النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: سؤال فى الospf

عضوية جديدة

سؤال فى الospf

يوجد dr & bdr لكل shared segment ما معنى ال shared segment و ازاى يكون فى نفس ال area اكتر من shared segment و كل الروترات متصلة مباشرة مع بعض

عضوية جديدة

رد: سؤال فى الospf

بسم الله الرحمن الرحيم
    يوجد dr & bdr لكل shared segment ما معنى ال shared segment

الshared segment هى broadcast network بتربط ما بين الneighbor routers بحيث ان لو neighbor واحد بعت broadcast packet الباقين بيستقبلوها, شوف الرسمه التوضيحيه ديه:

R1 و R2 و R3 التلاته و اصلين ببعض عن طريق الswitch و طبعا كل الinterfaces بتاعة الswitch فى نفس الbroadcast domain و بالتالى كل الrouters مشتركين فى نفس الsegment ومن هنا جات الshared segment

و ازاى يكون فى نفس ال area اكتر من shared segment و كل الروترات متصلة مباشرة مع بعض

اعتقد ان الرسمه اللى فاتت و ضحتلك انه ممكن يكون فى اكتر من shared segment فى نفس الarea و على فكره فى الospf مش شرط يكون كل الrouters واصلين ببعض المهم ان كل الrouters اللى فى نفس الarea يبقى عندهم نفس الLSDB

عضوية جديدة

شكرا على الرد, بس ممكن ترفع الرسمة تانى علشان مش باين عندى حاجة و شكرا

عضوية جديدة

اضغط على مكان الصوره ها تلاقى الصوره اتفتحتلك

عضوية جديدة

مفيش حاجة خالص, معلش ممكن تنزلها تانى و شكرا

عضوية جديدة

عضوية جديدة

انا رفعتهم تانى بس و اضح ان فى مشكله فى الsite, أنا أسف, بس زى ما بأقولك أضغط على المربع اللى مكان الصوره ها تلاقى الصوره اتفتحتلك لان المربع ده لينك للصوره

عضوية جديدة

مش مشكلة ولا يهمك, بس انا بذاكر فى الospf وكان عندى سؤالين

1- انا مش فاهم non-so-stybby ares و lsa tybe 7
    2- هو احنا لية اصلا بنستخدم ال stub ares & totally stub area يعنى لية بنحتاج فى الشبكة ل area مش بتعدى ال updates لباقى الشبكة.

معلش لو كنت بتقيل عليك و شكرا

عضوية جديدة

بسم الله الرحمن الرحيم

2- هو احنا لية اصلا بنستخدم ال stub ares & totally stub area يعنى لية بنحتاج فى الشبكة ل area مش بتعدى ال updates لباقى الشبكة.

فكر معايا كده :ah30: هو احنا ليه اصلا بنقسم الOSPF domain لكذا area؟

احنا بنقسم ال OSPF domain لكذا area عشان ده بيمكننا ان احنا نعمل Sclability للnetwork و تبقى اكبر من أى network للRIP أو للEIGRP و بالتالى نقدر نستخدم الOSPF فى الnetworks بتاعة الشركات الكبيره و الISPs

شاطر برافو :ah4: و لا أقولك أنا مش فاهم بردو :ah50: يعنى أيه الفايده دلوقتى ان أنا أجمع كل شوية routers مع بعضهم و أحطهم فى area لوحدهم بعد كده أقوم موصل الareas ببعض, طب و احنا كده نبقى عملنا أيه ما أى router فى أى area ها يستقبل updates من كل الrouters اللى فى كل الareas اللى باقيه لأن الABRS اللى بتفصل ما بين الareas ما بتمنعش اى update انها تعدى من area لarea و ها تكون النتيجه بردو ان الupdates ها يحصلها flooding فى الdomain كله و اى OSPF router ها يبقى الLSDB و الrouting table بتوعه كبار جدا و كل العوامل دى ها تمنع ان أنا أقدر أعمل scalability للnetwork. لا يا عم أكيد فى حاجه تانيه مش مجرد areas و خلاص.

هو فعلا الموضوع مش موضوع areas و خلاص, احنا بنعمل الareas عشان تساعدنا فى الحد من الflooding للfull updates داخل الareas, يعنى كل ABR بيكون هو الوحيد اللى نقدر نعمل عليه summerization و نقدر كمان نخليه يتحكم فى الupdates اللى ممكن تعدى للinternal routers داخل الarea و الupdates اللى هو بس بيحتفظ بيها و بيبعت للdefault route" internal router" بدل ما يبعت route لكل network على حده. و ده عشان نقدر نعمله لازم يكون عندنا طريقه عشان نفرق ما بين الintra-area route و الinter-area route و الexternal route ومن هنا جات الdifferent LSA Types بحيث LSA Type 3 ده inter-area و الLSA Type 5 ده external. تمام لحد كده.

تمام لما نشوف

فدلوقتى أحنا قسمنا الdomain لareas و عملنا طريقه علشان نعرف كل update بتوصل للABR هل هى جايه من area تانيه (type 3) ولا جايه من domain تانى غير الospf اللى هو (type 5), طيب, دلوقتى بقى محتاجين طريقه علشان نقول للABR ازاى يتعامل مع ال LSAs المختلفه و الطريقه ديه هى الStub areas. فمثلا الstub area بتعدى الinter-area routes و ما بتعديش الexternal rotes:type 5 و بتبعت بدل منها default route و بكده نكون قدرنا ان احنا نقلل من كمية الflooded updates و نصغر حجم الLSDB و الrouting table بتاع كل روتر وده بيمكننا ان احنا نوسع الnetwork اكتر و اكتر و اكتر

1- انا مش فاهم non-so-stybby ares و lsa tybe 7

الNSSA زيها زى الstub area الاتنين الABR بتاعهم ما بيسمحش بدخول الexternal routes: LSA Type 5 داخل الarea. مع اختلاف واحد, هو أن الstub area ما بتسمحش بوجود ASBR فى الarea على عكس الNSSA بتسمح
    بوجود الASBR على حدود الarea

طب ازاى بتقول ان الNSSA ما بتسمحش بدخول type 5:external routes و فى نفس الوقت بتسمح بوجود ASBR اللى هو فايدته تبادل الroutes ما بين الOSPF domain و الdomains التانيه

و من هنا جه اختراع الLSA Type 7 بحيث ان الASBR بيقدر يضحك على الNSSA و يعدى الexternal routes جوه ال area بس بدل ما تبقى type 5 بتبقى type 7 لحد الtype 7 ما توصل للABR و يحولها هوه لtype 5

معلش لو كنت بتقيل عليك و شكرا

لا ابدا و ربنا يقدرنى على إجابة كل الأسئله ليك و لغيرك و ربنا يوفقك فى الROUTE course

cdef602
    زائر

Cool completely

completely understood wow gold everything. Idea of God is cheap wow gold a extraordinary departure buy wow gold of the cogitate, alter wow accounts gold ectozoon humor is a autumnal body flew wow power leveling up, the body instrument automatically.

عضوية جديدة

شكرا اخى العزيز على الاهتمام و على الشرح اللى زى ما بيقولوا وافى شافى

المفضلات