النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: اظافة عدة يوزرات في الميكروتك

عضو

اظافة عدة يوزرات في الميكروتك

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم اساتذتي واخواني

لدي سؤال بسيط حول نظام الميكروتك

انا املك نظام الميكروتك بس اريد خطوة او برنامج اظافة عدة يوزرات او عملاء في ان واحد مش على طريقه اظافه يوزر يوزر
    لتوفير الجهد والوقت

لانه عندي اشتراك ابي اعمل مثل 200 مستخدم ابو نصف ساعه
    و 200 مستخدم ابو ساعه
    و 200 ابو 24 ساعه وهكذا

لانه املك مقهى نت واريد ان ازود كل مستخدم يوزر نيم وباس وورد

الرجاء من لديه طريقه او برنامج او فكره لايبخل علي بشرحها

مع خالص احترامي لكم

إداري الصورة الرمزية MaHmOuD ZeRo

رد: اظافة عدة يوزرات في الميكروتك

تفضل اخى
    برنامج رائع وسهل جدآ لاادرة اى مقهى واى عدد اجهزة كما تريد
    البرنامج بالشرح والتثطيب على الجهاز الرئيسى (السلفر) والاجهزة الفرعيه (اجهزة المقهى)
    https://www.traidnt.net/vb/traidnt1152110/
    رافق كل من أراد الخروج من حياتك إلى الباب ...
    وودعه بابتسامة .. وتأكد من أنك أغلقت الباب جيدا

عضو

ما برنامج لاداره مقهى نت اقصد تفعيل اليوزر مانجر في الميكروتك

مشرف سابق الصورة الرمزية TaHeR.NaBiL

الموضوع بسيط انت محتاج مثلا تعمل يوزر نص ساعه ويوزر ساعه ويوزر ساعتين وهكذا هاتعمل الاتى
    نفترض مثلا انك عندك 50 جهاز هاتعمل الاتى

هاتفتح الوين بوكس وبعدين تفتح الهوت سبوت وبعدين تدخل عبى servers هاتلاقى hotspot 1 جاهزه وموجوده لانك مسطب الهوت سبوط هاتضغط عليها دبل كليك هاتظهرلك القايمه الى فوق مش هاتعمل فيها حاجه خالص الا انك تنزل تحت خالص الى address per mac هاتلاقى جنبها رقم 1 عندك يعنى اليوزر الواحد هايشتغل على جهاز واحد بس بمعنى لو جهاز فتح باليووزر وجهاز تانى حاول يدخل بعديه بنفس اليوزر مش هايرضى طالما انه متسجل فى الكوكيز ...... يبقى انت عندك 50 جهاز يبقى تكتب رقم 50 معنى كدا ان ممكن 50 جهاز يفتحوا بنفس الوقت بنفس اليوزر تمام لحد كدا يبقى فاضل انك تعمل يوزر للنص ساعه ويوزر للساعه ويوزر للساعتين وهكذا بحيث اى واحد عاوز يقعد لمده ساعه مثلا تديه يوزر الساعه وهكذا ودا هايتعمل فى الخطوه الجايه اننا نعمل يوزرات هانعمل مثلا نص ساعه اليوزر 30 والباس 30 والساعه اليوزر 60 والباس 60 وهكذا كالاتى

هاتفتح قايمة اليوزر من الهوت سبوت وتضغط على علامة + لاضافة يوزر جديد وتعمل نفس الى فى الصوره الى فوق انا عملتها ليوزر نصف ساعه وهاتكرر نفس الخطوه الى فوق للاوقات الى انت عاوز تعملها طيب احنا فاضلنا اهم نقطه ازاى نخلى اليوزر الى احنا كتبناه 30 الى هو نص ساعه ان النت يفصل عنده بعد نص ساعه هاندخل على تانى اختيار من القايمه الى فوق الى اسمها Limites ونعمل كالاتى

هاتدخل على Limit Uptime انا عاملها 30 دقيقه لليوزر 30 هاتعمل انت 60 لليوزر 60 وهكذا .....

فاضل نقطه اخير مهمه الجهاز لما يشتغل بيتسجل فى السيرفر وبعد النص ساعه هايفصل النت طيب دلوقتى واحد تانى عاوز يشتغل على الجهاز هايعمل ايه الحل هنا انك من القايمه الى فاتت هاتضغط على كومينت وتسمى كل جهاز عندك ( ممكن تعرفهم عن طريق الماك ادريس للتسهيل ) وبعد النص ساعه لما حد يعوز يشغل نت تحذفه من الكوكيز زى الصوره الى جايه

هاتضغط على اليوزر وبعدين علامة ـــ طبعا لو انت عامل كومينت هايظهرلك اسم الجهاز وهاتعرفه بسهوله ...
    ولو فى اى استفسار انا فى الخدمه

التعديل الأخير تم بواسطة TaHeR.NaBiL ; 25-11-2014 الساعة 20:16

المفضلات