صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة
النتائج 61 إلى 75 من 103

الموضوع: مراجعة العملاق الكبير LENOVO IDEAPAD Y510P

عضو فضي

رد: مراجعة العملاق الكبير LENOVO IDEAPAD Y510P

هو بيتباع فين اللى بنسخة
    Nvidia GT755m وهل فى خاصية تركيب كارتين شاشة

عضو

الموديل اللي نازل بكارت nvidia 755 موجود فين (سواء القاهرة أو الأسكندرية)؟

وإيه أقل سعر موجود؟

آخر الأسعار: ايجيبت لاب توب - سموحة 7600 ، كمبيوتر شوب - سموحة 7400.

عضوية جديدة

اخي الفاضل
    توخى الحذر من الاصدارات الجديدة من هذا اللاب لوجود مشكلة في كارت الواير ليس

عضو

الى كل الى اشتروا الجهاز و طبعا الجهاز امكانياته عالية مفيش كلام
    بس فى ناس كتير بدات تشتكى من كارت الواى فاى انه ضعيف و فيه مشاكل و النت بيقطع عندهم على الجهاز و كمان الشاشة الوانها باهتة
    قولوا لنا رايكوا فيه المشاكل دى

عضو

يا جماعة , أنا عاوز اوضح حاجة بخصوص المشكلة بتاعت النت , أنا جايب الجهاز بقاالي شهر , وقادر اقولكم إن المشكلة مش ضروري تكون كارتا بايظة , لأن أنا جربت أدخل على النت ف بيتي الثاني والنت شغال عندي تمام مابيقطعش ولا مش بطيء ولا أي حاجة , نادرا لما يفصل ولما بيفصل بيرجع في لحظة وبتحصل مرة كل كام أسبوع كده إذا حصلت , وطبعا عاوز اقول إن الكارتا مش الأفضل وعيب قوي لما اشتري جهاز بـ تقريبا 8000 جنيه وال نت عليه مش تمام قوي زي بقيت أجهزة الدنيا , أنا ححصرلكم المشكلة فكلمتين هي مشكلة Security bypass للروتر + compatibility issues

من الآخر الروتر بتاعنا يا اما قديم قوي ومش شغال عدل مع الكارتا الجديدة يا اما windows 8.1 علشان جديد فـ مش تمام برده في التعريفات وإنه يبقى شغال عدل مع الحجات القديمة والجديدة قوي

الحلل ! , وأرجو الناس تساعدني وتتابع معايا
    ------------------------------------------
    1- أنا عاوز كل واحد عنده المشكلة يجرب إنه يغير الروتر بتاعه ويشوف النت بتاعي إيه نظامه لمدة أسبوع , أو كام يوم على الاقل , سواء يجيب روتر جديد أو يجرب روتر من صحابه أو عندهم
    أنا بأقول كده علشان أنا عندي النت كويس على روتر vodafone من vodafone والنت زفت عندي على روتر d-link من شركة tedata

حلل مؤق : Device manager > network adapter > intel centrino 2230 > properties >advanced> 802.11n ( DISABLED ) >

عضو

بخصوص الشاشة الباهتة , أنا فعلا مش عجباني الشاشة خالص بس مش قادر أقول عليها بهتانا , هي عادية ومش عجباني وآه بهتانا بس بهتانا البهتان الطبيعي أنا بالمناسبة مقلل ال gamma عالآخر علشان ال gamma عليا قوي

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Teto07 مشاهدة المشاركة
    الف مبروك علي الجهاز ياباشا
    قولي هو فيه منه core I5 ؟
    الله يبارك فيك لا للاسف الجهاز مفيش منه غير CORE I7
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamedelnhas مشاهدة المشاركة
    الف مبروك ياريس على الجهاز ربنا يباركلك فية...... يعنى الجهاز الى زل بالكارت GT755 دا اصدار جديد ولا تعديل وياترى اية الى اتعدل تانى عن الاصدار الاول واشتريتة بكام والمكان فين بالظبط وفى رايك اجيبة من مصر احسن ولا اجيبة من السعودية هيكون افضل لان سمعت ان فى مصر مش بينزل بشاشاة Fhd ولا كارت Sli رايكوا اشترية منين افضل
    الله يبارك فيك ويحفظك اه ال755 اصدار جديد الفرق الوحيد مابينه ومابين القديم كارت الشاشة 755 وويندوز 8.1

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmadzaza مشاهدة المشاركة
    مراجعة ممتازه
    الله يخليك اخى ويعطيك العافية وشكرا على مرور حضرتك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Blues777 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم شباب هحاول اشرحلكم طريقة الباك اب والريكفري وتقسيم الهارد بس يارب اقدر اوصلكم الطريقة...اولا افتح برنامج One Key Recovery دوس علي الزرار بتاع الريكفري او اكتب اسمه فالRun هيفتحلك.

البرنامج به 3اختيارات بالترتيب الاتي: 1- System backup
    2-System Recovery
    3-Create Recover Disc

اولا اختار الاختيار التالت وهو Create Recover Disc وتكون محضر اسطوانات فاضية (كزا اسطوانة دي في دي تقريبا هياخد 3) وتمشي ورا الخطوات زي مبيقولك وكل ميخلص اسطوانة هيطلعها ويقولك حط وحدة فاضية تاني لحد ميخلص...الخطوة دي مهمة جدا كبداية لانه هيعملك اسطوانات الRecovery بتاعت اعادة ظبط المصنع عشان بعد كدا لو عملت حاجة غلط والدنيا باظت منك تعمل Boot وانت داخل قبل الويندوز بالاسطوانات دي ترجع اللاب توب زي ما كنت لسه جايبة جديد...نصيحة مني وعن تجربة اعمل نسختين من الRecovery دي علي نوعين مختلفين من الاسطوانات لان عموما اسطوانات الRecovery بنركنها فترات طويلة جدا لحد منستخدمها تاني فا ممكن تكون جايب نوع يطلع رديء تيجي بعد فترة تستخدمهم يطلعوا بايظين او السي دي روم عندك ميعرفش يقراهم.

ثانيا بعد متخلص من حوار الRecovery نزل برنامج EASEUS Partition Master ودا برنامج لتقسيم الهارد او لدمج البارتيشنز مع بعض ... برنامج سهل جدا جدا فالتعامل وهتلاقيله شرح كتير علي اليوتيوب لو حابب تتعلمه الاول قبل التجربة ... نزل البرنامج بالتورنت عشان يبقي معاه كراك ... بعد كدا استخدم البرنامج عشان يبقي عندك بارتشن C ودا الي هيبقي عليه الويندوز وبعد كدا قسم بقيت الهارد علي مزاجك.

ثالثا خش علي Programs & Features فالControl Panel هتلاقي الويندوز نازلك ببرامج كتير اوي انت ممكن تستغني عن حاجات كتير منها او تخليها زي ما هي لو مش حابب تسيل حاجة برحتك يعني الخطوة دي علي كيفك انت.

رابعا افتح الOne Key Recovery واختار اول اختيار الي هو System Backup والخطوة دي هتاخدلك Backup للويندوز بتاعك زي مهو فاللحظة دي بمعني لو شلت برامج او سطبت برامج اضافية هتاخدلك الBackup زي ما السيستم موجود فاللحظة الي هتاخد فيها الBackup واختار اي مكان عالهارد ديسك بتاعك تحط فيه الBackup الي هتعملها طبعا اي مكان غير Partition C لان دا الي هتاخد صورة منه .... الخطوة الرابعة دي بتاعت الBackup تختلف عن اسطوانات الRecovery الي عملناها فالخطوة الاولي انها بترجعلك السيستم زي منتا عامله ومش بتغير اي حاجة غير فPartition C وبتسيب بقيت الهارد وبقيت الPartitions زي ما هي مش بتمسح من عليها اي حاجة لكن الخطوة الاولي لو استخدمت الاسطوانات بتاعتها هترجعلك اللاب توب زي منتا شاريه اول مرة وهتمسح كل الي عالهارد ديسك وهترجعلك الهارد بارتيشن واحد كبير.

خامسا بعد فترة لو عايز ترجع الBackup تفتح الOne Key Recovery وتختار System Recovery وتديله مكان نسخة الباك اب الي انت حاططها عالهارد بتاعك من الخطوة الرابعة هيرجعلك السيستم بتاعك زي لحظة ما اخدت الباك اب.

ملحوظة: لو نزلت نسخة ويندوز مختلفة عن الي جاية معاه او مثلا حبيت تجرب ويندوز تاني خالص او لينكس او اي حاجة مختلفة نسخة الBackup الي عالهارد ديسك هتعتبر باظت وملهاش لازمة ولكن الحل هيبقي انك تستخدم الاسطوانات الي انت عاملها للجهاز فالخطوة الاولي وترجع الجهاز زي منتا شاريه جديد وتبتدي تعمل الخطوات من الاول خالص لو حابب تقسم الهارد وتاخد باك اب جديدة.

انا عارف اني طولت واني مش بعرف اشرح بطريقة سهلة وختصرة بس اتمني اكون افدتكم ولو اي حد عنده استفسار يسأل ... شكرا واسف طولت عليكم
    الف شكر على الشرح الجميل دا
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.the.king مشاهدة المشاركة
    تسلم ايدك على المراجعه الجمده ديه يا معلم
    ربنا يحفظك حبيبى والف شكر على مرورك الكريم
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة OMEGA مشاهدة المشاركة
    مراجعة ممتازة الف مبروك
    الله يبارك فيك وشكرا على مرورك الكريم

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DoDZz38 مشاهدة المشاركة

الله يبارك فيك ويحفظك اه ال755 اصدار جديد الفرق الوحيد مابينه ومابين القديم كارت الشاشة 755 وويندوز 8.1
    طب حضرتك متعرفش نجيب الإصدار ده منين؟ اسكندرية أو قاهرة؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zimofox مشاهدة المشاركة
    اخي الفاضل
    توخى الحذر من الاصدارات الجديدة من هذا اللاب لوجود مشكلة في كارت الواير ليس
    دا فعلا بس السبب مش من النسخة نفسها السبب ويندوز8.1 منه لله
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Turbo1 مشاهدة المشاركة
    الى كل الى اشتروا الجهاز و طبعا الجهاز امكانياته عالية مفيش كلام
    بس فى ناس كتير بدات تشتكى من كارت الواى فاى انه ضعيف و فيه مشاكل و النت بيقطع عندهم على الجهاز و كمان الشاشة الوانها باهتة
    قولوا لنا رايكوا فيه المشاكل دى
    المشكله من ويندوز 8.1 للاسف وكل الى ممكن تعمله انك تستنى مثلا ميكروسوفت تنزل الابديت الشهر الى جى تقريبا وتحدثه ل8.2 هو حل خيالى بس مش عارف اقولك ايه او تستنى انتل تنزل تعريف جديد وفى ناس حلتها بنسبه 70% ممكن تشوف عملوها ازاى ناس زى enigma575 وشكرا على مرور حضرتك
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة enigma575 مشاهدة المشاركة
    يا جماعة , أنا عاوز اوضح حاجة بخصوص المشكلة بتاعت النت , أنا جايب الجهاز بقاالي شهر , وقادر اقولكم إن المشكلة مش ضروري تكون كارتا بايظة , لأن أنا جربت أدخل على النت ف بيتي الثاني والنت شغال عندي تمام مابيقطعش ولا مش بطيء ولا أي حاجة , نادرا لما يفصل ولما بيفصل بيرجع في لحظة وبتحصل مرة كل كام أسبوع كده إذا حصلت , وطبعا عاوز اقول إن الكارتا مش الأفضل وعيب قوي لما اشتري جهاز بـ تقريبا 8000 جنيه وال نت عليه مش تمام قوي زي بقيت أجهزة الدنيا , أنا ححصرلكم المشكلة فكلمتين هي مشكلة Security bypass للروتر + compatibility issues

من الآخر الروتر بتاعنا يا اما قديم قوي ومش شغال عدل مع الكارتا الجديدة يا اما windows 8.1 علشان جديد فـ مش تمام برده في التعريفات وإنه يبقى شغال عدل مع الحجات القديمة والجديدة قوي

الحلل ! , وأرجو الناس تساعدني وتتابع معايا
    ------------------------------------------
    1- أنا عاوز كل واحد عنده المشكلة يجرب إنه يغير الروتر بتاعه ويشوف النت بتاعي إيه نظامه لمدة أسبوع , أو كام يوم على الاقل , سواء يجيب روتر جديد أو يجرب روتر من صحابه أو عندهم
    أنا بأقول كده علشان أنا عندي النت كويس على روتر vodafone من vodafone والنت زفت عندي على روتر d-link من شركة tedata

حلل مؤق : Device manager > network adapter > intel centrino 2230 > properties >advanced> 802.11n ( DISABLED ) >
    تمام الف شكر على التوضيح بس ياريت الحل دا يشتغل مع بقيه الناس
    بخصوص الشاشة الباهتة , أنا فعلا مش عجباني الشاشة خالص بس مش قادر أقول عليها بهتانا , هي عادية ومش عجباني وآه بهتانا بس بهتانا البهتان الطبيعي أنا بالمناسبة مقلل ال gamma عالآخر علشان ال gamma عليا قوي
    هى مش باهته قوى يجدعان الشاشة عادى هى ممكن متكونش الى الواحد متوقعها ولكنا مش وحشة

عضو

العنده مشاكل في النت ياريت يقولي صلحها إزاي لو صلحها ولو مش عارف أنا ممكن اقول العملته علشان النت يبقى معقول بس ياريت ونبي العنده المشكلة يجرب روتر تاني ويقولييييييي ضروري ضروري

عضو

الحمد لله، اشتريت الجهاز. من كمبيوتر شوب.

هو فيه ملحوظة صغيرة: كمبيوتر شوب اسكندرية وصلت عنده الشحنة اللي فيها ويندوز 8.1 وكارت nvidia 755. (بتاع الـ sales نفسه مكانش يعرف ان الشحنة دي جديدة، لأنهم عارضين مواصفات الاصدار القديم).

هو بالنسبة للواي فاي، يمكن جربته عند المحل نفسه، وبيلقط حلو. جربته عندي في البيت، شغال حلو، الاشارة قوية والسرعة معقولة. (te-data لو جبت لها موتور، السرعة هباب اصلاً :D)

برضه حجرب في مكان تاني. ونشوف إيه الكلام

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ka 193 مشاهدة المشاركة
    الحمد لله، اشتريت الجهاز. من كمبيوتر شوب.

هو فيه ملحوظة صغيرة: كمبيوتر شوب اسكندرية وصلت عنده الشحنة اللي فيها ويندوز 8.1 وكارت nvidia 755. (بتاع الـ sales نفسه مكانش يعرف ان الشحنة دي جديدة، لأنهم عارضين مواصفات الاصدار القديم).

هو بالنسبة للواي فاي، يمكن جربته عند المحل نفسه، وبيلقط حلو. جربته عندي في البيت، شغال حلو، الاشارة قوية والسرعة معقولة. (te-data لو جبت لها موتور، السرعة هباب اصلاً :D)

برضه حجرب في مكان تاني. ونشوف إيه الكلام
    ألف مبروك عالجهاز , أنا برده كنت جايبه على اساس إنه 750 وجالي 755 , ياريت تفضل تعمل تجربة للنت علشان نقدر نعرف المشكلة جاية منين بالظبط , ياريت تشوف الآتي
    1- سرعة الدونلود عندك بتبقى على الآخر ولا لأ ؟
    2- ممكن تعمل دونلود ل حاجة كبيرة من غير ماتفصل ؟
    3-إيه نوع الروتر والموديل بتاعه بالظبط ؟ الهوا شغال تمام النت عليه
    4- drivers بتاعتك رقم كام ؟ ممكن تعرفها من Device manager > Network>Intel centrino
    5- إيه موديل كرتة ال ويرلس ؟؟

وآسف على اسئلة الكتيرة وياريت تتابع معايا

عضو

ألف مبروك عالجهاز , أنا برده كنت جايبه على اساس إنه 750 وجالي 755 , ياريت تفضل تعمل تجربة للنت علشان نقدر نعرف المشكلة جاية منين بالظبط , ياريت تشوف الآتي
    1- سرعة الدونلود عندك بتبقى على الآخر ولا لأ ؟
    2- ممكن تعمل دونلود ل حاجة كبيرة من غير ماتفصل ؟
    3-إيه نوع الروتر والموديل بتاعه بالظبط ؟ الهوا شغال تمام النت عليه
    4- drivers بتاعتك رقم كام ؟ ممكن تعرفها من Device manager > Network>Intel centrino
    5- إيه موديل كرتة ال ويرلس ؟؟

وآسف على اسئلة الكتيرة وياريت تتابع معايا
    الله يبارك فيك .

بالنسبة لـ 1،2 فده لسه جاري التجربة.

نوع الراوتر: Huawei Echolife HG520b (الراوتر بيجي من te-data)

رقم الدرايفر: 15.10.0.12 بتاريخ 25-06-2013

نوع الكارت: Intel Centrino N-2230

ولا أسئلة كتيرة ولا حاجة. واكيد لازم نتابع بشكل مكثف. (خصوصاً للي لسه جايبين الجهاز زي العبد لله) :D

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Blues777 مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم شباب هحاول اشرحلكم طريقة الباك اب والريكفري وتقسيم الهارد بس يارب اقدر اوصلكم الطريقة...اولا افتح برنامج One Key Recovery دوس علي الزرار بتاع الريكفري او اكتب اسمه فالRun هيفتحلك.

البرنامج به 3اختيارات بالترتيب الاتي: 1- System backup
    2-System Recovery
    3-Create Recover Disc

اولا اختار الاختيار التالت وهو Create Recover Disc وتكون محضر اسطوانات فاضية (كزا اسطوانة دي في دي تقريبا هياخد 3) وتمشي ورا الخطوات زي مبيقولك وكل ميخلص اسطوانة هيطلعها ويقولك حط وحدة فاضية تاني لحد ميخلص...الخطوة دي مهمة جدا كبداية لانه هيعملك اسطوانات الRecovery بتاعت اعادة ظبط المصنع عشان بعد كدا لو عملت حاجة غلط والدنيا باظت منك تعمل Boot وانت داخل قبل الويندوز بالاسطوانات دي ترجع اللاب توب زي ما كنت لسه جايبة جديد...نصيحة مني وعن تجربة اعمل نسختين من الRecovery دي علي نوعين مختلفين من الاسطوانات لان عموما اسطوانات الRecovery بنركنها فترات طويلة جدا لحد منستخدمها تاني فا ممكن تكون جايب نوع يطلع رديء تيجي بعد فترة تستخدمهم يطلعوا بايظين او السي دي روم عندك ميعرفش يقراهم.

ثانيا بعد متخلص من حوار الRecovery نزل برنامج EASEUS Partition Master ودا برنامج لتقسيم الهارد او لدمج البارتيشنز مع بعض ... برنامج سهل جدا جدا فالتعامل وهتلاقيله شرح كتير علي اليوتيوب لو حابب تتعلمه الاول قبل التجربة ... نزل البرنامج بالتورنت عشان يبقي معاه كراك ... بعد كدا استخدم البرنامج عشان يبقي عندك بارتشن C ودا الي هيبقي عليه الويندوز وبعد كدا قسم بقيت الهارد علي مزاجك.

ثالثا خش علي Programs & Features فالControl Panel هتلاقي الويندوز نازلك ببرامج كتير اوي انت ممكن تستغني عن حاجات كتير منها او تخليها زي ما هي لو مش حابب تسيل حاجة برحتك يعني الخطوة دي علي كيفك انت.

رابعا افتح الOne Key Recovery واختار اول اختيار الي هو System Backup والخطوة دي هتاخدلك Backup للويندوز بتاعك زي مهو فاللحظة دي بمعني لو شلت برامج او سطبت برامج اضافية هتاخدلك الBackup زي ما السيستم موجود فاللحظة الي هتاخد فيها الBackup واختار اي مكان عالهارد ديسك بتاعك تحط فيه الBackup الي هتعملها طبعا اي مكان غير Partition C لان دا الي هتاخد صورة منه .... الخطوة الرابعة دي بتاعت الBackup تختلف عن اسطوانات الRecovery الي عملناها فالخطوة الاولي انها بترجعلك السيستم زي منتا عامله ومش بتغير اي حاجة غير فPartition C وبتسيب بقيت الهارد وبقيت الPartitions زي ما هي مش بتمسح من عليها اي حاجة لكن الخطوة الاولي لو استخدمت الاسطوانات بتاعتها هترجعلك اللاب توب زي منتا شاريه اول مرة وهتمسح كل الي عالهارد ديسك وهترجعلك الهارد بارتيشن واحد كبير.

خامسا بعد فترة لو عايز ترجع الBackup تفتح الOne Key Recovery وتختار System Recovery وتديله مكان نسخة الباك اب الي انت حاططها عالهارد بتاعك من الخطوة الرابعة هيرجعلك السيستم بتاعك زي لحظة ما اخدت الباك اب.

ملحوظة: لو نزلت نسخة ويندوز مختلفة عن الي جاية معاه او مثلا حبيت تجرب ويندوز تاني خالص او لينكس او اي حاجة مختلفة نسخة الBackup الي عالهارد ديسك هتعتبر باظت وملهاش لازمة ولكن الحل هيبقي انك تستخدم الاسطوانات الي انت عاملها للجهاز فالخطوة الاولي وترجع الجهاز زي منتا شاريه جديد وتبتدي تعمل الخطوات من الاول خالص لو حابب تقسم الهارد وتاخد باك اب جديدة.

انا عارف اني طولت واني مش بعرف اشرح بطريقة سهلة وختصرة بس اتمني اكون افدتكم ولو اي حد عنده استفسار يسأل ... شكرا واسف طولت عليكم

شرح محترم جداً

ولكن عندي مشكلة.

برنامج الـ one key اللي جاي مع الـ y510p-win8.1 النسخة بتاعته رقم 8. ومفيهاش create recovery disc.

مفيش غير system recovery و system backup.

المهم انا عملت backup والنسخة حطتها على هارد اكسترنال وحعمل واحدة تانية على فلاشة.
    وحاولت اعملها قبل ما اسطب أي برنامج جديد. يعني زي ما اللاب جه.

وسمعت ان الخاصية دي بتضيع لو قسمت الهارد.

هل نسخة الـ backup حترجع زي ما اللاب جه بـ 2 part. ولا مش حتشتغل علشان التقسيم اتغير؟

لأن اللي مقسم الهارد (نقاش) تقريباً،:D تلات تربع المساحة للـ c وبارتشن للتعريفات والذي منه، وشكراً !

صفحة 5 من 7 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 الأخيرةالأخيرة

المفضلات