النتائج 1 إلى 12 من 12

الموضوع: ممكن شرح تشغيل البرنامجWD Align - Acronis من على الدوس

عضو

ممكن شرح تشغيل البرنامجWD Align - Acronis من على الدوس

السلام عليكم اعضاء هذا المنتدى العظيم ممكن شرح تشغيل البرنامج
    WD Align - Acronis
    من على الدوس لانى انا حرقت الاسطوانة ومع الاسف تايه فيها مش عارف اعمل ايه لان فيها اختيارت ومش عارف اعمل معها ايه وخايف اعمل حاجة غلط تضيع كل البيانات اللى عليه وشكرا لسعة صدركم

ملحوظة الهارد مساحته 640 وبقالة فترة كبيرة جدا بطىء جدا والجهاز بيجمد وكشفت على الهارد ببرنامج ازالة الباد سيكتور والحمد لله مفيش باد وعملت تجزءة وعملت اسكان على القطعات التالفة ببرنامج الويندوز وبرنامج اشامبو المتخصص فى الهارد والحمد لله برضو سليم وعملت اسكان بالافيرا من على الدوس وطلع شوية كركات العاب وباتشات برامج وكيجن على انهم فيروسات ومسحهم ظننت ان الهارد بقى كد كويس لكن مع الاسف المشكلة قائمة واثناء بحثى عن الحلول وجدت موضوع الاستاذ طارق
    https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=160820 وقلت ان شاء الله الحل يبقى فيه و على فكرة تقسيم الاقسام كلها باسطوانة الاكس بى طيب فى حاجة لو معرفتش اتعامل مع هذا البرنامج ممكن ادلت السى باسطوانة السفن وقسمه من جديد وبكده تتحل المشكلة ولا لازم الاقسام كلها تدلت وشكرا الف شكر لكل اعضاء المنتدى الراقى
    التعديل الأخير تم بواسطة وائل صوان ; 04-11-2012 الساعة 01:00

عضو

رد: ممكن شرح تشغيل البرنامجWD Align - Acronis من على الدوس

انا فى انتظار حل ان شاء الله

عضو ذهبي

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ما نوع القرص يا صديقي، ربما قرصك لا يأتي بالتهيئة المتقدمة!
    هل يوجد أي تحذير في برنامج "HD Tune" التبويب "Health"؟

جميع أقسام القرص يجب محاذتها.

لو افترضنا أن قرصك يأتي بالتهيئة المتقدمة وقمت بتهيئته بويندوز XP والقرص لا يعاني من مشاكل:
    قم بتنزيل برنامج "Partition Wizard" وتثبيته، ومن البرنامج اختار كل قسم واختار "Align Partition".
    كلما كانت مساحة البيانات المخزنة على القرص أقل، كلما كانت العملية أسرع.

البرنامج لا يتسبب في فقدان البيانات ولكن احذر، لو كان جهازك غير مستقر فربما تفقد بيانات القرص، لو انقطعت الكهرباء أثناء العملية فربما تفقد كل البيانات، لو جهازك به فيروسات أو برامج ضارة فربما تفقد كل البيانات.
    احفظ بياناتك المهمة احتياطياً قبل أن تبدأ.

لم أستخدم أي برنامج للمحاذاة منذ أكثر من سنتين، جميع الأقراص التي تقع تحت يدي أقسمها من ويندوز 7.

عضو

السلام عليكم استاذ طارق اولا الف شكر على مساعدتك لى
    2 = نوع القرص w d جرين 640 جيجا تقريبا 16 ميجا كاش بس مش متأكد مقسمه 6 اقسام قسمين قسم لنظام xp وقسم لويندوز 7 و4 اقسام داتا
    3 = انا مجربتش برنامج
    HD Tune ولكن انا جربت برنامج تبع شركة اشامبو
    Ashampoo HDD Control 2 ودى صورة للبرنامج واسف لو اصورة مش ظاهرة ده رابط ليها علشان لااستطيع ارفاق ملف
    https://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater والله دى مش دعاية لاى شىء
    ودى صورة لبرنامج WD Align - Powered by Acronis وفى حاجة كمان انا ملحظها ان فى اوقات كتير الجهاز بيجمد مع كل امر خصوصا فى متصفح جوجل كروم
    والف شكر ليك استاذ طارق على تعبك معيا

عضو ذهبي

الصور لا تظهر.
    لو سمحت يا وائل ضع صورة من برنامج "HD Tune" التبويب "Health"
    لا أستطيع مساعدتك بدون معرفة حالة القرص الآن ونوعه. فربما القرص سليم وتعاني من مشكلات في الويندوز أو فيروسات.

يجب أن تحدد نوع القرص يا صديقي لأنه لو كان القرص بكاش 16 ميجابايت كما تقول، فالقرص سيكون هو WD6400AACS وهذا القرص لا يأتي بالتهيئة النتقدمة.

عضو

استاذ طارق بالنسبة للصور ظهرتها عشان كنت عامل رؤيتها انا فقط وعتلتها دلوقتى وبالنسبه للصورة اللى حضرتك طلبتها من برنامج
    HD Tune هذا البرنامج مش عندى ولكن بحضرها لحضرتك ببرنامج Ashampoo HDD Control 2 ودى صورة ليها
    وده الرابط ليها لو مش ظاهرةhttps://www.facebook.com/photo.php?f...type=3&theater بس مش عارف ايه سبب عدم ظهور الصور معلش انا خبرتى فى الكميوتر والنت ضعيفة جدا فسمحنى

عضو

استاذ طارق دى الصورة اللى حضرتك طلبتها واسف مرة ثانية لعدم ظهورها

عضو ذهبي

كما توقعت هذا القرص هو
    WD6400AACS وهو لا يأتي بالتهيئة المتقدمة. ولذلك لا مشكلة من تقسيمه من ويندوز XP.

نسخة البرنامج التي استخدمتها قديمة، استخدم هذه النسخة هنا.

مبدئياً هناك مشكلة في كبل البيانات للقرص، أرجو أن تقوم بتغييره بآخر جديد تماماً وتثبيته جيداً.

هل جربت عمل ازالة تجزئة للقرص (Disk Defragmentation) استخدم برنامج Auslogics Disk Defrag.

عضو

السلام عليك استاذ طارق معلش انا تعبك معى سامحنى
    بالنسبة للكابل هو فعلا جديد مغيره مع البوردة جيجا بابت g 41 mt-s2tp منذ حوالى 15 يوم
    وبالنسبة لالغاء التجزئة عملتها على الاقسام كلها ببرنامج الويندوز وعملت على السى فقط ببرنامج
    Ashampoo HDD Control 2
    طيب فى حاجة لو فضل الوضع ما هو عليه ممكن ادلت السى باسطوانة السفن وقسمه من جديد وبكده تتحل المشكلة ولا لازم الاقسام كلها تدلت
    وشكرا لسعة صدرك

عضو

استاذ طارق دول صورتين بالنسخة الجديدة اللى حضترتك ارشدنى اليها طيب حضرتك تفتكر ثقل الجهاز من اية بالنسبة للفيروسات انا مسطب كاسبر انترنت سيكورتى 2013 دئما محدث
    ومع ذلك علمت اسكان شامل للجهاز ببرنامج ايفرا من الدوس وحذف كثيرا من الباشات والكركات والملفات ومع ذالك لسه الجهاز وبرضو عملت اسكان ببرنامج انتى Malwarebytes' Anti-Malware 1.65.1.1000 Final اخر اصدار وزى ما ذكرت فى المشاركة الاولى عملت اسكان على الهارد بحثا عن الباد سيكتور من على الويندوز ومن الدوس والحمد لله سليم ونفس الشىء عملت اسكان على المقاطع التالفة على الاقسام كلها ولم يجد شىء ببرنامج الويندوز وبرنامج
    Ashampoo HDD Control 2

عضو ذهبي

كما أرى فالقرص الصلب بحالة جيدة وأداءه جيد، وليس هو سبب المشكلة.

وكما أخبرتك سابقاً تقسيم القرص بأي طريقة لا مشكلة فيه لأن القرص لا ينطبق عليه ما يعرف بـ"التهيئة المتقدمة".

قم بعمل موضوع في قسم المشكلات مع ذكر مواصفات جهازك بالكامل وان شاء الله يساعدونك هناك.

من ضمن أسباب ثقل الجهاز:
    *ارتفاع درجة حرارة المعالج.
    *مشاكل القرص الصلب أو بطئه.
    *مشاكل في نظام ملفات الويندوز.
    *معالج ضعيف.
    *ذاكرة قليلة المساحة.
    *برامج كثيرة تعمل بالخلفية تستهلك موارد الجهاز.
    *فيروسات وبرامج خبيثة.
    *عدم تحديث تعاريف الجهاز أو الويندوز.
    *تراكم الملفات المؤقتة (قدم الويندوز) وتجزئة القرص الصلب (Fragmentation).
    وغيرها من الأمور.

ملاحظة:
    اذا أردت التأكد تماماً من حالة القرص الصلب:
    نزل برنامج WD Data Lifeguard Diagnostic واختار "Extended Test".

عضو

السلام عليك استاذ طارق اولا انا شاكر جدا فضلك معايا
    ثانيا انا تقريبا بعمل كل ما يمكن عمله الحفاظ على الهارد وير و السوفت وير من تحديثات لكل البرامج سواء برامج الويندوز او البرامج المسخدمة
    ثالثا هذه صورة لمكونات الجهاز ياريت حضرتك تقولى هذهالوصفات متوافقه مع بعضها ولو فيها حاجة عايز تتعدل ياريت حضرتك تقولى عليها ولكم جزيل الشكر وجعل الله طريقك الى الجنة

المفضلات