صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 31 إلى 39 من 39

الموضوع: اية رأيكم في التجميعة دي

عضو محترف الصورة الرمزية M o h a m a d

رد: اية رأيكم في التجميعة دي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Gado-Lion مشاهدة المشاركة
    انا اشتريت التجميعة دي

Intel Core i5-4430 Haswell 3.0GHz 6M LGA 1150 Processor

1400 جنيه

ASRock B85M Socket 1150 Motherboard

600 جنيه

Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9 1.5v

275 جنيه

Seagate Barracuda ST500DM002 500GB 7200.14 SATA 6Gb/s HDD

370 جنيه

GALAXY GeForce GTX 660 GC 2GB GDDR5

1750 جنيه

SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU

500 جنيه

NZXT SOURCE 210 Window (بفتحة شفافة)

300 جنيه

1-دلوقتي عايز اعرف اركب المزر ازاي في الكيسة وطريقة تركيب السلوك من الالف الي الياء علشان انا اول مرة اركب جهاز
    2-فتحة تهوية الباور اللي في الكيسة صغيرة علي مروحة الباور طيب كدة هاحصل مشاكل سخونة مثلا ولا مافيش مشكلة ؟
    3-محول ال DVI دة عايز اركبة بس مش عارف المفروض يتركب في انهي فتحة لان في فتحتين DVI ؟
    4-احط كام مروحة علشان التبريد واية الفرق بين المراوح الرخصية والغالية اوي ؟
    5-عندي هارد ساتا 2 قديم وعايز اشغلة مع الهارد الجديد اللي هو ساتا 3 هل ينفع ؟ وهل هايحصل مشاكل ؟ علشان انقل حاجات
    6- اية حكاية الكهرباء الساكنة دي ؟ وهل ممكن توبظ حاجة واعمل اية علشان اتجنب الخطر ؟
    7 هي الكيسة جاية بمروحة في الخلف هل ينفع مؤقتا اشتغل عليها هي فقط لحد ما اشتري مراوح تانية ؟ او افتح باب الكيسة مثلا لحد ماشتري مراوح تانية ولا هايحصل مشاكل في الحرارة ؟
    8 - المازر فيها مكانين لتركيب ماوس يو اس بي طيب انا احط الماوس في انهو واحد ؟
    9-لما اوصل الهارد مثلا بالمازر احط الساتا في اي واحدة ؟ ولا لازم بترتيب معين ؟
    10 المروحة المرفقة مع الكيسة ليها 3 سلوك 2 كبار وواحد صغير طيب بتتركب ازاي وفين بظبت؟
    متبخلوش علية بأي نصيحة علشان انا مبتدئ جداااا
    التجميعة ممتازة وألف مبروك ان شاء الله
    بالنسبة لتجميع الجهاز المفروض أن صاحب المحل يركب أضمن يعني بما أنك مبتدي

عضو الصورة الرمزية Maikeru

انا اشتريت التجميعة دي

Intel Core i5-4430 Haswell 3.0GHz 6M LGA 1150 Processor

1400 جنيه

ASRock B85M Socket 1150 Motherboard

600 جنيه

Kingston ValueRAM 4GB DDR3 1333MHz CL9 1.5v

275 جنيه

Seagate Barracuda ST500DM002 500GB 7200.14 SATA 6Gb/s HDD

370 جنيه

GALAXY GeForce GTX 660 GC 2GB GDDR5

1750 جنيه

SeaSonic S12II Bronze 520W 80 PLUS Certified PSU

500 جنيه

NZXT SOURCE 210 Window (بفتحة شفافة)

300 جنيه

1-دلوقتي عايز اعرف اركب المزر ازاي في الكيسة وطريقة تركيب السلوك من الالف الي الياء علشان انا اول مرة اركب جهاز
    المفروض تخلّي اللي اشتريت منه يركبلك الجِهاز.
    2-فتحة تهوية الباور اللي في الكيسة صغيرة علي مروحة الباور طيب كدة هاحصل مشاكل سخونة مثلا ولا مافيش مشكلة ؟
    مش فاهِم السؤال بصراحة :D بَس الجو ابتدى يبرَد شوية و مش هتقلق من ناحية السخونة.
    3-محول ال DVI دة عايز اركبة بس مش عارف المفروض يتركب في انهي فتحة لان في فتحتين DVI ؟
    4-احط كام مروحة علشان التبريد واية الفرق بين المراوح الرخصية والغالية اوي ؟
    في مراوِح للكيسة سعرها تقريباً 50 جنيه للواحدة، حُط أقدر عدد مُمكِن الكيسة تشيله.
    5-عندي هارد ساتا 2 قديم وعايز اشغلة مع الهارد الجديد اللي هو ساتا 3 هل ينفع ؟ وهل هايحصل مشاكل ؟ علشان انقل حاجات
    أعتقد كدة، لأن أنا عملت نَفس الموضوع. بَس مش فاكِر نوع الهارد القديم :D
    6- اية حكاية الكهرباء الساكنة دي ؟ وهل ممكن توبظ حاجة واعمل اية علشان اتجنب الخطر ؟
    متلمسش المكونات بإيدك و لو عاوِز تعمِل حاجة في الكيسة خلّي حَد متخصص يعملهالك.
    7 هي الكيسة جاية بمروحة في الخلف هل ينفع مؤقتا اشتغل عليها هي فقط لحد ما اشتري مراوح تانية ؟ او افتح باب الكيسة مثلا لحد ماشتري مراوح تانية ولا هايحصل مشاكل في الحرارة ؟
    لو فتحت باب الكيسة الأتربة هتدخُل الكيسة بغزارة و لو عندَك مروحة منزلية صغيرة مُمكِن توجهها للكيسة.
    8 - المازر فيها مكانين لتركيب ماوس يو اس بي طيب انا احط الماوس في انهو واحد ؟
    أي واحِد :/
    9-لما اوصل الهارد مثلا بالمازر احط الساتا في اي واحدة ؟ ولا لازم بترتيب معين ؟
    خلّي المُتخصص يعملهالك
    10 المروحة المرفقة مع الكيسة ليها 3 سلوك 2 كبار وواحد صغير طيب بتتركب ازاي وفين بظبت؟
    ^^
    متبخلوش علية بأي نصيحة علشان انا مبتدئ جداااا
    مبروك، و إن شاء الله نشوفك في Battlefield 4 :D.
    In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with despair, we must still dare to dream. And in a world filled with distrust, we must still dare to believe. This is not the time to complain. It is the time to dare and endure https://img593.imageshack.us/img593/2570/k4w.gif

عضوية جديدة

الله يبارك فيك انشاء الله ياباشا بصراحة انا جايب الجهاز دة مخصوص علشان Battlefield بس يتركب ويشتغل بس الاول ههههههه :D
    المهم
    بالنسبة لتركيب الجهاز اولا انا شارية من عند ماكسيمم هاردوير بس للأسف انا كنت مفكرهم ناس كويسين بس اكتشفت بعد لما روحت البيت ان كرتونة كارت الشاشة من جوة متقطة بطريقة رهيبة واللزقة اللي علي كارتونة الكارت الخارجية مفتوحة وحتي اللزقة اللي علي الكيسة بتاعة تغليف الكرت برضو مفتوحة والكرت نفسة متخربش علي خفيف اروح واسافر ارجعة ؟ ولا استني واجربة و لو اشتغل خلاص ؟ مع العلم اني مش من القاهرة وسافرت فاماكانش هاينفع ان اخلي الراجل يركبة علشان الكيسة ملهاش ايد امسكها منها فاهيبقي شيلها صعب جدااا جدا
    و كنت اقصد ان المكان المواجة لمروحة الباور في الكيسة بيبقي علي شكل شبكة علشان تمرير الهوا الحتة دي بقي صغيرة مش علي قد حجم مروحة الباور فهل هايحصل مشاكل
    وبالنسبة للويندوز انا نزلت النسخة ال ULtimate 64 بت من علي الموقع دة https://www.askvg.com/direct-downloa...it-and-64-bit/ فهل دي كويسة واية معني RTM ?
    وانا تعبت جدا جدا في الموصالات والله واعلم الهارد حصلة اية في المواصلات انا قلقان جدا بجد
    وارجو الرد علي جميع استفساراتي في المشاركة السابقة نظرا للأهمية القصوي علشان اجرب الجهاز علشان لو لا قدر الله طلع فية حاجة الحق ارجعة للمحل بسرعة وشكرا

التعديل الأخير تم بواسطة Gado-Lion ; 30-09-2013 الساعة 16:18

عضو

اخى الكريم ربنا يتم عليك الشراء بخير
    من رائى الشخصي انا افضل nivida عن ati حيث الجرافك يبقى دائما اعلى وبحسن ان نيفديا مصممة لالعاب اهتمام اكثر من ati
    فافضل شراء العملاق gtx 660 or 760

الله يبارك فيك انشاء الله ياباشا بصراحة انا جايب الجهاز دة مخصوص علشان Battlefield بس يتركب ويشتغل بس الاول ههههههه :D
    المهم
    بالنسبة لتركيب الجهاز اولا انا شارية من عند ماكسيمم هاردوير بس للأسف انا كنت مفكرهم ناس كويسين بس اكتشفت بعد لما روحت البيت ان كرتونة كارت الشاشة من جوة متقطة بطريقة رهيبة واللزقة اللي علي كارتونة الكارت الخارجية مفتوحة وحتي اللزقة اللي علي الكيسة بتاعة تغليف الكرت برضو مفتوحة والكرت نفسة متخربش علي خفيف اروح واسافر ارجعة ؟ ولا استني واجربة و لو اشتغل خلاص ؟ مع العلم اني مش من القاهرة وسافرت فاماكانش هاينفع ان اخلي الراجل يركبة علشان الكيسة ملهاش ايد امسكها منها فاهيبقي شيلها صعب جدااا جدا
    و كنت اقصد ان المكان المواجة لمروحة الباور في الكيسة بيبقي علي شكل شبكة علشان تمرير الهوا الحتة دي بقي صغيرة مش علي قد حجم مروحة الباور فهل هايحصل مشاكل
    وبالنسبة للويندوز انا نزلت النسخة ال ULtimate 64 بت من علي الموقع دة https://www.askvg.com/direct-downloa...it-and-64-bit/ فهل دي كويسة واية معني RTM ?
    وانا تعبت جدا جدا في الموصالات والله واعلم الهارد حصلة اية في المواصلات انا قلقان جدا بجد
    وارجو الرد علي جميع استفساراتي في المشاركة السابقة نظرا للأهمية القصوي علشان اجرب الجهاز علشان لو لا قدر الله طلع فية حاجة الحق ارجعة للمحل بسرعة وشكرا

إنتَ مُمكِن الأوِل تتصل بيهم و تستفسر عن حكاية اللزقة المفتوحة و شوف هيقولولَك إيه.
    و مُمكِن لو في حَد في منطقتك بيبيع زي ماكسيمَم تخليه يركبهملك و بلاش تروح للناس بتوع محلات الصيانة :D
    In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with despair, we must still dare to dream. And in a world filled with distrust, we must still dare to believe. This is not the time to complain. It is the time to dare and endure https://img593.imageshack.us/img593/2570/k4w.gif

عضوية جديدة

مساعدة عاجلة سلوك ال Power SW و Reset SW و HDD LED بتاعة الكيسة مش مكتوب عليهم سالب او موجب (- / +) طيب انا اوصلهم ازاي بالبوردة ؟ مع العلم ان لونهم واحد وهو اسود ماعادا ال HDD LED سلك منة اسود وسلك تاني لونة بني غامق ومع العلم ايضا ان ال Manual بتاع الكيسة مش مكتوب فية حاجة عن السوك دي تماما علشان اعرف انهي سالب وانهي موجب بس باقي السلوك مكتوب عليها سالب و موجب عادي معادا دول
    ارجو المساعدة في اسرع وقت

انا لاحظت وجود سهم علي ال Power SW و Reset SW و HDD LED دة معناة اية ؟ والسهم دة مش موجود غير علي دول بس (المحقق كونان اشتغل) ههههههههههههه
    التعديل الأخير تم بواسطة Gado-Lion ; 01-10-2013 الساعة 13:23

عضوية جديدة

معقولة ماحدش عارف ؟ دي صورة يمكن تساعدكو تشرحولي احط السلوك فين بظبت علشان انا مش عارف واية معني العلامة دي # ؟ و GNT ؟ وارجو الرد علي الاستفسارات السابقة

معقولة ماحدش عارف ؟ دي صورة يمكن تساعدكو تشرحولي احط السلوك فين بظبت علشان انا مش عارف واية معني العلامة دي # ؟ و GNT ؟ وارجو الرد علي الاستفسارات السابقة

دوَّر عـ القِسم المُناسب للسؤال و حُط فيه و هتلاقي ناس كتير هتساعدَك، أو حُطه في قِسم البطاقات الرسومية و هتلاقي أكتَر ناس بتفهَم في المُنتدى هِناك

عضو

الاسلاك اللى موجودة فى الكيسة هتلاقى على الكونيكتور بتاعها نفس الحروف وبالسالب والموجب توفقهم مع بعض

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3

المفضلات