صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 56

الموضوع: تحديث لتجربتي لجهاز Dell inspiron 5521 15r i7 بعد مرور شهر

عضوية جديدة

رد: تحديث لتجربتي لجهاز Dell inspiron 5521 15r i7 بعد مرور شهر

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة st00rm مشاهدة المشاركة
    في كام عضو هنا برضه قالو فيه مشاكل بس اعتقد دي كانت مشاكل فرديه والضمان حلها واغلب الناس بتشكر فيه
    فلو مشكله الحراره دي فعلا موجوده يبقى احسن اجيب ال dell " مش عاوز اكرر تجربه ال hp core i7 تاني "
    بس البروسيسور ضعيف وانا هشتغل برامج تقيله بصراحه فمش عارف اذا كان هتأثر ولا لأ !!
    بص هو انا عندى الديل منزل عليه فوتوشوب cs6 اخر اصدار ..ما شاء الله طيارة..ومنزل عليه 3d max 2014 بردو اخر اصدار مش وحش بس هو طبعا يفضل للماكس بروسيسور quad core بس عيبه انه هايسخن جدا وممكن يغصل فى نص الوقت وهايبقى محتاج تبريد عالى لكن لو هايفرق فى وقت العمل كتير يبقى الكواد كور افضل ويستاهل المغامرة

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أباحنفى مشاهدة المشاركة
    بص هو انا عندى الديل منزل عليه فوتوشوب cs6 اخر اصدار ..ما شاء الله طيارة..ومنزل عليه 3d max 2014 بردو اخر اصدار مش وحش بس هو طبعا يفضل للماكس بروسيسور quad core بس عيبه انه هايسخن جدا وممكن يغصل فى نص الوقت وهايبقى محتاج تبريد عالى لكن لو هايفرق فى وقت العمل كتير يبقى الكواد كور افضل ويستاهل المغامرة
    انا بلعب كرايسيس 3 ف عز الحر بالساعات و مبيوصلش لدرجه انه يقفل !! عموما الكواد كور احسن للبرامج فعلا

عضو فضي

يا جماعه في تعريفات علي موقع انتل و amd احدث من الي علي موقع ديل

الي عرفت اجيبه هوا

1- تعريف كارت الشاشه الخارجي AMD Graphics Driver
    2- تعريف كارت الشاشه الداخلي Intel® Iris™ and HD graphics
    3- تعريف ال Intel® Rapid Storage Technology (Intel® RST) RAID Driver

دي صوره لبرنامج كارت الشاشه الداخلي بعد التحديث ممتاز بصراحه بس صفحه تعديل الالوان ( الالوان مجتمعه ) اتغيرت عن الاول ياريت لو اباحنفي يقولنا الاعدادات الجديده

دي الصفحه الي اتغيرت ف الاعدادات vv

ياريت لكل ملاك الجهاز الي نتبادل التجارب في الموضوع بحيث اننا نحقق اقصي استفاده من الاجهزه و الي عنده حاجه ياريت يشاركنا بيها
    التعديل الأخير تم بواسطة AhmedouviX ; 30-08-2013 الساعة 18:04

عضو فضي

لعبه saint row iv شغاله علي اعلي اعدادات بدون vsync بشكل ممتاز

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

عضو

ف مشاكل ف الجهاز مش عارف مالو .. حرارته ف الاوقات العادية وانا موصلو ع الكهربا من غير بطارية 57 من غير ما اشغل حاجة .. لما اشغل لعبة زي Assassin.Creed 1
    تجيب 87 وصوت المروحة يعلا اكيد .. كان عندي مشكلة ف وقت البوت كان زاد وبياخد حوالى دقيقة مع انى مسطب ال 22 تعريف وبرنامج amd من الموقع نفسو ! .. شلت النسخة وحطيب windows 7 ultra 64 بئا احسن بعض الشى .. الصوت حلو نوعا ما لكن ان عليتو ع الاخر جودته بتقل جامد . سرعة النقل او ما جبتو كانت 20 mb
    دلوقت بتجيب ساعات 5 وساعات 10 !! ومش عارفلها حل ولا يمكن عشان بنقل ع فلاشة ! انا مش عارف المشكلة منين صراحة :D :D

عضو

انتا مش بتبدل للكارت الamd عن طريق كليك يمين و switch بعدين add app وتخليه high ?

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة still alive مشاهدة المشاركة
    ف مشاكل ف الجهاز مش عارف مالو .. حرارته ف الاوقات العادية وانا موصلو ع الكهربا من غير بطارية 57 من غير ما اشغل حاجة .. لما اشغل لعبة زي Assassin.Creed 1
    تجيب 87 وصوت المروحة يعلا اكيد .. كان عندي مشكلة ف وقت البوت كان زاد وبياخد حوالى دقيقة مع انى مسطب ال 22 تعريف وبرنامج amd من الموقع نفسو ! .. شلت النسخة وحطيب windows 7 ultra 64 بئا احسن بعض الشى .. الصوت حلو نوعا ما لكن ان عليتو ع الاخر جودته بتقل جامد . سرعة النقل او ما جبتو كانت 20 mb
    دلوقت بتجيب ساعات 5 وساعات 10 !! ومش عارفلها حل ولا يمكن عشان بنقل ع فلاشة ! انا مش عارف المشكلة منين صراحة :D :D
    كل المشاكل دي كانت عندي سبحان الله

.. الحراره الزايده من الجو اضطريت اجيبله كولر لحد ما موجه الحر تعدي عالاقل من الاوضه عندي ة لحد ما الشمس تروح :D .. وقت البوت كان لان ستيم و اورجين و تورنت و مايكروسوفت سيكيورتب بيعملوا ابديت و check في نفس الوقت اول ما اشغل الجهاز .. الصوت دي مش عارف بصراحه عندي الصوت ممتاز .. سرعه النقل عندي بتجيب 45-18 من بارتشن لبارتشن و فاكرها بطيئه ف يوم قلت جامد ل 5 قلت الهارد باظ بس لما شلت مايكروسوفت سيكيورتي رجع لطبيعته .. انت بتتكلم عن فلاشه ممكن يكون منها مش من الجهاز لان عندي حصلت لما نقلت من هارد للتاني برضه و كانت اﻻمشكله من الهارد التاني موصلها بعلبه منتهيه الصلاحية و الوصله قديمه لا ترتقي ل usb2 حتي

حوار الالعاب لو بتسال عن saint row ايوه انا بعمل كده بالاضافه اني اخلي الجهاز علي high performance .. و الإعدادات الترا مع تفعيل v sync لكن تقليل الفلتر ل x8 بدل x16
    اقصي اعدادات بمعني اخر

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
    التعديل الأخير تم بواسطة AhmedouviX ; 02-09-2013 الساعة 16:22

عضو

يعى لما الحرارة توصل ل 92 عادي ما اقلقش ؟ .. هاجرب تانى النقل من بارتشن للتانى وابئا اقولك .. طب ووقت البوت حليتو ازاي عايز اسطب استيم تانى بس خايف :D .. ف ال device manager بتاع كدة مش متعرف الى هوا pci communication

عضوية جديدة

يعى لما الحرارة توصل ل 92 عادي ما اقلقش ؟ .. هاجرب تانى النقل من بارتشن للتانى وابئا اقولك .. طب ووقت البوت حليتو ازاي عايز اسطب استيم تانى بس خايف :D .. ف ال device manager بتاع كدة مش متعرف الى هوا pci communication
    انا عندي نفس المشكله بتاعت ال pci و البوت دي للاسف ياريت لو حليتوها تكتبوا الحل
    بس جهازي 5520 مش 21

عضو فضي

جيب كولر للجهاز او ماتسدش فتحات الجهاز عندي وقت اللعب كانت بتعدي ال 90 بس السبب اني كنت سادد فتحات التهويه دلوقتي اقصي حراره ليه وقت العصر في اللعب مش بتعدي ال 80 تقريبا و اول ماخرج الحراره بتقل علي طول .. وقت البوت من CCleaner لغيت الستيم و الاورجين من انهم يشتغلوا في ال startup

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدهاشم12 مشاهدة المشاركة
    انا عندي نفس المشكله بتاعت ال pci و البوت دي للاسف ياريت لو حليتوها تكتبوا الحل
    بس جهازي 5520 مش 21
    معرفش حوار ال pci ده بصراحه
    التعديل الأخير تم بواسطة AhmedouviX ; 02-09-2013 الساعة 18:20

عضو

كنت اقتنعت بالجهاز دة بس انت قلتني من سرعة النقل وان فيه مشكلة في الهارد اعمل اية ؟

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حســام مشاهدة المشاركة
    كنت اقتنعت بالجهاز دة بس انت قلتني من سرعة النقل وان فيه مشكلة في الهارد اعمل اية ؟
    دي كانت مشكله ويندوز تقريبا و اتحلت عندي من زمان دلوقتي بينقل بسرعته الطبيعيه و بستخدم teracopy بينقل بسرعه 35 ميجا علي نفس الهارد

عضو

بص انا شفتلك الموضوع ده والموضوع اللى كنت كاتبه اول مااشتريت الجهاز .. انا عاوز اقولك انى بقالى فترة كنت محتار ومش عارف ولقيت الجهاز ده بالصدفة وبصراحة عجبنى امكانياته اوى بس اللى قلقنى منه شوية البروسيسور الفكرة كلها انى بعد ماقريت كلامك انا حشترى الجهاز ده تقريبا عشانك :D والله .. انت كاتب كلام اكتر من رائع وكل المخاوف ليها حلول اعتقد انى ان شاء الله حتوكل على الله واشتريه بس الخوف ان فعلا الجهاز ده فى مصر معيوب جدا يعنى المستورد منه اغلبه فيه مشاكل هى الفكرة فكرة حظ اتنين صحاب يشترو نفس الجهاز واحد يطلع تمام والتانى فيه عيب .. فانا ربنا يسهل وحشتريه وانا ونصيبى وخلاص عشان بصراحة هو عاجبنى جدا جدا .. والف شكر على نصايحك واذا جبته ان شاء الله حبقى اتابع معاك برضه ..

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EHCNES مشاهدة المشاركة
    بص انا شفتلك الموضوع ده والموضوع اللى كنت كاتبه اول مااشتريت الجهاز .. انا عاوز اقولك انى بقالى فترة كنت محتار ومش عارف ولقيت الجهاز ده بالصدفة وبصراحة عجبنى امكانياته اوى بس اللى قلقنى منه شوية البروسيسور الفكرة كلها انى بعد ماقريت كلامك انا حشترى الجهاز ده تقريبا عشانك :D والله .. انت كاتب كلام اكتر من رائع وكل المخاوف ليها حلول اعتقد انى ان شاء الله حتوكل على الله واشتريه بس الخوف ان فعلا الجهاز ده فى مصر معيوب جدا يعنى المستورد منه اغلبه فيه مشاكل هى الفكرة فكرة حظ اتنين صحاب يشترو نفس الجهاز واحد يطلع تمام والتانى فيه عيب .. فانا ربنا يسهل وحشتريه وانا ونصيبى وخلاص عشان بصراحة هو عاجبنى جدا جدا .. والف شكر على نصايحك واذا جبته ان شاء الله حبقى اتابع معاك برضه ..
    ربنا يكرمك يا صاحبي و مبروك عليك مقدما و اي مشاكل لا قدر الله انا موجود و ابعتلي ف الرسايل هرد عليك علي طول

بالنسبه لمعيوب دي حلها موجود

تفتش الجهاز حته حته ف المحل و تتاكد ان مفيهوش عيب و لما ترتاحله و تشتريه و يبقي معاك خليه ف البيت جربه بالتفصيل و جرب كل حاجه فيه لو اكتشفت اي عيب عندك 14 يوم ترجع فيهم الجهاز عشان تبدله باي واحد غيره

عضو فضي

بخصوص التعريفات

انا لاحظت ان عدد التعريفات علي ويندوز 7 ( 22 تعريف ) و ويندوز 8 ( 21 تعريف ) و ويندوز 8.1 ( 15 تعريف )

تواصلت مع ديل عشان اعرف السبب كان الرد ان ويندوز 8.1 مدعوم بقوه بالتعريفات المدمجه معاه و بالتالي قل عدد التعريفات المراد تسطيبها

انا مش عارف اقتنع بصراحه بس هنزل التعريفات الجديده و اجرب الويندوز

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات