صفحة 2 من 16 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 231

الموضوع: مرجع 3d technology الشامل كل شئ عن التقنية بعد بحث اكثر من عام كامل

عضو

رد: مرجع 3d technology الشامل كل شئ عن التقنية بعد بحث اكثر من عام كامل

تقييم ممتاز يا عبد الله و الله, تسلم ايدك, انا نفسى اجيب التى فى الأل جى بس مستنى حد يجيبه و يجربه على الكمبيوتر و يقولنا رأيه ايه, التجربة العملى بتفرق برده يا شقيق

عضو فضي

يا اخى الاستاذ اشرف صلحب موضوع الثرى دى الاولانى بتاع الخرة جرب تليفزيونات ال جى وهو جاب تليفزيون 41 اعتقد او فوق اربعين بوصة وكان فرخان بيه ججدا وقال انه افضل تجربة ثرى دى شافها لحد دلوقتى ولو انى اعتقد انه ميتفدش الاستفادة القصوى من التليفزيون زى ما انا كنت هعمل لازم تظبيط اعداداات وكده واكيد معملهاش هوه زى ما كنت هعمل انا

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله ضيف مشاهدة المشاركة
    يا اخى الاستاذ اشرف صلحب موضوع الثرى دى الاولانى بتاع الخرة جرب تليفزيونات ال جى وهو جاب تليفزيون 41 اعتقد او فوق اربعين بوصة وكان فرخان بيه ججدا وقال انه افضل تجربة ثرى دى شافها لحد دلوقتى ولو انى اعتقد انه ميتفدش الاستفادة القصوى من التليفزيون زى ما انا كنت هعمل لازم تظبيط اعداداات وكده واكيد معملهاش هوه زى ما كنت هعمل انا
    وايه نوع التليفزيون lg اللي اشتراه بالظبط.

عضو

شكرا على المعلومات المفيده والمجهود العظيم

عضو برونزي

اخى عبد الله برافو عليك فى هذا الطرح ولاكنى اريد منك النصيحة فى اختيار شاشة من دول الاوله هى
    46es6030 led 3d والثانية led 3d 40es6800 مع غض النظر لخاصية السمارت فأنا اتكلم لوضوح الصورة والثرى دى فقط مع ان فارق السعر حوالى 900 جنيه و46 بوصه و40 بوصة ارجو الرد ضرورى مع الشكر

عضو فضي

اخى mmels الى اتذكره انه اشترى تليفزيون اكبر من 40 بوصة وسمارت تى فى وكان بيقول انه شغله على 120 هرتز وان الثرى دى جيد جدا مع برنامج تراىديف وكمان بعد ما كان بينصح الكل يشترى سامسونج بداء يغير رأيه تماما وقال ان تقنية ال جى افضل تقنية فى الثرى دى
    بالنسبة للأخ الكريم كوكو 5000 التليفزيونان الى حضرتك ذكرتهم من شركة سامسونج وبيستخدمو تقنية الاكتف فى الثرى دى ويرجى مراجعة الموضوع وقرائته جيدا حيث انها تقنية عقيمة فى الثرى دى وتقنية الباسيف افضل منها بمراحل والى متوفرة فى شاشات ال جى
    وارشح لك خيارين من تليفزيونات ال جى
    اولا بالنسبة للحجم 40 بوصة
    LG 42LM6410 6000

LG 42LM6610 7000

LG 42LM5800 6000

وطبعا انصحك بأول واحد الى ب 6000 التانى اعتقد انه غالى عشان اسود وعلى العموم دى صفحة مقارنة بينهم الثلاثة واعتقد مفيش فرق بين اول اتنين منهم لاكن يمكنك مراجعتى

https://www.lg.com/eg_en/compare/compare.lg?category=/eg_en/tvs

وبالنسبة لل 46 بوصة انصحك ب

LG 47LX9500 11000 و هذا افضل تليفزيون انصحك بيه بصراحة رعة 480 هرتز فى الثرى دى والتودى كمان

9000 LG47LM6610

بالنسبة لتليفزيونات ساموسونج فلن انصحك بشئ بخصوصهم لان فى نظرى اهدار للمال لو اشتريتهم تصور تليفزيون اربعين بوصة يديك ثرى دى ب 60 هرتز فقط فهذه نكتة والله او تليفزيون 46 بوص ديديك ثرى دى 60 هترتز فقط وكمان 200 هرتز فى العادى هههه واللله برأى لو اشتريتهم يبقى بترمى فلوسك فى البحر لشوية سمك جعان ههههه :D

وبالنسبة للتقيم لو مدتنيش تقييم ربنا ينتقم من الظالم والمفترى الرد ده خلانى الف حولين نفسى فى المواقع عشان اعملهولك ههههههههه بس عادى اجرى على الله

التعديل الأخير تم بواسطة عبدالله ضيف ; 09-01-2013 الساعة 06:43

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

موضوع جميل لكن للأسف مقدرتش أقراه بصراحة أخدت فكرة سريعة عنه

ياريت حضرتك تعدل خطوط الموضوع لأن تنسيق الموضوع أحياناً بيكون أهم من الموضوع نفسه وأكبر خط للعناوين بيكون بالحجم 4 والكلام العادى بالخط 3

عضو فضي

اخى اعتقد ان الخط كده واضح خصوصا للشاشات الى بتستخدم تقنية full hd لان لو صغرته عن كده بصراحة مش هيبان لناس تانية لاكن كده كبير بالنسبة لك وبالنسبة لناس تانية يعتبر واضح

مشرف سابق

والله انا ما زلت في حيرة كبيرة بين

lg32ls5700 وايضا lg 32 lm 6410

لاني وجدت في بعض المواقع ان 5700 بيكون mci 200 يعني الهرتز بيكون 100 وليس 120 وايضا في 6410 بيكونmci 400 يعني الهرتز 200 وليس 240 مش عارف ازاي

وثانيا الخصائص الموجوده في 6410 زي التحويل من 2d الي 3d من راي بعض الناس انها ليست عملية لان اصلا لعرض الفيلم علي صورة 3d يجب ان تكون الكامير تصوير 3d وتعمل علي عدستين وليست عدسة واحده

ولم اري جديد في الخواص الاخري زي depth 3d و micro pixel control المتوفرة في 6410 وليست متوفرة في 5700

بالاضافة الي انه علي ارض الواقع بعيد عن المعامل (كما ذكر موقع cnet نفس الجملة ) لا يوجد اختلاف كبير بالعين المجرده

ولهذا قد اصابني اليأس ولا اعرف الي اي اتجاه اختار مع العلم بردو انني سوف لا الاحظ الفرق بين 5700 ، 6410 لاني ببساطه اذا امتلكت احدهما فلن امتلك الاخر لأري من هي الافضل :rolleyes:
    التعديل الأخير تم بواسطة mmels ; 09-01-2013 الساعة 18:12

عضو فضي

يا اخى فرق الهتز هتلاحظه واؤكدلك خصوصا فى ماتشات الكورة وبعدين الخصائص دى مهمة وتصور عرفت ان تليفزيون 5700 لا يشغل صيغة dts يعنى اى يلم بلوراى مش هيبقى فيه صوت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وبعدين انت بتشترى حاجة للمستقبل يعنى لازم تكون عامل حسابك لكل شئ
    من رأى اشترى 6410 لانه ببساطة لامم كل شئ فى حاجة واحدة اخى برأى لا تخاطر فى شئ غالى مثل هذا
    وبنبهكك قبل ما تشتريه انك هتحتاج برنامج ترايديف وكمان برنامج سايبر لينك باور ديفى دى 12 وكمان كيبل hdmi 1.4a وكرت شاشة نيفيديا قبل ما تشتريه وقبل كل حاجة

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله ضيف مشاهدة المشاركة
    يا اخى فرق الهتز هتلاحظه واؤكدلك خصوصا فى ماتشات الكورة وبعدين الخصائص دى مهمة وتصور عرفت ان تليفزيون 5700 لا يشغل صيغة dts يعنى اى يلم بلوراى مش هيبقى فيه صوت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ وبعدين انت بتشترى حاجة للمستقبل يعنى لازم تكون عامل حسابك لكل شئ
    من رأى اشترى 6410 لانه ببساطة لامم كل شئ فى حاجة واحدة اخى برأى لا تخاطر فى شئ غالى مثل هذا
    وبنبهكك قبل ما تشتريه انك هتحتاج برنامج ترايديف وكمان برنامج سايبر لينك باور ديفى دى 12 وكمان كيبل hdmi 1.4a وكرت شاشة نيفيديا قبل ما تشتريه وقبل كل حاجة
    ازاي يكون تليفزيون 3d ولا يشغل الصوت من فيلم بلو راي ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ممكن رابط للمشلة اخي عبدالله او الموضوع ده

وبالنسبة للبرامج والكابل كدكده حتاجهم في الاتنين

فهل البرامج دي مجانية ام ماذا ؟؟؟

ولماذا كارت شاشة نيفيديا ؟؟؟

عضو فضي

لان ال جى فى موعد اصدار التليفزيون ده مكنتش لسه اشتريت حقوق تشغيل dts لذلك مذكور فى بعض المواقع على النت انه مش بيشغل الصوت بتاع افلام البلوراى والى معظمها dts
    برنامج ترايديف ليس مجانى لاكن سايبر لينك مجانى يعتبر
    كارت نيفيديا لانه هو النوع الوحيد الى بيقبل تشغيل 120 هرتز عن طريق منفذ hdmi كروت اه ام دى لا تدعم غير 60 هرتز فقط من خلال hdmi

عضو برونزي

اخى تقيمك ممتاز مع الشكر ومع مرتبة الشرف 10/10 ... بس انا عايز اعرف انه شاشة افضل من الثانيه فى اللى انا ذكرتهم لانى بصراحة كنت فى متجر بى تك وكل الشاشات شغالة امامى وبكل صراحة وجدت سامسونج افضل صورة بالنسبة للوضوح فى الصورة والسطوع والكلام ده من يومين وشاهدت فيديو ثرى دى على شاشة ال جى وسامسونج فوجدت السامسونج ممتازه وكأنى عايز امسك المعروض بيدى مشاهدة عن طريق نظارة قابلة للشحن والفرق بين ال جى وسامسونج فرق لايذكر بالنسبة للثر دى ولاكن وضوح الصورة فى السامسونج ملوش مثيل فى جميع الشاشات المعروضة ويعتبر كل الشاشات كانت شغالة بفيديو واحد وشكرا لك على المجهود الذى تقوم به ولاينكره الا .....

عضو فضي

اخى سامسونج لا يعطى غير 60 هرتز فى الثرى دى وبعدين ممكن يكون عمق الثرى دى مكنش متزود على اخره فى تليفزيون ال جى غير ان فى حاجة اسمه فيو بوينت لما بتتزود بتخلى الحاجات تخرج بره الشاشة
    رغم ان سامسونج صورته فى التو دى رائعة الا ان ال جى افضل فى الثرى دى خصوصا انه بيعطى 240 هرتز فى الثرى دى ده غير سامسونج لو وصلته بالكمبيوتر هيقرفك من حيث ان عشان يشتغل ثرى دى لازم 120 هرتز لاكن ال جى ممكن يشتغل ب 60 فقط

عضو فضي الصورة الرمزية Mr VERRO

تسلم اخى عبدالله على الشرح والمقارنة ,وانا فعلا لسة شارى تليفزيون lg smart 3d LM6690 وروعة مسمعتش علية غير فيلمين بس تحفة وهو 400 هرتز وانشاء الله هعمله مراجعة لما اخلص امتحانات وبل المرة اكون عرفت كل مميزاته وعيوبه ,وبالنسبة لكروت amd ازاى اشغل التليفزيون بالهرتز الاصلى 400 ولا ده مش ممكن ؟ .طبعا تم التقييم :ah7:

صفحة 2 من 16 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ... الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات