صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 75

الموضوع: اسئله لوضع اللمسات الاخيره علي جهازي الخاص للالعاب 12,000 جنيه مع الشاشه

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

رد: اسئله لوضع اللمسات الاخيره علي جهازي الخاص للالعاب 12,000 جنيه مع الشاشه

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة combateagle مشاهدة المشاركة
    ملحوظة:
    1-امبارح نزلت Max Payne 3 وعملت كل حاجة على الVery High وكسرت سرعة الفيجا وفى الأخر الجيم 18~22 FPS وبطيئة وديه حاجة اول مره استغربها:confused::confused::confused: يعنى كان كل الالعاب اللى نزلتها كانت بتوصل ل90 FPS على الVery High وديه الوحيدة اللى بتوصل ل18~22.
    2-هى اول ما اللعبة تعدى ال60 FPS بتكون مبتعلقش (للى مش فاهم موضوع الFPS).

فعلشان كده تقريبا انت هتحتاج الSLI ودلوقتى علشان GTX 680 اللى عندى اللى هيا directcu ii TOP ديه الكسر بتعها عالى بالنسبة لكل فيجات GTX 680 وبرده الFPS قليل اوى فمبالك انت هتجيب GTX 670 يعنى هتشتغل على 15~18 FPS على الVery High.
    ياريت بلاش وضع لعبة ماكس بين فى اى جهاز لاختباره وخصوصا على الفرى هاى لانك هاتحقر من جهازك على اى وضع غير لو عندك كارت 680 gtx و يفضل 690 عندك بروسيسور Intel Core i7 Extreme Edition i7-3960X 3.3 GHz 15MB

وعندك الرام 32 جيجا ده البتحتاجه اللعبة علشان تبقى فرى هاى وديه متطلبات اللعبة يعنى عازلك جهاز بالميت كده ب25 الف جنيه علشان تلعب ماكس بين فرى هاى واللعبة ديه هم عاملينها كده علشان هاينزل لها تكملات تانيه فايفضل اداء الجرافيك عالى

انت مش محتاح ssd مش هايرفع معك حاجة فى الجيمز ده معمول لسرعة فتح برامج الجرافيك مش للويندوز حتى وبعدين ال i7 3770 ده بروسيسور عالى حدا ومع رام 16 جيها انت هاتهنج وانت قاعد على الجهاز من سرعته من قبل كسر السرعة حتى والتبريدالكولر الانت مقترحه ده انت مش هاتحتاجه حتى بعد الكسر ده معمول علشان البروسيسور الانا كاتب اسمه فوق ده

​بس بصراحة كده انا مش فاهم انت عاوز ايه

عضوية جديدة

يا اخ عز الدين ممكن اكلم حضرتك علي ايميلك ؟! ؟!

و حضرتك كمان عندك الرسايل مليانه علي الاخر و انا مش عارف ابعت ليك اي رساله و شكرا :D:D:D:D:D:D:D:D:D

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

انا بعتلك الميل بتاعى فى رسالة وفضيت الرسائل كمان قولى الميل بتاعك ايه علشان اقبل الاضافة

عضوية جديدة

انا بحاول ابعت لحضرتك علي الخاص بس لسه مليان !!
    و انا بعت ليك ميل علي ايميلك بس انا HOTMAIL

وشكرا جزيلا

عضوية جديدة

Question رد: اسئله لوضع اللمسات الاخيره علي جهازي الخاص للالعاب 12,000 جنيه مع الشاشه

اسأله تخصني انا والاخ king_egypt604 و علي ما اعتقد يوجد العديد من الاعضاء
    الذين يودون معرفه اجابات هذه الاسئله عن البروسيسر :

1- حاليا في ناس نصحتني ب 2600K وده SANDY , و ناس نصحتني ب 3770K وده IVY . و انا محتار بينهم جدااااااا انا والاخ king_egypt604
    فدلوقتي السؤال واضح وصريح عند استخدام المشتت :Thermaltake Frio OCK Fan CPU Cooler او CORSAIR H60 High Performance Liquid CPU Cooler
    و عمل اعلي كسر سرعه في حاله وجود اي من هذان المشتتان فأي المعالجان يكون افضل ؟! :confused::confused::confused:
    و اذا تم الوصول بالمعالج 2600K الي 4.7 , وبالمعالج 3770K الي 4 فقط (بسبب درجه الحراره!!!) ايهم يكون افضل !!

2-هل يكون اداء المعالج i5-2500K افضل عند عمل كسر سرعه له في وجود ال المشتت الاحترافيCORSAIR H100 Extreme Performance Liquid CPU Cooler
    و دعمه ب هارد SSDPatriot Pyro SE 60GB SATA III MLC Internal Solid State Drive (SSD ) مع العلم في هذه الحاله سوف يكون مكلف جداااا بسبب المشتت و الهارد الباهظين الثمن :eek::eek::eek: ... و في حاله وجود هذا المشتت كم السرعه التي يمكن ان يصلها اليها هذا المعالج !!

و شكرا جزيلا .. و ارجو ان اكون قد وضعت كل الاسئله التي يود الاخ king_egypt604 الاستعلام عنها و اود انا ايضا معرفه اجوبه صريحه لها بسبب حاله الالتباس الشديده الموجوده لدينا

و شكرا جزيلا
    التعديل الأخير تم بواسطة yahyaaldahman ; 27-06-2012 الساعة 05:21

عضو

اخى الكريم
    بالنسبة للسؤال الاول ... طالما هتجيب مشتت من اللى انت قايل عليهم يبقى هات الـ I7-3770K
    وعشان اوضح لك الموضوع اكتر
    مشكلة الـ Ivy Bridge الاساسية فى رفع الفولت ودا اللى بيتسبب فى الارتفاع الشديد فى درجة الحرارة
    الفولت الافتراضى لمعالج Ivy Bridge ممكن يوصلك لـ 4.5 GHz ولو حاولت تعلى عن كدا فى الغالب هتحتاج انك ترفع الفولت عشان الجهاز يستقر
    وهنا بقة بتظهر مشكلة درجة الحرارة وبيجى دور المشتت الاحترافى فى انه يضمن درجة حرارة معقولة
    وبالنسبة لقيمة الكسر ... فالـ 3770K @ 4.5Ghz يساوى تقريبا 2600K @ 4.7GHz
    عشان كدا هات الـ I7-3770K هيديك اداء اقوى على السرعات العادية و عند الكسر كمان ... وكمان هتستفاد من تقنية الـ PCI Express 3 فى المستقبل

بالنسبة للسؤال الثانى .... فوجود المشتت هيضمن لك انك تقدر توصل لترددات مرتفعة جدا مع فولت مرتفع من غير ما تعانى من مشكلة الحرارة
    اما بالنسبة للهارد الـ SSD فكفائته مش هتبان اوى غير لما تبدأ تشتغل ببرامج تقيلة زى برامج الجرافيك
    لكن مع الالعاب ... فيكفيك جدا هارد Western Digital Black Caviar وهيديك اداء ممتاز

اخيرا بالنسبة لموضوع اقصى سرعة المعالج ممكن يوصل ليها عند الكسر
    فدى حاجة نسبية .... بتتوقف على الفولت ودرجة الحرارة و كمان Batch المعالج نفسه ... عشان كد مش فيه رقم قياسى نقدر نقوله
    Just choose a good time then .... Fire

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Red Fire مشاهدة المشاركة
    اخى الكريم
    بالنسبة للسؤال الاول ... طالما هتجيب مشتت من اللى انت قايل عليهم يبقى هات الـ I7-3770K
    وعشان اوضح لك الموضوع اكتر
    مشكلة الـ Ivy Bridge الاساسية فى رفع الفولت ودا اللى بيتسبب فى الارتفاع الشديد فى درجة الحرارة
    الفولت الافتراضى لمعالج Ivy Bridge ممكن يوصلك لـ 4.5 GHz ولو حاولت تعلى عن كدا فى الغالب هتحتاج انك ترفع الفولت عشان الجهاز يستقر
    وهنا بقة بتظهر مشكلة درجة الحرارة وبيجى دور المشتت الاحترافى فى انه يضمن درجة حرارة معقولة
    وبالنسبة لقيمة الكسر ... فالـ 3770K @ 4.5Ghz يساوى تقريبا 2600K @ 4.7GHz
    عشان كدا هات الـ I7-3770K هيديك اداء اقوى على السرعات العادية و عند الكسر كمان ... وكمان هتستفاد من تقنية الـ PCI Express 3 فى المستقبل

بالنسبة للسؤال الثانى .... فوجود المشتت هيضمن لك انك تقدر توصل لترددات مرتفعة جدا مع فولت مرتفع من غير ما تعانى من مشكلة الحرارة
    اما بالنسبة للهارد الـ SSD فكفائته مش هتبان اوى غير لما تبدأ تشتغل ببرامج تقيلة زى برامج الجرافيك
    لكن مع الالعاب ... فيكفيك جدا هارد Western Digital Black Caviar وهيديك اداء ممتاز

اخيرا بالنسبة لموضوع اقصى سرعة المعالج ممكن يوصل ليها عند الكسر
    فدى حاجة نسبية .... بتتوقف على الفولت ودرجة الحرارة و كمان Batch المعالج نفسه ... عشان كد مش فيه رقم قياسى نقدر نقوله

انا لو هجيب ال i7-3770K اكيد هيكون المشتت اقل علشان الميزانيه ...بس 2600K هجيب مشتت احسن !! ولو i5-2500 هيبقي مشتت جامد و كمان SSD !!!

حضرتك بتقول كمان هتستفاد من تقنية الـ PCI Express 3 فى المستقبل ..
    و انا اصلا هغير البروسيسر كمان سنتين ان شاء الله ف بفكر اجيب ال i5 و الSSD و ابقي استفدت من الSSD علشان مش هغيره (بس المشكله واحد صاحبي باظ عنده بعد ما جابه ب 9 شهور!!!!) فاه رأيك ?!

وبالنسبه للهارد انا الاخ king_egypt604 نصحني ب Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB 7200 RPM SATA 6GB/s 64MB Cache اه رأي حضرتك فيه وكمان هو بنفس مواصفات البلاك !؟!؟! و ارخص منه النص !!! بس انا خايف من عمره الافتراضي زي SSD !!!
    و شكرا جدا يا اخ RED FIRE معلش تاعبك معايا

عضو

مش فيه تعب و لا حاجة اخى الكريم ... واهلا بك فى اى وقت

طالما هتجيب مشتت قليل يبقى بلاش الـ I7 3770K
    وبص انا هريحيك
    مع الالعاب ... يكفيك جدا الـ I5 2500K وهات معاه مشتت كويس وفى المستقبل اكسر سرعته و هيديك اداء فوق الممتاز

بالنسبة للهارد الـ SSD فدا ادائه ممتاز ... والمشكلة اللى حصلت مع صاحبك دى مجرد نصيب مش اكتر
    وبل بالعكس الهاردات الـ SSD اكثر تحملا من الـ HDD ودا لان مش فيها اجزاء مكانيكية

الهارد الـ Barracuda ممتاز جدا
    بس بردة الهارد الـ Caviar Black اقوى من الـ Barracuda فى الاداء
    فالافضل انك تجيب الـ Black دلوقتى وهيديك اداء كويس مع الالعاب ... وفى المستقبل زود هاردات زى ما انت عايز

عضوية جديدة

طيب كدا ان شاء الله فاضل بس المازربورد ...
    هقللها بردو علشان لما اغير البروسيسر لازم تتغير :mad::mad::mad::mad::mad:دلوقتي انا بردو هقلل منها هتكون
    اكيد مناسبه لكسر السرعه و تكون فيها منفذين للرامات و منفذ واحد لكارت الشاشه ويا ريت تكون رخيصه !!!

و شكرا جزيلا

عضوية جديدة

Thumbs up رد: اسئله لوضع اللمسات الاخيره علي جهازي الخاص للالعاب 12,000 جنيه مع الشاشه

التجميعه النهائيه باذن الله تعالي:

ASRock Z68 Pro3 Gen3 Socket 1155 Motherboard 850L.E
    Intel® Core™ i5-2500K 3.3GHz Process 1290 L.E
    Gigabyte GeForce GTX 670 OC 2048MB GDDR5 Windforce 2800 L.E
    G.skill Ripjaws-X 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 ... 370 LE
    Seagate Barracuda ST2000DM001 2TB 7200 RPM SATA 6GB/s 64MB Cache 725 L.E
    Patriot Pyro SE 60GB SATA III MLC Internal Solid State Drive (SSD ) 750 L.E
    Cooler Master Storm Trooper Full Tower Case 1350 l.E
    PowerSupply:
    SeaSonic M12II Bronze 850W 80 PLUS PSU -->925 LE
    DVD Writer:ASUS DRW-24B1ST 24X DVD-RW DL drive-->130 LE
    Monitor:Samsung SyncMaster S23A350H 23 inch LED LCD Monitor-->990 LE
    total: 10180

الاخ شريف نصحني انني اقلل التجميعه و اري ان هذه كافيه
    سوف اقوم بتغير المازبورد و البروسيسر في المستقبل ان شاء الله و اضيف مشتت و كارت شاشه اخر ان شاء الله :D:D:D:D:D:D
    و تم تاجيل شراء المشتت الي الوقت الذي سوف اقوم فيه بعمل كسر سرعه ان شاء الله
    في حاله وجود اي ملاحظات علي اي قطعه يرجي كتابتها ...........
    و ارجو معرفت ارائكم بخصوص ال seagate و المازربورد و هل يوجد فرق بينها و بين ال ASRock Z77 Extreme4 Socket 1155 Motherboard ... 1050 LE غير مكان كارت الشاشه الاضافي

و شكرا جزيلا :D:D

عضو

مبروك عليك مقدما الجهاز اخى الكريم
    وبالنسبة لسؤالك عن البوردة فالفرق بين Z68 و Z77 ان الاولى مصممة فى الاساس لمعالجات Sandy Bridge ولكنها ايضا تدعم الـ Ivy Bridge عند تحديث الـ BIOS
    ام الـ Z77 فيها فى الاحدث ومصممة فى الاساس لمعمارية Ivy Bridge
    و الاتنين ممتازين و الـ Z77 تتفوق قليلا فى عملية الكسر ... لأن نظام التبريد حول دائرة الطاقة للمعالج فيها يعتبر افضل
    وبردة الـ Z68 مازالت ممتازة .... وبما انك هتغيرها فى المستقبل يبقى خليك فى الارخض

وبالنسبة للمعالج .... فحتى لو ضفت كارت كمان من نفس الفئة مش هيبقى فيه اى عنق زجاجة والمعالج هيكون كافى
    والهارد الـ Seagate ممتاز جدا و جودة صناعته ممتازة
    واخيرا بالنسبة للباور فهوا اكثر من كافى لكرتين شاشة

مشرف أقسام الخدمات التجارية
    قسم طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها
    الصورة الرمزية sherif_ahmed

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahyaaldahman مشاهدة المشاركة

اخ شريف نصحني انني اقلل التجميعه و اري ان هذه كافيه
    سوف اقوم بتغير المازبورد و البروسيسر في المستقبل ان شاء الله و اضيف مشتت و كارت شاشه اخر ان شاء الله :D:D:D:D:D:D
    و تم تاجيل شراء المشتت الي الوقت الذي سوف اقوم فيه بعمل كسر سرعه ان شاء الله
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahyaaldahman مشاهدة المشاركة
    في حاله وجود اي ملاحظات علي اي قطعه يرجي كتابتها ...........
    و ارجو معرفت ارائكم بخصوص ال seagate و المازربورد و هل يوجد فرق بينها و بين ال ASRock Z77 Extreme4 Socket 1155 Motherboard ... 1050 LE غير مكان كارت الشاشه الاضافي

و شكرا جزيلا :D:D

انا قولت ممكن تقلل منها لكن كمان أنت عليت بالكيسه والبور قوي بعد التعديل
    ولكني مازلت أرشح لك

Intel® Core™ i7-2600K 3.4GHz Processor ..... 1850 LE
    ASRock Z77 Extreme4 Socket 1155 ..... 1050 LE
    CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 ..... 360 LE
    WD Caviar Black WD1002FAEX 1TB 64MB cache ..... 770 LE
    Galaxy GeForce® GTX 670 GC 2GB GDDR5 ..... 2800 LE
    ASUS 24X DVD-RW DL Drive ..... 125 LE
    XFX ProSeries 550W PSU 80 plus Bronze ..... 450 LE
    Thermaltake Overseer RX-I Full Tower Desktop Case ..... 700 LE
    Samsung SyncMaster S23A350H 23 inch LED LCD ..... 990 LE
    Total ..... 9095 LE

ده رأي الشخصي
    [B][I][CENTER]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000][FONT=times new roman]الدخول متقطع
    نظراً لظروف
    العمل[/FONT][/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/I][/B]

عضوية جديدة

اخي yahyaaldahman تجميعتك ممتازه ومتوافقه ورح تعطيك اداء رائع جدا مع الالعاب ومع غير الالعاب , وان شاء الله ما رح اتواجه اي عنق زجاجه مع كرتي شاشه , والبور كافي جدا لكرتين
    اما تجميعه الاخ sherifdish فهي ممتازه ايضا لكن الاخ sherifdish اعتمد على رفع الاداء مقابل خفض بعض المكونات مثل البور والكيسه وفي المقابل رفع البروسيسور , ولكن ينقصها ssd ورفع للبور اكثر لانك ممكن تركب كرت ثاني مستقبلا .
    بعمل دمج للتجميعتين نخرج بالنتيجه التاليه الي شايفها الانسب

Intel® Core™ i7-2600K 3.4GHz Processor ..... 1850 LE
    ASRock Z77 Extreme4 Socket 1155 ..... 1050 LE
    CORSAIR Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 ..... 360 LE
    WD Caviar Black WD1002FAEX 1TB 64MB cache ..... 770 LE
    Galaxy GeForce® GTX 670 GC 2GB GDDR5 ..... 2800 LE
    Patriot Pyro SE 60GB SATA III MLC Internal Solid State Drive (SSD ) .... 750 L.E
    ASUS 24X DVD-RW DL Drive ..... 125 LE
    PowerSupply:SeaSonic M12II Bronze 850W 80 PLUS PSU .... 925 LE
    Thermaltake Overseer RX-I Full Tower Desktop Case ..... 700 LE
    Samsung SyncMaster S23A350H 23 inch LED LCD ..... 990 LE

Total : 10320

هاي اقوى من تجميعتك السابقه وبفرق 200 جنيه واعتقد انها تستحق الفرق فـ اصبح لديك معالج i7 و بورده بشريحه z77 وتستطيع اضافه كرت شاشه اخر مستقبلا
    ولا اعتقد انك ستحتاج لان تقوم بتغيير المعالج قبل 5 سنوات وممكن تحتاج انك اتضيف كرت شاشه اخر , في هذه الحاله البور كافي والمعالج كافي ايضا
    وبالحديث عن كسر السرعه , اعتقد لاستخدام الالعاب لن تحتاج لكسر السرعه , اذا لم تقتنع بهذه التجميعه , فتجميعتك السابقه رائعه لكن ممكن انك اتقلل من الكيسه
    وتوفر حوالي 650 جنيه عن الكيسه الي انت اخترتها ورح تحصل على تجميعه ممتازه ايضا كونه استخدامك للالعاب فقط , او ممكن انك تجيب مشتت محترم من خلال خفض الكيسه
    وتشتري بالفرق مشتت
    . هاد رايي , ومبروك مقدما
    التعديل الأخير تم بواسطة Mah Jun'd ; 30-06-2012 الساعة 22:57

عضوية جديدة

شكرا جدا اخي REDFIRE :D:D:D

شريف اسديكي العزيز:انا عارف فعلا انني عليت بالباور و الكيسه !!!!

و الله انا محتار جدا في موضوع البروسيسر و شايف ان ال 2500K كافي جدا مع الويندوز لو معاه ssd و كمان لقيته هيستحمل SLI ...... و بالنسبه لل 2600K هو فعلا افضل بس انا مش بستخدم برامج مونتاج و كدا ... فاظن انه يكفيني ال 2500K

و بالنسبه للمازربورد خلاص اجيب ال ASRock Z77 Extreme4 Socket 1155 ..... 1050 LE و فرق 200 جنيه مش مشكله

انما الكيسه فده اشوف امرها في المحل ان شاء الله (علشان انا في الطبيعه مشفتهمش!!!) و انا عارف انني مزودها
    :rolleyes:

و بالنسبه للباور اظن ان 550w غير كافيه تماما في حاله اني عملت sli فممكن اخليها ايه و يا ريت يكون اكتر من 700 !!!
    انا شفت باور 750w up to 900w !!!!:ah46::ah46: يعني بيدي اعلي من اداءه الطبيعي فهل فعلا ال 550w كدا ؟
    و بالنسبه للنوع اجيب نوع ايه علشان الاخ combateagle نصحني ب seasonic !!

و شكرا جزيلا

مشرف أقسام الخدمات التجارية
    قسم طلبات نصائح تجميع الأجهزة وأسعارها
    الصورة الرمزية sherif_ahmed

هقولك حاجه يا يحي
    بخصوص الباور انا شايف إنك علشان تعمل SLI محتاج 3 سنوات
    و انا شايف ان الباور هتجيبه وهتستهلاك أقل من 50% من قدرته لمدة 3 سنوات
    وأعتقد إنها مش مشكله وقت ماتحب تزود كارت تستبدل البور طالما إنها فتره كبيره
    علشان كده إستثمرت فرق المبلغ في قطعه تانيه
    موضوع الكيسه والهارد الSSD ده براحتك
    وإعلم أخي الكريم مهما كان المعالج الــ I5 عمره طويل فا المعالج الــI7 هيكون أطول بأذن الله
    ودي وجهة نظري

وكما شئت أخي الكريم يحي
    [B][I][CENTER]
    [SIZE=4][COLOR=#ff0000][FONT=times new roman]الدخول متقطع
    نظراً لظروف
    العمل[/FONT][/COLOR][/SIZE][/CENTER]
    [/I][/B]

صفحة 4 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المفضلات