صفحة 4 من 16 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 231

الموضوع: مرجع 3d technology الشامل كل شئ عن التقنية بعد بحث اكثر من عام كامل

عضو برونزي

رد: مرجع 3d technology الشامل كل شئ عن التقنية بعد بحث اكثر من عام كامل

اخى ابو ضيف بعد التحية . انا الان ليس معى الا مبلغ التلفزيون والكارت اللى راكب فى الجهاز ATI HD 4250 واظن انه ضعيف فهل ينفع انى اضع ما اريد تشغيلة على فلاشة ولا اركب كابل ولا غيره وجيب التلفزيون السامسونج ES6800 علشان خاطر الوضوح العالى ولا حضرتك تنصحنى بأيه ولو فيه كارت GTX يعمل مبلغ كام والكابل امره سهل شوية وبصراحة انا عندى هارد 500جيجا كله فيديو 720P&1080P+ 3D
    مع الشكر والاعتذار لكثرة الاسئلة . معلش اصل الفلوس بقالى فترة بحوش فيها ههههههههههه

عضو فضي

اى كارت gtx بيبداء من 1500 جنيه ولو كنت هتشغل من على الفلاشة او كده يبقى اى تليفزيون من اى قولتلك عليهم هيبقى حلو خصوصا الرخيص الى هو ips
    اخى يريت تكتب لنا امكانيات جهازك كاملة وهتستخدم التليفزيون فى ايه كتليفزيون ولا هتوصله بالكمبيوتر وايه اكتر حاجة هتستخدم التليفزيون ليها مثلا العاب افلام فيديو

عضو فضي الصورة الرمزية Hisoka DZ

أخي عبدالله ضيف مشكور على الجهد المبذول و مبروك عليك الاشراف-مع انها متأخره أوي- ما علينا....عندنا في الجزائر بس تلفزيونات LW650S &LW 5500 & LW4500 في LG ...هل هي جيده في 3D أو أشوف ماركات أخرى
    رابط الصفحه
    https://www.lg.com/dz/tvs-cinema3d

التعديل الأخير تم بواسطة Hisoka DZ ; 11-01-2013 الساعة 13:37 سبب آخر: اضافة
    و كما يقول الامام الشافعي- رحمه الله-
    ................رأينا صواب يحتمل الخطأ و رأيكم خطأ يحتمل الصواب....................

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية H_KIMO

ما هى احسن شاشة 23 بوصة

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عبدالله ضيف مشاهدة المشاركة
    اخى memls تكرار الهرتز هوه هوه لو مثلا خلينا الثلاثين هرتز يبقو 240 بيدو سلاسة فى الصورة مع انهم 30 هرتز بس متكررين
    المخ بيقدر يستوعب معلومات الصورة اكتر لما يكون الهرتز عالى
    ما ده معني كلامي ان التحويل بيتم بعد نقل الصورة الي الشاشة وليس قبل ذلك لان الشاشة هيه اللي بتقوم بكده عن طريق معالج مصنع من انتل في الشاشة نفسها والا لو كان بيتم داخل الكمبيوتر مثلا

كنت ممكن تلاقي امكانية للحفظ ولكن بالتاكيد هذا غير وارد

بخصوص برنامج تراى ديف فانا نزلته اصدار 5.3 بالكراك لاكن به بعض المشاكل اصلحته لاكن هتحتاج شغل يدوى لتفعيل الكراك وكمان تشغيل الفيديو فيه مشكلة عشان لازم قبل ما تشغل اى فيديو تغير صيغته الى avi ليس تحويل ولاكن تغيير الاسم فقط بحيث يبدو كأنه ملف البرنامج عندى شغال دلوقتى مع انى استهلكت ال 15 يوم تجريبى وشغلت بيه لعبة بلاك اوبس كمان ده غير انى عرفت من النت ان التليفزيون بيبقى فيه ريموت فيه زرار اسمه ثرى دى بتدوس عليه وتشغل الفيديو سايد باى سايد وبعديت تدوس على زرار الثرى دى ده هيظهر قائمة لنوع الفيديو المعروض هتختار سايد باى سايد وهيشتغل عادى والالعاب هتشتغل عن طريق البرنامج تراى ديف والى الحمد لله لقيت له الكراك
    اي ريموت اللي بتتكلم عنه في اي ماركة يعني 5700 او 6410

وارجو منك رفع البرنامج المكرك اخ عبدالله

وانته بتشغل الفيديو مرتين يعني سايد باي سايد مش واصلة الحته دي معلش :D

عضو برونزي

MSI 880GMA-E45 MS-7623
    AMD PHENOM IIX4 925
    ATI RADEON HD 4250
    MEMORY DDR3 3328 MBYTES DRAM FREQUENCY 666.7 MHZ
    HARD 1000 GIGA
    اخى اشكرك هذه هى مواصفات الجهاز واستخدام التلفزيون يكون تشغيل فيديو وافلام اكشن وافلام انمى اتش دى وثرى دى واحيانا العاب ومشاهدة صور عائلية وممكن يكون فى رسيفر اتش دى ومهم جدا ان يكون التلفزيون ذو وضوح عالى فى الاتش دى والثرى دى لان العائلة كلها سوف تشاهده وكمان لابد ان شركة ال جى تعطى لك جائزة وشكرا ونفعنا الله بك :ah7::ah7::ah7::ah7::ah7:

عضو فضي الصورة الرمزية Mr VERRO

تسلم اخى عبدالله على الشرح والمقارنة ,وانا فعلا لسة شارى تليفزيون lg smart 3d LM6690 وروعة مسمعتش علية غير فيلمين بس تحفة وهو 400 هرتز وانشاء الله هعمله مراجعة لما اخلص امتحانات وبل المرة اكون عرفت كل مميزاته وعيوبه ,وبالنسبة لكروت amd ازاى اشغل التليفزيون بالهرتز الاصلى 400 ولا ده مش ممكن
    ؟ .طبعا تم التقييم
    :ah7:

عضو فضي

اخى hisoka التليفزيونات هيه هيه ال جى ليس هناك فرق كبير بل اعتقد ان تليفزيونات الجزائر افضل من مصر :D
    اخى كريم افضل شاشة 23 بوصة ثرى دى فى مصر هى ASUS VG23AH 23 inch IPS Panel 3D
    افضل شاشة ثرى دى 23 بوصة فى السوق المصرى
    ASUS VG23AH 23 inch IPS Panel 3D LED
    فيكفى انها ips panel وكمان باسيف ثرى دى
    الشاشة لا تدعم الثرى دى غير من خلال hdmi1.4a
    يعنى لازم كرت الشاشة يكون فيه مخرج hdmi 1.4a وكمان الكيبل نفسه يكون hdmi1.4a اصلى
    وهتستخدم برنامج تارى ديف لتشغيل الالعاب عليها وبرنامج سايبر باور دى فى دى لتشغيل الافلام والفيديو عليه
    اخى mmles كلامك فعلا مظبوط بس التحويل داخل التليفزيون بيأخد وقت للمعاجلة والتليفزيون بطئ لذلك عند التشغيل على 60 هرتز الوقت ده بيكون طويل وبيحدث انبوت لاج لاكن عند خروج 120 هرتز جاهزين من الكمبيوتر التحويل بيكون اسهل واسرع والانبوت لاج بيختفى
    والريموت اعتقد فى التليفزيونان وليس السمارت فقط وبخصوص السايد باى سايد دى صيغة معظم الافلام الثرى دى حيث بتبقى عبارة عن ملف فيديو فيه صورتين لنفس الشى واحدة على اليمين والتانية على الشمال ومعظم الافلام الثرى دى كده انت هتجيب الفيلم كدهوهتعرضو على الشاشة عادى هيظهر صورتين جنب بعض من الريموت هتدوس على زر الثرى دى وهتختار خانة سايد باي سايد التليفيزيون هيظبط الصورة بحيث تبقى ثرى دى لما تلبس النظارة وبالنسبة لرفع البرنامج فبالفعل رفعت بس على موقع تورينت المشكلة فى طريقة التثبيت بحيث يشتغل هبقى اعمل شح ليه بكرة ان شاء الله
    اخى كوكو 5000 استرى التليفزيون الارخص واتكل على الله جهازك هيشغل 60 هرتز بالعافية :D زى جهازى تمام بخصوص الانبوت لاج اتضح لى ان فى خاصية فى التليفزيونات اسمه انبوت لاج ليبولنج ودى بتحسنه لو حصل لاكن هذا اذا كنت غير مهتم بالسمارت تى فى
    وطبعا التليفيزون وضوحه عالى جدا ده فى خاصية لكده اساسا
    اخى mr vero اخيرا لقيتك يا شيخ والله انا كنت بدور على حد عنده التليفزيون فعلا يقول للأخوة ايه اخباره لان مش عارفين مين لخبط دماغ الاعضاء وكان مفهمهم ان الاكتف احسن من الباسيف وبعون الله غيرت هذه الافكار الخاطئة ويريت تعمل المراجعة فى اقرب فرصة فكلنا فى حاجة لها ناس كتي اوى عاوزة تشترى ومستنية المراجعات
    وبخصوص تشغيل التليفزيون على 400 هرتز فينفع بس ورينى فين جهاز الكمبيوتر الى هيشتغل على 400 هرتز :D لاكن يمكن تشغيله على 120 هرتز كحد اقصى ويمكن يزيد ل 130 او 140 عن طريق توصيل التليفزيون بالكمببيوتر عن طريق منصة hdmi1.4a يعنى كرت شاشة فيه المخرج الاصدار ده وكمان الكيبل نفسه

عضو فضي الصورة الرمزية Mr VERRO

اخى mr vero اخيرا لقيتك يا شيخ والله انا كنت بدور على حد عنده التليفزيون فعلا يقول للأخوة ايه اخباره لان مش عارفين مين لخبط دماغ الاعضاء وكان مفهمهم ان الاكتف احسن من الباسيف وبعون الله غيرت هذه الافكار الخاطئة ويريت تعمل المراجعة فى اقرب فرصة فكلنا فى حاجة لها ناس كتي اوى عاوزة تشترى ومستنية المراجعات
    وبخصوص تشغيل التليفزيون على 400 هرتز فينفع بس ورينى فين جهاز الكمبيوتر الى هيشتغل على 400 هرتز :D لاكن يمكن تشغيله على 120 هرتز كحد اقصى ويمكن يزيد ل 130 او 140 عن طريق توصيل التليفزيون بالكمببيوتر عن طريق منصة hdmi1.4a يعنى كرت شاشة فيه المخرج الاصدار ده وكمان الكيبل نفسه

ياريس انا بس لو مش مشغول فى الامتحانات اليومين دولى كنت عملت المراجعة النهاردة ,بس للاسف مطحون:o فى امتحانات البكاريليوس رابعة هندسة:ah17: بقى ,وعموما الشاشة جودتها فى ال3D روعة والايفيكت باين جدا القريب فى نص الغرفة والبعيد تحس انه جوة الشاشة بتاع 100 متر اكنك بتبص من شباك ,وانا جبت الشاشة بعد ما قرنت بينها هى ومنافستها من سامسونج وشوفت الاتنين قدامى فى المول ولقيت الباسيف مريح جدا عن الاكتيف والصورة بتاعته افتح من سامسونج ,وانشاء الله هعملها مراجعة كاملة اول ما اخلص امتحانات لانى دورت ملقيتلهاش مراجعات على النت غير فيديو بس

عضو برونزي

يعنى اخى ابو ضيف اجيب السامسونج علشان كده كده الجهاز مش هيجيب اكثر من 60 هرتز ولا اجيب ال جى لربما اجيب الكارت والكبيل فيما بعد وايه هو انسب تلفزيون ال جى اشترى وكام السعر ولو فيه تلفزيون فيه سمارت وجودة الصوره اعلى وفرق السعر مش كتير ماشى وياريت اعرف الموديلات اللى ممكن تنفعنى وان شاء الله سوف اذهب غدا الى بى تك شارع شبرا واعمل مقارنه فى المشاهدة وشوف الاسعار فلو فيه موديل كويس قولى عليه علشان اسأل عليه باكر بأذن الله وجزاك الله خيرا وذادك علم ينفعك فى الدنيا والاخرة

مشرف سابق

اخى mmles كلامك فعلا مظبوط بس التحويل داخل التليفزيون بيأخد وقت للمعاجلة والتليفزيون بطئ لذلك عند التشغيل على 60 هرتز الوقت ده بيكون طويل وبيحدث انبوت لاج لاكن عند خروج 120 هرتز جاهزين من الكمبيوتر التحويل بيكون اسهل واسرع والانبوت لاج بيختفى
    والريموت اعتقد فى التليفزيونان وليس السمارت فقط وبخصوص السايد باى سايد دى صيغة معظم الافلام الثرى دى حيث بتبقى عبارة عن ملف فيديو فيه صورتين لنفس الشى واحدة على اليمين والتانية على الشمال ومعظم الافلام الثرى دى كده انت هتجيب الفيلم كدهوهتعرضو على الشاشة عادى هيظهر صورتين جنب بعض من الريموت هتدوس على زر الثرى دى وهتختار خانة سايد باي سايد التليفيزيون هيظبط الصورة بحيث تبقى ثرى دى لما تلبس النظارة وبالنسبة لرفع البرنامج فبالفعل رفعت بس على موقع تورينت المشكلة فى طريقة التثبيت بحيث يشتغل هبقى اعمل شح ليه بكرة ان شاء الله

شكرا علي تعبك

ايوة كده يعني هه وصلت الحمد لله

علي فكرة كلا من 5700و 6410 سمارت ولكن 6410 سمارت سينما ودي مش مهمة عندي

وبعد البحث لم اجد شيء يعمل علي 120 هرتز من pc مباشرة كمصدر ( لعبة او فيلم وبالتاكيد ريسفير hd ) فما بالك 240 شكلي كده حلبس في 5700 مش عارف:confused:

لو عندك موقع متخصص غير موقع الشركة طبعا بوضح خصائص كلا 5700 / 6410 ممكن تدوهيلي ................... وخصوصا لو يعرفنا الخواص اللي هيا 2d الي 3d و ميكرو بيكسيل كنترول وايضا depth control

في انتظار الشرح منك والموقع اخي

التعديل الأخير تم بواسطة mmels ; 11-01-2013 الساعة 22:41

عضو فضي

اخى كوكو التليفزيون الى بقولك تشتريه هو ده
    LG 47LX6500
    لان صورته احسن واحد ips panel لاكن زى ما اتكلمنا لدى شكوك بخصوص منفذ hdmi 1.4a
    اخى mmles ال 240 هرتز دول هيفرقو فى الصورة صدقنى اشترى 6410 افضل حتى لو مشغل التليفزيون على 60 هرتز حجم الشاشة كبير والهرتز هيفرق معاها
    وطبعا زى ما انت شايف 6410 مليان مواصفات مش موجودة فى التانى وحوار السينما ده بيبقى جامد وبيفرق فى سلاسة الصورة والله انت فلوسك بقى شوف الاكتر راحة ليك والى هيريحك بعد كده واعمل حسابك انه هيعد معاك فترة كببيرة انت مش كل يوم هتشترى تليفزيون

عضو فضي

اخى فيرو كل الى عاجبك فى الشاشة ده واانا اعتقد انك اساسا مظبتش الاعدادات بتاع الشاشة لتستفيد منها الاستفادة القصوى :D شاشات ال جى فى الثرى دى مشكلة فعلا يكفى انها بتعطى هرتز اكبر من 120 الصورة بتبقى ثابتة وواضحة جدا

مشرف سابق

ا
    اخى mmles ال 240 هرتز دول هيفرقو فى الصورة صدقنى اشترى 6410 افضل حتى لو مشغل التليفزيون على 60 هرتز حجم الشاشة كبير والهرتز هيفرق معاها
    وطبعا زى ما انت شايف 6410 مليان مواصفات مش موجودة فى التانى وحوار السينما ده بيبقى جامد وبيفرق فى سلاسة الصورة والله انت فلوسك بقى شوف الاكتر راحة ليك والى هيريحك بعد كده واعمل حسابك انه هيعد معاك فترة كببيرة انت مش كل يوم هتشترى تليفزيون
    حوار السينما اخي اصلا مالوش ميزة خالص ده مجرد شكل فقط

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mmels مشاهدة المشاركة

لو عندك موقع متخصص غير موقع الشركة طبعا بوضح خصائص كلا 5700 / 6410 ممكن تدوهيلي ................... وخصوصا لو يعرفنا الخواص اللي هيا 2d الي 3d و ميكرو بيكسيل كنترول وايضا depth control

في انتظار الشرح منك والموقع اخي

ياريت لو عندك موقع او فيديو يعرفني الخواص السابقه عايز اخد فكرة عنهم ومدي الفايده منهم ؟؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة mmels ; 11-01-2013 الساعة 22:44

عضو فضي

للأسف اخى ليس لدى هذا الموقع لاكن باين من اسمهم فالاولى 2d to 3d ودى بتحول اى حاجة 2d الى ثرى دى لاكن ناس كتير جربوها وبيقولو انها مش حلوة اوى لاكن انا اعتقد انها مفيدة بالنسبة لل ميكرو بكسل كنترول فدى خواص للتحكم فى تقنية البيكسل الخاصة بالتليفزيون فنوع البيكسل به مختلف بحيث انه يديك خيارات اكتر فى تظبيط الصورة ثالث ال depth control ده بيخليك تقدر تزود العمق او تقلله

صفحة 4 من 16 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات