صفحة 4 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... الأخيرةالأخيرة
النتائج 46 إلى 60 من 198

الموضوع: (مشكلة ضمان cairo computer )

عضو الصورة الرمزية eyes of hell

رد: الى متى يستمر استهزاء توكيلات الهاردوير بالمستهلك المصرى (مهزلة ضمان cairo comput

هقول ايه بس ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    حسبي الله ونعم الوكيل وده ولا اول موضوع ولا اخر واحد
    جشع بلا حدود

مشرف سابق الصورة الرمزية bob king

رد: الى متى يستمر استهزاء توكيلات الهاردوير بالمستهلك المصرى (مهزلة ضمان cairo comput

المشكلة فى مصر ان الناس اللى شغالة فى الهارد وير مش بتفهم اى شئ عن الكمبيوتر اساسا والعميل بيفهم عنها وبالنسبة للمشكلة بتعتك هى بالنسبالة مش مشكلة عشان هو مش فاهم هو اللى فاهمة بس ان الكارت طلامة شغال بيجيب صورة خلاص كدة يبقى الكرت مية مية ربنة يعوض عليك يابنى

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة كان ودي مشاهدة المشاركة
    طيب لماذا اهل مصر لايطلبون من الخارج لكي تستفيد من الضمان الدولي هل عندكم مشاكل في الطلب ؟
    انا اري الضمان الدولي افضل اعرف شخص لدية بطاقة 780 وكسر سرعتها كسر جنوني وتعطلت البطاقة وباالنهاية احضر كرت جديد استبدال فوري من الخارج
    ولا اذهب بعيدآ العام الماضي قمت بشراء بطاقة 680 نسخة قياسية ببداية نزول الكرت بسعر 2400 ريال وبعدها ب اربعة اشهر انخفض سعر البطاقة التي لدي الي 2100 ريال الفرق 300 ريال لم يعجبني تبريد الكرت وكطبيعة النسخة القياسية انها لديها حرارة مرتفعة نسبيآ شي طبيعي فقمت بمراسلة البائع من امازون الذي اشتريت منة البطاقة واخبرتة ان البطاقة حرارتها مرتفعىة وبكل بساطة اخبرني ان ارسل الية البطاقة وقال لي سوف ارسل لك بطاقة جديدة بتبريد احترافي بسعر 2300 ريال وتم ارجاع لي مبلغ 100 ريال
    انا انصحكم جميعآ حتي لوكانت هناك ضرائب في النهائة ان المستفيد انت ومقاطعة هولاء الوكلاء الذين لايحترمون الزبون وكأنك لاتطلب حقك بل كأنك ((تشحد))
    علي العموم انا لدي اقتراحين لك الاول قم باالبحث عن بيوس متوافق مع النسخة التي لديك ولربما نزل بيوس من الشركة لحل المشكلة هل تأكدت ؟
    الحل الاخر شراء مشتت احترافي لكرتك ربما يحل المشكلة
    انا فعلا لو كنت شاريه من الخارج من متجر زى امازون او نيو ايج كان زمانى خلصت بدل الاستهتار وعدم المسؤلية الى بنشوفها كل يوم هنا مع بعض التوكيلات فى مصر
    فعلا الحل هو المقاطعة لمثل هذه التوكيلات التى تستهين بحقوق العميل والشراء من الخارج .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmoudkamall مشاهدة المشاركة
    يرجى توجيه الادارة للاعضاء بخصوص كيف يتم الضغط على
    cairo comput باى صورة سواء عن طريق التواصل مع الشركة الام عن طريق الميل اوى اى طريقة المهم شوفوا احنا ممكن نعمل ايه علشان نضغط على التوكيل ده مش علشان بس الموضوع ده لا بس علشان لما التوكيلات تعرف ان فى منتدى واعضاءه بيشتغلوا مع بعض علشان محدش فينا حقه يضيع هيتعاملوا بحذر جدا لان اكتر شىء هذه الشركات بتعتمد عليه انهم وقت ما هيتزنقوا هيقولك اللى عندك اعمله واحنا مش بنعرف ناخد حقنا وبالتالى لما يعرفوا اننا مبنسكتش وكمان شغالين مع بعض كله هيحترم نفسه وهيعرفوا ان محدش هيسيب حقه تانى
    التعديل الأخير تم بواسطة aelpop ; 14-03-2014 الساعة 16:48

عضو ذهبي الصورة الرمزية Bull And Bear

الله يعوضك اخي
    وانا كنت سأقوم بشراء هذا المزود من عندهم اليوم XFX 850W
    لكن الحمد لله ، الله ستر و شفت الموضوع عن طريق الصدفة .

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة
    طيب انت ايه رايك انا موديلهم بورده بتاعه صديق ليا فى التوكيل المشين فى شارع وادى النيل واستلم منى البورده ومقليش اى حاجه فوجئت بعد ماروحت لقيت مكتوب على الفاتوره out of warrnty مصحوبه بتشكيله عيوب انها متجرحه ومخربشه وكسر فى سنون المعالج انا اتصدمت وكلمتهم قلتلوا امال هو استلامها منى ازاى اما هى فيها كل ده ومورنيش الى بيقول عليه ده ليه ؟
    طيب تمام اوى وبالنسبه للشاشات بص كده على الموضوع ده وانا اسف انه مش من المنتدى بس علشان كله يعرف يعنى ايه مترا .
    https://www.***********.com/forum/showthread.php?t=7926
    ده غير السيستم بتاعهم بقى بيقلى انا مش بغير بورد لا اقل ولا اعلى انا بخصم اقولوا ادفع مبلغ واخد حاجه اعلى يقلى لا اسف معنديش السيستم ده انا بخصم بس او اصلح انا مش بتستبدل وده كلام اتقالى انا شخصيا وعمل تغير 4بين فى البورده ب45 جنيه وايديهم تتلف فى سلك شائك هرسوا السوكت اقسم بالله لو عملوا فى البستان هايطلع انضف منهم مليون مره ومن اليوم ده وانا بحاول اهرب من اى منتج عليه البدج بتاعهم نهائى .
    وحاجه تانيه ودى احنا لسه فيها كنت شارى من مده هارد بلو 1تيرا الهارد ضمانه على موقع ويسترن سنتين فانا بساله فى التوكيل هو الهارد ضمانه قد ايه قالى انا مش بتعامل مع يوسر روح وديه ولا اسال الى انت جايبوا منه .ظ
    على العكس كلمت توكيل مصر للتجاره بتاع 10 دقثايق المهندس بيتكلم معايا بكل احترام وقالى الهارد الى عليه بيدجهم ده ضمانه سنتين ويدخلوا لو هارد عليه ضمان دولى كمان بس بياخد مده على مايروح ويسترن ويتم ادخاله الضمان .
    انت معاك واحد بيتعامل معاهم استاذى ده بيتعملوا خاطر بس ده ميقولشى انه توكيل جيد جرب كده تروح من غيره واتعمل كيوسر عادى وهاتشوف المعامله الصح .
    تمام انا لسة كنت مع الراجل الي بيتعامل معاهم دلوقتي وقالي هو كمان بيحاول يجتنب التوكيل دا بس حكم الاوي انهم معاهم سامسونج ودي الحاجة الي رابطه بيهم
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية roby2010

الحل الوحيد مع هؤلاء البلطجية هو ارسال شكاوي عديدة لشركة XFX ضد التوكيل في مصر
    واعتقد انهم سيضغطوا على التوكيل و لن يقوموا بهذه الاعمال مرة اخرى
    لأنهم لن يريدوا ان يتم سحب التوكيل منهم
    لذا الحل الوحيد هو ارسال شكاوي عديدة لشركة XFX من المستخدمين في مصر
    وبالبلدي " مش هيقدروا يتكلموا " لأن التوكيل هيتضر ضرر كبير في الموضوع دة

التعديل الأخير تم بواسطة roby2010 ; 14-03-2014 الساعة 18:24

مشرف سابق الصورة الرمزية kingtifass

كان الله فى عونك اخى
    ارى الحل ان نقوم بارسال جميعا الى شركة XFX نوضح بها سوء تعامل التوكيل مع مستهلكين .. مما سيضغط على التوكيل من جهة الشكرة ويؤدى الى اما ان تتحسن معاملتهم او انهم لن يمثلو توكيل الشركة

ارى ان نتوصل الى وضع نص محدد للرساله توضح بها المشكلة بكل جوانبها ايضا صور لمشاكل الكرت ونوضح ردود فعل التوكيل السلبيه .. ثم يقوم كل الاعضاء هنا بارسالها الى الشركة الام وبذلك الامر لن تمر تلك الحادثة بسلام على التوكيل وستتخذ الشركة الام الاجراءات المناسبة .. لان رسالة شكوى واحده لن تحدث فارق مثل مئات الشكاوى لنفس السبب
    اما اننا نظلم منتجات الشركة سواء كانت بورات او كروت شاشة .. الخ .. فاننا بذلك نكون قد القينا اللوم على المنتجات وليس على التوكيل الذى هو سبب المشكلة

مخالف للقوانين

الحل الوحيد هو ارسال شكاوي عديدة لشركة XFX ضد التوكيل في مصر

معك اخى فى هذا الاقتراح ممتاز جدا ونا بحضر حاليا تقرير طويل عريض هيتم ارساله لايميل الشركة الام عن سوء معاملة الوكيل للمستخدمين فى مصر والتهرب من حقوق المستخدمين فى الضمان والمفروض كلنا نعمل كدا عشان واحد بس مينفعش لازم كلنا نبعت الشكوى فوقت واحد عشان نلفت انتباههم للمشكله , دا اذا لم تتدارك الادارة العليا فى التوكيل الخطا الذى قام به العاملين فى التوكيل وتصحيح موقفها والاعتذار ورد الحق قبل فوات الاوان .

ورجو ان يتم حذف الالفاظ الخارجه كما فى الاقتباس عشان يبقى النقاش شكله افضل لان دى نقطه هما بيستخدموها ضدنا .
    التعديل الأخير تم بواسطة aelpop ; 14-03-2014 الساعة 18:03

استاذ محمد حضرتك اي الاجراء الي اخدته معاهم لحد دلوقتي علشان لو كدة هحاول اخلي الراجل يتكلم معاهم

ادارى سابق الصورة الرمزية Mr.pOPo

شباب، مش عايزين نعقد الموضوع أكتر ما هو، رجاءً عدم إستخدام اية ألفاظ خارجة والحفاظ على آداب الحوار.

ارى ان فكرة ارسال شكوى فى توكيل Cairo Computer للشركة الام خطوة مناسبة فى الوقت الحالى، كما اتمنى ان يكون هذا الموضوع قد وصل إلى علم توكيل Cairo Computer لأنه الآن لم يعد مقتصراً على شكوى أحد عملائهم ليمتد إلى عملائهم المحتملين المستقبليين و سمعة التوكيل فى معاملة عملائه فى اوساط الهاردوير و إن كان يعتقد ان الامر لن يؤثر عليه فليفكر مرة أخرى.

مخالف للقوانين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black foxer مشاهدة المشاركة
    استاذ محمد حضرتك اي الاجراء الي اخدته معاهم لحد دلوقتي علشان لو كدة هحاول اخلي الراجل يتكلم معاهم

اخى محمد وفر تعبك حاولنا معاهم اكتر من مره حل المشكلة وديا ولكن دون جدوى , حبيبنا عز قام بالواجب وحاول يكلمهم برضه كذا مره ويحل المشكلة ودىا مفيش فايده .

للاسف هذه النوعيه من التوكيلات لازم تاخد اجراءات حازمه عشان تعرف تاخد حقك واول اجراء اخذته حتى الان هى شكوى فى حماية المستهلك , ثانيا التصعيد فى المنتدى

الخطوات القادمة اذا لم يكن هناك استجابه وتصحيح لموقفهم .

ثالتا سنقوم بمقاطعة جميع المنتجات التى تحمل شعار كايرو كمبيوتر وسيتم التنويه على ذلك فى الاقسام المختصه بذلك .

رابعا ارسال شكاوى للشركة الام عن سوء معاملة الوكيل للمستخدمين فى مصر والتهرب من حقوق المستخدمين فى الضمان

وسيكون هناك تصعيدات اخرى قادمه منها سيكون قضائى

وفى حال ان الجهاز لن يرد لى حقى الذى تم سلبه انا على اتم استعداد ان لا ستلم الكروت وان اتركها فى سبيل
    ان تكون لنا جميعا وقفة مع هذا التوكيل وجميع التوكيلات التى تتعامل بهذا المنطق معنا كمستخدميين وتسلب منا حقوقنا المشروعة
    التعديل الأخير تم بواسطة aelpop ; 14-03-2014 الساعة 19:24

عضو

بطاقة r9 280x هي بطاقة رائعة ولكن ...
    هنالك اعتراف من بعض المحال المسؤولة عن ضمان البطاقات الرسومية في بلدي ان بطاقة
    r9 280 x gigabyte الاصدار رقم واحد بها مشاكل مصنعية لم يتم حلها للان مع هذه الاصدارة
    والان انت تخبرنا ان شركة
    XFX لديها ايضا مشكلة مصنعية
    لكن هل المشكلة هي من الشركة التي قامت بالتعديل على البطاقة ام ان المشكلة هي من الشركة الام
    amd مع اني لا اتوقع ذلك لان الكثير لم يواجه مشاكل مع هذه الفئة من البطاقات

بالنهاية الوكيل والشركات المنتجة همها جمع الاموال

أنتي أنتي يا فلسطين
    حبيبتي وفي قلبي دوما تنامين
    منكي عرف العرب انك عاصمة للحب تكونين
    من مصر لبلاد الشام وأرض الجزيرة العربية في كل وقت لهم تنادين
    ادعو الله واقول يا حبيبي يا رسول الله وحد عروبتنا من مسيحي ومسلم في كل وقت وحين

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aelpop مشاهدة المشاركة

اخى محمد وفر تعبك حاولنا معاهم اكتر من مره حل المشكلة وديا ولكن دون جدوى , حبيبنا عز قام بالواجب وحاول يكلمهم برضه كذا مره ويحل المشكلة ودىا مفيش فايده .

للاسف هذه النوعيه من التوكيلات لازم تاخد اجراءات حازمه عشان تعرف تاخد حقك واول اجراء اخذته حتى الان هى شكوى فى حماية المستهلك , ثانيا التصعيد فى المنتدى

الخطوات القادمة اذا لم يكن هناك استجابه وتصحيح لموقفهم .

ثالتا سنقوم بمقاطعة جميع المنتجات التى تحمل شعار كايرو كمبيوتر وسيتم التنويه على ذلك فى الاقسام المختصه بذلك .

رابعا
    ارسال شكاوى للشركة الام عن سوء معاملة الوكيل للمستخدمين فى مصر والتهرب من حقوق المستخدمين فى الضمان

طيب تمام انا كان نفسي اساعد بأي حاجة

والي تشوفه هنعمله معاك ولو عاوزني اعملهم اي حاجة انا تحت امرك ممكن اخلي الراجل يكلمهم وممكن اعمل حاجات تاني

لو عاوز تكتب فيهم بلاغ الراجل كلمته قالي الكارت الي بايظ لسة عنده وممكن اجمعلك شوية منتجات تبعهم بايظة ومتصلحتش وادملك بيها بلاغ

وهاتلي الشكوى الي عاوز تبعتها للشركة الام انا مستعد اخلي كوكب الفيوم كله يبعتها

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black foxer مشاهدة المشاركة

طيب تمام انا كان نفسي اساعد بأي حاجة

والي تشوفه هنعمله معاك ولو عاوزني اعملهم اي حاجة انا تحت امرك ممكن اخلي الراجل يكلمهم وممكن اعمل حاجات تاني

لو عاوز تكتب فيهم بلاغ الراجل كلمته قالي الكارت الي بايظ لسة عنده وممكن اجمعلك شوية منتجات تبعهم بايظة ومتصلحتش وادملك بيها بلاغ

وهاتلي الشكوى الي عاوز تبعتها للشركة الام انا مستعد اخلي كوكب الفيوم كله يبعتها
    :D:D
    [CENTER][SIZE=3][B] (( وقل ربى ارحمهما كما ربيانى صغيرا ))

[URL="https://www.facebook.com/egykingdrift?ref=hl&ref_type=bookmark"]EGY KING DRIFT[/URL] .... خليها رياضة ليها اسم !!! [/B][/SIZE][/CENTER]

عضو فضي الصورة الرمزية Dr_Hema2017

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة roby2010 مشاهدة المشاركة
    الحل الوحيد مع هؤلاء البلطجية هو ارسال شكاوي عديدة لشركة XFX ضد التوكيل في مصر

و بعد كدا ريح نفسك و هات من أمازون أو أي متجر محترم

صفحة 4 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... الأخيرةالأخيرة

المفضلات