النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: استفسار بخصوص التورنت؟

عضو برونزي

استفسار بخصوص التورنت؟

بسم الله الرحمن الرحيم

انا يا اخوه مبتدئ فى التورنت نعم اعرف مبادئ كثيره منه مثلا البيرز او الليشرز هما من يقوموا بتنزيل الملف معى والابلود فى نفس الوقت اما السيدرز فهو من نقوم بتنزيل منه الملف وهكذا يعنى المعلومات الرئيسيه اعرفها

لكن انا صراحه لم احب التورنت يوما بسببه وبسبب انه برغم اختيارى لملف به عدد سيدرز كثير ورغم ذلك يكون بطئ ولكن الذى جعلنى اتجه اليه الان هو انه طفح الكيل بى من روابط التنزيل العاديه خاصه بعد قوانين حمايه الملكيه الفكريه وsopa اللى ضرب مواقع الرفع بالجزمه فلذلك بضطر لو لقيت ملف قديم شويه وملقتوش على مواقع الرفع العاديه ال http بدور عليها تورنت ولذلك عاوز اعرف بعض المعلومات من حضرتكم لتفيدنى باذن الله

دلوقتى انا اولا مبعملش اى اعدادت للتورنت خالص لانى اكتشفت فعلا ان سواء عملت اعدادت يعنى من فتح بورت او اللعب فى اعداد التورنت نفسه او حتى فتح سيرفر مثلا upnp وهكذا لانى كما قلت ليس لها اى تأثير وذلك عن تجربه فقط الفايرول هو فعلا ما تحتاج اغلاقه لانه قد يمنع التورنت وانا استخدم uttorent

سؤالى الاول لماذا سرعه الدانلود عندى بطئ جدا فى كثير من ملفات التورنت على الرغم من اختيارى لملف به عدد سيدرز كبير جدا على سبيل المثال لعبه max payne 3 حاولت احملها من الموقع الشهير thepiratebay قراصنه الخليج ورغم عدد السيدرز الهائل وحتى الليشرز الا ان التحميل كان لا يتنعدى سرعته 0.1 kb/s

وهذه صوره للتاكد وانظروا عدد السيدرز والليشرز بنفسكم

فلماذا سرعه التنزيل على الاغلب تكون بطيئه هكذا طبعا فى بعض الاحيان القليله تكون جيده مثل انا حاليا بنزل لعبه Black ops وسرعته لا بأس بها ابدا على الرغم ان السيدرز بتاعها اقل من ماكس بين فليه ده من رايكم؟؟

سؤال كمان معلش انا فى مره لما كنت بحمل من التورنت وكانت السرعه بطيئه كالعاده لقيت حصل حاجه غريبه كده وللاسف حصلت مره واحده لقيت فى التاب بتاع peers فى برنامج uttorrent كل الناس اللى فيه اختفوا واتشالوا ومبقاش فيه غير واحد بس وكمان علامه الصح الخضراء اللى بتظهر اسفل البرنامج اتحولت لاصفر وبشكل اللى معناه النت وحش ومع ذلك لقيت نفسى بنزل بسرعتى كامله يمكن افضل من لما بنزلها من مواقع التحميل العاديه ببرنامج IDM فايه السبب وليه الحركه ديه حصلت

اخر سؤال معلش انا طولت عليكم اللى اعرفه ان سرعه تنزيل التورنت بتعتمد على سرعه الرفع عند السيدرز اللى انا وبقيت الليشرز بنحمل منه طيب معنى كده لو معانا واحد بس سيدرز لكن سرعته رفعه كبيره هل ده حيكفى كل اللى بينزلوا الملف انهم ينزلوه بكامل سرعتهم يعنى يقدر يقوم بالمهمه ديه واحد ولا لازم اشتراك

وهل لو فيه اكتر من سيدرز وكل واحد سرعه الرفع عنده بطيئه هل برنامج التورنت بينزل بسرعه واحد بس من السيدرز ولا بيجمعهم كلهم على بعض

واسف على الاطاله بس واضح ان الواحد حينقل تورنت بقه ان شاء الله

عضو برونزي

رد: استفسار بخصوص التورنت؟

Utorrent*

عضو

حضرتك يمكن تكون حملت ملف عدد السيدرز له كتير ( 2098 ) ولكن لاحظ كدا عدد الليشرز ( 2627 )
    فيه 2627 بيحملوا الملف فى نفس الوقت .... شئ طبيعى ان سرعة الداونلود عندك تبقا بطئيه جدا جدا جدا لذالك أنصح دائما بالتراكرات الخاصه .

كود:
    سؤال كمان معلش انا فى مره لما كنت بحمل من التورنت وكانت السرعه بطيئه كالعاده لقيت حصل حاجه غريبه كده وللاسف حصلت مره واحده لقيت فى التاب بتاع peers فى برنامج uttorrent كل الناس اللى فيه اختفوا واتشالوا ومبقاش فيه غير واحد بس وكمان علامه الصح الخضراء اللى بتظهر اسفل البرنامج اتحولت لاصفر وبشكل اللى معناه النت وحش ومع ذلك لقيت نفسى بنزل بسرعتى كامله يمكن افضل من لما بنزلها من مواقع التحميل العاديه ببرنامج IDM فايه السبب وليه الحركه ديه حصلت
    بالنسبة لسؤالك حضرتك ... اختفاء المشاركين للملف كلهم مره واحدة يكون بسبب حاجتين
    اول حاجة ان حصل مشكلة فى التراكر او فى برنامج التورنت عندك فا الناس اختفوا ومظهرش غير جهاز واحد
    و الحاجة التانيه ( احتمالها ضعيف ) ان كل المشاركين للملف مسحوه بعد تحميلة مباشراُ ولم يتبقى غير جهاز واحد بس وهو السيد بوكس الخاص بالرافع او بالتراكر لذالك كانت سرعة الداونلود لديك عاليه جدا ...

كود:
    اخر سؤال معلش انا طولت عليكم اللى اعرفه ان سرعه تنزيل التورنت بتعتمد على سرعه الرفع عند السيدرز اللى انا وبقيت الليشرز بنحمل منه طيب معنى كده لو معانا واحد بس سيدرز لكن سرعته رفعه كبيره هل ده حيكفى كل اللى بينزلوا الملف انهم ينزلوه بكامل سرعتهم يعنى يقدر يقوم بالمهمه ديه واحد ولا لازم اشتراك
    اه مدام سرعة النت عنده كبيره جدا زى 1 جيجا او 10 جيجا فا يقدر يقوم بمهمة الرفع بمفرده لجميع الأجهزة ودا العادى الى بيحصل فى التراكرات الخاصه عند تنزيل ملف جديد .

عضو برونزي الصورة الرمزية DarkDeath

انا بستخدم bitspirit و شغال معايا زي الفل

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MR_SAMER مشاهدة المشاركة
    حضرتك يمكن تكون حملت ملف عدد السيدرز له كتير ( 2098 ) ولكن لاحظ كدا عدد الليشرز ( 2627 )
    فيه 2627 بيحملوا الملف فى نفس الوقت .... شئ طبيعى ان سرعة الداونلود عندك تبقا بطئيه جدا جدا جدا لذالك أنصح دائما بالتراكرات الخاصه .

كود:
    بالنسبة لسؤالك حضرتك ... اختفاء المشاركين للملف كلهم مره واحدة يكون بسبب حاجتين
    اول حاجة ان حصل مشكلة فى التراكر او فى برنامج التورنت عندك فا الناس اختفوا ومظهرش غير جهاز واحد
    و الحاجة التانيه ( احتمالها ضعيف ) ان كل المشاركين للملف مسحوه بعد تحميلة مباشراُ ولم يتبقى غير جهاز واحد بس وهو السيد بوكس الخاص بالرافع او بالتراكر لذالك كانت سرعة الداونلود لديك عاليه جدا ...

كود:
    اه مدام سرعة النت عنده كبيره جدا زى 1 جيجا او 10 جيجا فا يقدر يقوم بمهمة الرفع بمفرده لجميع الأجهزة ودا العادى الى بيحصل فى التراكرات الخاصه عند تنزيل ملف جديد .
    اشكرك جدا على شرحك وتوضيحك يعنى معنى كلامك الافضل يكون عدد الليشرز معايا قليل عشان اسحب السرعه انا صح

اشكرك مره اخرى على تعبك معايا

انا بستخدم bitspirit و شغال معايا زي الفل
    هو اصل كل برامج التورنت واحد ونفس الاليه فقط ممكن تلقى ميزه زياده فى واحد والتانى لا لكن الكل اكيد واحد طبعا

عضو

لازم تعرف حاجة ثانية يا اخ ممدوح مواقع التورنت المفتوحة مثل القراصنة تستخدم سيرفرات غير جيدة فيكون الداون لود فيها بطي عكس المواقع المغلقة التسجيل مثل IPT او TL تكون سرعة الداون لود فيها سريعة جدا حتى لو كان عدد السيدر قليل مثل 5 او 10 مقارنة بالمواقع المتفوحة اذا وصلت سيدر فيها 100
    اتمنى ان افدتك ولو بشي بسيط

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Rafael Nadal مشاهدة المشاركة
    لازم تعرف حاجة ثانية يا اخ ممدوح مواقع التورنت المفتوحة مثل القراصنة تستخدم سيرفرات غير جيدة فيكون الداون لود فيها بطي عكس المواقع المغلقة التسجيل مثل IPT او TL تكون سرعة الداون لود فيها سريعة جدا حتى لو كان عدد السيدر قليل مثل 5 او 10 مقارنة بالمواقع المتفوحة اذا وصلت سيدر فيها 100
    اتمنى ان افدتك ولو بشي بسيط
    اشكرك استاذى الكريم والمشكله انى معنديش طبعا اى حساب فى موقع تورنت بيحتاج دعوه والا مكنتش عملت من موقع مفتوح كده وبعدين بصراحه اصل موضوع مواقع التورنت اللى نمش فتاحه التسجيل زى bitgamer مثلا ده صعب شويه لانه لازم علطول تتبعه وتنفذ اللى يطلبه منك ابلود لدرجه معنيه ورشيو يكون لدرجه معينه وده صعب بالنسبالى لان مش علطول حخش على الموقع الفلانى وانزل منه لولا كده كنت ممكن اطلب دعوات من غيرى لكن انا عارف ان مش ححسن استخدمها لان بقوم بالتنزيل او الرفع لما اكون محتاج فقط وبعد كده بسيبب الكلام ده

عضو برونزي الصورة الرمزية anistoona
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود ممدوح_969 مشاهدة المشاركة
    اشكرك استاذى الكريم والمشكله انى معنديش طبعا اى حساب فى موقع تورنت بيحتاج دعوه والا مكنتش عملت من موقع مفتوح كده وبعدين بصراحه اصل موضوع مواقع التورنت اللى نمش فتاحه التسجيل زى bitgamer مثلا ده صعب شويه لانه لازم علطول تتبعه وتنفذ اللى يطلبه منك ابلود لدرجه معنيه ورشيو يكون لدرجه معينه وده صعب بالنسبالى لان مش علطول حخش على الموقع الفلانى وانزل منه لولا كده كنت ممكن اطلب دعوات من غيرى لكن انا عارف ان مش ححسن استخدمها لان بقوم بالتنزيل او الرفع لما اكون محتاج فقط وبعد كده بسيبب الكلام ده
    والمشكلة كمان انك مش هتقدر توصل لمستوى المساهمة أو الراشيو اللي هما محددينه حتى لو عملت سيد 24/7 لسنين

This is my computer. There are many like it, but this one is mine. My computer is my best friend. It is my life. I must master it. I must master my life. Without me, my computer is useless. Without my computer, I am useless. I must use my computer true. I must use my computer faster than my enemy who is trying to kill me. I must outcomputer him before he outcomputers me.

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة anistoona مشاهدة المشاركة
    والمشكلة كمان انك مش هتقدر توصل لمستوى المساهمة أو الراشيو اللي هما محددينه حتى لو عملت سيد 24/7 لسنين
    ربنا يطمنك يارب :D ال وانا اللى كنت بفكر ارفع سرعه النت للضعف على ايه بقه لما مواقع الرفع العاديه خلاص انتهت والتورنت بطئ ولازم اشتراكات ودعوات عشان خاطر تقدر تحمل بسرعتك وفى الغالب زى ما انا قولت انا مش عاوز احمل من تورنت بس تحديدا يعنى لو انا مثلا جالى فتره مفيش حاجه ححملها مش حخش على التورنت وبالتالى حيضيع اشتراكتى فللاسف ملهاش لازم رفع السرعه

كله بسبب قوانين sopa و PIPA اللى مع الاسف ضربت كل مواقع الرفع واللى يعنى شغال لسه فيهم ياما مبيحملش بسرعتك ياما لازم تشترى حساب برميموم

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoud20070 مشاهدة المشاركة
    ربنا يطمنك يارب :D ال وانا اللى كنت بفكر ارفع سرعه النت للضعف على ايه بقه لما مواقع الرفع العاديه خلاص انتهت والتورنت بطئ ولازم اشتراكات ودعوات عشان خاطر تقدر تحمل بسرعتك وفى الغالب زى ما انا قولت انا مش عاوز احمل من تورنت بس تحديدا يعنى لو انا مثلا جالى فتره مفيش حاجه ححملها مش حخش على التورنت وبالتالى حيضيع اشتراكتى فللاسف ملهاش لازم رفع السرعه

كله بسبب قوانين sopa و PIPA اللى مع الاسف ضربت كل مواقع الرفع واللى يعنى شغال لسه فيهم ياما مبيحملش بسرعتك ياما لازم تشترى حساب برميموم

انا من تجربتي بالنت والتورنت !
    انصحك انك لو تقدر تزيد السرعة افضل لك اولا!

والاهم - انت تقدر تطلب تراكر واحد شامل وجيد : اما اي بي تورنت - او الليتش او زاموندا وانتهي الامر
    انت بكدا يكون معاك تراكر تحمل منه اللي عايزة وخاصة البرامج والافلام + مش محتاج تبحث مواقع تورنت مفتوحة كتير

توفر على نفسك جهد البحث والخ ....

بالنسبة لموضوع انك تحافظ على الاكونت - دا سهل - مش محتاج تحمل على طول ...
    يكفي دخولك مرة بالشهر ودا سهل جدا جدا - والمهم لما تحمل ملف حاول تتركة شغال يعمل راشيو او تجمع نقاط وانتهي الامر

بالتوفيق.

----------------------------- التوقيع ---------------------------------------------------------------------
    ابحث عن تورنت ليتش - لو معاك راسلني

التعديل الأخير تم بواسطة ctrlmealt ; 30-09-2012 الساعة 15:59

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ctrlmealt مشاهدة المشاركة

انا من تجربتي بالنت والتورنت !
    انصحك انك لو تقدر تزيد السرعة افضل لك اولا!

والاهم - انت تقدر تطلب تراكر واحد شامل وجيد : اما اي بي تورنت - او الليتش او زاموندا وانتهي الامر
    انت بكدا يكون معاك تراكر تحمل منه اللي عايزة وخاصة البرامج والافلام + مش محتاج تبحث مواقع تورنت مفتوحة كتير

توفر على نفسك جهد البحث والخ ....

بالنسبة لموضوع انك تحافظ على الاكونت - دا سهل - مش محتاج تحمل على طول ...
    يكفي دخولك مرة بالشهر ودا سهل جدا جدا - والمهم لما تحمل ملف حاول تتركة شغال يعمل راشيو او تجمع نقاط وانتهي الامر

بالتوفيق.

----------------------------- التوقيع ---------------------------------------------------------------------
    ابحث عن تورنت ليتش - لو معاك راسلني

اشكرك اخى الكريم على نصيحتك وموضوع تزويد السرعه سأفكر فيه لان هذا سيزيد دفع الاشتراك طبعى شهريا وليس لمره واحده فلابد ان اتاكد من مقدرتى الماليه باذن الله علطول ام لا

ثانيا طلبات التراكرات انا ممكن افعل ذلك طبعا اكيد انه ليس سهل لان اغلب الاخوه هنا او حتى فى المواقع الاخرى يطلب تبادل وليس اهداء للدعوات حتى ولو بشرط فالامر ليس وانا فقط اود تورنت للبرامج او للالعاب مهما كانوا قديم لان هذه تقريبا فقط ما اقومه بتنزيله من الانترنت غير ذلك لا اقوم بتنزيله او قد يكون متاح من الروابط العاديه لانه ليس عليه حقوق ملكيه بالطبع مثل البرامج و الالعاب مثل bitgamer فى الالعاب

موضوع المحافظه على الاكونت انا اجده صعب لان عندما اجد شروحات وموضيع هنا مخصصه لكيف ترفع الرشيو تبعك او الغش او الرفع الوهمى وهكذا فمأكد ان الامر ليس سهل والا مكان فتح موضيع مخصصه لهذه الاشياء فقط ويكون كما قرات مواقع تشترك فى خلال فتره معينه نسبه ابلود معين والا سيغلق حسابك وكما تعرف حضرتك ان الشرق الاوسط ضعيف جدا فى مساله سرعه التنزيل فما بالك بسرعه الرفع التى هى اقل وعموما انا قلت لك اخى الكريم انى لا اود تورنت بعينه او تحميل من مواقع التنزيل العاديه انا على حسب لو اردت تنزيل ملف ما ولم اجده فى مواقع التنزيل العاديه اقوم بالبحث عنه فى التورنت اما اذا لم اجد فبالطبع لن اقوم بتنزيل شئ

عموما سأفكر باذن الله مجددا فى مساله رفع السرعه

عضوية جديدة

كم السرعة الحاليه عندك ؟؟
    وايه الملفات اللي محتاجها الحين ؟

عضو برونزي

كم السرعة الحاليه عندك ؟؟
    وايه الملفات اللي محتاجها الحين ؟

انا سرعتى هى 512 كيلوبايت اى بمعدل تحميل 52 كيلو بايت او اعلى قليلا فى الثانيه و 10 كيلو بايت تقريبا رفع فى الثانيه

ودلوقتى مفيش ملفات بعينها انا بكلم عموما اخى الكريم

عضوية جديدة

بالسرعه دي افتكر مشكلة بالتحميل والرفع - حتاخد وقت كبير حتى لو بالتورنت !! او بالروابط العاديه!:confused:

عضو برونزي

بالسرعه دي افتكر مشكلة بالتحميل والرفع - حتاخد وقت كبير حتى لو بالتورنت !! او بالروابط العاديه!:confused:
    نعم للاسف

المفضلات