صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 103

الموضوع: مراجعة العملاق الكبير LENOVO IDEAPAD Y510P

عضو

رد: مراجعة العملاق الكبير LENOVO IDEAPAD Y510P

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aldaba7 مشاهدة المشاركة
    ارجو الرد من صاحب الموضوع و المشرفين

بلصدفة شغلت فيديو من علي الموبايل سوني z1 شاشتة ممتازة 1080p و شغلتة في نفس الوقت في الاب توب لاحظت بهتان الشاشة في الاب توب عن الموبايل غي الالوان و الشاشة مش متظبطة تقريبا الكارت الداخلي نمش تمام ياريت لو حد عندة حل يفيدني علشان انا سامع ان الاب z510 فية نفس المشكلة و ال y510p شاشتة المفروض افضل علشان LED مش TFT
    بص انا مش شايف ان الشاشة باهته ولكن الشاشة مش الافضل ولكنها كويسة دا غير انها hd انا عملت مقارنه مبنها ومابين موبايلى galaxy S3 انا شايف ان شاشة السامسونج ازهى بس مش بالفرق الى عااالى قوى الى هيخلى شاشة اللينوفو باهته يعنى ممكن تقول الفرق حوالى 5-11% بص دى شوية صور تسهل الموضوع شوية

معلش الصورة دى اتلغبط وجبت مكانين مختلفين يلا بقى مش مهم :D

بص ممكن انت تقعد تلعب شوية فى الالوان يمين شمال لغاية متظبط معاك وتريحك واكيد شاشة الy510p اعلى بكتير من الz510

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DoDZz38 مشاهدة المشاركة
    بص انا مش شايف ان الشاشة باهته ولكن الشاشة مش الافضل ولكنها كويسة دا غير انها hd انا عملت مقارنه مبنها ومابين موبايلى galaxy S3 انا شايف ان شاشة السامسونج ازهى بس مش بالفرق الى عااالى قوى الى هيخلى شاشة اللينوفو باهته يعنى ممكن تقول الفرق حوالى 5-11% بص دى شوية صور تسهل الموضوع شوية

معلش الصورة دى اتلغبط وجبت مكانين مختلفين يلا بقى مش مهم :D

بص ممكن انت تقعد تلعب شوية فى الالوان يمين شمال لغاية متظبط معاك وتريحك واكيد شاشة الy510p اعلى بكتير من الz510

طيب انت تعتقد ان الدقة بتفرق يعني مثلا الموديل دة موجود منة برة شاشة 1080pكانت هتفرق في الشاشة من ناحية الالوان

عضو

الف مبروك علي الجهاز ياباشا
    قولي هو فيه منه core I5 ؟

عضو

طيب انت تعتقد ان الدقة بتفرق يعني مثلا الموديل دة موجود منة برة شاشة 1080pكانت هتفرق في الشاشة من ناحية الالوان
    بص هى ملهاش علاقة بالالوان اللى بيأثر فى الالوان هو تقنية الشاشة ونوعها سواء Glossy أو Matte ولكن بتأثر فى الدقة , وكمان الفرق ما بين 720 و1080 مبيبقاش واضح على الشاشات الصغيرة زى 15.6 انش

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Teto07 مشاهدة المشاركة
    الف مبروك علي الجهاز ياباشا
    قولي هو فيه منه core I5 ؟
    اعتقد ما فيش منه غير I7

عضو

شكرا على المراجعة المتميزة بس فية استفسار:
    حضرتك بتقول انك لعبت بض الالعاب الحديثة على الكارت الداخلى intel 4600 hd
    حضرتك ازاى لعبتهم على الكارت الداخلى المفروض لما بتشغل لعبة تقيلة هوا بيحول على الكارت الخارجى
    والحاجة التانية ان الكارت الذاكرة بتاعتة 0 mb فازاى شغل الالعاب دى ياريت التوضيح ازاى انت شغلت الالعاب دى على الكارت الداخلى وشكرا وهل دا ينفع فى levnovo z510

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedelnhas مشاهدة المشاركة
    شكرا على المراجعة المتميزة بس فية استفسار:
    حضرتك بتقول انك لعبت بض الالعاب الحديثة على الكارت الداخلى intel 4600 hd
    حضرتك ازاى لعبتهم على الكارت الداخلى المفروض لما بتشغل لعبة تقيلة هوا بيحول على الكارت الخارجى
    والحاجة التانية ان الكارت الذاكرة بتاعتة 0 mb فازاى شغل الالعاب دى ياريت التوضيح ازاى انت شغلت الالعاب دى على الكارت الداخلى وشكرا وهل دا ينفع فى levnovo z510

اولا شكرا ليك على مرورك الكريم والف شكر ربنا يخليك تانى حاجة بالنسبة لموضوع الكارت الداخلى انت اصلا تقدر تغير اعدادت اى لعبة عن طريق برنامج nvidia control panel
    والصورة دى توضح اكتر

تانى حاجة بالنسبه لموضوع ان مفهاش ميمورى هى معملتليش مشكلة غير فى لعبة gta iv لما بتشتغل مبتشتغلش غير على اقل حاجة و ريزيلوشن 600*800 علشان بيقى مفيش غير 28 ميجا رام بس قرياها اللعبة فبتقلل كل حاجة اوتومتيك لكن ملحظتهاش فى اى لعبة تانية بالنسبة تشتغل على z510ولا لاء اعتقد انها شغالة جرب تعمل زى ماقتلك او ممكن تجرب طريقة تانية والاتنين يعتبروا واحد تعالى على ايقونه اللعبة الى انت عايز تشغلها ودوس كليك يمين واختار run with graphics processor وبعديها اختار integrated graphics واللعبة هتفتح على الكارت الداخلى ولو فى اى استفسار تانى انا معاك

عضو فضي

لاب توب دة y510p تم شرائة اليوم بتاريخ 3/3/2014 من محلات فاهم في سوق الكمبيوتر روكسي بسعر 7200 جنية وهو سعر مميز جدا و الاب توب دة محدش هيلقية في مصر كلها و انا واثق من كلامي دة الاب نزل بفيرجن احدث من الاصدار الي نزل و خلص منة قبل كدة الاب نزل بكارت فيجا GT755 و 2 كارت wifi الواي فاي جامد جدا والالوان تحسنت جدا تقريبا الشاشة غيروها بشاشة بتقنية افضل من السابقة الشاشة سطوعها اعلي و الوانها حادة و بنشخة ويندوز 8.1 علطول مش محتاج تحديث و نزل من الجهاز اصدار برامات 16 جيجا بسعر 8000 جنية محلات فاهم نزلت منة 16 قطعة اتباعة في 24 ساعة الاب دة كاسح السوق المصري بطريقة بشعة مش عارف لية متوفر الان لكل من يرغب شرائة في شركة كمبيو داتا و هي شركة محترمة في سوق الكمبيوتر بسعر 7400 جنية للنسخة 8 جيجا رامات و للنسخة 16 جيجا 8000 جنية و الاب يستاهل فلوسة حاجة فخمة بجد
    التعديل الأخير تم بواسطة aldaba7 ; 03-03-2014 الساعة 20:11

عضو

مراجعة ممتازة جزاك الله خير
    انا كنت حابب اعرف منك ايه الفرق بين الجهاز ده و جهاز lenovo z510 عشان انا كنت ناوي اشتري جهاز و محتار بين الجهازين
    التعديل الأخير تم بواسطة arsenal_henry ; 04-03-2014 الساعة 11:27 سبب آخر: ازالة اقتباس الموضوع

عضو

لاب توب دة y510p تم شرائة اليوم بتاريخ 3/3/2014 من محلات فاهم في سوق الكمبيوتر روكسي بسعر 7200 جنية وهو سعر مميز جدا و الاب توب دة محدش هيلقية في مصر كلها و انا واثق من كلامي دة الاب نزل بفيرجن احدث من الاصدار الي نزل و خلص منة قبل كدة الاب نزل بكارت فيجا GT755 و 2 كارت wifi الواي فاي جامد جدا والالوان تحسنت جدا تقريبا الشاشة غيروها بشاشة بتقنية افضل من السابقة الشاشة سطوعها اعلي و الوانها حادة و بنشخة ويندوز 8.1 علطول مش محتاج تحديث و نزل من الجهاز اصدار برامات 16 جيجا بسعر 8000 جنية محلات فاهم نزلت منة 16 قطعة اتباعة في 24 ساعة الاب دة كاسح السوق المصري بطريقة بشعة مش عارف لية متوفر الان لكل من يرغب شرائة في شركة كمبيو داتا و هي شركة محترمة في سوق الكمبيوتر بسعر 7400 جنية للنسخة 8 جيجا رامات و للنسخة 16 جيجا 8000 جنية و الاب يستاهل فلوسة حاجة فخمة بجد

فعلا ياريس انا نزلت جبته امبارح ونازل فعلا بكارت GT755m وبويندوز 8.1 حاجه فخيمه حقيقه :D

عضو

الف مبروك ياريس على الجهاز ربنا يباركلك فية...... يعنى الجهاز الى زل بالكارت GT755 دا اصدار جديد ولا تعديل وياترى اية الى اتعدل تانى عن الاصدار الاول واشتريتة بكام والمكان فين بالظبط وفى رايك اجيبة من مصر احسن ولا اجيبة من السعودية هيكون افضل لان سمعت ان فى مصر مش بينزل بشاشاة Fhd ولا كارت Sli رايكوا اشترية منين افضل

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedelnhas مشاهدة المشاركة
    الف مبروك ياريس على الجهاز ربنا يباركلك فية...... يعنى الجهاز الى زل بالكارت GT755 دا اصدار جديد ولا تعديل وياترى اية الى اتعدل تانى عن الاصدار الاول واشتريتة بكام والمكان فين بالظبط وفى رايك اجيبة من مصر احسن ولا اجيبة من السعودية هيكون افضل لان سمعت ان فى مصر مش بينزل بشاشاة Fhd ولا كارت Sli رايكوا اشترية منين افضل
    اها اصدار جديد بكارت GT755 بدل الاول GT750 وبنسخه ويندوز 8.1 مش محتاجه لتحديث بدل 8 في النسخه الي نزلت قبل كدا و{تحسين في الوايرلس (دا من كلام احد الاعضاء)}
    وفعلا في مصر بتنزل النسخه hd بس وكارت ال sli مش موجود في السوق المصري فاممكن يكون من السعوديه احسن لو لاقيته HD و SLI
    بس اكيد هيكون خارج الضمان في مصر والله اعلم

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة eng-hamdy مشاهدة المشاركة
    فعلا ياريس انا نزلت جبته امبارح ونازل فعلا بكارت GT755m وبويندوز 8.1 حاجه فخيمه حقيقه :D
    ياريت تذكر اسم الشركة الي اشتريت منها و السعر و الجهاز رامات 8 ولا 16

عضو

طب الاصدار الى بكارت GT755 موجود فين وسعرة كام ياريت الى اشترى يقول

عضو

ياريت تذكر اسم الشركة الي اشتريت منها و السعر و الجهاز رامات 8 ولا 16
    انا من اسكندريه واشتريته من سوق الكمبيوتر (سموحه)
    مش من شركه من مخزن لابات (وهو الي بيوزع اللابات علي السوق) وهو مكنش موجود عنده بس بيجيبه بالطلب انا روحتله وهو طلبهولي وجابهولي بعد تقريبا 5 ايام من طلبه
    والسعر 7400 رامات 8

صفحة 3 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المفضلات