النتائج 1 إلى 5 من 5

الموضوع: عايز اكسر البقروسيسور وكارت الشاشة فى لاب .. مساعدة

عضو فضي

عايز اكسر البقروسيسور وكارت الشاشة فى لاب .. مساعدة

السلام عليكم
    انا معايا لاب HP core i5 3210M 2.5Ghz
    وكارت الشاشة AMD 7670M 1GB VRAM DDR3
    وكنت عايز اكسر سرعتهم ... السؤال هل فى خطر ان حاجة ممكن تبوظ لو كسرت السرعة ولا لأ ؟؟
    انا بصراحة معملتهاش قبل كده واللى هيعملهالى واحد صاحبى بيعرف يكسر السرعة بس على الكمبيوتر العادى
    هل بيكون فى اختلاف بين لاب توب و كمبيوتر عادى ؟؟
    وهل فى خطر ع اللاب وخصوصا ان اللاب لسة فى الضمان وانا اعرف انه لو كسرت السشرعة الضمان هيتلغى بس هو كده كده فاضله شهرين بس ويطلع من الضمان
    ارجو الافادة

مشرف سابق الصورة الرمزية kingtifass

رد: عايز اكسر البقروسيسور وكارت الشاشة فى لاب .. مساعدة

كسر سرعة فى اجهزة اللابتوب تعتمد اذا كان البيوس يدعم التعديل بداخله ام لا .. معظم شركات المصنعة تغلق عمليه التعديل بداخل البيوس لخيارات الكسر
    ولا انصحك بعمل تلك الخطوة لان تبريد اللابتوب للقطع ليس بالكفائة لمجاراة تلك العملية .. حلول التبريد للجهاز المكتبى افضل واكثر احترافية لذلك كسر السرعة متاح للمنصات الداعمة له

عضو فضي

تمام ... طيب اخى بالنسبة لكسر سرعة كارت الشاشة انا اعرف انه بيتم ببرامج مش من البيوس
    وبالنسبة لعمليه السخونة وكده اعتقد فى الجو ده مفيش خطورة من الكسر الدنيا تلج ...وانا اصلا جايب كولر باد تحت اللاب علشان تساعد ع التبريد
    و كمان لقيت على بعض المراجعات ع المنتديات الاجنبية بالنسبة لنوع اللاب ناس نصحت بكسر سرعة الكارت GPU
    فهل تنصحنى اكسر سرعة الكارت ام لا ؟ وشكرا ليك ع الرد

عضو فضي

حد يقولى اكسر سرعة الكارت فى اللاب ولا لأ يا جماعة ؟؟ علشان انا عايز اعرف قبل ما العب عليه BF4 و COD ghosts
    وياريت لو حد جرب قبل كده وكسر السرعة فى الكارت ده يقولى الاداء بيتحسن بنسبة كام فى المية كده
    وشكرا

مشرف سابق الصورة الرمزية kingtifass

يمكن كسر سرعة الكرت ببرنامج MSI Afterburner ولكن لا انصح بتلك الخطوة >> حيث انه لا يمكنك فعل الكثير مع ناتج الحرارة المرتفع
    على العموم يمكنك تنزيل البرنامج وتقول لى هي يمكنك التحكم ب تردد الكور والذواكر 7670m ام لا (ارفع صورة لواجهة البرنامج)
    لقد رأيت بعض من المستخدمين قادرين على العمل على نفس الفولتيه بتردد للكور 780mhz والذواكر 950Mhz

المفضلات