النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: مشكلة في الشاشة ASUS VG278H بتعلق ولا تحول من 2D إلى 3D أو العكس

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

Question مشكلة في الشاشة ASUS VG278H بتعلق ولا تحول من 2D إلى 3D أو العكس

اللي شاف الشاشة دي حيستغرب من المنظر ده:

واضح من الصورتين ان الـ 3D مغلق من السوفت وير ولكنه شغال في الشاشة نفسها

أنا عندي الشاشة
    ASUS VG278H بتعلق على وضع الـ 3D بعد اغلاق الفيلم أو اللعبة الـ 3D و العكس أشغل حاجه 3D الشاشة ما تقلبش 3D جربت أغير الويندوز والدرايفر مافيش فايدة حد عنده حل؟!
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

رد: مشكلة في الشاشة ASUS VG278H بتعلق ولا تحول من 2D إلى 3D أو العكس

بص يا صديقى المشكلة ده حصلت معايا ان الشاشة كانت بتفضل على وضعيه الثرى دى على الرغم من انه مش مشغل ثرى دى اللى استنتجت من المشكلة اولا هناك برنامج ما يعبث فى اعدادت الثرى دى معا التعريف فيستحسن تعتمد على برنامج التشغيل الللى جى مع الاسطوانه وممكن تحدثه فقط ماتستخدمش اى برامج تانية نفيديا ثرى دى بلاير استخدم اخر تحديث للكا رت 320.49 يفضل انك لما تخرج من الفيلم تغلق وضعيه الثرى دى شيل العلامة ودوس ابلاى قلى بصراحة ايه الافلام اللى فيها مؤثرات ثرى دى قوىه يعنى المناظر بتخرج من الشاشة زى التست بتاع شعار نفيديا علشان بصراحة مش حاسس باى ثرى دى خالص فى الافلام اللى عندى وهل بيجيلك صداع وانت بتتفرج

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

يا عزيزي الاسطوانة لا يوجد بها سوى درايفر نفيديا والكتالوج !!!
    وأنا دخلت على موقع ASUS وبحثت عن أي تحميلات للشاشة فلم أجد إلا درايفر نفيديا والكتالوجات وبرنامج خاص بتعدد الشاشات فقط!!
    إذا كانت الشاشة عندك معها برنامج أرجوووووووووك اذكر لي اسمه وأنا حدور عليه لأن فعلا المشكلة مضيقاني جدا وأحيانا أفضل أحاول أشغل الـ3D لحد ما أزهق واطنش..

بالنسبة للصداع لم أشعر به إلا نادرا جدا فالنظارة فعلا مريحة وجميلة -بسم الله ماشاء الله- لكن كن في مكان قليل الاضاءة "وليس بدون اضاءة حفاظا على عينيك" ولا تجلس في غرفة الإضاءة بها فلورسنت لأنه يؤثر على جودة الـ3D..
    وخلينا نعترف أن الـ 3D مقلب كبير لكن احنا عشان دفعنا فلوس أد كده فلن نعترف بغير هذا.. لن تشعر بخروج المنظر من الشاشة إلا في المناظر الثابتة وبعض الصور بطيئة الحركة "لذلك فالدعاية تركز عليها" ولن تشعر بالـ 3D بصفة عامة في الصور سريعة الحركة.. ولكن الممتع في الأمر أن الصورة الـ3D تكون بالغة النقاء فمثلا في metro last light بعد ان اعتدت على الـ 3D إذا أوقفته أشعر أن جرافيك اللعبة ضعيف وكذلك في الأفلام تشعر في النسخ الـ 3D عالية الدقة أن الصورة أكثر نقاء وجمالا من الـ 2D.. والله أعلم
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

يا صديقى انا قلت لحضرتك لما تحب تشغل فيلم ثرى دى تروح للستنج ودوس تفعيل وابلاى وبعدها تشغل الفيلم خلصت الفيلم تروح تانى تشيل العلامة ودوس ابلاىة الشاشة ترجع لوضعها الطبيعى لكن الاختصارات بتاعة المفاتيح هى ده اللى بتعمل مشكلة ومافيش تعريف للشاشة والحسنه الوحيدة اللى فى ا لشاشه واللى يميزها عن باقى الشاشات هى التردد 120 هرتز بصراحة مش مهم الثرى دى عندى لكن التردد هو المكسب علشان بيخلى السلاسه فى الالعاب رائع بالنسب للافلام الثرى دى ده شى طبيعى علشان حجم الفيلم بيوصل 30 جيجا مش عايزه يبقة صورته حلوة المشكلة بتاعتك علشان كانت بتحصل لما اجى العب كورة كنت القى الشاشة تدخل لوضعية الليت بوست فكان لازم اقفل الثرى دى لما اخلص الفيلم وافتحه لما احتاجه

عضوية جديدة

انا عندى نفس المشكله وجريت حلول كتير منفعتش ارجو الافاده اذا تم حل المشكله

المفضلات