صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 139

الموضوع: لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جنيه

عضو الصورة الرمزية VOICEY2010

رد: لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جني

فيه حاجات كتير تانية , تقدر إنت تقارن بنفسك , مش فيه حاجات تانية في البلد أولي بالمقاطعة ؟؟

أنا طالب بكلية الصيدلة بالجامعة الألمانية و أنا مش تاجر و مقدرش أحسب التاجر بيجيب الحاجة بكام و بيدفع جمارك كام ، لكن بالعقل كدة لما يبقي فرق السعر بيني و بين أقوي سوق في العالم تحت ال-100LE يبقي دة شيء كويس

و بقالي سنتين هنا مع الإخوة في المنتدي بنساعد بعض و أي حد بيحتاج مساعدة في تجميع جهاز بنساعده بدون مايبقي فيه شيء في المقابل

طبعاً أنا كمستهلك عادي في مصلحتي إن الأسعار تنزل ، لكن كون اننا نقاطع المنتجات مع إن فيه تحسن كبير في السوق خصوصاً في الفترة الأخيرة د شيء مش منطقي

و أنا وضحت قبل كدة إن مش كل حاجة سعرها كويس لكن معظم المنتجات إلي معظم الناس بتشتريها سعرها كويس ، في كام واحد في مصر بيشتري جهاز ب-10 الآف عشان نتكلم على أسعار الحاجات العالية ذي ال-corei7 ، و ياريت منتكلمش على سعر منتج أو منتجين محدش حيشتريه و يوجد بديل له و بسببه نعمل مقاطعة

مختلفناش بس لو ملا حظ ان كل الاسعار اللى انت جايبها اسعار بروسيسور بس مفيش كروت شاشة اللعب كله يعنى او باور سبلاى قمة الاستغلال وغير كدا كمان هتلاقى ان كل سعر ادامه زيادة عمره ماكان مساوى احيانا زيادة 100 احيانا 50 وهكذا ودا فى قطعة واحدة بس يعنى فى تجميعة جهاز هتلاقى 300 او 400 جنيه على الاقل فوق المكسب العادى هل دا عادى من وجهة نظرك وq6600 nكان ب 1050 فجاة بقى ب 1150 او 1120 رغم ان سعره ثابت بره يعنى المفروض سعره يبقى ثابت هنا يعنى المفروض الاسعار عندنا ارخص فعلا مش اغلى والزيادة غير مبررة وياريت تكمل مقارنة كمان بمعنى انك تعمل مقارنة على تجميعة جهاز كاملة بروسيسور وبوردة وكارت شاشة ورامات وكيسة وباور نظيف وشاشة وشوف المكسب اللى بيكسبوه فوق المكسب العادى فى جهاز واحد هيعمل كام

وعامة الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية وتشرفنا بمعرفتك احنا بنتكلم اقتصاديا ومن جهة تانية مش كل حاجة هتبقى غالية احنا منقدرش نبطل اكل ولا شرب ولا دواء بس نقدر نبطل شراء هاردوير على الفاضية وعلى المليانة لانها مش اساسيات ولازم فكر الناس يتغير وتبص هى عايزة ايه من الجهاز مش يشترى ويتفاخر بالجهاز وخلاص وهو ولا بيستفاد ب 1/2 امكانيته عامة الكلام دا مش بنقوله كدا لافادة الناس والحاجة اللى نقدر نغيرها نغيرها بنفسنا وهتتغير هتتغير دى مش محتاجة مناقشة دى محتاجة تعاون من كل الناس بس

مشرف سابق الصورة الرمزية mramzi

رد: لازم نتعاون كلنا علشان نقضي علي جشع التجار علشان تبقي الحاجة ام 100 $ بـ 550 جني

خلاصة الكلام علشان الناس متزعلش مننا

ليه تدفع اقل مدام ممكن تدفع اكثر :ah22::ah22:

عضو الصورة الرمزية zo0omaa

مختلفناش بس لو ملا حظ ان كل الاسعار اللى انت جايبها اسعار بروسيسور بس مفيش كروت شاشة اللعب كله يعنى او باور سبلاى قمة الاستغلال وغير كدا كمان هتلاقى ان كل سعر ادامه زيادة عمره ماكان مساوى احيانا زيادة 100 احيانا 50 وهكذا ودا فى قطعة واحدة بس يعنى فى تجميعة جهاز هتلاقى 300 او 400 جنيه على الاقل فوق المكسب العادى هل دا عادى من وجهة نظرك وq6600 nكان ب 1050 فجاة بقى ب 1150 او 1120 رغم ان سعره ثابت بره يعنى المفروض سعره يبقى ثابت هنا يعنى المفروض الاسعار عندنا ارخص فعلا مش اغلى والزيادة غير مبررة وياريت تكمل مقارنة كمان بمعنى انك تعمل مقارنة على تجميعة جهاز كاملة بروسيسور وبوردة وكارت شاشة ورامات وكيسة وباور نظيف وشاشة وشوف المكسب اللى بيكسبوه فوق المكسب العادى فى جهاز واحد هيعمل كام

وعامة الاختلاف فى الراى لا يفسد للود قضية وتشرفنا بمعرفتك احنا بنتكلم اقتصاديا ومن جهة تانية مش كل حاجة هتبقى غالية احنا منقدرش نبطل اكل ولا شرب ولا دواء بس نقدر نبطل شراء هاردوير على الفاضية وعلى المليانة لانها مش اساسيات ولازم فكر الناس يتغير وتبص هى عايزة ايه من الجهاز مش يشترى ويتفاخر بالجهاز وخلاص وهو ولا بيستفاد ب 1/2 امكانيته عامة الكلام دا مش بنقوله كدا لافادة الناس والحاجة اللى نقدر نغيرها نغيرها بنفسنا وهتتغير هتتغير دى مش محتاجة مناقشة دى محتاجة تعاون من كل الناس بس
    [/QUOTE]

انا معاك في كل كلمة قولتها وكلامك منطقي جدا ً جدا ً
    A HERO DOES NOT CHOOSE HIS DESTINY... BUT DESTNEY CHOOSES HIM
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

ممكن نتعاون كلنا في الفكرة دي عشان نقضي علي الاسعار الغالية و جشع التجار ؟!

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mramzi مشاهدة المشاركة
    خلاصة الكلام علشان الناس متزعلش مننا

ليه تدفع اقل مدام ممكن تدفع اكثر :ah22::ah22:

ايوة هما عايزينا نقول كدة ونعمل كدة ، والله حاجة غريبة
    ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مخالف للقوانين

مين اللي قال اننا ندفع أكتر ؟!

أنا أكتر واحد هنا بقول كلمة "فاصل"

بس مش تفاصل لحد ما تطلع روح البياع أو الشركة ....لأ

فيه حدود معينة للفصال و بتبقى فيها حتة كده مش عارف أشرحها ازاي بس لما تلاحظ " و خلي بالك من كلمة تلاحظ دي" ان الشركة خلاص جابت آخرها اشتري

فيه فرق مثلاً بيني و بين والدي في موضوع الفصال :

هو بيفاصل فهلوة و لمجرد الفصال لكن أنا بفاصل علشان عارف "قيمة" الحاجة الحقيقية

و ممكن محدش يجيب سيرة الدواء لو سمحتوا ؟!

أنا ممكن أقول كلام في صناعة الدواء المصري يوديني في داهية على طول لأن اللي عندنا ده مش دواء ..........ده تراب بالمعنى الحرفي للكلمة اللهم الا الدواء المستورد اللي كمان مش بيحتاج طريقة معينة في الحفظ والا هو كمان هيفسد

المهم :

تعرفوا يعني ايه كلمة " العنصرية المضادة " ؟!

يعني زمان في أمريكا لما كان البيض بيضطهدوا السود ....دي كانت "عنصرية" .....لكن دلوقتي السود هما اللي ساعات بيضطهدوا البيض و دي اسمها العنصرية المضادة

ناس كتيرة هنا من كتر احساسها ان التجار بيزودوا الأسعار (بيضطهدوا المستخدمين يعني) بدأوا هما نفسهم يضطهدوا التجار :eek::eek::eek:

فيه كلام هقولهولكم مش عارف ان كان من حقي أقوله ولا لأ بس هقوله لمجرد وضع النقاط على الحروف

الأستاذ شريف عبد العظيم صاحب توكيل سافير بنفسه كان بيكلمني شخصياً على الخاص و أنا شرحتله وجهة نظرنا في التجار

الراجل كان متفهم جداً لدرجة انه شوية و كان هيوريني الفواتير اللي بيشتري بيها :rolleyes:

طبعاً كل ده علشان نوصل لنقطة وسط نلاقي بيها احنا كمستخدمين أسعار عادلة "نوعاً" و يلاقي بيها هو كصاحب توكيل عنده مصروفات و تكاليف لازم يغطيها مكسب معين

أنا مش مضطر لأي شيء ولا المفروض أبرر نفسي أو أبرر لحد بس كلمة الحق لازم تتقال :

الأستاذ شريف و الناس اللي معاه و الأستاذ عمر و الأستاذ هاني في ماكسيمام هاردوير من أكتر الناس المحترمين اللي اتعاملت معاهم في حياتي بمنتهى الأمانة و الصدق

طيب ايه اللي يجبرهم يقللوا من مكسبهم علشانا ؟

طيب ما عندكم كل الشركات التانية اللي بتبيع و التوكيلات ؟ ليه مش بيعملوا كده ؟ ليه بيحطوا أسعار "معينة" و اللي مش عاجبه يخبط دماغه في الحيط من المستخدمين ؟!

طيب تعرفوا يعني ايه اننا نوازن بين سعر معين و منتج معين و ضمان معين و ناس معينة نستريح أو لا نستريح في التعامل معهم ؟!

لو عرفتوا حل المعادلة دي هتستريحوا زيي كده و هتعرفوا ان اللي بتقولوه يمكن كان مطلوب زمان لكن دلوقتي الناس دي محتاجة تسمع مننا كلمة كويسة أو حتى عتاب رقيق و أسلوب عقلاني في المناقشة لأنهم بالفعل بدأوا بإظهار حسن النية و للأسف لم يقابلوا الا بسوء الظن من بعض منا

طيب تحبوا تعرفوا حاجة ؟

تعرفوا ان فيه أماكن في أمريكا سواء B&M Stores أو Online E-Tailers بيبيعوا بعض المنتجات بأقل من سعر تكلفتها اللي مشتريينها بيه ؟!

أكيد مش مصدقين

مثال بسيط

أنا نفسي من اللي ممكن تسموهم Deal Hunters يعني صيادين عروض و دول في منهم بره كتير و الغريب انهم بيقابلوا في أماكن ال Deals دي بمنتهى الترحاب

عبة اسطوانات DVD فيها 100 اسطوانة سعرها العادي بالمكسب 60 دولار و بتقع على المكان اللي بيبيع ب 35-40ولار مع الكميات الكبيرة ييجي المكان ده يعمل عرض لمدة أسبوع ( و ده في المحلات ال B&M يعني اللي ليها أماكن ثابتة و ده غير البياعين ال Online زي Newegg ) العرض ده بيبقى ان العلبة ال 100 اسطوانة ب 30 دولار أو انك تشتري واحدة ب 60 دولار تاخد واحدة مجاناً أو ما يسمى اختصارة BOGO أو BOGOF
    Buy One , Get One

Buy One , Get One Free

طبعاً كده أقل من التكلفة

عارفين الفكرة ايه ؟

ان الناس دي المنتجات اللي بيبيعوها كتيرة جداً و حاجة بتشيل حاجة يعني منتج ربحه كبير بيشيل منتج يباع بأقل من التكلفة

طيب أنا مش أسكت و أبوس ايدي وش وضهر لأ

أدور على الانترنت ألاقي كوبون بيقول :

خصم 15 دولار على أي حاجة ب 30 دولار :eek:

و يتصادف انه ساري في فترة العرض اللي هو أبو 60 ب 30 :eek:

أبعت أخويا يشتري و طبعا بيبقى قدام المحل حاجتين :

اما ي Honor The Deal

أو يرفض ال Deal
    لأنه قانوناً في اللوائح الداخلية يمنع تطبيق عرضين مع بعض لكن اللي بيبيع له الحق في مخالفة اللوائح لحد معين لصالح المشتري مش ضده و برضو المنتج اللي خسرانين فيه بيشيله منتج تاني مكسبهم فيه كويس

ووقعت عليا العلبة اللي ب 60 دولار ب 15 دولار بس :p

طبعاً دي علبة واحدة في وقت واحد

أما اماكن البيع ال Online ففيها العروض زائد ال Rebates و على فكرة ال Rebates ممنوعة بقوة القانون في بعض الولايات

و الأنظمة دي موجودة في دولتين أو تلاتة على مستوى العالم كله و طبعاً منهم الزغلولة الكبيرة USA

طيب هل أنا أقدر أمشي نفس النظام على التوكيلات و التجار هنا في مصر ؟ طبعاً لأ و ألف لأ

لأني برضو بحسب كل حاجة بعقلي ( والحمد لله ان ده الحاجة الوحيدة اللي باقيالي بعد ما الصحة راحت) :D

ليه بقى ؟

لأن الوكيل هنا شغال في منتج من فئة واحدة بس غير Newegg تماماً

و الكميات

الكميات بتفرق جداً في أي منتج

بتقولوا اشمعنا كروت الشاشة العالية

و ليه البروسيسورات و الهاردات لأ

شوفوا كام هارد و كام بروسيسور بينزلوا السوق عندنا

و كام كارت شاشة عالي

و قارنوا و انتوا تعرفوا

كل الناس بتشتري بروسيسورات

و كل الناس بتشتري هاردات

بس كلم واحد بيشتري كارت شاشة عالي ؟

احنا هدفنا التوعية الأول و هتلاقوا الأسعار نزلت لوحدها

و زي ما عايزين التجار يبقوا عادلين معانا احنا كمان لازم نبقى عادلين معاهم ....مش كده ولا إيه ؟

أنا عرفت النهاردة ان باقي الكروت خلصت بعد عذاب من الجمرك و سعرها اتظبط الحمد لله أكتر و الأستاذ شريف و موزعهم شركة ماكسيمام هاردوير قرروا كمان يقللوا في مكسبهم أكتر بحيث ان تجار الخضار بأمانة ربنا بيكسبوا أكتر في الكيلو :rolleyes:
    و ده علشان خاطركم انتم و علشان خاطر كبيرنا الأستاذ محمد wmgc و علشان خاطري أنا

لازم يبقى عندنا بعد نظر أكتر من كده و منبصش تحت رجلينا و يبقى صالح المجموعة غالب على صالح الفرد

يعني مش بعد ما الناس بينوا لينا اهتمامهم و حسن نيتهم و رغبتهم في تحسين الوضع الحالي يكون ده جزاءهم بعد ساعات قليلة من الأخبار اللي عرفتها و هم أساساً مكانوش مجبرين على أي حاجة بل بالعكس ....كل الأوضاع بتقول ان ال TOXIC 1GB سعره كويس ب 1800 جنيه لأن ال Gigabyte Default Clocks ب 1800 و ال Powercolor PCS+ ب 1750 جنيه
    و برضو كنا هنكلم توكيل Powercolor و Gigabyte و حتى في منتجات Nvidia عند جيجابايت أو XFX على الرغم من حساسيتي المعروفة من اللون الأخضر :D بس ده هو اللي بقول عليه انه تغليب مصلحة الكل على الفرد و محمد wmgc و أنا بنحاول نعمل كده و مش عايزين أي حاجة غير مصلحة الكل

يعني بعد كل ده نلاقي رد الفعل كده ؟!

أنا بصراحة بعد ما شفت كل ده كنت هتفق مع محمد wmgc اننا منتعبش نفسنا أكتر من كده و نسيب السوق زي ما هو

أنا بصراحة بقالي 10 سنين على المنتديات الأجنبية و عمري ما فكرت أشترك في منتدي عربي بس بعد ما اشتركت هنا و شفت ان فيه ناس محترمة قد ايه بقى نفسي نبقى أحسن من بره بس اللي حصل النهاردة (أو بالأحرى امبارح) ضايقتني فعلاً

أنا مزعلتش من أشخاص معينة ..... لأ و ربنا يعلم

بس أنا اتضايقت من الموقف ككل و من الفكر
    لأني حسيت اني أنا و محمد صغيرين قدام الناس اللي عاملونا بمنتهى الإحترام و التقدير و كأننا أخواتهم و على الرغم من انهم بيبيعوا و احنا بنشتري الا اني محسيتش أبداً ان الموضوع مصالح

تعرفوا اني ابتديت أحس بأمل باقي في مصر !

من الشباب

مننا

من ناس قابلتهم في القاهرة لما بروح و بنكلم بعض في التليفون و حتى ناس تانية كتير بشوف مشاركاتهم هنا و مقابلتهمش

أرجو ان كل واحد يراجع نفسه

و بلاش سوء الظن

لأني لو كنت بزعل من أي حاجة في الدنيا كلها

بزعل من حاجة واحدة بس

الظلم

شكراً

لو حد لقى أخطاء في الحروف يا ريت يعديها علشان السكر عندي ناقص شوية دلوقتي و مش شايف قدامي

و تصبحوا على خير

أيوة صحيح :

متنسوش ..... اللي عجبته المشاركة يضييف تقييم :D

عضو فضي الصورة الرمزية wild cat

بصراحة احييك على هذه المشاركة مستر مينا بجد

وتستاهل كل خير انت والاستاذ محمد WMGC

تقييم المشاركة 10/10

وربنا يديك الصحة والعافية ان شاء الله

اخوك محمد

مشرف سابق الصورة الرمزية mramzi

استاذ HD5870X2

كلامك كلو مضبوط وعلى العين والراس

وانا ضد مبدأ التعرض لأي شركة ( وانا فهمت الناس كدة)

انا لما بتكلم ، بتكلم بصفة عامة على سوق الهاردوير في مصر والتوكيلات وتجار التجزئة ، لاني على علاقة كبيرة بالمجال من الناحيتين .

لكن التعرض لشركات (بدون ذكر اسماء) واشخاص فهذا ليس من حق احد ابدا .

واكيد ان سمعت عن حملة بعنوان (خليها تصدي) التي اثمرت وتثمر الى اليوم عن نزول اسعار السيارات في السعودية ، ولم يستطع اكبر توكيل للسيارات هناك التصدي لها .

وعلى هذا المنوال نحن من حقنا المطالبة واللجوء الى استخدام حملة مماثلة ، خصوصا اذا كانت في مصلحة الفرد والمجتمع . واكرر بدون التعرض والتشهير باي طرف كان في هذا الموضوع .

ربما تعارضت وجهات النظر ، وتضاربت الاراء ولكن يبقى المقصد واحد

اشكرك على مساهمتك معنا

اضافة جديدة وفي مصر كمان هنـــــــــــــــــــا

احنا كل هدفنا نوصل لافضل كلنا مش مع حد ضد حد يعنى احنا مبنتكلمش فى شركات بس الكلام كله انه الطبيعى نبقى احسن من كدا بكتير وليه الاسعار متبقاش عادلة اكتر ودا فى صالح المستهلك والتاجر مش فى صالح المستهلك بس لانه هيبيع اكتر وهتبقى الثقة فيه اعلى انما معلش اى حد مهما كان بروسيسور نزل ب 3400 شهرين بقى ب 1700 كارت شاشة نزل ب 700 شهرين بقى ب 460 او 500 بالكتير كل دا ليه لو الناس هنا متكلمتش عامة او ابدوا رايهم هل كانت الاسعار هتتغير فى حاجة لا طبعا هل المستهلك ضعيف لدرجة انه ميقدرش يتحكم فى السوق لا طبعا المستهلك هو المحرك الاساسى للسوق وهو اللى بيحدد متطلباته حسب امكانياته الخلاصة اللى عايزين نوصلها هى اسعار عادلة بدون مبررات واهية لان احنا قادرين على كدا وايه المشكلة ان توكيل سافير يبقى ارخص تو كيل فى مصر بالعكس دى ميزة شوف دلوقتى مثلا ati ليه مخلية نفيديا مش قادرة تواجهها فى السوق بسبب السعر مقابل الاداء وكمان amd مع الفينوم 2 اصبحت هى الخيار الاول لفئات معينة احنا عايزين الاسعار مش تنزل 10 و 20 جنيه لحد الناس ماتنام وتنسى دا لازم يبقى مبدا بدل ماتكسب كتير من قطعة واحدة هتكسب اكتر مع مكسب قليل وقطع كتير وكل الاطراف هتبقى راضية طب ليه فى رايكو الناس مبتشتريش كروت شاشة بسبب اسعارها اللى تجنن الناس بقت تسيب البوردة بلت ان وخلاص لان محدش عنده استعداد يدفع الفلوس دى كلها فى كرت شاشة عشان يلعب حمز وعدد محدود من الجمز اللى بيتطلب امكانيات عالية فى كروت الشاشة مفيش حاجة فى راى فى السوق اسمها gamer الكلام دا صعب جدا فى مصر انما لو اسعار كارت الشاشة مناسبة وزى بره والمتاح كتير اكيد الناس هتشترى لان هيفرق فى الاداء مع جهازهم وانا شايف ان مفيش اى شد او حاجة دا مجرد نقاش لازم ميخدش اكبر من حجمه ومستنين نعرف اثار الكلام اللى حضرتك بتقوله والاسعار بعد التعديل هتبقى شكلها ايه يارب يبقى تعديل مرضى ومش فترة والاسعار تعلى تانى واى حد مشكور لمجهوده فى الموضوع دا سواء اللى كتب او اللى اتكلم وحاول ينزل فى الاسعار بنية صافية واهم حاجة عايزين نشوف نتائج مرضية والحملة مستمرة:D لحين التاكد من ان الاسعار مناسبة وجدية التغيير وثباته مش لمدة شحنة واحدة فقط:p

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة VOICEY2010 مشاهدة المشاركة
    احنا كل هدفنا نوصل لافضل كلنا مش مع حد ضد حد يعنى احنا مبنتكلمش فى شركات بس الكلام كله انه الطبيعى نبقى احسن من كدا بكتير وليه الاسعار متبقاش عادلة اكتر ودا فى صالح المستهلك والتاجر مش فى صالح المستهلك بس لانه هيبيع اكتر وهتبقى الثقة فيه اعلى انما معلش اى حد مهما كان بروسيسور نزل ب 3400 شهرين بقى ب 1700 كارت شاشة نزل ب 700 شهرين بقى ب 460 او 500 بالكتير كل دا ليه لو الناس هنا متكلمتش عامة او ابدوا رايهم هل كانت الاسعار هتتغير فى حاجة لا طبعا هل المستهلك ضعيف لدرجة انه ميقدرش يتحكم فى السوق لا طبعا المستهلك هو المحرك الاساسى للسوق وهو اللى بيحدد متطلباته حسب امكانياته الخلاصة اللى عايزين نوصلها هى اسعار عادلة بدون مبررات واهية لان احنا قادرين على كدا وايه المشكلة ان توكيل سافير يبقى ارخص تو كيل فى مصر بالعكس دى ميزة شوف دلوقتى مثلا ati ليه مخلية نفيديا مش قادرة تواجهها فى السوق بسبب السعر مقابل الاداء وكمان amd مع الفينوم 2 اصبحت هى الخيار الاول لفئات معينة احنا عايزين الاسعار مش تنزل 10 و 20 جنيه لحد الناس ماتنام وتنسى دا لازم يبقى مبدا بدل ماتكسب كتير من قطعة واحدة هتكسب اكتر مع مكسب قليل وقطع كتير وكل الاطراف هتبقى راضية طب ليه فى رايكو الناس مبتشتريش كروت شاشة بسبب اسعارها اللى تجنن الناس بقت تسيب البوردة بلت ان وخلاص لان محدش عنده استعداد يدفع الفلوس دى كلها فى كرت شاشة عشان يلعب حمز وعدد محدود من الجمز اللى بيتطلب امكانيات عالية فى كروت الشاشة مفيش حاجة فى راى فى السوق اسمها gamer الكلام دا صعب جدا فى مصر انما لو اسعار كارت الشاشة مناسبة وزى بره والمتاح كتير اكيد الناس هتشترى لان هيفرق فى الاداء مع جهازهم وانا شايف ان مفيش اى شد او حاجة دا مجرد نقاش لازم ميخدش اكبر من حجمه ومستنين نعرف اثار الكلام اللى حضرتك بتقوله والاسعار بعد التعديل هتبقى شكلها ايه يارب يبقى تعديل مرضى ومش فترة والاسعار تعلى تانى واى حد مشكور لمجهوده فى الموضوع دا سواء اللى كتب او اللى اتكلم وحاول ينزل فى الاسعار بنية صافية واهم حاجة عايزين نشوف نتائج مرضية والحملة مستمرة:D لحين التاكد من ان الاسعار مناسبة وجدية التغيير وثباته مش لمدة شحنة واحدة فقط:p
    طبعا ً كلامك عين العقل

عضو برونزي الصورة الرمزية tiito2005

يا جماعة انا مش عايز اتدخل بكلام كتير بس عايز اقول ان التاجر مش عليه كل القصة
    ما تنسوش ان فيه حاجات اسمها جمارك وبيحاسبوا بمزاجهم واللى بيقول ان كده مش كويس فعليه الحجة انه يبين سر الخلطة دى ويقول اه ده بقرش وده بعشرة ويكون فاهم هوه بيتكلم عن ايه لان النظرى ده سهل اوى وممكن نتكلم للصبح
    واللى عايز يساوى بينا وبين امريكا يا ريت يكون واقعى ويتكلم شوية بالمنطق علشان دى حاجة تحيير بجد !!!!!!!!!
    احنا مش فى امريكا فوقوا يا جماعة اقولها تانى احنا مش فى امرييييييييييييييكا
    الفرق بينا وبينهم واضح قوى
    وطالما بنتكلم اننا عايزين نبقى زى امريكا اشمعنى بس فى الاسعار ليه مش فى العلم و التقدم
    ولا احنا مش بنبص غير على كارت شاشة و I7 وعايزين نبقى زى سعرهم

وفى اخ هنا عايز يكون فيه منطقية فى تسعير القطع وهو عارض قطع باكتر من ضعف سعرها ولا هوه حلال ليه وحرام على الاخرين
    مش قصدى التجريح بس هوه حر ...
    معلش انا مش عايز اكون قاسى فى كلامى بس لازم نعرف ان الاسعار دلوقتى احلى بكتير اوى من زمان زمان ده يمكن الاخ كاتب الموضوع لصغر سنه (وهذا ليس عيب) لم يعرفها واقصد ايام زمان ده ايام بنتيوم 2 و 3 وال K5 والذى منه واللى عاش الايام دى يعرف يعنى ايه كمبيوتر اياميها وايه كانت اسعاره....
    الحمد لله اسعار حاجات كتير بقت زى بره او ازيد بحاجات تافهه جدا .....
    اسف جدا للاطالة
    ......
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]اول و افضل موقع لتحميل القران الكريم مباشرة و [/SIZE][/B][/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]بالتورنت [/SIZE][/B][/URL]
    [COLOR=Magenta]
    [/COLOR][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=191815"][SIZE=2][COLOR=Blue][B]صور متنوعة بعدستى[/B][/COLOR][/SIZE][/URL]

[SIZE=2]اذا وَجَدتَ فىِ المُشاَركةِ ماَ يُفيدْ ابسطُ ماَ تَقومُ بهْ هو انْ تُقييمْ صَاحِبهاَ [/SIZE]
    [IMG]https://204.228.228.89/bf2statistics/resources/graphics/ranks/rank_6.png[/IMG]
    [IMG]https://valid.canardpc.com/cache/banner/739771.png[/IMG]
    [/CENTER]

واحد يقول جمارك وحد يقول اسعار زمان وحد يقولالتجار مش هما السبب المستهلك هو السبب الناس دى لما بتنزل 100 و 200 و 300 جنيه احيانا بينزلوها ازاى يعنى وكدا كدا كروت الشاشة مثلا فترة بسيطة ومش هيبقى ليها اى لزمة اللى هى الكروت الحالية لنزول ديركت اكس 11 مع ويندوز سفن عايزين يغلو كمان يغلو هى مش كمياء احنا مش هنشترى واللى مقتنع يقتنع واالى مش عايز يقتنع براحته الهاردات اصلها مبيتحسبش عليها جمارك مثلا انما اى حاجة تانية بيتحسب عليها جمارك وعايزين يغلو يغلو براحتهم وياريت اللى عايز يشارك فى الحملة معانا يكتب رد ليبين مشاركته معنا مش مجرد انه مقتنع وبس ومحدش هيشترى غير لما الردود تبقى بتحترم عقل الناس مش اى حاجة جمارك وخلاص والاسعار تبقى فى حدودها المعقولة

عضو الصورة الرمزية GTX 295

أنا معاكو طبعا ياجماعة فى المقاطعة والتوعية بالنصب العلنى اللى بيحصل هنا....
    وأبسط مثال الشاشة الBen Q ال T2200HD كانت ب 995 جنيه ؛وفجأة بقت ب1200 جنيه؛ لا وكمان عند نفس
    البياع..:eek:..

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا انك انت العليم الحكيم

:)اللهم بارك في Coolman4now:)

عضو برونزي الصورة الرمزية tiito2005

...............................
    [CENTER][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]اول و افضل موقع لتحميل القران الكريم مباشرة و [/SIZE][/B][/URL]
    [URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=82506"][B][SIZE=2]بالتورنت [/SIZE][/B][/URL]
    [COLOR=Magenta]
    [/COLOR][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=191815"][SIZE=2][COLOR=Blue][B]صور متنوعة بعدستى[/B][/COLOR][/SIZE][/URL]

[SIZE=2]اذا وَجَدتَ فىِ المُشاَركةِ ماَ يُفيدْ ابسطُ ماَ تَقومُ بهْ هو انْ تُقييمْ صَاحِبهاَ [/SIZE]
    [IMG]https://204.228.228.89/bf2statistics/resources/graphics/ranks/rank_6.png[/IMG]
    [IMG]https://valid.canardpc.com/cache/banner/739771.png[/IMG]
    [/CENTER]

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة GTX 295 مشاهدة المشاركة
    أنا معاكو طبعا ياجماعة فى المقاطعة والتوعية بالنصب العلنى اللى بيحصل هنا....
    وأبسط مثال الشاشة الBen Q ال T2200HD كانت ب 995 جنيه ؛وفجأة بقت ب1200 جنيه؛ لا وكمان عند نفس
    البياع..:eek:..
    اهوة دة الي احنا بنقوله ، لما قلنا الحق طلعونا من البلد :p

................................

صفحة 3 من 10 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 الأخيرةالأخيرة