شرح الميكروتك للمبتدئين

فى البدايه احب ان اشكر استاذى ومعلمى فى المايكروتك ا / حازم عامر

اخوانى الافاضل مشرفى واعضاء المنتدى الكرام

انا حبيت اعمل موضوع الميكروتك لان كثير من الاعضاء بتتطلب شرح الميكروتك .
فى البدايه ان شاء الله هايكون الشرح مبسط وساهل على قد ما اقدر لانى لما جيت اتعلم الميكروتك انا قعدت اكتر من شهرين بحاول افهمه وعلى فكره هو صعب جدا لسبب انك لو غلط فى خطوه واحده مش هايكمل معاك الميكروتك ومعظم الى بيشرح الميكروتك بيشرح لناس فاهمه يعنى لو واحد مبتتدئ صعبه عليه انه يفهمه ....... علشان كده انا ان شاء الله هابسط شرحى على قد ما اقدر.

خطوات عمل سيرفر ميكروتك

بداية هالخص الخطوات فى عدة عناصر وهاشرح كل عنصر او اتنين فى موضوع نظرا لكثرة عدد الصور.

اولا : ما هى متطلبات عمل سيرفر ميكروتك
ثانيا : اعداد vmwear لعمل جهاز وهمى
ثالثا : Setup Mikrotik
رابعا : التاكيد من دخول النت الى الاكستيرنال ( الكارت الى متوصل بالراوتر )
خامسا : ازاى اطلع نت للمشتركين
سادسا : ازاى اخلى البرنامج يشتغل مع الويندوز
سابعا : احدد المشتركين( ادخل بيانات المشتركين )
ثامنا : منع النت كت
تاسعا : تحديد السرعه

اولا : ما هى متطلبات عمل سيرفر ميكروتك

الميكروتك عباره عن جهاز سيرفر بدخل عليه نت من الراوتر وبعدين اخد النت منه واطلعه على سويتش والسويتش يوزع للناس ( المطلوب كيسه سيرفر يكون بيها عدد 2 كارت لان )
المفروض هنا انى هاخد سلك من الراوتر ادخله فى احد كارتى اللان ( External ) والسلك التانى هايطلع من كارت اللان الاخر (Internal ) وهاوصله بالسويتش وطبعا السويتش ده الى انا موزع منه نت للمشتركين .

طيب تمام انا حبيت استغنى عن الكيسه الى هاستخدمها فى عمل السيرفر واستغل الكيسه بتاعتى واعملها سيرفر يعنى الجهاز بتاعى هايبقى هو السيرفر .
يبقى كده جهازى اركب فيه عدد 2 كارت لان هاجيب سلك من الراوتر وادخله فى احد الكروت واوصل الكارت الاخر بسلك واوصله فى السويتش الى انا موزع منه نت للمشتركين ....... طيب انا لما عملت التوصيلات دى مبدئيا انا بس الى عندى نت لانى موصل من الراوتر مباشرة اما باقى المشتركين الى متوصلين بالسويتش ماعندهمش نت لان السويتش متوصل بكارت اللان الاخر الى فى الكيسه . يبقى المطلوب هنا ازاى اخلى كارت اللان الى متوصل بالسويتش يطلع نت للمشتركين ....... تابعوا معايا للاخر
يبقى المطلوب هنا انى اخلى جوا جهازى جهاز تانى وهمى ( بدل الكيسه التانيه السيرفر ) اطلع عن طريقه النت
طيب تمام ايه المطلوب ......... هنا بقى هاستخدم برنامج لعمل جهاز وهمى داخل جهازى

VMware.Workstation.v6.0.4.93057

البرنامج ده وظيفته عمل اجهزه وهميه

لحد كده تمام : احنا ركبنا كارتين lan واحد متوصل بالراوتر والتانى متوصل بالسويتش فى كيسه واحده ( وعلى فكره ترتيب السلوك عادى جدا مافيش اى تغيير يعنى خلى الترتيب واحد فى كل السلوك ) .

يبقى احنا هانحتاج برنامج : VMware.Workstation.v6.0.4.93057

ودى روابط التحميل

https://www.mediafire.com/?yjmwbznyxym

https://www.mediafire.com/?jyzyyfggcwn

وهنحتاج ايضا نسخة ميكروتك

Mikrotik 2.9.27

https://www.mediafire.com/?55zrd8v4s5404b5

Mikrotik-3.30

https://www.mediafire.com/?r32tb1bddxcf0h8

وهنحتاج برنامج يخلينا نتصل بالسيرفر
winbox

https://www.mediafire.com/?4chwpirxo79hghv

لحد كده تمام .

ثانيا : اعداد Vmwear

قبل ما نسطب برنامج Vmwear
فيه بعض اعدادات هانعملها
انا طبعا هاخلى جهازى سيرفر وهايكون فيه نت داخل من الرواتر ونت طالع للسويتش الى بيوزع للناس تمام .
هنا بقى انا هاعمل اعدادت الراوتر وهاخد ايبيهات خاصه بيا لوحدى وهاطلع ايبيهات تانيه للمشتركين طيب تمام ودى هاعملها ازاى تابعوا بس معايا
انا هاخلى الجيت واى بتاعى 7.7.7.7 وهاخد اى اى بى من نفس ارقام الجيت واى هاخد مثلا 7.7.7.8

زى الى فى الصوره دى

على فكره ممكن نعمل اى ايبيهات تانيه بس انا عملتها كده زى الشرح مش اكتر

طيب فيه ناس عندها الجيت واى 10.0.0.2 , 192.168.1.1 , 192.168.16.1 ..... الخ طيب هل ممكن انى اغيرها لاى ارقام تانيه انا عاوزها ممكن طبعا ودا من الراوتر .
لاحظو معايا الصوره الى جايه

هافتح الرواتر وبعدين
اولا : Interface Setup
ثانيا : lan
ثالثا : Ipaddress
هنا بقى هاكتب الجيت واى الى احنا اتفقنا عليه الى هو 7.7.7.7
رابعا : Starttig Ip Address
هنا بداية الاى بى ولازم يكون من نفس الجيت واى احنا هانعمله 7.7.7.3
كده معناه ان معايا اى بيهات من اول 7.7.7.3 الى 7.7.7.255
خامسا : Save للاعدادت
لحدكده تمام

هابدا اسطب برنامج vmwear
والسيت اب ساهل زى اى برنامج مش محتاج شرح الاهم ازى اعمل الاعدادت فيه .

اعدادات vmwear

انا هنا بدخل اعمل ماكينه وهميه جديده

1- File

2 - New

3 - Virtual Machine

وبعدين

هنا هاختار Custom

وبعدين

هاختار : Workstation 6

وبعدين

هاختار : Other

وبعدين

1- هانختار اى اسم للماكينه بتاعتى انا اختارت Mikro Tick Test
2- هاختار المكان الى هاحفظ فيه الماكينه
الماكينه عباره عن جهاز وهمى هاسطب عليه بعد كده الميكروتك فيفضل انه يكون فى مكان غير الويندوز.

تمام لحد كده وبعدين

هنا هايطلب اعمل كام بروسيسور للجهاز الوهمى اختار اتنين افضل .

وبعدين

هنا هايطلب منى مساحة الرام المستخدمه فى الجهاز الوهمى انا عملها 128 والى عاوز يزودها مش هاتفرق لانه تقريبا مش هايحتاج رامات اكتر من كده .

تمام وبعدين

هنا هايطلب منى اعدادات النت ورك اعملها Dont Use Network Connection لانى هاغيرها من جوه بعدين.

تمام وبعدين

هاسيب الاختيارده على Bus Logic

تمام وبعدين

الى يهمنى هنا اول اتنين
الاختيار الاول : Creat Anew Virtual Disk معناه انى اعمل جهاز وهمى جديد انا طبعا هاختاره لانى لسه بعمل جهاز جديد .
الاختيار الثانى : Virtual Disk Use An Existing ودا معناه انى استخدم جهاز وهمى انا كنت عامله قبل كده ودا ان شاء الله هانعرفه فى اخر المواضيع ازاى نعمل نسخه ونرجعها تانى يعنى زى الجوست .

تمام وبعدين

هنا هاختار نوع الهارد : هاختار Ide

تمام وبعدين

هنا هاحدد مساحة الهارد الى فى الجهاز الوهمى يعنى انا لو اخترت 80 جيجا هاتبقى عباره عن مساحه وهميه الحقيقى فيها الى فعلا انا مستخدمه وتفتضل المساحه تكبر معايا على حسب استخدامى انا عن نفسى عاملها 10 جيجا لانى ما بحتاجش اكتر من كده

تمام وبعدين

هنا نهاية السيت اب هايقلى احفظ الاعدادت فين اختار نفس المكان الى حددته قبل كده .

طيب لحد كده تمام
انا سطبت الماكينه الوهميه طيب اظبط اعدادات البرنامج ازاى . تابعوا بس معايا

دى واجهة البرنامج عباره عن جهاز وهمى به هارد وبروسيسور ورامات وفلوبى وسى دى يعنى جهاز وهمى متكامل داخل جهازى وعلى فكره انا ممكن اعمل عليه اى حاجه يعنى ممكن اسطب ويندوز او اعمل اى حاجه بس احنا فى الاساس عملناه علشان نعمله سيرفر .

طيب فيه بعض حاجات انا مش هاستخدمها فى الجهاز طيب الغيها ازاى .

زى الصوره دى

انا هنا هالغى الفلوبى كل الى هاعمله هاشيل علامة الصح من على الاختيار Connect At Power On واضغطok
يعنى كل الفكره الحاجات الى انا مش محتاجها اعلم صح على الاختيار السابق واضغط اوكى والصوت كمان مالوش لازمه ممكن الغيه ولو مالغيتش حاجه مش هاتفرق .

نكمل اعدادات البرنامج

ادخل على الادوات من فوق واختار
Edit وبعدين Preferences

تمام وبعدين

الغى الابديت اخلى Check For Ubdates اخليه Nver
علشان ما يقرفنيش كل شويه الافضل انى اخليه كده بدون ابديت

تمام وبعدين

هادخل اظبط اعدادات النيت ورك الى احنا اتفقنا فى الاول اننا هانعملها بعدين
هاختار Edit وبعدين Virtual Network Setinges

تمام وبعدين

هادخل على Automatic Bridging واشيل علامة الصح من Automatikly Choose

تمام وبعدين

هادخل على
1- Host virtual Network Maping
2- هنا بقى ادانى انى ممكن اعمل اكتر من كارت لان من Vmnet 0 to Vmnet 9 منهم 2 حقيقى الى انا كنت مركبهم والباقى كروت وهميه .
هاختار الاختيار الاول Vmnet 0 اول ما اضغغط على السهم الى على يمينه هايظهرلى هنا كارتين اللان الى انا ركبتهم فى الكيسه الى منهم واحد متوصل بالراوتر والتانى متوصل بالسويتش .
هاختار هنا احد الكروت انا اخترت كارت Realtik

كده انا خلصت الاعدادات اضغط ok

تمام وبعدين

1- هنا هادخل على Mikro Tik Test ( دى الماكينه الوهميه الى انا عملتها ) واختار Edit Virtual Machine Setinges

تمام وبعدين

1- هاضغط على Add
2- هاضغط على Athernet Adabtor

3- Next

تمام وبعدين

هاختار
هاعلم على Custom Specific Virtual Networ
VMnet 0 Defult Brediged -1
خدوا بالكوا انا كده بعرف الكارت Realtic الى انا اختارته قبل كده فى الاعدادات بعرفه فى الجهاز الوهمى يعنى بخليه يقراه .

2- اعلم على Concte
At Power On

3- Finish

بكده اكون انتهيت من شرح الدرس الاول والثانى
ونكمل ان شاء الله .

ثالثا : Setup Mikrotik

فى وقت لاحق ان شاء الله

مع وافر تحياتى