النتائج 1 إلى 2 من 2

الموضوع: استفسار عن ال loop back interface & Rouer ID

عضو

استفسار عن ال loop back interface & Rouer ID

السلام عليكم
    انا حاليا بحضر لدراسة ال CCNP
    فى حاجات بتقف معايا فمش عارف اسأل هنا فى القسم على حاجة حاجة ولا اعمل اية بالظبط ( ياريت المشرفين يتقبلو العذر لو اخطأت فى العنوان او مكان الموضوع )

يعنى انا حاليا بذاكر الجزء بتاع ال OSPF وفى حاجات واقفة ادامى وعلى سبيل المثال مش فاهم معنى ال loop back interface وجزء تانى وهو مفهوم اختيار ال Router ID يعنى بيتحدد على اساس اية بالظبط
    فياريت لو حد هيقدر يتابع معايا ياريت يقولى لان فى اجزاء مش بفهمها اثناء المذاكرة مش كتيرة ان شاء الله عشان متعبش حد

وجزاكم الله خيرا

عضو

رد: استفسار عن ال loop back interface & Rouer ID

أهلا بك أخي الفاضل
    المنتدى هنا للجميع ومن حق أي أحد أن يسأل مهما كان الاستفسار

loop back interface : هو انترفيس وهمي نقوم بااستخدامة في الروتر او السويتش وهو دا ئما في حالة. UP
    ويمكن ان تتواصل مع هذا ip عن طريق تلنت او ssh

*- اختيار router - ID في موضوع OSPF بسيط جدا ويتم الاختيار على مايلي وبالترتيب حسب ماهو موجود أولا :

1- أذا قمنا بتفعيل router -ID تحت ospf وذلك بعمل كونفيجريشن router id x.x.x.x اذا ip المستخدم x.x.x.x هو router id
    2-- يختاراعلى قيمة ip في loopback interface مثال لوكان لدينا اثنين لوب بااك 1.1.1.1 وكذلك 8.8.8.8.8 اذا هنا سوف يكون routr id هو 8.8.8.8
    3-- اذا لم يفعل امر router id ولم يكن هناك اي loopback interface اذا يتم اختيار أعلى قيمة ip في physical intrerface وهو في حال up

نصيحة لك وبما أنك تدرس مستوى الاحتراف في الشبكات CCNP دائما وأبدا google صديقك الأول للبحث عن أي معلومة وسوف تحقق وتجد فوق ما تريد

المفضلات