صفحة 4 من 43 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 634

الموضوع: my all experience about 3d technology

عضو فضي

رد: my all experience about 3d technology

يا جماعة من الاخر عشان تخلى الحاجات بارزة لازم تكون الشاشة قريبة من عينك وفى حل جيد عملته شركة سونى هو
    3d personal viewer عبارة عن نظارة بها شاشات كل شاشة بتدى كل عين صورتها
    بصراحة شكله جامد جدا وبيخليك تعيش فى جو الحاجة الى بتشوفها

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله ضيف مشاهدة المشاركة
    يا جماعة من الاخر عشان تخلى الحاجات بارزة لازم تكون الشاشة قريبة من عينك وفى حل جيد عملته شركة سونى هو
    3d personal viewer عبارة عن نظارة بها شاشات كل شاشة بتدى كل عين صورتها
    بصراحة شكله جامد جدا وبيخليك تعيش فى جو الحاجة الى بتشوفها
    هو شكلة أختراع جميل, بس وزنة حوالى نصف كيلوا جرام, تخيل قاعد بتلعب ساعتين و على راسك نصف كيلو وزن, و طبعا الله اعلم بتأثيره على العين بسبب القرب

عضو فضي

مش عارف بقى بس الى جربوه قالو انه حلو وبيخليك كان الحاجة جنبك فى الوضة
    ده مش فاكر بيعمل شاشة وهمية كبيرة جدا حوالى 72 بوصة او 720 سم مربع
    يعنى ايه نصيبه

عضو برونزي

ايوة كده انا احب الناس تفضل تسالنى عن 3D ( ايوة كده ياوديع ) هههههه

بص يا استاذ عبد الله .. هل تفتكر انى ماجربتش كل الكلام اللى انتا قولت عليه .. ياراجل انا جبت ال Sony 3D TV LED 40inch 240Hz من Amazon
    ب 6700 جنيه وقت مالاقيته بيتباع فى ( بى تيك ) ب 25000 جنيه .... وبسعر زى ده لما ال 3D ماعجبنيش .. اكيد انا جربت كل الحيل الممكنة عشان
    اتفرج على 3D نضيف .

وبالمناسبة مافيش حاجة اسمها ان كابل ال HDMI يديك 120Hz الكلام ده غير صحيح بالمرة سواء كان HDMI 1.3 او HDMI 1.4 HIGHT SPEED
    و بالنسبة للفرع الرابع من ال 3D اللى هوا ( 2D - 3D ) انا قولتها قبل كده وحقولها تانى :

النوع ده يتم استخدامه فقط فى عرض الصور الثابتة ( PHOTOS ) يعنى صور العيلة او صور اصحابك او اصورتك وانتا بتعوم عوم كلابى ههههه ( بهزر طبعا ياراجل ياطيب )

وبخصوص ال Samsung اللى انتا بتقول عليها ( https://www.amazon.com/Samsung-S23A7...2944458&sr=8-1 )

انا روحت شوفتها بنفسى فى المول اللى وراء مول سوق العصر و الراجل كان مشغلها على كروت AMD HD6870 وبالكابل HDMI 1.4 وكان عمال بتشرح للناس فى امكانيات الشاشة والناس مزهولة
    بكلامه ...... فروحت طلعتله زى الخازوووووق من وسط الناس وعملت فيها عبدو العبيط و سالته

عمو عمو هى الشاشة ده Support لل 120Hz ؟

راح قالى : ايوه ياحبيبى

فسالته تانى : والكارت من نوع AMD ؟ ياعمو

قالى : ايوه ياحبيبى و وسع كده عشان ماتزفلطش المكان

روحت قايل فى بالى ( اما صحيح راجل جاهل ... وتعالا على حجرى بقه )

و سالته فى خزي و انا بابوص فى الارض : ممكن يا عمو تخش على ال Control Panel بتاع ال AMD فى Display settings

وراح شاف اول حاجه جات عليها عينه ان ال settings بتاع ال AMD قارى كابل HDMI على 60Hz

الراجل صعق و زهل و روحت مديلو على طول و سالته بكل برائه : امال هوا فين بقيت الهرتز ياعمو

راح قالى : الباقى ده تحطو فى تيت تيت تيت تيت ( ههههههههههههههههههههههههههههههه )

راح الراجل الجاهل شايل كابل ال HDMI اللى جاى من الشاشة وراح جاب كابل تانى والنتيجة انها اتقرت برضو 60Hz

المهم الراجل قعد يقلب فى ال Settings ومش عارف يعمل ايه وسبته شويه لغايت مايجيب آخره

وفى الآخر قولت اريحه بعد ما الناس مشيت وزهقت من محاولاته

روحت حاطط ايدى على كتفه

وقلتله : ياحبيبى

ماتتعبش نفسك لازم تجيب كابل ال DVI وتحطه فى تيت تيت تيت .... وبما ان الشاشة فعلا Support 120Hz ولكن مافهاش سوكت لل DVI

يبقى لازم تشغلها بال Display port عشان يديك ال 120Hz

الخلاصه يا جماعة ان : Display port او ال DVI هما Support لل 120Hz

اما ال HDMI فهو Support لحد 60HZ فقط

و ال Video ده حيوضحلكم بقيت استفساراتكم :

https://www.youtube.com/watch?v=T7DWbYr9uTA

اما بخصوص المنتج اللى اخترعته شركة Sony واسمه ( Sony HMZ-T1 Personal 3D Viewer ) فده اختراع فاشل لان ال 3D Movies مش فعال بالمرة
    وغير كده كمان انه Support لل PS3 و ال BLU-RAY فقط و اللى يذيد الطينة بالة انه HD 720 بس .... واللى يثبت كلامى اللينك ده

https://www.youtube.com/watch?v=eJPhV75vN9s

اما دول بقه شوية videos انا عاملهم كده على مزاجى وياريت تقولولى ايه رايكم فيهم

https://www.youtube.com/watch?v=ZCYgB...ature=youtu.be
    https://www.youtube.com/watch?v=PaAD2...ature=youtu.be
    https://www.youtube.com/watch?v=Kv4ocA9w-MA
    https://www.youtube.com/watch?v=AXlmE...eature=related

والله الموفق

عضو فضي

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=132950
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=122311
    الرابط الى فوق ده بيوضح الفرق بين hdmi و ال dp
    وواضح من الموضوع ان الفرق ليس بالكبير بل ان dp يتفوق فى عدد الاطارات وكمان الكيبل بتاعه ارخص !!
    يعنى مش فارقة تستخدم مين فيهم اهم حاجة يكون كرت الشاشة عندك فيه مخرج dp
    وما اظنش ان سامسونج هتعمل شاشة ملهاش اى لازمة بالغباء ده يعنى
    بخصوص المنتج بتاع شركة سونى فهو فعلا مش للكمبيوتر لاكن لاشك انه بيعطى تجربة ثرى دى ممتازة خصوصا الشاشة الوهمية الكبيرة ولو ان الدقة 720 لاكن يظل فكرة لو تحسنت و ادخل عليها دعم الكمبيوتر لتكون ممتازة
    الى عاوز افهمه دلوقتى انت لما جبت شاشات تليفزيون كبيرة 120 هرتز او اكتر كنت بتوصلهم بمنفذ hdmi ولا ايه لانك كنت قلت قبل كده انها مش فيها dvi طيب ازاى هتشتغل 120 هرتز وهيه متوصلة hdmi مش غريبة دى
    عملت ايه بخصوص التباين فى كيبل hdmi
    يريت لو حضرتك تقولى كده بالصلاة على النبى انا عاوز اجيب شاشة 3d ونفسى فى شاشة الوانها حلوة بالذات فى التدرجات اللونية
    وهجيب جهاز جديد لو هجيب كرت من نيفيديا يبقى ايه احسن شاشة ممكن اشتريها لو هجيب كرت من amd يبقى ايه احسن شاشة ممكن اشتريها
    طيب دلوقتى حضرتك اصلا مش بتوصل الشاشة الثرى دى بمنفذ hdmi لانه لايدعم 120 هرتز
    منفذ dp افضل من dvi لذلك سامسونج عملت الشاشة مش فيها منفذ dvi ولاكن فيها منفذ dp والى معظم كروت الشاشة الجديدة والحديثة بتدعمه كما انه يدعم نقل صوت !!!!!!! واعتقد انه اعلى جودة من dvi !!!!!
    يعنى من الاخر الخلاصة لو معرفتش تشغل hdmi للثرى دى يبقى افضل خيار لك لتشغيل الثرى دى dp والى هوه افضل من dvi وكمان بيدعم نقل صوت !!!!!

عضو برونزي

انت كده جبت المفيد

مافيش فرق خالص مابين DP او DVI من ناحية الكوالتى بتاعت الصورة اما من ناخية الصوت فده موضوع تانى

و طبعا لما كان عندى نظر ااقصد لما كان عندى ال ( Sony 3D TV LED 40inch 240Hz ) كنت شغال بال HDMI 1.4 على 60Hz فقط

عضو فضي

طيب حضرتك كده ازاى بتشغل ثرى دى والتليفزيون شغال 60 هرتز بس

عضو

سلام عليكم, الكلام جامد اوى و كبير, ايه الفيديو العظيم ده يا مان, تسلم ايدك, و ما شاء الله ربنا يزيدك , بس شوية تساؤلات بقى على الماشى, ليه بتستخدم سايد بى سايد, مش فريم سيكونشيل مع ان التانى افضل و مفيهوش جوستينج ( و الله اعلى و اعلم ) و بعد تجربتك للثرى دى فيجن و الثرى دى العادى, شايف ان مفيش فرق فعلا ؟؟؟ و بعد ما فهمت كل كلامك اقدر استنتج ان افضل شاشة ثرى دى للكمبيوتر حتكون السامسونج بتاعة حضرتك سيادتك جنابك و لا ايه ؟ و الأل جى سينما ثرى دى مفيهاش دي فى اى, هل فيها ديسبلاى بورت ؟ و طبعا مش بتسبورت الفريم سيكونشيل لأنها بولاريزد مش اكتيف, يبقى كده السامسونج افضل برده ؟؟؟ عاوزين الخلاصة , الزتونة يعنى , و بالمناسبة انا خالد عبد الرافع و منتحرمش منك يا كبير

عضو

ليه الفريم سيكونشيل خاص بالأيه ام دى فقط ؟؟؟ اللى اعرفه ان الأنفيديا ثرى دى فيجن شغالة فريم سيكونشيل , ولا ايه ؟

عضو برونزي

عادى جدا يا اخ عبد الله ...

لان ال 3D هوا Support لل 60Hz على الشاشات ال 3D TV الكبيرة فقط ( يعنى حيقسملك كل عدسة او عين 30Hz ) وده مش معناه ان ال 3D حيبقى وحش لان ال 60Hz ده ال default بتاع الشاشات الكبيرة

وبما ان 3D هوا Support لل 120Hz على الشاشات ال 3D Monitors الصغيرة فقط ( يعنى حيقسملك كل عدسة او عين 60Hz )
    وده برضو مش معناه ان ال 3D على ال 3D Monitors حيبقى احسن او اقوى من ال 3D بتاع 3D TV بالعكس ... تقريبا حيبقو نفس الكفاءة

الخلاصة ان ما هى الا عملية نسبة و تناسب ... بمعنى آخر

3D كويس + 3D TV يساوى = 60Hz لان كل مايكون الشاشة اكبر كل ماتحتاج هرتز اقل فيديك 3D قوى

3D كويس + 3D Monitors يساوى = 120Hz لان كل مايكون الشاشة اصغر كل ماتحتاج هرتز اعلى فيديك 3D قوى

وفى مفاجئة جامدة جدى .... الا وهى

انه فى فعلا شاشات او تلفزيونات 3D تشتغل على ال PC ب FULL 120Hz و اللى بيسموها ( 3D TV READY ) او ( 3d tv DLP ) واللى عليها اللوجو ده ( nvidia 3D vision ready ).... غير شاشات ال 3D TV الحديثة ( FULL 3D ) اللى هيا اقوى طبعا من 3D TV READY

ولكن الشاشات اللى من النوع ده compatible مع النضارات ال NVIDIA 3D VISION GLASSES KIT فقط لا غير .... واللى مكتوبة على ضهر علبة ال nvidia 3D vision ... وده اللينك بتاع nvidia

https://www.nvidia.com/object/3d-vis...uirements.html

وده صوره :

https://www.amazon.com/Mitsubishi-WD...3120589&sr=8-1

اما بخصوص الاستاذ خالد :

فانا سعيد ان ال VIDEOS عجبتك ................... ( صحيح نسيت اسال الاخ عبد الله ايه رايك فى الفيديوهات )

اولا : ال Frame Sequential وال SBS فيهم Ghost على خفيف

ثانيا : لما كان عندى ال nvidi 3d vision + الكارتين ال AMD HD5870 ماكنش في Frame Sequential اوبشن فى المنيو بتاعت ال NVIDIA وكان بيقسمهالى SBS برضو
    وطبعا ما جربتش كروت ال AMD على الشاشاة ال Samsung اللى عندى لانى بعتهم و جبت ال GTX 580 ......
    بس انا روحت شوفت تقنية Frame Sequential مع ال AMD + Samsung عند الراجل الانا ذكرته فى الموضوع السابق

ثالثا : مافيش فرق واضح مابين ال Frame Sequential او ال SBS بالنسبة لل Games ..... ولكن فى فرق رهيب مابنهم بالنسبة لل 3D Movies طبعا ال Frame Sequential اقوى فى الافلام

رابعا : انا ماقلتش ان ال Samsung اللى عندى هى افضل اختراع فى العالم ( زى ماتقول كده ... احسن الوحشين )

خامسا : بالنسبة لسوكت ال Display Port فى الشاشات ال 3D TV طبعا بيبقى فيها و لكن بتختلف من شركة لشركة بمعنى انه ال SONY 3D TV اللى كان عندى كان فيه سوكت لل DP
    اما ال LG 3D TV اللى انا ناوى اجيبه ان شاء الله مافيهوش و للعلم انا ناوى اجيبه عشان اشغله على ال PS3 وال xbox 360 kinect

سادسا واخيرا : ليه الفريم سيكونشيل خاص بالأيه ام دى فقط .... فالسؤال ده تساله لشركة AMD لانى بصراحة ماعرفش

وارجو انى اكون افادتك

والله الموفق

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ashraf Ehah Saa مشاهدة المشاركة

ثانيا : لما كان عندى ال nvidi 3d vision + الكارتين ال AMD HD5870 ماكنش في Frame Sequential اوبشن فى المنيو بتاعت ال NVIDIA وكان بيقسمهالى SBS برضو
    يعنى ازاى حضرتك مشغل ثرى دى فيجن على كرتين ايه ام دى ؟؟؟ الثرى دى فيجن بتشتغل على كروت انفيديا فقط , هل ده خطأ مطبعى ؟

عضو برونزي

اسف جدا

خطاء غير مقصود ... ااقصد GTX 580

عضو فضي

اخى الكلام ده غلط العين لاترى جيدا اقل من 60 هرتز يعنى عشان الثرى دى يكون مظبوط لازم تكون كل عين بتشوف 60 هرتز والا جرب كده وغير اهرتز فى اى شاشة ل 30 مثلا هتلاقى الصورة بايظة جدا
    للخروج من التناقض ده فى حل وحيد ان الشاشة مش بتستخد نظارات ال shutter وبتستخدم اى نوع تانى من النظارات
    نيجى للتليفزيونات الى هيه نيفيديا ثىر دى ريدى والى بتقول حضرتك انها بتشتغل 120 هرتز على الكمبيوتر تسمح تقولى هتشتغل ازاى واصلا هيه بتتوصل بكابل hdmi والى حضرتك ذكرت من قبل انه مش بيقبل 120 هرتز مع العلم التليفزيون مش بيجى معاه غير كيبول hdmi !!!!! معنى كده انه بيشتغل عليه وبيدى 120 هرتز !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    يريت لو حضرتك تعرف اى تليفزيون كبير يدعم ثرى دى وفيه مدخل dp يريت تذكرة لانه هيبقى حل مثالى للكمبيوتر للثرى دى شاشات كبيرة
    التعديل الأخير تم بواسطة عبدالله ضيف ; 31-03-2012 الساعة 06:50

عضو برونزي

اخى العزيز عبد الله .... يبدو انى ماعرفتش اوصلك المعلومة صح .... وعشان كده حعملك عدد 2 Videos يفهملك انا اقصد اقول ايه

بس ادينى 3 ساعات عقبال مايترفعو على ال YOUTUBE

عضو فضي

يريت من اجل افادة الجميع عشان الصورة توضح لكل الناس مش ليا لوحدى بس يكونو فى السريع يعنى عشان منتعبكش

صفحة 4 من 43 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات