صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 34

الموضوع: ۩(●̮●)۩ كل ما تريد معرفتة عن شراء المنتجات من الخارج ۩(●̮●)۩

عضو فضي

رد: ۩(●̮●)۩ كل ما تريد معرفة عن شراء المنتجات من الخارج ۩(●̮●)۩

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة a7mad 7assan مشاهدة المشاركة
    طب معلش انا عندي سؤال
    يعني لو انا جبت مثلا جهاز الzune hd من برة
    مثلا من موقع زي new egg او amazon
    الجهاز سعره 199 دولار
    الحاجات الي هدفعها او الاجراءات الي هحتاج اعملها من ساعة ما هدي الاوردر لحد ما الحاجة هتوصلني
    راجع المشاركات اللي فوق , كل حاجة مشروحة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة handakes مشاهدة المشاركة
    يا جماعة انا قرأت ان فى FAQ بتاع امازون انهم مش بشحنو حاجة لأفريقيا ولا الشرق الاوسط...يبقى ازاى الحاجة هتوصلنى هنا فى مصر؟

و بعدين ايه نظام ال Gift cards بتاعهم...يعنى مثلا لو معاي 3 gift cards الواحدة ب100 دولار...ممكن اجيب منهم حاجة ب 300 دولار؟..الف شكر مقدما
    واضح إن حضرتك متعبتش نفسك و حاولت تقرأ اللي مكتوب فوق , إنت بتشحن داخل امريكا و من امريكا لي افريقيا والشرق الأوسط

وبالنسبه لل Gift Cards ممكن حضرتك تشوف ال FAQ بتاع أمازون

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mostafa_fa مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم

سؤال ضرووووري

انا حاليا في الرياض وناوي لما انزل اشتري المكونات من هنا وانزل بيها بس من غير علبها
    يعني كرت الشاشه والبروسيسور والبورده والرام من غير اي علبة

فهل هيحسبوا عليا جمارك يعني مثلا الحاجات لو بـ 1500 ريال او 2000 ريال ؟

وهل لو حسبوا جمارك هلاقي بنفس سعر مصر ولا هتكون اكتر ؟

ياريت تفيدوني بالله عليكم
    وشكرا مقدما

لو حضرتك نازل بالحاجة بنفسك ممكن تعدي من غير جمارك , إنت وظروفك ,, لكن عامتا مفيش جمارك بس فية 10% ضريبة ,, بالنسبه للأسعار فـانا مقدرش افيد حضرتك فالموضوع ده
    PC1 : Intel Core I7 920 D0 + Gigabyte X58-UD3R + 6GB OCZ PC12800 + eVGA GTX275 + WD 1TB Black + Silverstone Zeus 750W + Antec 900 case

PC2:Intel Core i7 920 D0 3.8GHZ + Asus X58 P6T + 6GB OCZ PC12800 + XFX HD5870 + WD 1TB Black + Corsair TX850W+ HAF 922

PC3:Intel Core 2 E8400 C0 @ 3.6GHZ + Gigabyte EP31-DS3L rev 2.0 + 2X2GB Kingston DDR2 + Gigabyte HD4850 1GB OC Zalman + WD Blue 640GB HD + HEC 500W PSU +Gamma(350) case + Dell 19" LCD

عضو برونزي

رد: ۩(●̮●)۩ كل ما تريد معرفتة عن شراء المنتجات من الخارج ۩(●̮●)۩

جزاكم الله خيرا .. والموضوع مهم جدا و خاصة في هذا الوقت .. حيث أصبحت معظم المحلات لا تبيع الا الرديء القديم ... ونحن بالتأكيد نحتاج الى الجديد ... والى أن يأتو بالجديد و يعلم أصحاب المحلات ما يحتاجه المواطن العربي ..سوف نشتري من النت

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ĵ Ŏ ƙ Э Ř مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

قمت بعمل هذا الموضوع بسبب الخدمات الجديدة التى تقدمها شركات الانترنت ( تى اى داتا & لينك ) بمصر

لاستيراد المنتجات من الخارج

وحتى يصبح مرجع لكل من يريد استيراد اى منتج من الخارج

حتى يستطيع ان يحسب تكلفتة ااجمالية من شحن و جمارك و ضرائب

و ان يعرف افضل المواقع للشراء منها

و طرق الدفع و يكون ملم بكافة التفاصيل

ارجو من كل من لدية خبرة فى الاستيراد من الخارج ان يفيدنا جميعا بمعلومات عنة

ممكن لينك يوضح الخدمات دي من موقع تي اي داتا أو موقع لينك.

عشان أنا دورت وموصلتش ، ولا انا فهمتك غلط؟؟

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azzam111 مشاهدة المشاركة
    ممكن لينك يوضح الخدمات دي من موقع تي اي داتا أو موقع لينك.

عشان أنا دورت وموصلتش ، ولا انا فهمتك غلط؟؟
    https://www.tedata.net/web/eg/ar/def...px?sec=48&pr=2

https://www.link.net/English/Linkcor...LINKdotNET.htm
    PC1 : Intel Core I7 920 D0 + Gigabyte X58-UD3R + 6GB OCZ PC12800 + eVGA GTX275 + WD 1TB Black + Silverstone Zeus 750W + Antec 900 case

PC2:Intel Core i7 920 D0 3.8GHZ + Asus X58 P6T + 6GB OCZ PC12800 + XFX HD5870 + WD 1TB Black + Corsair TX850W+ HAF 922

PC3:Intel Core 2 E8400 C0 @ 3.6GHZ + Gigabyte EP31-DS3L rev 2.0 + 2X2GB Kingston DDR2 + Gigabyte HD4850 1GB OC Zalman + WD Blue 640GB HD + HEC 500W PSU +Gamma(350) case + Dell 19" LCD

عضو برونزي

السلام عليكم
    تم الشراء من امازون عن طريق ارامكس الي الاسكندرية و القتع وصلت الحمد لله سليمة 100%
    في 4 ايام اقصي حد
    و يتم خصم 30% علي القطع التي تزيد وزنها عن 10 كجم
    [CENTER][SIGPIC][/SIGPIC][/CENTER]
    [CENTER][COLOR=yellowgreen][URL="https://img706.imageshack.us/my.php?image=a14j.gif"][IMG]https://img706.imageshack.us/img706/4991/a14j.gif[/IMG][/URL]
    [/COLOR][URL="https://www.arabhardware.net/forum/showthread.php?t=188829"][COLOR=YellowGreen] بعض اخطاء المصلين الشائعه في الصلاة[/COLOR][/URL]
    [/CENTER][CENTER][url]https://www.tvquran.com/[/url]
    [/CENTER]
    [CENTER][B][URL="https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1865"]Adblock Plus For[COLOR=sienna] Firefox[/COLOR][/URL][/B]
    [/CENTER]
    [CENTER][COLOR=red]لمنع جميع الاعلانات و الصور الغير مرغوب فيها
    [COLOR=YellowGreen][SIZE=4][SIZE=3][COLOR=DarkOrchid]لاتنسي وضع المصدر لموضيعك[/COLOR][/SIZE]
    [/SIZE][/COLOR][COLOR=YellowGreen][URL="https://reg.imageshack.us/content.php?page=uploader"][SIZE=2]I[COLOR=Red]mageshack Bulk Uploader[/COLOR][/SIZE][COLOR=Red] لرفع الصور
    حتي لا تحمل علي الحادم لمصدر الاخبار[/COLOR][/URL][/COLOR][/COLOR]
    [SIZE=2][COLOR=YellowGreen][URL="https://rappelz.gamepower7.com/index.php/ref?rid=54324"]لعبة امل الشعوب اول لعبة [/URL][/COLOR][/SIZE][URL="https://rappelz.gamepower7.com/index.php/ref?rid=54324"]MMOG[/URL][SIZE=2][COLOR=YellowGreen][URL="https://rappelz.gamepower7.com/index.php/ref?rid=54324"] عربية[/URL][/COLOR][/SIZE][URL="https://www.tvquran.com/"]
    [/URL]
    [/CENTER]

عضو

يا جماعة معلش ممكن سؤال
    انا احمد من مصر وبسمع كتيررر عن انه الاسعار فى دول الخليج ارخص من مصر
    هو مفيش طريقة ممكن نشترى بيها من دول الخليج من على النت زى امازون والحاجات دى ولا صعبه

عضو فضي الصورة الرمزية Don Khozzam

موضوع اكثر من رائع و اكثر من مهم ..

قرأت جميع المشاركات و عندى سؤال ..

هل لعمل ال Debit Card يلزم ان يكون صاحبها 21 فيما فوق زى الCredit ولا لا ؟؟

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedsoliman64 مشاهدة المشاركة
    يا جماعة معلش ممكن سؤال
    انا احمد من مصر وبسمع كتيررر عن انه الاسعار فى دول الخليج ارخص من مصر
    هو مفيش طريقة ممكن نشترى بيها من دول الخليج من على النت زى امازون والحاجات دى ولا صعبه
    في أوقات كتير بيكون الخليجي ارخص من مصر لكن لو هتشحن من الخارج فمعظم الناس بتجيب من امريكا . طرق على النت تجيب بيها من الخليج مثل امزاون يبقي مفيش

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Don Khozzam مشاهدة المشاركة
    موضوع اكثر من رائع و اكثر من مهم ..

قرأت جميع المشاركات و عندى سؤال ..

هل لعمل ال Debit Card يلزم ان يكون صاحبها 21 فيما فوق زى الCredit ولا لا ؟؟
    لأ مش لازم , انا طلعت Debit Card لما كان عندي 16 سنة , اهم حاجة تتأكد إن الكارت ده هيشتغل اونلين علشان مش كل الكروت بتشتغل

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة thunder_eagle مشاهدة المشاركة
    جزاك الله خير ، ربنا يكرمك .

عضو برونزي الصورة الرمزية Libya 7urra

سؤال يا اخوان
    عند شراء من الامازون هناك متاجر اخرى يتعامل معهم اريد الشراء منهم لكن الشحن بالفلوس
    كيف ادفع قيمة الشحن؟؟؟
    انا بدي اجمع كمبيوتر من امازون كلفني 600 دولار
    هل يا خدون مني ضريبة؟؟
    وكيف يا اخدونها؟؟
    بانتظاركم

عضو

السلام عليكم ..عندي عدة استفسارات ياريت لو تتفضل بالاجابة عليها
    شوف يا سيدي الموضوع باختصار اني محتاج مشتت محترم فكرت في cooler master hyper 212
    لكن زي ما انت عارف هينزل لسه في شهر 8 وانا ماعنديش استعداد استني لنص شهر 6 حتي لان جهازي شبه مقتول بدون مشتت
    ففكرت في اني اشتريه من الخارج .. فكنت عايز اعرف من حضرتك شوية حاجات واتمني ان حضرتك تجاوبني عليها جميعا عشان ابقي ملم بالموضوع
    1- ايه هي المواقع المضمونة جدا في الشراء وياريت يكونوا اكتر من موقع عشان لو المشتت مش متوافر في احدهم الاقيه في الاخر؟
    2- ايه مدي المجازفة في حالتي دي ؟ يعني هل مثلا نسبة المجازفة كبيرة بأن (المشتت) يجيلي بايظ او فيه حاجة مكسورة؟
    اللي اعرفه ان لامشتت نفسه بيكون نحاس او اولمنيوم ..فهل ممكن يكون فيه اي مشكلة من اي نوع في النقطة دي ؟
    3-ولو حصل وطلع فيه عيب فهل بقي اعادة المنتج و تكاليف الشحن مرة اخري هيكون عليا ؟ومتوقع يبقي كام (الاجمالي ..الشحن واعادة الشحن وتمن المشتت)؟
    4- هل المجازفة في الحالة دي تستاهل ( خصوصا و اني ممكن جدا اجيبه بسعر اقل من اللي نزل بيه مصر لو قريبي في اراميكس قدر يظبطني) عن اني اجيب ال ocz vendetta 2 ؟
    اقصد يعني هل فرق السعر وفرق الاداء بين الاتنين يستاهل المجازفة وقتها

واسف علي الاطالة يا باشا ومشكور مقدما

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ياسين الكلابي مشاهدة المشاركة
    سؤال يا اخوان

بانتظاركم
    عند شراء من الامازون هناك متاجر اخرى يتعامل معهم اريد الشراء منهم لكن الشحن بالفلوس
    كيف ادفع قيمة الشحن؟؟؟
    هذه المتاجر لا تختلف عن أمازون في أي شيء , قيمه الشحن تضاف على قيمة البضائع عند الدفع

انا بدي اجمع كمبيوتر من امازون كلفني 600 دولار
    هل يا خدون مني ضريبة؟؟
    وكيف يا اخدونها؟؟
    الضريبة تختلف حسب جهة الشحن و حسب المتجر , عندك مثلا في حالة الطلب من أمازون و شحن في ولاية نيويورك يا تم اضافة الضريبة مع الشحن على قيمة الطلب , لكن اهم شيء تأكد إن أمازون يقبل الشحن الي محل إقامتك ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forzaredz مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ..عندي عدة استفسارات ياريت لو تتفضل بالاجابة عليها
    شوف يا سيدي الموضوع باختصار اني محتاج مشتت محترم فكرت في cooler master hyper 212
    لكن زي ما انت عارف هينزل لسه في شهر 8 وانا ماعنديش استعداد استني لنص شهر 6 حتي لان جهازي شبه مقتول بدون مشتت
    ففكرت في اني اشتريه من الخارج .. فكنت عايز اعرف من حضرتك شوية حاجات واتمني ان حضرتك تجاوبني عليها جميعا عشان ابقي ملم بالموضوع

واسف علي الاطالة يا باشا ومشكور مقدما
    1- ايه هي المواقع المضمونة جدا في الشراء وياريت يكونوا اكتر من موقع عشان لو المشتت مش متوافر في احدهم الاقيه في الاخر؟
    أمازون هو اسهل موقع و يوجد اكتر من موقع تابع له بطريقة غير مباشرة بمعني إن الطلب من موقع أمازون , و يقوم أمازون بتحصيل الفلوس ثم يقوم الموقع الاخر بالشحن

2- ايه مدي المجازفة في حالتي دي ؟ يعني هل مثلا نسبة المجازفة كبيرة بأن (المشتت) يجيلي بايظ او فيه حاجة مكسورة؟
    نسبه المجزفة تكاد تكون معدومة

اللي اعرفه ان لامشتت نفسه بيكون نحاس او اولمنيوم ..فهل ممكن يكون فيه اي مشكلة من اي نوع في النقطة دي ؟
    لع , مفيش مشكلة

3-ولو حصل وطلع فيه عيب فهل بقي اعادة المنتج و تكاليف الشحن مرة اخري هيكون عليا ؟ومتوقع يبقي كام (الاجمالي ..الشحن واعادة الشحن وتمن المشتت)؟
    اعادةالمنتج مكلفة جدا و ممكن تعدي ال 300-400 جنيه ده غير انك لسة هتدفع شحن و ضرائب راجع كأنك شاريه جديد

4- هل المجازفة في الحالة دي تستاهل ( خصوصا و اني ممكن جدا اجيبه بسعر اقل من اللي نزل بيه مصر لو قريبي في اراميكس قدر يظبطني) عن اني اجيب ال ocz vendetta 2 ؟
    اقصد يعني هل فرق السعر وفرق الاداء بين الاتنين يستاهل المجازفة وقتها
    تكلفه أي مشتت لن تقل عن 500 جنيه , فـاكيد مش مستاهلة الا لو هتجيب حاجة غالية مش موجودة هنا و أحسن من المتاحفي مصر و كده هتكون بتكلم في 700 جنيه و إنت طالع ..

عضو فضي

شكرا يا ثاندر ( بلاش اكرامى عشان خنقنى فى الماتش اياة:D )

مجهود ممتاز

عضو

thunder_eagle
    اولا بشكر حضرتك جدا جدا علي الرد بس كان عندي تعقيبين
    للاسف المنتج غير متاح في امازون ولا newegg حاليا علشان كدة سألت عن اكتر من موقع
    ثانيا انا حسبت من فترة تكلفة المشتت حسب ردك الاول في الموضوع وجدت ان التكلفة هتكون كالتالي
    سعر المشتت بالمصري168
    الشحن داخل امريكا free
    الشحن الي مصر 152
    الضرايب 17
    تخليص جمركي 25

كدة اصبح السعر 362 ..وفي حالة ان قريبي هو اللي جابهولي فهم ليهم خصم 50% من سعر الشحن
    يعني هيكون الاجمالي 287
    ده لو كان سعره 30$ اما لو كان 23$ فهيكون الاجمالي اقل من 230
    عشان كدة سألت

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة forzaredz مشاهدة المشاركة
    thunder_eagle
    اولا بشكر حضرتك جدا جدا علي الرد بس كان عندي تعقيبين
    للاسف المنتج غير متاح في امازون ولا newegg حاليا علشان كدة سألت عن اكتر من موقع
    ثانيا انا حسبت من فترة تكلفة المشتت حسب ردك الاول في الموضوع وجدت ان التكلفة هتكون كالتالي
    سعر المشتت بالمصري168
    الشحن داخل امريكا free
    الشحن الي مصر 152
    الضرايب 17
    تخليص جمركي 25

كدة اصبح السعر 362 ..وفي حالة ان قريبي هو اللي جابهولي فهم ليهم خصم 50% من سعر الشحن
    يعني هيكون الاجمالي 287
    ده لو كان سعره 30$ اما لو كان 23$ فهيكون الاجمالي اقل من 230
    عشان كدة سألت
    مبدئيا المنتج شاحح في السوق جدا علشان كده الوكيل قال انه نازل الشحنة البعد الجاية واللي عامل المشكلة دي إن Cooler master مش بتسيب stock عندهم, دول بياخدوا orders , تروح المصنع , يسلمك بعد فترة و طبعا الأولوية لل OEM الكبار

واضح إن حضرتك دارس الموضوع كويس , لو الحسبه على كده يبقي السعر كويس بس اعمل حسابك إن ارامكس ساعات بيعملوا حاجات عجيبة , ممكن يزود عليك فالضرائب لو الفاتورة مش موجودة , تاني حاجة انا اشك إن الوزن 3 باوند فقط , انا لما طلبت ال Noctua NH-U12P SE كان 6 باوند , علشان كده قلت الشحن مكلف

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة