صفحة 6 من 13 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 الأخيرةالأخيرة
النتائج 76 إلى 90 من 194

الموضوع: التورنت واقف لعملاء tedata

عضو الصورة الرمزية Moly_Cam5

رد: التورنت واقف لعملاء tedata

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black_Spy مشاهدة المشاركة
    علي حد علمي السنه اللى فاتت المسئولين فى مجال الاتصالات قاموا بتفعيل تقنية اسمها Deep Packet Inspection يعني فحص دقيق للبيانات اللى بتعبر الانترنت عشان يتم حظر الاتصالات المشفره زي ال VPN او ال Tor لان الخدمات دي بتساعد على حماية خصوصية بيانات المستخدمين على الانترنت .

اللى متأكد منه وبيطبق فى الحوار دة فعلا هو الستريمينج وقت ماتشات كأس الامم الاخيرة واتطبقت فعلا
    وكان الماتش بيفصل كل 5ثوان ووقت ما الماتش يخلص والاستوديو التحليلي يبدأ تلاقى الستريمينج شغال عادى جداااااااااا
    لكن مفروض حاجة زى vpn تكون محمية او بعيدة عن المراقبة او الرصد بشكل تام

عضو الصورة الرمزية Moly_Cam5

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed mms مشاهدة المشاركة
    انا بحس فعلا الوقت من اول المغرب لحد 4 الفجر فيه حاجه لما بتشتغل بتأثر على خطي . الله اعلم بقى دي في البوكسة ولا من السنترال خصوصا ان معروف اول ما الليل بيدخل الضغط بيزيد على خطوط النت . انا نفسي اعرف الحاجه اللي بتشتغل دي بتأثر على خطي منين عشان نقدر نعالجها .
    كده مفيش حل غير اني اغير مكاني في البوكسة و أمري لله ولو ما زالت المشكلة هفصل من الشركة دي لان محدش عندنا ف بلدنا بيشكر فيها ابدا لان السنترال بتاعنا ف قرية و اجهزة تي داتا فيه زي الزفت الاغلب موصلين عندنا اورانج و اتصالات .
    اعمل زى ما قلتلك ومفيش مشكلة فى الشركات المعفنة دى غير وهتلاقى حلها تافه بس هما مبيحبوش يشتغلو
    لانك لو هتلغى وتنقل شركة تانية هتضطر تدفع 400 ج
    البورتات فى اجهزة الشركة ساعات بتكون وحشة وهو جهاز واحد وكل الشركات شغالين فيه وكل مندوب تبع الشركة بيحط العميل بتاعه ف بورت افضل
    لكن ساعات بتبقا شركة معينة اللى مسيطرة وبتسيب السئ للشركة التانية ودة باين م الاول انه وحش عندك
    فلازم تجرب وتعمل تيكت بالمشكلة دى وينزل فنى
    الكلام دة عن تجربة ..

عضو

مشكله التحميل بالتورنت هتتحل امتا الي عنده معلومه يقلنا انا استخدامي للنت 80%تورنت

عضو الصورة الرمزية m.mahmoud1

المشكلة غالبا مش هتتحل لان التورنت الشركه هى الى قطعاه عن قصد و ده لو جربت تغشل vpn بيدعم ال P2P زى speedify التورنت هيشتغل و بسرعته الكامله و ده الى جربته امبارح يعنى لو الواحد عايز يحمل تورنت يشترى vpn شركات زى الفل و الله و المشكلة ان الواحد اصلا نسى تحميل ال idm كل تحميلى بالتورنت حتى لو ملف 1 ميجا

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.mahmoud1 مشاهدة المشاركة
    المشكلة غالبا مش هتتحل لان التورنت الشركه هى الى قطعاه عن قصد و ده لو جربت تغشل vpn بيدعم ال P2P زى speedify التورنت هيشتغل و بسرعته الكامله و ده الى جربته امبارح يعنى لو الواحد عايز يحمل تورنت يشترى vpn شركات زى الفل و الله و المشكلة ان الواحد اصلا نسى تحميل ال idm كل تحميلى بالتورنت حتى لو ملف 1 ميجا
    صح... حتى لو المشكلة اتحلت الشركة هتلاقي إن أحسن لها
    توقف التورنت عن المشتركين وهو ده اللي الخوف منه
    قبل كده وقفوا الـ vpn ودلوقتي التورنت وبعد كده
    يقفلوا المكالمات الصوتية والفيديو على ماسنجر والواتس
    وبعدها اليوتيوب والفيسبوك وبعدها ياخدوا الاشتراك مقابل
    إن الراوتر فيه لمض بتنور، "ماهو سكتنا له دخل بحماره"

عضو

المشكله دي عامه علي كل شركات النت ولا ايه اتصالات اخبارها ايه في التورنت واورنج الي عنده خلفيه بالشركات دي يقلنا الاحوال ماشيه ازاي

عضوية جديدة

[QUOTE=mohamed mms;3141328]
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SanSiro20 مشاهدة المشاركة
    أيوه 235kb/sec دي سرعة التحميل لكن الراجل بيتكلم عن سرعة الخط
    هوه المفروض سرعته 1 ميجا يبقى سرعة الخط 1024 وسرعة التحميل حوالي 100KB/s
    لكن دا سرعة خطه 400 وشوية وسرعة تحميله 30 أو 40KB/s

[/QUOT]
    الله ينور عليك . انتا كدا فاهمني انا اقصد سرعة الخط نفسها المفروض تقرأ 1024 بعيد عن التحميل لانها لو قرأت 1024 في صفحة الراوتر انا متأكد مليون في المية لما اجي اعمل دانلود هلاقي سرعة التحميل ما بين 100 ل 120 يعني كدا خطي قارئ 1 ميجا تمام من غير اي مشاكل .
    المشكلة كل مرة اجيب فيها فني السنترال الراجل مش بيتأخر بس للأسف بيجي هو نفسه بعد كل مرة يقولي انا احترت في الخط بتاعك و نغير من الكابينه و الفرعات نفسها من السنترال و برضو مفيش فايدة . يعني كل مرة 40 جنيه على الارض و فالاخر ما استفدتش حاجه . هحاول اجيبه المرة دي يغيرلي مكاني في البوكسة و أمري لله .
    انا الموضوع ده بيحصل معايا من شهور كل يوم على ميعاد العشاء سرعة الخط تنزل من 1024 الى ارقام اقل, في الاول كانت احيانا تنزل النصف وكان الخط يقطع لثواني ويرجع دلوقتي الخط ما بيقطعش والسرعة بتنزل سكيتي بس بتبقى حوالي900 او 770 ولو ماعملتش ريستارت للرواتر او فصلت جاك الدي اس ال هتقضل السرعة كده لكن لما افصل و اوصل تاني بترجع كاملة
    وبالنسبة للتورنت , واقف عندي من الاربعاء مع ان التحميل العادي شغال بدون اي مشاكل والتصفح شغال بس احيانا بيقف تماما وبيرجع لما اغير الDNS Server من سيرفر جوجل لاي سيرفر تاني بس برضه ممكن يفصل

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed mms مشاهدة المشاركة
    انا عملت دا كله و مغير السلك من البوكسة الي المصرية للإتصالات و اكيد جربت السلك مباشر للراوتر من غير اسبلتر و غيرت الخط في الكابينه برغم من قبل ما اغيره في الكابينه مكنش فيه اي تشويش على خط التلفون . و رحت السنترال و هناك قولت للفني الموجود غيرلي الفرعات بتاعت خطي و فعلا غيرها على ايدي ونا واقف و قالي روح شوف السرعه برضو و رد عليا .
    للأسف اللي يحير في المشكلة انها من اول 4 الفجر لحد المغرب تمام و السرعه قارئة 1024 كيلوبايت يعني سرعتي 1 ميجا واصله كاملة و من اول المغرب لحد 4 الفجر السرعه بتنزل ل 400 او 600 كيلوبايت ولما كلمت الفني بنفسي اخر مرة و قولتله دا اللي بيحصل قالي مفيش حاجه اسمها كدا . انا قدامي ع الورق يا يشتغل يا ميشتغلش .
    الله اعلم بقى لو فيه مشكلة في جودة خط التلفون بتاعي هتأثر عليه بالنهار برضو ولا مش هتأثر لإني بصراحه احترت اشمعنا من اول المغرب لحد 4 الفجر المشكلة بتحصل .
    طب هل لو غيرت مكاني ف البوكس او نقلت لبوكس تاني هيحل المشكلة ولا هيبقى الوضع كما هو عليه ان السرعه ليلا بتنخفض للنص ؟

دي صورة من سرعتي حالا و هي على 416 كيلوبايت فقط /

و دي صورة لسرعة خطي بالنهار و هي 1024 كيلوبايت يعني واصلي سرعتي كاملة /

اتمنى حد ينصحني و يقولي اعمل ايه لأني تقريبا المشكلة دي معايا من اول شهر من ساعة ما استلمت الراوتر و حالا داخل على الشهر التالت معاهم و ملقتش حل لا من السنترال ولا من الشركة ولا عرفت احدد سبب المشكلة ايه ؟

انا الموضوع ده بيحصل معايا من شهور كل يوم على ميعاد العشاء وبعد الفجر سرعة الخط تنزل من 1024 الى ارقام اقل, في الاول كانت احيانا تنزل النصف وكان الخط يقطع لثواني ويرجع , دلوقتي الخط ما بيقطعش والسرعة بتنزل سكيتي بس بتبقى حوالي900 او 770 وبقت بتنزل على العشاء بس ولو ماعملتش ريستارت للرواتر او فصلت جاك الدي اس ال هتفضل السرعة كده لكن لما افصل و اوصل تاني بترجع كاملة
    وبالنسبة للتورنت , واقف عندي من الاربعاء مع ان التحميل العادي شغال بدون اي مشاكل والتصفح شغال بس احيانا بيقف تماما وبيرجع لما اغير الDNS Server من سيرفر جوجل لاي سيرفر تاني بس برضه ممكن يفصل
    التعديل الأخير تم بواسطة DrDoom ; 31-12-2017 الساعة 17:00 سبب آخر: اخطاء املائية

عضو

انا هرست الانترنت من حوالي 3 ايام ملقيتش انسان بيتكلم على الموضوع والحمدلله لقيت دلوقتي .. وانا اللي كنت مفكر نفسي الوحيد !

التورنت معموله Cap بحدود 5 كيلوبايت/ثانية ومفيش تأثر للتحميل المباشر حتى الان . بداية المشكلة كانت اغلب المواقع تشتغل بصعوبة جدا رغم عدم تأثر البنج بالمشكلة لاعتقادي انها مشكلة اسلاك و اسبليتر و حصل تحسن في التصفح و اليوتيوب بمرور الايام ويبدو ان فتح المواقع وقتها من عدمه كان اعتمادا على مكان سيرفر الموقع

اعراض المشكلة دي قريبة في نواحي كتير من ايام انقطاع الكابلات البحرية من حوالي 7 سنين برضه لكن الله اعلم المشكلة ايه بالضبط

ملفات التورنت العام في اوقات كتير بيشتغل ببرامج VPN ولكن مش شرط كل التورنتات... فيه اللي يشتغل وفيه لا انت و نصيبك

عضو

انا مشترك معهم ميجا بلس باقة ١٠٠ جيجا ومن يوم ٢٣ في الشهر النت عندي سرعته لاتتعدي ال٣٠ كيلو بت مع أن الراوتر قارئ أن وصلي من السرعة ١١٥٠٠ يعني ١١ميجا ونص وكلمتهم علي الشات قالولي هنبعت فني يفحص اجهزتنا اللي في السنترال في خلال يومين عمل طبعا محدش سأل في كلمتهم تاني بعد اليومين بس علي ١١١ قالولي لا هم ،٤ ايام عمل اخذتهم علي قد عقلهم طبعا محدش سأل في تاني وواضح أنهم كانوا بيماطلوا ولما كلمتهم اخر مرة اعترفولي أن فيه مشكلة عامة في النت وهتتصلح قريب بس مش عارفين امتي وقالولي أنهم هيعوضوني عن فترة بطء وانقطاع النت دي لان دي مش سرعة اساسا ٣٠ كيلو بت دول الدايل اب زمان بتاع الأرقام دا كان أسرع منهم !
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed gamal66 ; 31-12-2017 الساعة 17:53

عضو

انا عندى تى اى داتا فى البيت وفعلا التورنت اخره 5 ك ده من مواقع معينة والاغلبية مش شغالة جربت vpn اشتغل التورنت بس برده مش كل المواقع ومش السرعة كاملة , المشكلة ان الواحد ما بيحملش غير بالتورنت كل حاجة جايين يخترعوا ويقفلوه دلوقتى مش كفاية القرف اللى احنا شايفينه منهم بس بالمناسبة انا عندى فى الشغل النت فودافون التورنت شغال طلقة ومفيش اى حاجة ما بتفتحش عليه فلو استمرت المشكلة دى الواحد يخلع منهم ويحول شركة تانية والايام الجاية هتبين .

عضوية جديدة

شباب تم تأكيد فعلاً من داخل تي أي داتا أن في مشكلة عندهم و هم بيحاولوا يصلحوها ... بيقولوا بكرة اللي هو يوم 1 في الشهر المفروض المشكلة تتحل ! بس علي حسب موقع الكيبل البحري المقطوع أتقال أنه يوم 9 هتكون كل حاجة رجعت لطبيعتها. علي العموم خلال ال 10 أيام دول من المفترض كل حاجة ترجع زي مكانت ، لو ده محصلش يبقي كده الموضوع هيبقي غريب !!
    + حكاية أن فودافون و أورانج مفيش مشكلة معاهم ... علشان هم علي كيبل بحري تاني غير " Sea-Me-We-3 " !! ده علي حسب اللي فهمته.
    + موضوع التورنت و الاستريمنج و المشاكل اللي حصلتلهم ، أظن ديه سياسة المخاطر عند تي أي داتا أنهم يوقفوا أو يقللوا علي قد ميقدروا أستخدامنا لهم !! علشان يوفروا سرعة نسبية لباقي الخدمات و المشتركين ... و ده كلام منطقي لو في أزمة فعلا. و الدليل أنهم حددوا سرعة التورنت ب 5 كيلو فقط لكل خط و مقفلهوش تماماً! و مفيش عندي مواقع تورنت مبتفتحش ولا تراكرز ، كل حاجة بتفتح عندي عادي ، فقط سرعة التحميل هي اللي مش موجودة !

أعتقد المطلوب مننا : 1- كل واحد عنده مشكلة يكلمهم و يسجل شكوته و يعمل عليهم ضغط نفسي علشان ده حقنا!
    2- ننتظر لحد أقصي يوم 10 يناير و نشوف أيه الجديد. لو مفيش حاجة أتغيرت ، يبقي القرار في أيد كل واحد و هو حر يتصرف زي مهو عايز.

تحيــــــاتي.

عضوية جديدة

السلام عليكم أنا سجلت مخصوص عشان المشكلة دي انا عندي نفس المشكلة من 4 ايام ..

التورنت واقف تماما حتي مش بيحمل بسرعة قليلة لكن اغلب التورنتس البرنامج مش يقرأ حجمها اصلا و لا بيبدأ يحمل

و فيه مواقع تورنت واقفة زي rarbg و التحميل من اليوتيوب اللي هو تاني مصدر للتحميل بالنسبالي بطيء جدااا مع العلم ان سرعتي 4 ميجا باقة 200 جيجا

زي ما ناس كتير قالت الانترنت بالنسبالي هو التورنت و من غيره اصلا مش هحمل ربع اللي بحمله ف لو المشكلة دي استمرت المؤكد اني يا اما هحول لشركة تانية يا اما هقلل الاشتراك لاقل باقة و اقضيها تصفح
    التعديل الأخير تم بواسطة mohamoha ; 31-12-2017 الساعة 20:37

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed60 مشاهدة المشاركة
    شباب تم تأكيد فعلاً من داخل تي أي داتا أن في مشكلة عندهم و هم بيحاولوا يصلحوها ... بيقولوا بكرة اللي هو يوم 1 في الشهر المفروض المشكلة تتحل ! بس علي حسب موقع الكيبل البحري المقطوع أتقال أنه يوم 9 هتكون كل حاجة رجعت لطبيعتها. علي العموم خلال ال 10 أيام دول من المفترض كل حاجة ترجع زي مكانت ، لو ده محصلش يبقي كده الموضوع هيبقي غريب !!
    + حكاية أن فودافون و أورانج مفيش مشكلة معاهم ... علشان هم علي كيبل بحري تاني غير " Sea-Me-We-3 " !! ده علي حسب اللي فهمته.
    + موضوع التورنت و الاستريمنج و المشاكل اللي حصلتلهم ، أظن ديه سياسة المخاطر عند تي أي داتا أنهم يوقفوا أو يقللوا علي قد ميقدروا أستخدامنا لهم !! علشان يوفروا سرعة نسبية لباقي الخدمات و المشتركين ... و ده كلام منطقي لو في أزمة فعلا. و الدليل أنهم حددوا سرعة التورنت ب 5 كيلو فقط لكل خط و مقفلهوش تماماً! و مفيش عندي مواقع تورنت مبتفتحش ولا تراكرز ، كل حاجة بتفتح عندي عادي ، فقط سرعة التحميل هي اللي مش موجودة !

أعتقد المطلوب مننا : 1- كل واحد عنده مشكلة يكلمهم و يسجل شكوته و يعمل عليهم ضغط نفسي علشان ده حقنا!
    2- ننتظر لحد أقصي يوم 10 يناير و نشوف أيه الجديد. لو مفيش حاجة أتغيرت ، يبقي القرار في أيد كل واحد و هو حر يتصرف زي مهو عايز.

تحيــــــاتي.

هو دة الكلام الى اتقلى من الدعم الفنى يارب يكون صحيح

عضو الصورة الرمزية m.mahmoud1

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamoha مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم أنا سجلت مخصوص عشان المشكلة دي انا عندي نفس المشكلة من 4 ايام ..

التورنت واقف تماما حتي مش بيحمل بسرعة قليلة لكن اغلب التورنتس البرنامج مش يقرأ حجمها اصلا و لا بيبدأ يحمل

و فيه مواقع تورنت واقفة زي rarbg و التحميل من اليوتيوب اللي هو تاني مصدر للتحميل بالنسبالي بطيء جدااا مع العلم ان سرعتي 4 ميجا باقة 200 جيجا

زي ما ناس كتير قالت الانترنت بالنسبالي هو التورنت و من غيره اصلا مش هحمل ربع اللي بحمله ف لو المشكلة دي استمرت المؤكد اني يا اما هحول لشركة تانية يا اما هقلل الاشتراك لاقل باقة و اقضيها تصفح
    فعلا و انا بأكد الكلام ده
    عموما التورنت الى ع المواقع العامة مش بيبدأ تحميل اساسا زى موقع yts و كده التورنت الى ع المواقع الخاصه زى اى بى تورنت بيحمل بس مبيعديش ال 5 كيلو بايت باى حال من الاحوال خالص مهما عملت الا لو شغلت vpn
    و اليوتيوب نفس الحوار الفديوهات بتشتغل فل بس التحميل زفت
    و حتى انا حولت التحميل من idm لبرنامج تانى اسمه jdownloader بيحمل مباشر شبه التورنت كده بس طبعا مش زية خالص

المهم زى احمد ما قال احنا نستنا ال 10 ايام دى و نشوف الى هيحصل عشان فعلا و الله لو الموضوع بقى بالشكل ده الواحد يقلل سرعته و يقضيها تصفح و فيس و خلاص

صفحة 6 من 13 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 الأخيرةالأخيرة

المفضلات