاشه الافتراضيه انا وبعمل عمليه الريت تصنيف يحصل تقطيع وحتى الاقى نتيجه بتخرف ويحدث تهنيج مع مضى الوقت او عندما اطفى جهاز واشغلو في وقت لاحق بعد ساعات يحصل تهنيج قوى يقف الجهاز لكن عندما افعل من برنامج كسر سرعه catalyst control center ادخل ويتم تقليل سرعه gpu clock عندما اقلل سرعه gpu clock عن سرعه الافتراضيه سرعتو الافتراضيه هى 940 يتم تقليل gpu clock الى 880 لا يحدث تقطيع اثناء عمل الريت وتظهر نتايج التقييم طبيعيه وصحيحه ولا يحدث اى مشاكل ويشتغل طبيعى لكن بيكون اخرو بلعفيه

عضوية جديدة

هو بيعمل ليس يوجد عيوب برامج وجميع هذه برامج لدى متسطبه وهو يعمل وتظهر نتائج التصنيف انا اقول لك عند مشكله كارت شاشه عندما تحدث لما اجعل سرعه كارت شاشه الافتراضيه انا وبعمل عمليه الريت تصنيف يحصل تقطيع وحتى الاقى نتيجه بتخرف ويحدث تهنيج مع مضى الوقت او عندما اطفى جهاز واشغلو في وقت لاحق بعد ساعات يحصل تهنيج قوى يقف الجهاز لكن عندما افعل من برنامج كسر سرعه catalyst control center ادخل ويتم تقليل سرعه gpu clock عندما اقلل سرعه gpu clock عن سرعه الافتراضيه سرعتو الافتراضيه هى 940 يتم تقليل gpu clock الى 880 لا يحدث تقطيع اثناء عمل الريت وتظهر نتايج التقييم طبيعيه وصحيحه ولا يحدث اى مشاكل ويشتغل طبيعى لكن بيكون اخرو بلعفيه
    على ما يبدو ان جميع اجزاء حاسبتك سليمة لكن جاي تواجه المشكلة بسبب كسر السرعة للكارت بدليل عندما تجعل سرعة معالج الكارت 880MHZ يعمل الكارت بصورة طبيعية وهذه اعداداته الافتراضية بدون كسر للسرعة اول تصنيعه
    وعليه عند كسر السرعة بزيادة سرعة معالج الكرت( Core clock) الى مثلا 940 ولابد من زيادة سرعة شادر الكارت (Shader clock ) وسرعة ذاكرة الكارت ( Memory clock ) على نحو يتناسب مع سرعة معالج الكارت ونتأكد من استقرار درجة الحرارة ان لا تتجاوز65 % كما انه نتأكد من نفس اخراج الصورة واذا حتاج الامر فالحرارة نزود سرعة الفان وبالنسبة لك تملك مشتت احترافي على ما اتصور
    ولابد ان تكون درج حرارة الكارت مقبولة قبل كسر السرعة مثل 40%

ملاحظة اعلم بأن الكرت لديك مكسور السرعة مصنعيا لكن افترض ان سرعة الشادر الرام للكارت ملعوب بها لم تتناسب وسرعة معالج الكارت 940او ان حرارة الكرت غير مستقرة وايضا سرعة معالج الكارت 880 هذا الافتراضي للبطاقة قبل الكسر المصنعي
    وايضا احتمال البورسبلاي وارد يبقى

وحقيقة اخي انا لم اعرف مقدار تردادات مثل كرتكم اذ لم اكسره نعم طبقت العملية مع بعض الكروت المتوسطة لنفيديا

:rolleyes:فارجو من الشباب لو احد عنده اطلاع على ضبط تردادات كرتكم وانا اسف عالتطويل وياكم بلا محصل
    التعديل الأخير تم بواسطة فارس الكعبي ; 12-08-2013 الساعة 22:00

عضو ذهبي

على ما يبدو ان جميع اجزاء حاسبتك سليمة لكن جاي تواجه المشكلة بسبب كسر السرعة للكارت بدليل عندما تجعل سرعة معالج الكارت 880MHZ يعمل الكارت بصورة طبيعية وهذه اعداداته الافتراضية بدون كسر للسرعة اول تصنيعه
    وعليه عند كسر السرعة بزيادة سرعة معالج الكرت( Core clock) الى مثلا 940 ولابد من زيادة سرعة شادر الكارت (Shader clock ) وسرعة ذاكرة الكارت ( Memory clock ) على نحو يتناسب مع سرعة معالج الكارت ونتأكد من استقرار درجة الحرارة ان لا تتجاوز65 % كما انه نتأكد من نفس اخراج الصورة واذا حتاج الامر فالحرارة نزود سرعة الفان وبالنسبة لك تملك مشتت احترافي على ما اتصور
    ولابد ان تكون درج حرارة الكارت مقبولة قبل كسر السرعة مثل 40%

ملاحظة اعلم بأن الكرت لديك مكسور السرعة مصنعيا لكن افترض ان سرعة الشادر الرام للكارت ملعوب بها لم تتناسب وسرعة معالج الكارت 940او ان حرارة الكرت غير مستقرة وايضا سرعة معالج الكارت 880 هذا الافتراضي للبطاقة قبل الكسر المصنعي
    وايضا احتمال البورسبلاي وارد يبقى

وحقيقة اخي انا لم اعرف مقدار تردادات مثل كرتكم اذ لم اكسره نعم طبقت العملية مع بعض الكروت المتوسطة لنفيديا

:rolleyes:فارجو من الشباب لو احد عنده اطلاع على ضبط تردادات كرتكم وانا اسف عالتطويل وياكم بلا محصل
    انا لدى تبريد طبعا احترافى وانا تبعت درجات الحراره عند 880 و 940 نفس درجات الحراره وكمان انا سايب مروحه على وضعيه اوتوماتيك وجربه افتح المروحه وعليه سرعه على اعلى حاجه 100% لاحظه درجات الحراره ليست تقل كتير بفرق كبير وكمان حصله نفس المشكله مع تشغيل مروحه على اعلى سرعه مع 940 gpu clock طبعا رجعت المروحه تشتغل سرعتهه automatic وهيه نفس درجات الحراره ونزلت سرعه كارت شاشه الى gpu clock 880 هذا gpu clock 880 في نسخ hd 6970 العاديه ده طبيعى لكن لان انا كارتى نسخه احترافيه وكمان اعلى نسخه احترافيه في powercolor مصنعيه كارت شاشه متصنع متزود gpu clock الى 940

عضو ذهبي

تم حل مشكله نهائى انا عملت فكره جيده وهيه جربه اشغل من غير كارت شاشه شغله خرجت كارت شاشه من جهاز وشغله كارت شاشه الداخلى بلتى ان مفروض ان كده مفيش حمل على بور سبلاي مفيش ضغط قوى جربه حصله نفس المشاكل تهنيج وتقطيع شاشه تلعب ويهنج ومن غير كارت شاشه الخارجى بكارت شاشه بلتى ان روحت رجعت تركيب كارت شاشه الخارجى الهو hd 6970 لكن الاول نضفتو كويس كارت شاشه ثم ركبتو وشغلتو استخدمتو طبعا كالعاده الجهاز وقف وهنيج وبتطلع شاشه زرقا رايت في رساله الزرقا بتاعت الويندوز 8 ايه هى ملفات البتعمل مشاكل وبتوقف الجهاز البتعمل دامب ده مكانهه وذهبت عليهه ذهبت على اماكنهه ومسحتهه مسحت تلات ملفات ملف ذاكره وملفين ملهمش لازم في ملفات ويندوز وبتوع كراش بيتسببو وبيعملو تقطيع وتهنيج وكراش ومتخزن عليهم الكراش والتهنيج وبيظهر في رسايل لشاشه زرقاء ايضا اسم نوع المشكله المشكله في ايه وهى عبار عن ايه هبت بحثت على مشكله في مواقع الاجنبيه على youtube كتبت نوع مشكله اسم المشكله وكتبته في البحث في youtube اجد هذا فيديو في هذا لينك https://www.youtube.com/watch?v=rpR4...&feature=share بيشرح جميع هذه مشاكل كراش والتهنيج والوقوف وخصوصا شاشه زرقاء في شرح للاعدادات option power من windows 8 عملت مثل ما موجود في شرح مثل ما فعل بظبط وبعد ما خلصه الشرح طبعا انا كنت شايل جميع تعريفات من جذورهه تماما سطبت تعريف كارت شاشه من الاول بعد ما عملت هذا شرح وحذفت الاول الملفات الكان فيهه كراش وكانت بتهنج وتوقف الجهاز وتطلع شاشه الزرقاء بعد ما عملت كل ده نزلت تعريف من جديد وسطبتو ومن غير ما اغير اعدادات الاوفركلوك بالاعدادات الافتراضيه ومن غير ما افتح اعدادات amd overdrive وجربت اعمل windows experience indexالهو rating this computer لا يحدث اى مشاكل وتم عمل تقييم وطبعا نتيجه طبيعيه لكارت شاشه وهى 7.9 علشان اتاكد من الاستقرار وثبات طفيت الجهاز وشغلتو من جديد وعملت تانى تقييم windows experience index محصلش اى مشاكل اثناء تقييم وانتهى تقييم على خير ونتيجه 7.9 وده كده صح وطبيعى والجهاز لحد الان لا يحدث في اى مشاكل ولا يهنج ولا يقف ولا يحدث شاشه زرقاء وكارت شاشه شغال بكامل قوتو وبكامل كفائتو وبدون اى مشاكل وطبعا على اعلى اعدادات لى 3d settings وجهاز وكارت شاشه شغال بكامل الاداء والكفاءه ولا يوجد اى مشاكل وتم انتهاء من المشكله
    التعديل الأخير تم بواسطة LEAGUE ; 15-08-2013 الساعة 11:15

عضو الصورة الرمزية halim007

مع كل احترامي للاخوة ... نعم يوجد فرق
    الفرق ليس في الاداء ولكن في نقوة الصورة وعن تجربة hdmi to hdmi هو الافضل وخاصتا ان كانت الشاشة تلفاز
    ان كان الكابل ردئ مثلا عند تقوم باشعال الضوء تنطفى الشاشة والصوت ايضا.
    التعديل الأخير تم بواسطة halim007 ; 15-08-2013 الساعة 18:40

عضو ذهبي

هيه مشكله رجعه تانى من على رغم انى عملت شرح هذا لكن حصل عدم استقرار ولما بيحصل مشاكل تهنيج بتحصل مع اى على افتراضى او لما بنزل سرعه وبعدين شرح ده ساعد شويه رامات لان في اعدادات للرامات وللبور هو المشكله في رامات كانت اظاهر انا اتاكد مينهه وثبت رامات كويس ونضفتهه ونضفت مكانهه وركبتهم كويس راما هم قطعتين اتنين رامات كل قطعه 4 جيجا الاتنين مجموعهم 8 جيجا ركبتهم وثبتهم كويس وكمان نزلت احدث اصدار بيوس للبورده وطبعا الويندوز متعرفش عليه على بيوس وضرب وكده كده الويندوز كان طالع عينو لاغيتو ونسخه ويندوز 8 على فلاشا وسطبت من الاول ويندوز 8 وتم عمل فورمات وتسطيب ويندوز من الاول وده طبعا بعد ما عملت الاول والاهم ثبت رامات كويس واتاكد انهه مش بتعمل مشاكل لان التقطيع والتهنيج كان ايضا بيحصل في بيوس واول ما الجهاز ما يفتح وده كان اظاهر من رامات دلوقتى الجهاز مستقر وكمان شغال كارت شاشه بسرعه الافتراضيه وجهاز كمبيوتر شغاله مستقر وبدون اى مشاكل وبكامل كفائتو وبكامل امكنياتو وبكامل قوه الجهاز

عضو ذهبي

يعنى تم حل مشكله والمشكله والسبب في كل الحصل ده كان من رامات كانت مش ركبه كويس وكانت محتاجه تنضيف لماكنهه ولللرامات وتتركب كويس لانهه مكنتش بتحفظ كان عيب ذاكره مكنتش متحفظ واحيانا مكنتش بتقرا كانت بتفصل طبعا الجهاز وتعلق وتهنيج تم الان وانا اتاكد لانى جربت على رامات كذه مره لاقيتهه هيه فعلا السبب لما اثبتت واركبهم كويس رامات ميحصلش مشاكل يتهزو يتحركو ويكونو مش متثبتين كويس الاقى ترجع هذه مشاكل والان ليس يوجد اى مشكله وكارت شاشه شغاله بكامل كفائتو وبسرعتو الافتراضيه ولا يوجد اى مشاكل

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات