النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: عندي مشكلة في الانترنت والسبب هو ان النت يكون طول اليوم بطئ جداً ما الحل

عضوية جديدة

عندي مشكلة في الانترنت والسبب هو ان النت يكون طول اليوم بطئ جداً ما الحل

السلام عليكم
    وكل عام وانتم بخير وبعد،،،،،

عندي مشكلة في الانترنت والسبب هو ان النت يكون طول اليوم بطئ جداً ومن بعد الساعه 2 الفجر يبقي سريع فكلمت الشركة وقالوا هيفحصوا وقالوا مفيش اي مشاكل في الخط روحت السنترال قبلت المدرير بتاع السنترال وقلتله الموضوع قالي تاخد سلك جديد يمكن السلك اللي عندك عليه عازل وبعدين قبل ما اركب السلك قلتله عاوزين نغير العلبة بتاعت البوكسة بعلبة جديد وهو وافق وركبنا السلك ومفيش اييييي تغيير حصل ولا بنسبة 1% ورجعتله تاني قالي نغير بورت للخط وبعدين غيرنا البوت ومفيش اي جديد وغيرنا الخط من الكبينه ولكن دون جدوي جبت لاب توب وجربت النت من البلوك اللي في السنترال النت سريع جداًجداًجداًجداً والبوكسة كمان علي بيتي وغيرت ويندوز للجهاز وعملت تحديث فريم وير للروتر واعادة ضبط مصنع مفيش فايدة وركبت سلك نت وانا موصل مباشرتاً علي الروتر والسلك كله 30 متر نوعية جيدة ومفيش اي سلوك جمب سلك التليفون مع ان في واحد جاري انا وياه علي نفس البوكسه ونفس البورت اللي في السنترال وهو عنده السرعة 512 واسرع مني في التصفح ومشاهدة اليوتيوب وانا ال 1 ميجا ازيد عنه في الداونلود حاجات بسيط واليوتيوب عندي مبيفتحش اصلاً ياريت تفيدوني يا اهل الخبرة لان الموضوع ده زهق الواحد جامد ده غير كده ان السنترال كانت الشركة ايجت وغيرت الاجهزة بتاعتها اللي فيه ودي صورة من قراية الروتر

وشكراً،،،،،

مشرف سابق الصورة الرمزية ayoub_bob

رد: عندي مشكلة في الانترنت والسبب هو ان النت يكون طول اليوم بطئ جداً ما الحل

ماهو اسم الراوتر
    شوف اخى
    اى صديق لديك جرب راوتر اخر عندك
    او قم بالغاء firewall من الراوتر
    اذا لم تشاهد اى جديد
    جرب راوتر اخر
    لانك غيرت كل شيىء ناقص تجربة راوتر اخر
    بالتوفيق اخى

عضو برونزي

نعم جرب راوتر ثاني كما قالك ayoub pop
    اضيف الى ذلك شوف dns عند جارك هل هو نفسه اللي عندك ؟
    افحص السرعة من موقع speedof.me في الوقت المريح و في الوقت العصيب! و راقب latency كم قيمتها ؟
    [FONT=comic sans ms][I][COLOR=#000000][FONT=times new roman]Data communication Engineer[/FONT][/COLOR][/I][COLOR=#000080]

[/COLOR][SIZE=4][FONT=times new roman][COLOR=#0000CD]بعد الحصول على الشهادة, ادخل الحياة العملية, و اجمع بعض الخبرة, من هنا[/COLOR][/FONT][/SIZE][COLOR=#000080]
    [/COLOR][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847"][COLOR=#FF0000]https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847[/COLOR][/URL][/FONT][COLOR=#000080]
    [/COLOR][/FONT]

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة westwind مشاهدة المشاركة
    نعم جرب راوتر ثاني كما قالك ayoub pop
    اضيف الى ذلك شوف dns عند جارك هل هو نفسه اللي عندك ؟
    افحص السرعة من موقع speedof.me في الوقت المريح و في الوقت العصيب! و راقب latency كم قيمتها ؟

تم تجربة روتر اخر بنوع تي بي لينك اخر وده اللي موجود قدامي وانا كنت من شهر تقريباً جربت بروتر 3 com مفيش اي جديد طب ليه الروتر بتاعي لما جربت في السنترال كان النت سريع يبقي العيب مش في الروتر وعملت تست للسرعة في الوقت العصيب ومش لاقي اي وقت النت ظابط فيه خااااااالص مبين في التست ان الابلود احسن من الداونلود مع اني بعمل التست مبكنش بحمل حاجه ولا فاتح اي مواقع تانية الصورة بتاعت التست للنت علي موقع speed test دي اتعملت قبل التست علي موقع speedof ب 11 ساعة تقريباً

عضو برونزي

قيمة latency مش مقبولة بالمرة . المفروض تكون بحدود 100 و انت عندك 1273 .
    كمان قيمة التشويش snr margin مش مقبولة. (من الصورة في الموضوع الاصلي .انتبهت لها متأخر)

بصراحة انا ما افهمش في المصطلحات المستخدمة في مصر. بس ممكن تسأل الشركة عن مكان حاجه اسمها demarc
    و ياريت لو حد من المنتدى يعرف اسمها بالعامية ايه يقوللنا.
    او انت ابحث في صور الغوغل عن الاسم الكامل demarcation point يمكن تتعرف عليها.

لأن المشكلة بدون شك في خط النقل. و من تجاربي 90% من الحالات هي من demarc
    التعديل الأخير تم بواسطة westwind ; 23-07-2014 الساعة 05:21
    [FONT=comic sans ms][I][COLOR=#000000][FONT=times new roman]Data communication Engineer[/FONT][/COLOR][/I][COLOR=#000080]

[/COLOR][SIZE=4][FONT=times new roman][COLOR=#0000CD]بعد الحصول على الشهادة, ادخل الحياة العملية, و اجمع بعض الخبرة, من هنا[/COLOR][/FONT][/SIZE][COLOR=#000080]
    [/COLOR][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847"][COLOR=#FF0000]https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847[/COLOR][/URL][/FONT][COLOR=#000080]
    [/COLOR][/FONT]

المفضلات