صفحة 3 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 198

الموضوع: (مشكلة ضمان cairo computer )

مشرف سابق

رد: الى متى يستمر استهزاء توكيلات الهاردوير بالمستهلك المصرى (مهزلة ضمان cairo comput

بص ياباشا لو حابب تجيب حاجتك وانا مستعد اجى معاك بحيث نبقى ناس بتفهم كتيره بنتكلم ولو حد من الاخوه حابب يجى معانا معلشى احنا مش هانروح نعمل بحث علمى احنا هانروح شغلوا الكرت يا جماعه نعمل لود عليه فى الجيمز ونوريله اهو الكرت بيسخن ونزل الكلوك من 1000 الى 500
    احنا لينا حق هانخده معاهم ولا نتكلم باسلوب وحش ولا حاجه مكنشى كده تكمل متابعه مع جهاز حمايه حقوق المستهلك ايه رايك ؟
    ونجيب البشمهندس صامويل من هناك المفروض انه بيفهم فى الهاردوير ونوريله العيب ونشوف رده ايه
    ها ايه رايك ؟ لما يلاقوا 2 بيتكلموا بدل ماتبقى انت بتتكلم لوحدك

عضو

رد: الى متى يستمر استهزاء توكيلات الهاردوير بالمستهلك المصرى (مهزلة ضمان cairo comput

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    بص ياباشا لو حابب تجيب حاجتك وانا مستعد اجى معاك بحيث نبقى ناس بتفهم كتيره بنتكلم ولو حد من الاخوه حابب يجى معانا معلشى احنا مش هانروح نعمل بحث علمى احنا هانروح شغلوا الكرت يا جماعه نعمل لود عليه فى الجيمز ونوريله اهو الكرت بيسخن ونزل الكلوك من 1000 الى 500
    احنا لينا حق هانخده معاهم ولا نتكلم باسلوب وحش ولا حاجه مكنشى كده تكمل متابعه مع جهاز حمايه حقوق المستهلك ايه رايك ؟
    ونجيب البشمهندس صامويل من هناك المفروض انه بيفهم فى الهاردوير ونوريله العيب ونشوف رده ايه
    ها ايه رايك ؟ لما يلاقوا 2 بيتكلموا بدل ماتبقى انت بتتكلم لوحدك
    والله هى فكرة كويسة ولكن انا افضل بالاضافة الى ذلك التواصل مع الشركة الام نفسها amd وطرح المشكلة مدعمة بقراءات كروت الشاشة
    حدثت لى مشكلة مع ماكسيمم عند شراء بروسيسور apu ومحاولتهم بيع البروسيسور مع اضافة ماذر بورد واتصلت بشركة amd واتحل الموضوع
    بس الفكرة فى الاتصال بالشركة الام هى الضغط على تلك التوكيلات

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

الصراحة اعرف المشكلة منذ بدايتها مع اخى محمد وحاولت حلها بشكل ودى مع التوكيل لانى تحدثت مع احد العاملين بالتوكيل منذ وقت واسمه (بيتر ) بسبب مشكلة لاحد الاعضاء ايضا فى كارت شاشة وكانت مشكلة تخصيم سعر من كارت تالف
    وتم التوصل لحل وفى مشكلة محمد اتصلت بالتوكيل من اجل عدم حدوث شوشرة لانها ستقلل من احترام اعضاء المنتدى للتوكيل وربعما تجعل الكثيريين يبتعدوا عن شراء اى منتج داخل السوق يحمل شعار الوكيل خوفا من ضياع حقهم مستقبلا
    لكن كان الرد من التكويل هذه المرة غير منطقى اطلاقا تحدث معى شخص يدعى صامويل واعتقد انه هو صاحب عضوية سام الذى وضع اخى تامر صورة صورة رده على الرسالة
    واخبرته اننا نريد حل هذه المشكلة لكن تعنت معى بشكل غير عادى واخبرنى مثل ما اخبر محمد ان الكروت تعمل بشكل جيد ثم اخبرته اننى قمت بتجربة الكروت بنفسى اكثر من مرة وان يوجد بالكروت مشكلة حقيقية لايمكن ان تكون بسبب بعض الاتربه كمات يدعى هو
    وكان رده على انه مهندس الشركة و له طرق فى الاختبار تختلف عنا واعتقد ان الكثير من الاعضاء يعرف جيدا خبرتنا فى كروت الشاشة والمعالجات و واللوحات الام داخل المنتدى وجميع الاعضاء التى تطلب مشورة او نصيحة او لديها مشكلة تعتمد بشكل كبير على اجابتنا عليهم
    والحمد لله لم يحدث فى يوم ان اصاب رد او احد حلول التقنيين لدينا فى المنتدى جهاز احد باى ضرر اى اننا لدينا الخبرة الكافية فى هذا المجال وما اثار دهشتى اكثر عندما اخبرنى انه مهندس كروت الشاشة فى التوكيل وهنا كانت الصدمة هل يوجد شئ او شهادة فى مصر اسمها هندسة كروت الشاشة
    وتعنت معى فى الردود بشكل غير عادى واخبرته انى لا احب كثرة الحديث الذى لا يخرج بفائدة وتركته واخبرته انى ساعود للاتصال ب الاستاذ بيتر الذى تحدث معى فى المشكلة الاولى وقام بحلها وبالفعل فى اليوم التاى قمت بمحادثته ولكن كان نص كلامه مثل الذى تحدث به صامويل
    واخبرته اننى اريد التوصل لحل وانه لا يجب على التوكيل ان يتعامل بهذه الطريقة مع المستخدميين واخبرته ان محمد يريد التقدم بشكوى لكنه قال العاوز يعمله يعمله واحنا تحت امركم (يعنى اخبط دماغك فى الحيط)
    هل هذا اسلوب تعامل توكيل مع مستخدم مع العلم ان التوكيل لا يصيبه اى ضرر من ارجاع قطع معيوبة الى الشركة الام لانه يحصل على بديل لها وقد حدث مع متجر عرب هارد وير ان كان هناك بعض المشاكل باحد الكروت وقاموا بارجاع المبلغ المدفوع الى اصحاب الكروت بالكامل ورفضوا مبدا التخصيم الذى تتعامل به بعض المتاجر والتوكيلات فى مصر وتعاملوا باحترافية شديدة كباقى متاجر العالم
    لكن للاسف انا لا اعيب على التوكيلات او المتاجر لاننا السبب الحقيقى وراء ما يفعلونه بنا اننا كنا نرتضى بما يقدموه من سوء خدمة بحجة ان لا بديل لدينا ولم نفكر يوم ان لولا اننا نشترى بضاعتهم لما كانوا استمروا او كان لهم وجود من الاساس
    اولا علينا ان نقوم بوقفة ضد كل التوكيلات التى تتعامل مع المستخدم بهذه الطريقة
    وثانيا رفض فكرة التخصيم التى هى مفروضة علينا من التوكيلات فى مصر فقط عن باقى دول العالم
    وضع قائمة سوداء للتوكيلات التى تتعامل معنا باسلوب غير محترم ولا تعطينا حقوقنا كاملة كما يحدث فى كل دول العالم
    وضع قائمة سوداء لمنتجات هذه التوكيلات والعمل على مقاطعتها حتى يعودون الى رشدهم ويعرفون قيمة وقدر المستخدم
    ارسال خطابات الى الشركات الام التى تتعامل هذه التوكيلات فى منتجاتهم بمصر واخبارهم بما يفعلونه مع المستخدميين
    لان فى جميع دول العالم المستخدم هو الاهم لدى الشركات وان كل شخص يترك منتج ويستخدم بدل له من منتج شركة اخرى يلحق ضرر كبير بالشركة
    وعن نفسى ساقوم بالتواصل مع ادارة قسم الهارد وير فى المنتدى وادارة القسم التقنى والاعضاء التقنيين
    بوضع هذه القائمة والمنتجات والشركات وعدم اعطاء نصائح للاعضاء بالشراء من منتجاتهم حتى يعرفون قدر المستخدم وقيمته الحقيقية
    وللعلم حنا مدير اقسام الهارد وير له قصة عجيبة كان لدية GTX 560TI تقريبا جلس معه قرابة العامين والنصف وقبل انتهاء مدة الضمان با 6 اشهر
    تلف الكارت وعندما عاد للمحل الذى قام بالشراء منه قاموا باستبدالة بقطعة جديدة من نفس المنتج بعد عامين ونصف وهذا لا يحدث عند حنا فقط وانما فى جميع دول العالم
    التى تحترم المستخدم وتعرف قيمته وان لولا المستخدم ما كان للشركة وجود او استمرار
    وللعلم قد تحدثت مع ادارة المنتدى فى وقت سابق بشان ما يحدث من التوكيلات فى مصر واخبرتهم ان اى توكيل او متجر لن يقوم بدوره الذى من الفروض عليه ان يقوم به
    سنتعامل معه بحسم شديد داخل المنتدى اى ما كان ولم يكن لديهم اى اعتراض على هذا الامر
    والدليل ان احد الاعضاء كان لديه مشكلة مع متجر عرب هاردوير وقام بكتابتها قبل حلها ولم يكن لدينا اى تعقيب على هذا او مجاملة رغم حل المشكلة سريعا
    اى اننا لا نعمل لصالح احد او لمصالح شخصية انما نعمل بما يرضي ضمائرنا فقط
    التعديل الأخير تم بواسطة azzelden ; 14-03-2014 الساعة 13:43

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aelpop مشاهدة المشاركة
    هناك هيحاولو يركبوك الغلط باى شكل سواء بكلام مستفز عشان تتعصب عليهم وفالاخر يقولك انته الى غلطان انته الى اتكلمت بطريقة مش كويسة عشان كده مدتناش فرصه (عن qds اتحدث لو فاكرين )
    الواحد خلاص حفظ طرق الاستدراج بتاعتهم سواء عشان يركبوك الغلط او عشان يلبسوك الحاجه وتروح بيها زى الجدع .
    اه والله بس انت عارف حتى من غير زعيق ولا حاجه فى طرق تانيه يخليك تمشى بيها برده مصطفى حسنى لما كان ماسك QDS كنت شارى مزود OCZ الرفربش فضل يماطلنى 3شهور كل اسبوع بكره بعده ده الشحنه جايه الاسبوع الى جاى ده خلاص هاتيجى وتاخد باور Fataltay ده انا هاجيبلك باور معرفشى ايه واتضح فى الاخر انه كل ده حورات ولا فى ocz جايه من الاساس وماخدش لاحق ولاباطل غير لما كلمت صاحب التوكيل وقلتله كده عيب انا مش هافضل 3شهور عمال الف حوالين نفسى فى منتج بايظ ودالى الفلوس ساعتها . واتعلمت ساعتها شىء مهم جدا لا اعمل صداقه ولا اعمل عداوه مع التوكيل لان فى كلتا الاحوال هايستغلوها ضدك ومش هاتعرف تاخد حقك .

ادارى سابق الصورة الرمزية Mr.pOPo

محمد، هل حاولت تتواصل مع شركة xfx نفسها و تشرحلها المشكلة و تشتكي ليها تعنت توكيلها فى مصر؟

انا الحقيقة مليش أى سابقة مع توكيل Cairo Computer و اسمع انهم ناس محترمة خصوصاً ان احد افراد طاقم الصيانة عضو قديم فى منتديات الهاردوير العربية و الاجنبية و لم أكن اتوقع ذلك مطلقاً.

فى الوقت الحالى و كمدير لأقسام الخدمات التجارية، اطلب من اعضاء المنتدى الحذر من التعامل مع المنتجات التابعة لتوكيل Cairo Computer، و كذلك أطلب من الاعضاء التقنيين فى قسم التجميعات الابتعاد عن وضع أى منتج تابع لشركة Cairo Computer فى التجميعات المطلوبة فى القسم حتى يتم حل هذه المشكلة.

و سيتم نشر تعميم بخصوص هذا الامر بالقسم.

عضو محترف الصورة الرمزية unexpected

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azzelden مشاهدة المشاركة
    الصراحة اعرف المشكلة منذ بدايتها مع اخى محمد وحاولت حلها بشكل ودى مع التوكيل لانى تحدثت مع احد العاملين بالتوكيل منذ وقت واسمه (بيتر ) بسبب مشكلة لاحد الاعضاء ايضا فى كارت شاشة وكانت مشكلة تخصيم سعر من كارت تالف
    وتم التوصل لحل وفى مشكلة محمد اتصلت بالتوكيل من اجل عدم حدوث شوشرة لانها ستقلل من احترام اعضاء المنتدى للتوكيل وربعما تجعل الكثيريين يبتعدوا عن شراء اى منتج داخل السوق يحمل شعار الوكيل خوفا من ضياع حقهم مستقبلا
    لكن كان الرد من التكويل هذه المرة غير منطقى اطلاقا تحدث معى شخص يدعى صامويل واعتقد انه هو صاحب عضوية سام الذى وضع اخى تامر صورة صورة رده على الرسالة
    واخبرته اننا نريد حل هذه المشكلة لكن تعنت معى بشكل غير عادى واخبرنى مثل ما اخبر محمد ان الكروت تعمل بشكل جيد ثم اخبرته اننى قمت بتجربة الكروت بنفسى اكثر من مرة وان يوجد بالكروت مشكلة حقيقية لايمكن ان تكون بسبب بعض الاتربه كمات يدعى هو
    وكان رده على انه مهندس الشركة و له طرق فى الاختبار تختلف عنا واعتقد ان الكثير من الاعضاء يعرف جيدا خبرتنا فى كروت الشاشة والمعالجات و واللوحات الام داخل المنتدى وجميع الاعضاء التى تطلب مشورة او نصيحة او لديها مشكلة تعتمد بشكل كبير على اجابتنا عليهم
    والحمد لله لم يحدث فى يوم ان اصاب رد او احد حلول التقنيين لدينا فى المنتدى جهاز احد باى ضرر اى اننا لدينا الخبرة الكافية فى هذا المجال وما اثار دهشتى اكثر عندما اخبرنى انه مهندس كروت الشاشة فى التوكيل وهنا كانت الصدمة هل يوجد شئ او شهادة فى مصر اسمها هندسة كروت الشاشة
    وتعنت معى فى الردود بشكل غير عادى واخبرته انى لا احب كثرة الحديث الذى لا يخرج بفائدة وتركته واخبرته انى ساعود للاتصال ب الاستاذ بيتر الذى تحدث معى فى المشكلة الاولى وقام بحلها وبالفعل فى اليوم التاى قمت بمحادثته ولكن كان نص كلامه مثل الذى تحدث به صامويل
    واخبرته اننى اريد التوصل لحل وانه لا يجب على التوكيل ان يتعامل بهذه الطريقة مع المستخدميين واخبرته ان محمد يريد التقدم بشكوى لكنه قال العاوز يعمله يعمله واحنا تحت امركم (يعنى اخبط دماغك فى الحيط)
    هل هذا اسلوب تعامل توكيل مع مستخدم مع العلم ان التوكيل لا يصيبه اى ضرر من ارجاع قطع معيوبة الى الشركة الام لانه يحصل على بديل لها وقد حدث مع متجر عرب هارد وير ان كان هناك بعض المشاكل باحد الكروت وقاموا بارجاع المبلغ المدفوع الى اصحاب الكروت بالكامل ورفضوا مبدا التخصيم الذى تتعامل به بعض المتاجر والتوكيلات فى مصر وتعاملوا باحترافية شديدة كباقى متاجر العالم
    لكن للاسف انا لا اعيب على التوكيلات او المتاجر لاننا السبب الحقيقى وراء ما يفعلونه بنا اننا كنا نرتضى بما يقدموه من سوء خدمة بحجة ان لا بديل لدينا ولم نفكر يوم ان لولا اننا نشترى بضاعتهم لما كانوا استمروا او كان لهم وجود من الاساس
    اولا علينا ان نقوم بوقفة ضد كل التوكيلات التى تتعامل مع المستخدم بهذه الطريقة
    وثانيا رفض فكرة التخصيم التى هى مفروضة علينا من التوكيلات فى مصر فقط عن باقى دول العالم
    وضع قائمة سوداء للتوكيلات التى تتعامل معنا باسلوب غير محترم ولا تعطينا حقوقنا كاملة كما يحدث فى كل دول العالم
    وضع قائمة سوداء لمنتجات هذه التوكيلات والعمل على مقاطعتها حتى يعودون الى رشدهم ويعرفون قيمة وقدر المستخدم
    ارسال خطابات الى الشركات الام التى تتعامل هذه التوكيلات فى منتجاتهم بمصر واخبارهم بما يفعلونه مع المستخدميين
    لان فى جميع دول العالم المستخدم هو الاهم لدى الشركات وان كل شخص يترك منتج ويستخدم بدل له من منتج شركة اخرى يلحق ضرر كبير بالشركة
    وعن نفسى ساقوم بالتواصل مع ادارة قسم الهارد وير فى المنتدى وادارة القسم التقنى والاعضاء التقنيين
    بوضع هذه القائمة والمنتجات والشركات وعدم اعطاء نصائح للاعضاء بالشراء من منتجاتهم حتى يعرفون قدر المستخدم وقيمته الحقيقية
    وللعلم حنا مدير اقسام الهارد وير له قصة عجيبة كان لدية GTX 560TI تقريبا جلس معه قرابة العامين والنصف وقبل انتهاء مدة الضمان با 6 اشهر
    تلف الكارت وعندما عاد للمحل الذى قام بالشراء منه قاموا باستبدالة بقطعة جديدة من نفس المنتج بعد عامين ونصف وهذا لا يحدث عند حنا فقط وانما فى جميع دول العالم
    التى تحترم المستخدم وتعرف قيمته وان لولا المستخدم ما كان للشركة وجود او استمرار
    وللعلم قد تحدثت مع ادارة المنتدى فى وقت سابق بشان ما يحدث من التوكيلات فى مصر واخبرتهم ان اى توكيل او متجر لن يقوم بدوره الذى من الفروض عليه ان يقوم به
    سنتعامل معه بحسم شديد داخل المنتدى اى ما كان ولم يكن لديهم اى اعتراض على هذا الامر
    والدليل ان احد الاعضاء كان لديه مشكلة مع متجر عرب هاردوير وقام بكتابتها قبل حلها ولم يكن لدينا اى تعقيب على هذا او مجاملة رغم حل المشكلة سريعا
    اى اننا لا نعمل لصالح احد او لمصالح شخصية انما نعمل بما يرضي ضمائرنا فقط
    هو دة الكلام الصحيح
    حوار بطاقتي GTX 560 TI ايضا صحيح استلمت واحدة جديدة داخل الكرتون مع العلم باقي لضمان 6 شهور وتنتهي مدة 3 سنوات
    CPU: I7 4770K
    Motherboard: ASUS Z87-DELUXE
    video card: Gigabyte GTX 780 OC
    RAM: G.Skill 2x4GB DDR3
    Samsung 840 Pro Series 2.5'' 128GB SSD SATA III
    Cooling: Noctua NH-D14
    PSU: Seasonic X-Series 850W
    unexpected out

عضو الصورة الرمزية eyes of hell

اخي azzelden
    احب اقولك ان الواحد كانت خبرته في مجال الكومبيوتر عاديه او اقل من عاديه لحد ما سجلت بفضل الله في عرب هاردوير وكل موضوع الواحد بيقرأه مجرد قراءه بيستفييد ويزداد خبره ودي حقيقه وليست مجامله وربنا يعلم ده فالمشرفين والاعضاء هنا بيفهموا اكتر من ناس كتير شغاله في المجال ده من سنين اما عن ان حاسبات ومعلومات تطلع مهندسين في كروت الشاشه فكل شيء في مصر جائز وكلام الاخ timo1 اكثر من صح وربنا يكرم وتتحل المشكله
    وتحياتي لجميع الاعضاء

مشرف سابق

والله اخى عز كلامك سليم 100% الاخ صامويل ده هو الى رد عليا الرد الغريب بتاع من غير الفاتوره المزود بره الضمان وفى رساله تانيه فضل يقول كل شركه وليها اسلوبها وليها طريقتها.وحتى بالتخصيم كل شركه بتخصم على مزاجها الى تحسبه 2 فى الميه والى تحسبه 5 فى الميه متعرفشى بيحسبوها على انه اساس والله اعلم هو بيتخصم فعلان ولا بيضحكوا علينا وبياخدوا هما البديل يبيعوا يخصمولنا الفلوس انا الى اعرفه طالما فى منتج زى منتجى تغيرهولى من المحل من الوكيل مش مشكلتى وعلى فكره المحلات جزء من الموضوع المفروض انها بيبقى ليها صله قويه مع الوكيل او الوكيل الاقليمى لو موجود فبدل مايطلعوا عينا ويماطلونا يخلصوا الموضوع لان هما اول المضرورين باجاراتهم الباهظه فى محلات من دون ذكر اسماء ساعه الشراء لما الاف بتكون موجوده ساعه الشراء بتتعامل احسن معامله وبعد البيع ميقدرش يساعدك مستنى رد الوكيل انا شايف ان المفروض التمسك يكون للمحل احنا بقينا ناسيين المحل اصلان مع انه هو المفروض الملزم الاول انا مليش دعوه بالوكيل نفترض الوكيل صفى وهاجر والفاتوره مكتوب 33شهر انا هابقى بدور على الوكيل ولا على المحل الاتنين على نفس القدر من المسؤليه وياريت اخ محمد تكون كلمت المحل كمان وتشوف هايرود يقلك ايه علشان نبقى عرفنا المحل والتوكيل كمان والله مش هايحصل حاجه لو قعدنا منشتريش هاردوير ده حتى توفير فلوس :D

مشرف سابق

"مادام شغال قدامى يبقى خلاص"!! أنا مش عاوز اكتب مشاركة فيها كلام غير لائق، بس افتكرت دلوقت حالا موضوع حصل معايا فى أواخر سنة 2009، كان عندى لابتوب Acer اشتريته مستعمل، وحصلت فيه مشكلة، فهمت بعد كده ان شباية مهمة فى البوردة اتحرقت تقريبا.. المهم اللاب كان فيه قطعتين رام كل واحدة واحد جيجا يعنى المجموع 2 جيجا.. وديته التوكيل وغالبا كان مترا مش فاكر، أهى الشركة اللى كانت ماسكة كذا توكيل منهم إيسر، وكشفوا عليه وبلغونى ان البوردة باظت ولازم تتغير وبتاع.. قلت لهم خلاص مش عاوز اصلحه وهاخده تانى زى ما هو
    بعد ما خدت اللاب منهم قلت هابيعه كجهاز تقطيع بتراب الفلوس لأى واحد من بتوع الصيانة وخلاص عشان كده كده اللاب انتهى
    ولما وديت الجهاز لواحد فنى صيانة قرر يشتريه وهو بيفكه يشوفه مالقيناش غير قطعة رام واحدة بس 512!! اتفضل
    ومش عارف بقى البهوات بتوع التوكيل واحد منهم سرق الرامات ولا نسى يرجع الرامات الأصلية عشان يعمل تست.. الله أعلم.. ومش فارقة أصلا
    بس افتكرت الموضوع ده دلوقت حالا
    وواضح ان شغل الهبل والإهمال والبلطجة والجهل مش عاتق أى حد.. سواء توكيل رسمى ولا حتى البياعين وبتوع الصيانة العاديين
    بهوات التوكيل مش قادرين يفهموا ولا يستوعبوا يعنى إيه تردد كارت شاشة ينزل للنص مع ارتفاع الحرارة بسبب عيب مصنعى؟ يا سلام!! أنا اللى اسمى هاوى ومش محترف ولا فنى متخصص فاهم الموضوع!
    لو فيه طريقة ما لتصعيد الموضوع نقدر كلنا كأعضاء المنتدى نعملها، أنا شخصيا مستعد للمشاركة وبمنتهى الحماس

عضو فضى الصورة الرمزية كان ودي

طيب لماذا اهل مصر لايطلبون من الخارج لكي تستفيد من الضمان الدولي هل عندكم مشاكل في الطلب ؟
    انا اري الضمان الدولي افضل اعرف شخص لدية بطاقة 780 وكسر سرعتها كسر جنوني وتعطلت البطاقة وباالنهاية احضر كرت جديد استبدال فوري من الخارج
    ولا اذهب بعيدآ العام الماضي قمت بشراء بطاقة 680 نسخة قياسية ببداية نزول الكرت بسعر 2400 ريال وبعدها ب اربعة اشهر انخفض سعر البطاقة التي لدي الي 2100 ريال الفرق 300 ريال لم يعجبني تبريد الكرت وكطبيعة النسخة القياسية انها لديها حرارة مرتفعة نسبيآ شي طبيعي فقمت بمراسلة البائع من امازون الذي اشتريت منة البطاقة واخبرتة ان البطاقة حرارتها مرتفعىة وبكل بساطة اخبرني ان ارسل الية البطاقة وقال لي سوف ارسل لك بطاقة جديدة بتبريد احترافي بسعر 2300 ريال وتم ارجاع لي مبلغ 100 ريال
    انا انصحكم جميعآ حتي لوكانت هناك ضرائب في النهائة ان المستفيد انت ومقاطعة هولاء الوكلاء الذين لايحترمون الزبون وكأنك لاتطلب حقك بل كأنك ((تشحد))
    علي العموم انا لدي اقتراحين لك الاول قم باالبحث عن بيوس متوافق مع النسخة التي لديك ولربما نزل بيوس من الشركة لحل المشكلة هل تأكدت ؟
    الحل الاخر شراء مشتت احترافي لكرتك ربما يحل المشكلة
    التعديل الأخير تم بواسطة كان ودي ; 14-03-2014 الساعة 14:28

عضو ذهبي الصورة الرمزية mahmoudkamall

يرجى توجيه الادارة للاعضاء بخصوص كيف يتم الضغط على
    cairo comput باى صورة سواء عن طريق التواصل مع الشركة الام عن طريق الميل اوى اى طريقة المهم شوفوا احنا ممكن نعمل ايه علشان نضغط على التوكيل ده مش علشان بس الموضوع ده لا بس علشان لما التوكيلات تعرف ان فى منتدى واعضاءه بيشتغلوا مع بعض علشان محدش فينا حقه يضيع هيتعاملوا بحذر جدا لان اكتر شىء هذه الشركات بتعتمد عليه انهم وقت ما هيتزنقوا هيقولك اللى عندك اعمله واحنا مش بنعرف ناخد حقنا وبالتالى لما يعرفوا اننا مبنسكتش وكمان شغالين مع بعض كله هيحترم نفسه وهيعرفوا ان محدش هيسيب حقه تانى

عضو فضى الصورة الرمزية كان ودي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudkamall مشاهدة المشاركة
    يرجى توجيه الادارة للاعضاء بخصوص كيف يتم الضغط على
    cairo comput باى صورة سواء عن طريق التواصل مع الشركة الام عن طريق الميل اوى اى طريقة المهم شوفوا احنا ممكن نعمل ايه علشان نضغط على التوكيل ده مش علشان بس الموضوع ده لا بس علشان لما التوكيلات تعرف ان فى منتدى واعضاءه بيشتغلوا مع بعض علشان محدش فينا حقه يضيع هيتعاملوا بحذر جدا لان اكتر شىء هذه الشركات بتعتمد عليه انهم وقت ما هيتزنقوا هيقولك اللى عندك اعمله واحنا مش بنعرف ناخد حقنا وبالتالى لما يعرفوا اننا مبنسكتش وكمان شغالين مع بعض كله هيحترم نفسه وهيعرفوا ان محدش هيسيب حقه تانى
    فعلا يجب عليكم مراسلة الشركة بل يجب ان يكون عدد المرسلين اكثر من 30 شخص واخبارهم ان الوكلاء لايطبقون الضمان كما هو مفروض

مشرف سابق

المفروض اننا جميعا ناخد موقف يا جماعه المحل جزء من المشكله لانه هو المسؤل امامى يا اما يقفلوا المحلات ونروح نشترى من التوكيل اريح طالما المحل هايقول انا مليش دعوه
    لازم نعرف ايه موقف المحل الى باع الكروت للاخ محمد ومحدش بعد اذنكم يدافع ويقول المحل ملوش دعوه لا المحل مسؤال قدمنا ولو الكرت بايظ هو الى يتحمل مسؤليته مع الوكيل يظغط على الوكيل دى مشكلته هو مش مشكلتنا احنا وياريت نعرف المحل واسمه علشان بالمره الناس تعرف المحلات ودورها ايه من التهرب ونشوف المحلات بقى هاتقف مع العميل ولا مع الوكيل .

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كان ودي مشاهدة المشاركة
    طيب لماذا اهل مصر لايطلبون من الخارج لكي تستفيد من الضمان الدولي هل عندكم مشاكل في الطلب ؟
    انا اري الضمان الدولي افضل اعرف شخص لدية بطاقة 780 وكسر سرعتها كسر جنوني وتعطلت البطاقة وباالنهاية احضر كرت جديد استبدال فوري من الخارج
    ولا اذهب بعيدآ العام الماضي قمت بشراء بطاقة 680 نسخة قياسية ببداية نزول الكرت بسعر 2400 ريال وبعدها ب اربعة اشهر انخفض سعر البطاقة التي لدي الي 2100 ريال الفرق 300 ريال لم يعجبني تبريد الكرت وكطبيعة النسخة القياسية انها لديها حرارة مرتفعة نسبيآ شي طبيعي فقمت بمراسلة البائع من امازون الذي اشتريت منة البطاقة واخبرتة ان البطاقة حرارتها مرتفعىة وبكل بساطة اخبرني ان ارسل الية البطاقة وقال لي سوف ارسل لك بطاقة جديدة بتبريد احترافي بسعر 2300 ريال وتم ارجاع لي مبلغ 100 ريال
    انا انصحكم جميعآ حتي لوكانت هناك ضرائب في النهائة ان المستفيد انت ومقاطعة هولاء الوكلاء الذين لايحترمون الزبون وكأنك لاتطلب حقك بل كأنك ((تشحد))
    علي العموم انا لدي اقتراحين لك الاول قم باالبحث عن بيوس متوافق مع النسخة التي لديك ولربما نزل بيوس من الشركة لحل المشكلة هل تأكدت ؟
    الحل الاخر شراء مشتت احترافي لكرتك ربما يحل المشكلة
    محدش بيطلب من الخارج علشان جشع الجمارك والحوارات اللى مش بتخلص ..
    دة غير الشحن اللى بيبقى زيادة على جسب المكونات . وغير حاجات كتير مبتخلصش .. هو دة السبب ..
    لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة

المفروض اننا جميعا ناخد موقف يا جماعه المحل جزء من المشكله لانه هو المسؤل امامى يا اما يقفلوا المحلات ونروح نشترى من التوكيل اريح طالما المحل هايقول انا مليش دعوه
    لازم نعرف ايه موقف المحل الى باع الكروت للاخ محمد ومحدش بعد اذنكم يدافع ويقول المحل ملوش دعوه لا المحل مسؤال قدمنا ولو الكرت بايظ هو الى يتحمل مسؤليته مع الوكيل يظغط على الوكيل دى مشكلته هو مش مشكلتنا احنا وياريت نعرف المحل واسمه علشان بالمره الناس تعرف المحلات ودورها ايه من التهرب ونشوف المحلات بقى هاتقف مع العميل ولا مع الوكيل .
    الكروت تم شراءها من الوكيل دايركت . وفى مصيبة اكبر اكتشفتها الوكيل محاسبنى على سعر الكرت 2600 فى حين ان على الموقع بتاعهم ب 2500

يعنى لو انته متعرفش السعر نستغفلك ونبعهولك اغلى :confused: .

النك https://www.cairocomputer.com/produc...il.html?id=180

ودى صورة عشان لو مسحو اللنك او عدلوه

الفاتورة

الصور المرفقة الصور المرفقة
    التعديل الأخير تم بواسطة aelpop ; 14-03-2014 الساعة 15:54

صفحة 3 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... الأخيرةالأخيرة

المفضلات