صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 16

الموضوع: انا واخد كورس CCNA وعايز مساعده مهمه.

عضو

انا واخد كورس CCNA وعايز مساعده مهمه.

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
    انا دلوقتى ف اخر مرحله فى كورس CCNA انا الحمد لله ماشى فيه كويس وانا دلوقتى فاضلى اسبوعين على امتحان الWAN وبعد كدا اسبوعين كمان للفينال "بأذن الله"لكن فى مشكله.
    أولا:انا عايز اعرف اعدى من الامتحانين دول ازاى خصوصا الWAN لانه اسئلته بتتغير مش زى القبله او حتى الفيانال.
    ثانياً: انا عايز اعرف ايه افضل حاجه اكمل فيها بعد كدا! يعنى اكمل CCNP ولا ادخل على MCSA ولاا اعمل ايه ؟! ....مع العلم انى انا مش شغال فا باخد الفلوس من اهلى "ودى حاجه محرجه" فا انا عايز اعرف ايه اسرع حاجه واضمنها انى الاقى شغل...او حتى اى مهندس محترف من المهندسين الكبار يوضحلى المفروض اعمل ايه! .......انا تايه يعتبر انا مش عارف اعمل ايه ولا اروح فين واجى منين
    معلومه:انا اصلا متخرج من اكادمية المستقبل "يعنى بطيخ!" ماكنوش بيفهومنا اى حاجه ولا كان فى مناهج اصلا وانا كنت بدرس هناك برمجه وكمان حجات قديمه وملهاش سوق زى access. فا الدنيا معايا من الصفر خالص.
    الطلب بقى: انا عايز مساعده فى اختيار طريقى بعد كدا.
    #شكرا يا اجمل منتدى عربى فى العالم

عضو

رد: انا واخد كورس CCNA وعايز مساعده مهمه.

طب ايه محدش هاينصحنى ب اى حاجه ؟

عضو

السلام عليكم ,,,

لاحظت انك محتاج لنصيحة ,,, اولا انا لدي شهادة ccna فقط لكن اريد ان اقدم مساعده من حسب معلوماتي ,,,

أفضل أن تأخذ كورس ccnp وبعدها تتجه الى MCSA ومن ثم ترجع إلى ccna security وهذا ما أريد أن أقوم به

لكن انت تريد الموضوع يلي بيجيب مال وفي نفس الوقت شغال مية مية ,,, أنا أنصحك حسب معرفتي المتواضعه بشهادة MCSA قبل ان تتقدم في سيسكو

بالتوفيق اخي العزيز

عضو

انا متشكر جدا لمساعدتك وعندى سؤال اخر لو انا حصلت على شهادة CCNA و شهادة MCSA ماذا سيكون اسم عملى او فى اى منصب ؟

عضو

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    أخي الكريم
    لو فكرت انك تبدأ حياتك بأك تدرس الشهادات لمجرد انك تعمل فهتتعب كتير لكن في نفس الوقت لا أستطيع ان ألومك على هذا فنحن عالمنا العربي اصبح مثال للبيئة السيئة التي لا تدفع الى التعلم للاستفادة من العلم وتطبيق العلوم المختلفة على الواقع للتقدم
    نصيحتي لك أن تدرس هذه الشهادات لتتعلم قبل ان يكون هدفك هو العمل فقط حتى تستطيع تحقيق اكبر استفادة ممكنة من هذه الشهادات
    ثانيا اجابة على سؤالك : لتجد مجال عمل بسرعة كبيرة , تدرس ccna أولا ثم بعد ذلك تتجه لدراسة MCITP وبعدها تستطيع الرجوع لمجال الهاردوير مرة أخرى في سيسكو في أي مجال تحبه أو ان أعجبك مجال السوفتوير يمكنك أن تكمل طريقك فيه
    من الشهادات التي ستعطيك دعم كبير لدى اصحاب الشركات جانب شهادة ccna شهادتي N+ و A+
    ثالثا : لا تسأل عن اسم عملك أو مناصبك من الآن , اعمل واجتهد ولن يضيع الله جهدك قط
    والله أعلى وأعلم
    والسلام

عضو

يعني حتكون Network administrator ,,,

هو انت حتدخل متل ماقال االاخ على شهادة MCITP وهدا من عيوب شهائد مايكروسفت تتغير على الدوام وتلغي الشهادة الاولى

موفق اخي الكريم

عضو

اخي الكريم مصعب
    شهادة MCITP مابتلغي الشهادة الأولى بمعنى انك لو حاصل على MCSE تقدر ببساطة تمتحن امتحان واحد يعملك upgrade للشهادة الى MCITP أما ان كنت طالب جديد في دراسة شهادات ميكروسوفت فليس هناك مايسمى الآن بال MCSE بتدخل مباشرة على دراسة MCITP
    بارك الله فيكم
    والسلام

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة enfelak مشاهدة المشاركة
    أخي الكريم
    لو فكرت انك تبدأ حياتك بأك تدرس الشهادات لمجرد انك تعمل فهتتعب كتير لكن في نفس الوقت لا أستطيع ان ألومك على هذا فنحن عالمنا العربي اصبح مثال للبيئة السيئة التي لا تدفع الى التعلم للاستفادة من العلم وتطبيق العلوم المختلفة على الواقع للتقدم
    نصيحتي لك أن تدرس هذه الشهادات لتتعلم قبل ان يكون هدفك هو العمل فقط حتى تستطيع تحقيق اكبر استفادة ممكنة من هذه الشهادات
    ثانيا اجابة على سؤالك : لتجد مجال عمل بسرعة كبيرة , تدرس ccna أولا ثم بعد ذلك تتجه لدراسة MCITP وبعدها تستطيع الرجوع لمجال الهاردوير مرة أخرى في سيسكو في أي مجال تحبه أو ان أعجبك مجال السوفتوير يمكنك أن تكمل طريقك فيه
    من الشهادات التي ستعطيك دعم كبير لدى اصحاب الشركات جانب شهادة ccna شهادتي N+ و A+
    ثالثا : لا تسأل عن اسم عملك أو مناصبك من الآن , اعمل واجتهد ولن يضيع الله جهدك قط
    والله أعلى وأعلم
    والسلام
    جزاك الله كل خير على الافاده والله انا استفدت جدا من كلامك وانا لا اتعلم لكى اعمل فقط بل انى احب الشبكات واريد ان استفيد منها ولكن انت تعلم انا من مصر والحياه فى مصر صعبه و خصوصا فى مثل هذا الوقت وانا اريد ان اعمل وابدء حياتى. والله المستعان وشكرا ثانيتا على المساعده

عضو

اخي الكريم مصعب
    شهادة MCITP مابتلغي الشهادة الأولى بمعنى انك لو حاصل على MCSE تقدر ببساطة تمتحن امتحان واحد يعملك upgrade للشهادة الى MCITP أما ان كنت طالب جديد في دراسة شهادات ميكروسوفت فليس هناك مايسمى الآن بال MCSE بتدخل مباشرة على دراسة MCITP
    بارك الله فيكم
    والسلام
    اسف لكن سؤال اخر ما هو ترتيب الشهادات فى مايكروسوفت ... يعنى MCITP هى نفسها شهادة MCSA ام ان هناك فرق ؟! وما هو اول شهادة يجب على المرء ان يدرسها فى مايكروسوفت

عضو

انا متشكر جدا على كل الردود الجميله والمفيده من مهنديسين منتدينا الجميل.
    انا قررت اعمل بلنصحيه وبعد ما امتحن ال CCNA سوف اكمل فى MCSA. لكن عندى استفسار اخر وانا اعتذر عن كثرة الاسئله ولكن اعذرونى فا انتم اعلم منى "واسئلو اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون" فا انا اسئلكم اهل المعرفه والعلم.
    انا سوف ادرس هذا الكورس فى هذا المكان واود ان تقولو لى رئيكم فيه.
    "من البداية وحتي مهندس انظمة معتمد من مايكروسوفت
    كل مايلزمك ان تكون مستخدم لوينودز
    MCSA 2012 - مع - Network +
    من 8 الي 11 مساءا
    علي تلات اقساط

MCT Instructor
    عرض خاص علي امتخانات مايكروسوفت
    االامتحان 195 جنية فقط

تفاصيل الكورس بالفيديو

128 ساعة
    1890 جنية

NETWORKS Training & Information Technology
    48 زاكر حسين - مدينة نصر
    تليفون وفاكس
    24046489
    موبيل
    01004590083
    01151551440
    01202005524"
    هذا هو الكورس الذى او ان ادرسه فهل ممكن ان اعرف اراءكم فى هذا المكان او هذه الموصافت! ممكن..
    وشكرا كمان مره

عضو

أنا لم أدرس مايكروسوفت ولكن ما أعلمه من خلال الخبرة هو أن MCSA هي نصف شهادة ال MCSE بمعنى أن ال MCSE عبارة عن ثمانية تراكات , ال MCSA عبارة عن اربعة تراكات
    والفرق بين MCSE و MCITP هو أنك في الشهادة القديمة تدرس ويندوز اكس بي و ويندوز سيرفر 2003 أما ف الشهادة الجديدة تدرس ويندوز 7 وويندوز سيرفر 2008
    هذا ما أعلمه والله أعلى وأعلم
    أنا بخصوص السنتر فلا أعلم عنه شيئا يمكنك ان تسأل سكان القاهرة عن ذلك فأنا من سكان أسوان
    والسلام

عضو

أنا لم أدرس مايكروسوفت ولكن ما أعلمه من خلال الخبرة هو أن MCSA هي نصف شهادة ال MCSE بمعنى أن ال MCSE عبارة عن ثمانية تراكات , ال MCSA عبارة عن اربعة تراكات
    والفرق بين MCSE و MCITP هو أنك في الشهادة القديمة تدرس ويندوز اكس بي و ويندوز سيرفر 2003 أما ف الشهادة الجديدة تدرس ويندوز 7 وويندوز سيرفر 2008
    هذا ما أعلمه والله أعلى وأعلم
    أنا بخصوص السنتر فلا أعلم عنه شيئا يمكنك ان تسأل سكان القاهرة عن ذلك فأنا من سكان أسوان
    والسلام
    شكرا على اهتمامك واسوان اجدع ناس

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية agrama

أولا أتمنى لك التوفيق بدراسة ال CCNA وأريد أن أنصحك لوجه الله من واقع خبرتي العملية في الشبكات - بعد أن تجتاز ال CCNA عليك بأن تأخد تراك السويتشينج فقط في CCNP ثم دراسة تراكين فقط من ال MCITP وهوة تراك الويندوز سيرفر 2008 وتراك الانفرا فقط ولا داعي لدراسة الكورس بالكامل لأنه حاجات عادية يعني تراك ويندوز سفن مالوش لازمة لو بتجيد ويندوز سفن وبالنسبة للجروب بوليسي اللي بتاخدها في ويندوز سفن هاتاخدها تاني في ويندوز سيرفر 2008 بالتفصيل الممل

يعني تتجه كالآتي:
    1- CCNA Routing And Switching
    2- CCNP Switching Only + (T Shoot optional)
    3- MCITP (Server 2008 + Infra Structure)

Mohamed Agrama
    Network Engineer At Ain Shams University
    Network Administrator At PClab
    01122666520

عضو

بالنسبة ل cisco اعتقد تمتحن ccna ثم تذاكر ccnp و تمتحنها
    بالنسبة ل microsoft
    1 - سيرفر 2003 : سيبك منه
    2 - سيرفر 2008 : mcitp حاول تذاكر علي الاقل الactive directory و ال network infrastructure و الmaterial من النت سهل تلاقيها ان شاء الله ذاكره بسرعة كدة بالمفاهيم الرئيسية و ادخل علي 2012
    3 - سيرفر 2012 : حاول تركز عليه و مش هكلفك لو قولتلك روح خد كورس عشان غالي بس حاول تنزل material من النت هتتعب شويه عشان الكورس لسة جديد فا صعب تلاقي كل الmaterial علي طول بس دة احسن من انك تضيع وقت كبير و فلوس في سنتر - و 2012 مهم اهم من 2008 دلوقت عشان معظم الشركات المحترمة بتعمل upgrade من 2008 ل 2012 دلوقتي

في وجهة نظر تانية بما انك لسة مش عارف هتشتغل في ايه
    system or network
    ف الاحسن تمتحن ccna و بعدها mcse 2012 بحيث تكون لك فرص اكتر و لما تشتغل ان شاء الله و ربنا يكرمك تقدر تحدد تكمل network ولا system
    و علي فكرة انا مؤيد لوجهة النظر التانية و في الاخر القرار ليك انت

عضو

انا متشكر جدا على الردود المفيده دى انا ما تخيلتش انى هلاقى اهتمام كبير كدا بلموضوع بتاعى انا متشكر جدا للاهتمام وشكر كبير للمنتدى الجميل وكل اعضاءه خصوصا الشرفونى بلرد على موضوعى وانا بجد بجد متشكر جدا.
    وانا لاقيت اغلب النصائح بانى اخد MCSA 2012. وان شاء الله انا قررت اعمل بلنصيحه وهبدء فيه اول ما امتحن الفاينال بتاع CCNA انا الحمد لله امتحن اخر امتحان فى الاكادمى وخت الخصم وباذن الله همتحن يوم 1/1/2014 ولو فى نصيحه خاصه بلامتحان انا كلى اذانا صاغيه بجد انا بحب اسمع لاراء المهدنسين المعانا هنا على المنتدى الجميل ده.
    وشكرا :D

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات