صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 56

الموضوع: حل مشكلة رسالة (Display driver stopped responding and has recovered) كود 0x00000124

عضو ذهبي الصورة الرمزية mahmoudkamall

رد: حل مشكلة رسالة (Display driver stopped responding and has recovered)

انا شكرا على الوضوع الجميل وده الطبيعى بتاعك ايه الجديد انتى اصلى من يومك هههههه على فكرة حصلت معايا المشكلة دية فى كارت 7850 واحد جيجا دول اكس ولاحظت انها بتحصل لما الكارت بيوصل 60 درجة وصلها مرتين بس بعد كده بقى قشطة مبيوصلش 60 اخره 59 لانى بقلل الاعدادات شوية اصلى يا ابو حميد على الموضوع

إداري سابق الصورة الرمزية Ahmed.Elsayed

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ammaR80 مشاهدة المشاركة
    اخي الان انا مركب كارت لصديقي 9600 gt ويعمل طبيعي فهذا دليل قاطع ان كارتي باي باي
    جرب كارتك عند صديقك للتأكد بنسبة 100%

ولكن جربه بأستخدام الباورسبلاى الموجود بجهازك لأن الكرت أستهلاكه من الطاقة أعلى.

تم ارسال هذه الرسالة عن طريق الجوال.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudkamall مشاهدة المشاركة
    انا شكرا على الوضوع الجميل وده الطبيعى بتاعك ايه الجديد انتى اصلى من يومك هههههه على فكرة حصلت معايا المشكلة دية فى كارت 7850 واحد جيجا دول اكس ولاحظت انها بتحصل لما الكارت بيوصل 60 درجة وصلها مرتين بس بعد كده بقى قشطة مبيوصلش 60 اخره 59 لانى بقلل الاعدادات شوية اصلى يا ابو حميد على الموضوع
    ربنا يخليك على كلامك الجميل وأنا بصراحة أول مرة أسمع أن وصول الكارت لدرجة حرارة 60 بيسبب مشاكل

و المشكلة عندك تقريبا بتحصل لما بيتم الضغط الشديد على الكارت فالسبب هو كسر سرعة غير مستقر

والحل إما تقليل سرعة الكارت أو زيادة الفولتية.

تم ارسال هذه الرسالة عن طريق الجوال.
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed.Elsayed ; 08-05-2013 الساعة 15:50

كلام جميل ايه بس دية اقل حاجة تستاهلها انتا واصدقائك من المشرفين والاعضاء المحترمين اه هو انا كسرته من الكاتليس سنتر بس مش كسر كبير يعنى بوصل الكارت لغاية 1000 gpu والكلوك ميمورى ستينج بوصلها 60 اقصى حاجة فكان حصلت معايا انها توصل لغاية حرارة 60 وبعديها بشوية يدينى الرسالة دية بتاعت المضوع ويقفل وده كان بيحصل مع لعبة كريسيس 3 فمبقتش اكسره اصلا وبقلل الاعدادت شوية وقشطة ومتشكرين على مواضيعك ومواضع بقيت الاصدقاء هنا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudkamall مشاهدة المشاركة
    كلام جميل ايه بس دية اقل حاجة تستاهلها انتا واصدقائك من المشرفين والاعضاء المحترمين اه هو انا كسرته من الكاتليس سنتر بس مش كسر كبير يعنى بوصل الكارت لغاية 1000 gpu والكلوك ميمورى ستينج بوصلها 60 اقصى حاجة فكان حصلت معايا انها توصل لغاية حرارة 60 وبعديها بشوية يدينى الرسالة دية بتاعت المضوع ويقفل وده كان بيحصل مع لعبة كريسيس 3 فمبقتش اكسره اصلا وبقلل الاعدادت شوية وقشطة ومتشكرين على مواضيعك ومواضع بقيت الاصدقاء هنا
    أنا بصراحة مش مقتنع أن وصول الكارت لدرجة حرارة 60 بيأثر عليه بأى شكل لكن ممكن يكون بسبب إحتياج الكارت لفولتية أعلى

وحتى لو المشكلة من درجة الحرارة ممكن تعمل بروفايل لسرعة المروحة عن طريق برنامج msi afterburner

ولو معندكش فكرة عن طريقة إستخدام برنامج msi afterburner فهتلاقى شرح ليه فى توقيعى.

انا مش متأكد من درجة الحرارة او لا بس فى المرتين كان درجة الحرارة 60 او 61 بس معرفش بسبب ايه طبعا بالظبط انا زى ما قولت لحضرتك بس هو انا بكسر الكارت للنسبة اللى قولتلك عليها
    وبالنسبة لسرعة المرحة انا بتحكم فيها من خلال الكاتليس سنتر من بيرفورمانس ثم اوفردرايف بقدر من هنا اكسر سرعة الكارت وكمان ازود المروحة او اقللها بس بيقابلنى مشكلة اولا ان فيه نسبتين لزيادة المروحة مش فهمهم طبعا واتمنى لو فيها تتقيل منى تفهمهملى لو تقدر وايه خطورتهم وايه فايدتهم بس هى المشكلة ان المروحة لما بزودها صوتها بيكون عالى وبيطلع صوت زى فووووووووو وبيكون عالى شوية بس بتاع الضمان قالى مفيهاش قلق ومبيأثر على عمر الكارت ان بس مش فاهم دور كل نسبة فيها ايه بالظبط لو تقدر تفهمنى كارتى 7850 واحد جيجا سافير دول اكس متقل عليك يا كبير علشان ممكن يكون المشكلة من التبريد ولو مش من التبريد ممكن يكون من الفولتيه وانا مغهمش يعن ايه فولتيه ومش هلعب فى موضوع الفولتيه ابداااااا وسؤال معلش هو زيادة ال gpu الى 1050 من الكاتليس سنتر هل ده كسر كبير يحتاج لفولتيه ؟ او الكسر البسيط اللى قولتلك عليه بيحتاج تعديل فولتيه وهل اساسا كل ده ممكن يوصلنى لمرحلة الرسالة دية ؟ الرسالة ظهرت مرتين بعد لعب كريسيس 3 على اعلى اعدادت فيما عدا تقليل الى فكسا ومن غير الفري سينس اتمنى مكنش مخالف للموضوع

عضو

السلام عليكم الاخوة الكرام بالنسبة لموضع النقاش فانا عايز اعرض عليكم تجربتى كنت قد جمعت جهاز لااحد اصدقائى به بعض القطع القديمة مثل معالج 2.66كاش3ميجا lag775ورامات ddr2عدد 2 رامة واحد جيجا ورامة واحدة 2 جيجا وبوردة جيجا بايت كانت هذه المكونات تعمل على باور سبلاى كورساير 1200وات وكارت شاشة gtx570 وكانت تعمل جيدامع اى لعبة فقمت ببيع البورده والرامات والبروسسور لااحد اصدقائى وقمت بشراء كارت gtx650 مع كيسة بباور 500وات كولر ماستر فبعد التصتيب والتشغيل ظهرت رسالةDisplay driver stopped responding and has recovered نسيت اخباركم اننى اشتريت كار 7770 سفهاير وظهرت تللك المشكلة فقمت بارجاع الكارت وتتغيره بgtx650ظننا منى ان العيب فى الكارت7770 ولكن مع ظهور المشكلة مع الكارت الجديد فاريد ان اعرف ما سبب هذا العيب حيث ان لعبة بيس2013 تخرج اثناء التشغيل بلاضافة الى التقطيع المستمر هل المشكلة تكمن فى الباور الذى لايمد الكارت بالطاقة الكافية اما ماذا حيث ان الرمات والبوردة والبروسيسور كانوا يعملون جيدا مع المواصفات السالفة الذكر فارجو من الاخوة الاعضاء الافادة لو سمحت

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ماجدرمضان مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم الاخوة الكرام بالنسبة لموضع النقاش فانا عايز اعرض عليكم تجربتى كنت قد جمعت جهاز لااحد اصدقائى به بعض القطع القديمة مثل معالج 2.66كاش3ميجا lag775ورامات ddr2عدد 2 رامة واحد جيجا ورامة واحدة 2 جيجا وبوردة جيجا بايت كانت هذه المكونات تعمل على باور سبلاى كورساير 1200وات وكارت شاشة gtx570 وكانت تعمل جيدامع اى لعبة فقمت ببيع البورده والرامات والبروسسور لااحد اصدقائى وقمت بشراء كارت gtx650 مع كيسة بباور 500وات كولر ماستر فبعد التصتيب والتشغيل ظهرت رسالةDisplay driver stopped responding and has recovered نسيت اخباركم اننى اشتريت كار 7770 سفهاير وظهرت تللك المشكلة فقمت بارجاع الكارت وتتغيره بgtx650ظننا منى ان العيب فى الكارت7770 ولكن مع ظهور المشكلة مع الكارت الجديد فاريد ان اعرف ما سبب هذا العيب حيث ان لعبة بيس2013 تخرج اثناء التشغيل بلاضافة الى التقطيع المستمر هل المشكلة تكمن فى الباور الذى لايمد الكارت بالطاقة الكافية اما ماذا حيث ان الرمات والبوردة والبروسيسور كانوا يعملون جيدا مع المواصفات السالفة الذكر فارجو من الاخوة الاعضاء الافادة لو سمحت
    أخى هل تريدنى أن أخمن ؟! جرب الخطوات خطوة خطوة وأخبرنى ماذا فعلت وسأتابع معك بأذن الله تعالى.

مشرف سابق الصورة الرمزية Ahmad Rady

شكرا أخي الحبيب

إداري الصورة الرمزية MaHmOuD ZeRo

رد: حل مشكلة رسالة (Display driver stopped responding and has recovered) كود 0x000001

شكرآ لك على المعلومة القيمه * * * * *
    رافق كل من أراد الخروج من حياتك إلى الباب ...
    وودعه بابتسامة .. وتأكد من أنك أغلقت الباب جيدا

عضو برونزي

رد: حل مشكلة رسالة (Display driver stopped responding and has recovered) كود 0x000001

شكرا عالموضوع الممتاز والمعلومات المفيدة
    [CENTER][SIZE=3][B] (( وقل ربى ارحمهما كما ربيانى صغيرا ))

[URL="https://www.facebook.com/egykingdrift?ref=hl&ref_type=bookmark"]EGY KING DRIFT[/URL] .... خليها رياضة ليها اسم !!! [/B][/SIZE][/CENTER]

عضوية جديدة

حدثت معي هذه المشكلة مع GTX 780 GHz Edition
    كانت المشكلة في الكارت نفسه، عندما عملت down clock للكارت لم تحدث لي مشاكل، فقمت بإستراجعه

مخالف للقوانين

نشكركم وجزاكم الله كل خير على الموضوع الرائع

عضوية جديدة

المشكلة دي ليها كذا حل مش حل واحد بس

عضو

مشكور ومتميز

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات