صفحة 8 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 الأخيرةالأخيرة
النتائج 106 إلى 120 من 198

الموضوع: (مشكلة ضمان cairo computer )

المشرف العام الصورة الرمزية Black foxer

رد: الى متى يستمر استهزاء توكيلات الهاردوير بالمستهلك المصرى (مهزلة ضمان cairo comput

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aelpop مشاهدة المشاركة
    من الواضح وضوح الشمس أن العضو
    Kozmos بهذا الرد الطويل العريض الهجومى الذى يحاول فيه الدفاع عن الشركه وتشويه صورتى هو اخر كارت يقوم صامويل (sam) ممثل الشركه باللعب به

وتوقعت ذلك انهم يستخدمون كل الحيل سواء بالتشويه او التحايل والالتفاف لكى يتهربو من المشكله الاساسيه وهى حقوق المستهلك التى تفننو فى اهدارها على مدى السنين .

ولى رد مطول بالطبع على الاخ
    Kozmos
    صديق ممثل الشركه . دا اذا مكنش شغال فيها اساسا

مجبتش حاجه من عندى ( وكالعاده بينكر قبل محد حتى يتهمه
    :D ) سبحان الله الانكار بيجرى فدمكو

( وخلينا مقضينها ردود لحد حماية المستهلك هتظبطكو انشاء الله نهايتكو قربت )

محجوز

انا كنت هقوله كدة بس كنت مستنيك تقولها

دا لو بيراقبك مش هيعمل كدة

وعلى العموم كلام ممثل الشركة غير مقنع بالمرة
    اللهم اغفر لسيد سعيد جنيدي ذنوبه وتجاوز عن سيّئاته و ارحمه برحمتك الواسعة

برجاء الدعاء لاستاذي / سيد سعيد جنيدي بالرحمة والمغفرة

عضو

رد: الى متى يستمر استهزاء توكيلات الهاردوير بالمستهلك المصرى (مهزلة ضمان cairo comput

ياريت الاخوه في المنتدي يعرفونا طرق التعامل مع الوكلاء والوسطاء لاننا كمستهلكين فريسه سهله لجشعهم واستغلالهم

مخالف للقوانين

: سنلاحظ فى مشاركه العضو كوزموس هنا نفس اسلوب الالتواء وعملية الدخول فى مهاترات لا فائده منها لتشتيت الموضوع

اولا سواء المستخدمين اشتكو من حرارة (دوائر الطاقة او من حرارة قلب المعالج) ففى الحالتين الكارت معيوب انت لا تحرز تقدما هنا

أما عن سبب هذه المشكلة (التي ذكرها المستخدمين في مجملهم) فهي يا سادة ليست بسبب عيب مصنعي ما أو خلل في أداء المرواح, بل نستطيع أن نسميه (
    غباءا تصميميا لتبريد دوائر الطاقة) تحديدا
    ثانيا : لا انته سميها زى منته عاوز دى حريتك الشخصية سواء انته او الباشا خريج هندسة كروت الشاشه لاكن كلوك بينزل للنص ده عيب مصنعى
    مع انى مش شايف فرق حتى فى التسميه بتاعتك الاتنين معنى واحد (فشل فى الصناعه)

فتبريد معالج الكرت و عن تجربة أكثر من ممتاز بل يعتبر أحد أفضل المشتتات التي رأيتها
    من تجربتي أيضا و التي بالطبع ستسري على كروت الأستاذ محمد كانت درجاتها مرتفعة بطبيعة الحال

لا يراجل 77 درجه ويبقى الافضل دنته لو قاصد تقولنا انك شغال معاهم مش هتقول كدا - - طيب لما هو كدا بعت انته كروتك ليه ؟
    طبعا التناقد فى الكلام بين الاقتباسين واضح واالاسلوب التبريرى الاعمى مش محتاج توضيح

أي أن أي مشكلة في حرارة الكرت المرتفعة (أقصد دوائر الطاقةو ليس درجات حرارة المعالج المركزي) لا علاقة لها بدرجات حرارة الطقس طبقا لتجربتي الشخصية,

ثالثا : تجربتك الشخصية تخليها لنفسك وردك هذا لا ينم الا على الجهل المطلق او محاولة التبرير بدون منطق حتى - جميعنا نعلم ان اى قطعة فى الكرت تتاثر بدرجات حرارة الطقس سواء دوائر الطاقة او المعالج الرسومى بل بالعكس دوائر الطاقة vrm تصل لدرجات حرارة جنونية فى هذا الكرت كلما اشتدت حرارة الجو . ( برضه عمال تلف وتدور نفس اسلوب الالتواء والتحايل ) واضح انك ايضا خريج نفس قسم هندسة كروت الشاشة الى متخرج منه ممثل الشركه .

رابعا : جايبلنا كارت سفاير حرارته عاليه وعمال تدخلنا فى مهاترات وتلف وتدور ماشى خلينا ماشين معاك حتى لو الكارت السفاير حرارته بتوصل 83 على الاقل بيبقى شغال وليس به عيب مصنعى فى انخفاض الكلوك الى النصف سواء بسبب ال vrm او ال gpu مع العلم ان اصدقائى الذين يمتلكون كروت سفاير اقصى درجه حرارة رأيتها لهم هى 74 مع اقصى ضغط فى المايننج فى احر الايام

خامسا : نيجى بقى لموضوع التشوية ببساطه قمت بعرض الكروت عندما وجدت درجة حرارة الكروت لا تناسبنى وهو ما يفعله اى شخص هنا فى المنتدى وليس بالجديد وكانت فترة عرض الكروت للبيع كان لا يزال الجو شديد البروده وكانت وقتها هى مشكلة حرارة فقط
    ولكن بمجرد ظهور العيب المصنعى الخاص بالكلوك مع اعتدال الجو وتلاشى البروده قمت بغلق الموضوع فورا والطلب من ادارة القسم التجارى بحذفه وليس بسبب فشلى فى بيعهم كما تدعى فاذا لم يظهر العيب المصنعى لتركت موضوع البيع كما هو مستمر مثلى مثل اى عضو قام بشراء كرت تبريده سىء وشغال عليه وسايبه معروض للبيع .
    التعديل الأخير تم بواسطة aelpop ; 18-03-2014 الساعة 16:11

عضو فضي الصورة الرمزية Kozmos

من الواضح وضوح الشمس أن العضو
    Kozmos بهذا الرد الطويل العريض الهجومى الذى يحاول فيه الدفاع عن الشركه وتشويه صورتى هو اخر كارت يقوم صامويل (sam) ممثل الشركه باللعب به

وتوقعت ذلك انهم يستخدمون كل الحيل سواء بالتشويه او التحايل والالتفاف لكى يتهربو من المشكله الاساسيه وهى حقوق المستهلك التى تفننو فى اهدارها على مدى السنين .

ولى رد مطول بالطبع على الاخ
    Kozmos
    صديق ممثل الشركه . دا اذا مكنش شغال فيها اساسا

مجبتش حاجه من عندى ( وكالعاده بينكر قبل محد حتى يتهمه
    :D ) سبحان الله الانكار بيجرى فدمكو

( وخلينا مقضينها ردود لحد حماية المستهلك هتظبطكو انشاء الله نهايتكو قربت )

محجوز

في حد يبقى شغال فعلا في توكيل يروح يشتري كروت SAPPHIRE من توكيل منافس برضه و لا أنت مش واخد بالك. إيش حال إني أنا و إنت إتكلمنا على الموبايل قبل كده بسبب مشكلة كرت جيجابايت و إختلاف نسخ التبريد ولا انت نسيت

أنا مهندس إتصالات و إلكترونيات و مدير قسم المبيعات في شركة هندسية و الحمد لله حبايبنا في مصر عارفين الكلام ده.

و مالك زعلان أوي من مشاركتي و عمال ترمي اتهامات من غير دليل يمين و شمال, ما أهو أي حد مكاني جرب الكروت بنفسه و كمان لاقى الخمس نقط دول لازم يستفسر و يفهم في إيه بالظبط , ولا فاكرني حدخل لموضوعك ولا موضوع غيرك في أي مشكلة مع أي توكيل و أدافع عمياني من غير ما أستوعب الموضوع من أوله لآخره و لا إيه بالظبط عشان أنا مش فاهمك.

أنا أصلا كمان ذاكر و بكل صراحة و احدة من مشاكل تصميم الكرت, روح إرجع لمشاركاتي في المنتدى الآخر و شوف كلامي في أي مشكلة بتحصل للتوكيلات حتى مع المشاكل اللي بتحصل مع أصدقائي الشخصيين من المستخدمين بقول فيها إيه و أنا هناك مشرف و بطلب من الناس دايما يستنوا على أي توكيل يدخل يبين وجهة نظره, مش بتفق مع باقي المشرفين إننا نبتدي الهجوم أول ما الموضوع ما يتعمل, مثلا :-)

إعتبر براحتك ردي اللي بوضح فيه حجات بالصور و بالشرح و مستغرب في من حجات تانية بالدليل زي ما تعتبرها, براحتك خالص, مش محتاج أصلا أدافع عن نفسي. أنا لا بعمل لا في توكيل Cairo Computer و لا حاجة, يبقى تابع مواضيعي في المنتدى الآخر بعضويتك المتخصصة في تجارة العملات و كلامي مع الناس هناك, كلام من عينة إني صديق صامويل و مش صديق صامويل, صامويل موظف في الشركة مش صاحبها (بالمناسبة), فسيبك من الأسلوب ده اللي بتعتمد بيه على عدم معرفة ناس كتير هنا من اللي علقوا على الموضوع بمعرفتهم بهويتي, عشان قدم.

إهدى بس و استهدى بالله :-)

عضو الصورة الرمزية moro-e90

السلام عليكم :
    انا قرأت اول صفحتين ومكملتش للأخر ولكن في النهاية عايز اقول لحضرتك نصيحة وبالذات في القطع الغالية انا بشتريها من امازون عن طريق وسيط زي اللى موجود في المنتدى او ادفعلى والحاجة بتوقف اغلى من مصر طبعا بس الميزة ان لو حصل حاجة هتلاقى حد ترجعلة وسعتها خسارة مصاريف الشحن اهون من خسارة قطعة كاملة وده مش في الكومبيوتر بس لا وفى الكاميرات كمان لان للاسف التوكيلات في الكاميرات لعنة ...نهاية عشان مطولش عليك ... متسبش حقك وان شاء الله مش هيضيع وانا قولت لحضرتك نصحتي..

مخالف للقوانين

التربح من كروت العملاء

نعم هذا عنوان القضية التى ساقوم برفعها ضدكم اذا لم يصلنى حقى من حماية المستهلك

انها المصيبه الاكبر حتى من التحايل على المستهلك واهدار حقوقه

والتى سوف تكون نهايت توكيلكم الاسود عند اخبار الشركه الام

نعم يا سادة انها الحقيقة المره مع الشركات الجشعه التى لا تضع اى اعتبار و تهدر حقوق عملائها - بل وتقوم باستغلال وجود اجهزتهم عندها للتربح منها واستهلاكها

وهذا ما سيتضح لكم من مشاركة ممثل الشركة سام الذى استغل بشكل غير اخلاقى فرصه وجود كروتى فى التوكيل لعمل مايننج والتربح منها طوال فترة وجود الكروت عندهم ولدى ما يثبت ذلك بالدليل القاطع
    من محادثات على حسابه الشخصى والتى سوف اقوم بتقديمها للمحكمه

عارف يعنى ايه يا استاذ صموئيل انك تستخدم كارت عميل فى الربح من ورائه ( يعنى جنحه ) وكله بالدليل

ده بالاضافه لاعترافك فى المشاركه هنا انك قمت بعمل مياننج بهم 9 ساعات يوميا دا اذا مكنش ال 24 ساعه بالطبع

كان من الممكن الضغط باى برنامج مثل furmark او اى بنش مارك ثقيل لاختبار ثبات الكروت وهو المتعارف عليه فاى ضمان وكانت ستقوم بنفس درجة الضغط التىى سيقوم بها المايننج ولكن الباشا استغل وجود الكروت عنده للربح منها

ولا يمكنه انكار نيته الغير اخلاقيه فى ذلك لان لدى محادثته بالكامل على حسابه الشخصى بالاضافة لاستخدام حسابه الشخصى (SAMOEL 16.1 ) للماينج وتحويل العملات عليه

اشعر بالاسى لما سيحل بالشركه فقد تكون هذه نهايتهم كتوكيل بسبب هذه التصريحات التى لم اكن انوى بطرحها والتى اعرف انها بدورها سوف تمسحهم من سوق الهاردوير

فانا لا اسعى لالقاء اللوم على الشركه ككل ولا اعلم اذا كان تصرف الاستاذ صامويل بعلم او بدون علم الشركه ففى النهاية هذه نهايته المهنيه لانه لم يترك لى اى خيار فى استرجاع حقى بل ومحاولته تشويه صورتى .

هذة صورة تم اخذها اثناء تشغيل البطاقات باقصى ضغط ممكن والبطاقة بها ثبات تام فى الاداء على 100% ولا يوجد بها ادنى مُشكلة طوال فترة تشغيلها فى الايام الماضية لمُدة 9 ساعات مُتواصلة يوميا

يبقى تابع مواضيعي في المنتدى الآخر بعضويتك المتخصصة في تجارة العملات
    وليس لك اى شىء ضدى كوسيط عملات وبنوك الالكترونية فهناك الاف وسطاء العملات والبنوك الالكترونيه فى كل المنتديات

ليس هناك اى عيب او غبار على ذلك ويوجد العديد من المعدنين فى قسم العملات الالكترونيه فى عرب هاردوير يقومون بصرف عملاتهم من الوسطاء فى هذه المنتديات

ولكن سرقة العملاء واستخدام كروتهم للتربح هذا شىء اخر تماما
    التعديل الأخير تم بواسطة aelpop ; 18-03-2014 الساعة 17:37

ثالثا : جميعنا نعلم ان اى قطعة فى الكرت تتاثر بدرجات حرارة الطقس سواء دوائر الطاقة او المعالج الرسومى بل بالعكس دوائر الطاقة vrm تصل لدرجات حرارة جنونية فى هذا الكرت كلما اشتدت حرارة الجو .
    اولا سواء المستخدمين اشتكو من حرارة (دوائر الطاقة او من حرارة قلب المعالج) ففى الحالتين الكارت معيوب انت لا تحرز تقدما هنا
    بالنسبة للمشاركتين دول:

أنا اللي قلته بالظبط: حرارة الـ VRM مرتفعة حتى أيام الشتاء, و ده بالدليل من المواقع الأجنبية اللي عملت مراجعات للكرت و من تجربتي أنا كمان. أيوة فين الجديد؟ أنت عمال تكتب كلام و كإني أصلا ما ذكرتش المشكلة دي في مشاركتي الأصلية. المشاركة لأصلية مغطي فيها كل التفاصيل و معلش مش حكتبها تاني عشان كلامي هناك كله مرتبط ببعضه ما ينفعش أقطعه من سياقه.

لا يراجل 77 درجه ويبقى الافضل دنته لو قاصد تقولنا انك شغال معاهم مش هتقول كدا - - طيب لما هو كدا بعت انته كروتك ليه ؟
    إرجع لمشاركتي الأصلية, ما أنا ذاكر السبب, + ممكن تسأل أ.محمود راجح عن كرت الـ XFX اللي بعتله ليه و هو عارف أداؤه عامل إزاي. و كمان كنت عرض كرت السفاير اللي عندي ده للبيع هنا في المنتدى, برضه لنفس السبب الي أنا ذكرته في مشاركتي الأولى. عايز رابط البيع بعد ما أنا طلبت إغلاقه لتأجيل البيع؟

و بعدين بتقول إني أنا شغال في التوكيل, معاك حق كان المفروض أرجع الكروت للتوكيل اللي أنا شغال فيه (على كلامك ) مش أبيعها مادام فيها مشكلة. حدثني أكثر عن الكلام المتناقض.

و بعدين (تاني) ما تبص على موقع المراجعات الأجنبية لكرت السفاير اللي عندي مثلا و غيره من الكروت مع مراعة طبيعة الطقس البارد عندهم, مش معقولة أكون متفق معاهم يحطوا درجات حرارة من عندي :-)

وليس به عيب مصنعى فى انخفاض الكلوك الى النصف سواء بسبب ال vrm او ال gpu
    ده بقى موضوع تاني مادام بيحصل معاك كده.

خامسا : نيجى بقى لموضوع التشوية ببساطه قمت بعرض الكروت عندما وجدت درجة حرارة الكروت لا تناسبنى وهو ما يفعله اى شخص هنا فى المنتدى وليس بالجديد وكانت فترة عرض الكروت للبيع كان لا يزال الجو شديد البروده وكانت وقتها هى مشكلة حرارة فقط
    ولكن بمجرد ظهور العيب المصنعى الخاص بالكلوك مع اعتدال الجو وتلاشى البروده قمت بغلق الموضوع فورا والطلب من ادارة القسم التجارى بحذفه وليس بسبب فشلى فى بيعهم كما تدعى فاذا لم يظهر العيب المصنعى لتركت موضوع البيع كما هو مستمر مثلى مثل اى عضو قام بشراء كرت تبريده سىء وشغال عليه وسايبه معروض للبيع
    . تشويه إيه بس, هو أنا جايب كلام من عندي و لا ده الي حصل؟

ممثل Cairo Computer دعاك تيجي و واحد من الشهود من أي حد تثق فيه, عايزني أدافع عنك قبل ما حتى تروح عندهم و إنتى أصلا رافض تروحلهم (بغض النظر) عن إنه ممكن تكون المشكلة إتحلت أو لأ؟ برضه مش فاهمك

لما تكون في مشكلة قائمة في الكرت و إنت رحت و لقيتها لسة موجودة, فماشي. لكن من الأول عندك نية مبيتة إنك حتى ما تروحش للتوكيل ومعاك حد من الشهود عشان تتأكد المشكلة إتحلت و لا لأ, معلش يعني مين اللي بيلف و يدور هنا

سنلاحظ فى مشاركه العضو كوزموس هنا نفس اسلوب الالتواء وعملية الدخول فى مهاترات لا فائده منها لتشتيت الموضوع

( برضه عمال تلف وتدور نفس اسلوب الالتواء والتحايل ) واضح انك ايضا خريج نفس قسم هندسة كروت الشاشة الى متخرج منه ممثل الشركه .

ثانيا : لا انته سميها زى منته عاوز دى حريتك الشخصية سواء انته او الباشا خريج هندسة كروت الشاشه

طبعا التناقد فى الكلام بين الاقتباسين واضح واالاسلوب التبريرى الاعمى مش محتاج توضيح

ثالثا : تجربتك الشخصية تخليها لنفسك وردك هذا لا ينم الا على الجهل المطلق

. ( برضه عمال تلف وتدور نفس اسلوب الالتواء والتحايل ) واضح انك ايضا خريج نفس قسم هندسة كروت الشاشة الى متخرج منه ممثل الشركه .
    أسلوب قليل الأدب أن ما ينفعش أتحامى زيك ورى شاشة كمبيوتر و أرد عليه يا " محترم ".

رجع الكرت و إشتري بتمنه قزايز بريل.

التعديل الأخير تم بواسطة Kozmos ; 18-03-2014 الساعة 17:13

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Black foxer مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام اخي الكريم

كلام الاستاذ المحترم ممثل الشركة غير مقنع هو ايه الي علشان التراب الكور بينزل للنص ازاي دا (اكيد عيب في الكارت )

التراب اكتر من انه بيقل من التبريد وبالتالي ارتفاع درجة حرارة الكارت ميعلمش الي الهبوط في الكور دا خالص
    مرحبا أستاذي العزيز.

حكلم من أعرف في التوكيل لأفهم منه ما قصة هذا الكرت بتفاصيل أكتر, ساعتها في عندي إقتراح حيحل المشكلة و حيخلي الجميع راضي. ربنا يسهلها.

مخالف للقوانين

لن اقوم بالدخول معك kozmoz فى المذيد من المهاترات معادنا فى المحكمه بعد حماية المستهلك لو حماية المستهلك ماجبتليش حقى .

التربح من كروت العملاء

نعم هذا عنوان القضية التى ساقوم برفعها ضدكم اذا لم يصلنى حقى من حماية المستهلك

انها المصيبه الاكبر حتى من التحايل على المستهلك واهدار حقوقه

والتى سوف تكون نهايت توكيلكم الاسود
    عند اخبار الشركه الام
    نعم يا سادة انها الحقيقة المره مع الشركات الجشعه التى لا تضع اى اعتبار و تهدر حقوق عملائها - بل وتقوم باستغلال وجود اجهزتهم عندها للتربح منها واستهلاكها

وهذا ما سيتضح لكم من مشاركة ممثل الشركة سام الذى استغل بشكل غير اخلاقى فرصه وجود كروتى فى التوكيل لعمل مايننج والتربح منها طوال فترة وجود الكروت عندهم ولدى ما يثبت ذلك بالدليل القاطع من محادثات على حسابه الشخصى والتى سوف اقوم بتقديمها للمحكمه

عارف يعنى ايه يا استاذ صموئيل انك تستخدم كارت عميل فى الربح من ورائه ( يعنى جنحه ) وكله بالدليل

ده بالاضافه لاعترافك فى المشاركه هنا انك قمت بعمل مياننج بهم 9 ساعات يوميا دا اذا مكنش ال 24 ساعه بالطبع

كان من الممكن الضغط باى برنامج مثل furmark او اى بنش مارك ثقيل لاختبار ثبات الكروت وهو المتعارف عليه فاى ضمان وكانت ستقوم بنفس درجة الضغط التىى سيقوم بها المايننج ولكن الباشا استغل وجود الكروت عنده للربح منها

ولا يمكنه انكار نيته الغير اخلاقيه فى ذلك لان لدى محادثته بالكامل على حسابه الشخصى
    بالاضافة لاستخدام حسابه الشخصى (
    SAMOEL 16.1
    ) للماينج وتحويل العملات عليه

اشعر بالاسى لما سيحل بالشركه فقد تكون هذه نهايتهم كتوكيل بسبب هذه التصريحات التى لم اكن انوى بطرحها والتى اعرف انها بدورها سوف تمسحهم من سوق الهاردوير

فانا لا اسعى لالقاء اللوم على الشركه ككل ولا اعلم اذا كان تصرف الاستاذ صامويل بعلم او بدون علم الشركه ففى النهاية هذه نهايته المهنيه لانه لم يترك لى اى خيار فى استرجاع حقى بل ومحاولته تشويه صورتى .

هذة صورة تم اخذها اثناء تشغيل البطاقات باقصى ضغط ممكن والبطاقة بها ثبات تام فى الاداء على 100% ولا يوجد بها ادنى مُشكلة طوال فترة تشغيلها فى الايام الماضية لمُدة 9 ساعات مُتواصلة يوميا

يبقى تابع مواضيعي في المنتدى الآخر بعضويتك المتخصصة في تجارة العملات

وليس لك اى شىء ضدى كوسيط عملات وبنوك الالكترونية فهناك الاف وسطاء العملات والبنوك الالكترونيه فى كل المنتديات

ليس هناك اى عيب او غبار على ذلك ويوجد العديد من المعدنين فى قسم العملات الالكترونيه فى عرب هاردوير يقومون بصرف عملاتهم من الوسطاء فى هذه المنتديات

ولكن سرقة العملاء واستخدام كروتهم للتربح هذا شىء اخر تماما

التعديل الأخير تم بواسطة aelpop ; 18-03-2014 الساعة 17:43

عضو ذهبي الصورة الرمزية Bull And Bear

Angry رد: الى متى يستمر استهزاء توكيلات الهاردوير بالمستهلك المصرى (مهزلة ضمان cairo comput

ولا يمكنه انكار نيته الغير اخلاقيه فى ذلك لان لدى محادثته بالكامل على حسابه الشخصى بالاضافة لاستخدام حسابه الشخصى (SAMOEL 16.1 ) للماينج وتحويل العملات عليه

والله يا اخوي شيء يرفع الضغط و يثير الجنون ، لانك دافع مبلغ مش قليل وهم بكل بساطة يستخدموها من وراء ظهرك للربح !!!!!
    للاسف الامانة انعدمت في زماننا هذا و الله يصبرك و ينصرك عليهم اخي aelpop ان شاء الله !
    لا تترك حقك ابداً

عضو ذهبي الصورة الرمزية MOSAHADIDI

السلام عليكم ورحمه الله...

بالنسبه للتوكيل او شركه الضمان ما المانع او المشكله لو قامت بارجاع قيمه الكروت لصاحب المشكله لان الواضح ان بها عيب
    مصنعي انخفاض التردد بحسب كلام صاحب المشكله ومن ثم يقوم التوكيل نفسه باسترداد ثمنها او تبديلها من شركه xfx طالما انه وكيل رسمي للشركه؟؟؟؟؟
    وبالعكس الجميع سيستفيد صاحب المشكله يكون حقه رجع والتوكيل يبين انه شيك ومحترم وبرضو التوكيل يستفيد ويقوم باخذ كرتين جداد من شركه xfx
    وخصوصا انه اسعار هذه الفئه من الكروت اصبحت اغلى ثمنا:D

عضو الصورة الرمزية eyes of hell

انا والله مش فاهم حاجه يعني علشان الراجل كان عارض الكروت للبيع تشكك في سبب البيع طب وده ايه علاقته بالعيب اللي في الكروت ولاده فعلا محاولة للتشويه وخلاص فعلا يا اخي والله ما دي طريقة تعامل مع العملاء وبالفعل اللي يشتري بعد كده من الامازون ويطلع عينه في الشحن احسن من خدمات ما بيع البيع الروعه اللي عندنا

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

تقنيا فى الكروت الطبيعية لا يوجد شئ اسمه عند ارتفاع الحرارة يحدث هبوط فى تردد الgpu واى كلام غير ذلك خارج المنطق
    اى ان الكروت بها عيب بالفعل هو الذى يؤدى الى هبوط تردد الكروت
    بعيدا ان ان الحرارة هى السبب وان مجرد نفخ الاتربة من على الكروت اعادها الى طبيعتها
    الامر الثانى رد الشركة فى المنتدى يوضح انه استعمل الكروت فى التعدين لايام وكل يوم 9 ساعات ولم يلاحظ عليها شئ وال 9 ساعات تقريبا هى مدة العمل داخل الشركة منذ بداية اليوم الى اخره
    اول شئ يلفت الانتباه هل بالشركة لا يوجد لديهم عمل غير مشهادة كروت محمد وهى تعمل ان كان يستخدم msi hardware monitor
    كان من الاولى ان يقم بتسجيلها ورفعها بالكامل لايام العمل المتعددة التى كان يقوم فيها صامويل بالتعدين داخل الشركة على كروت محمد ليثبت ان الكروت لم تعانى فى اى يوم من ايام العمل لهبوط التردد
    الامر الثانى ما نعرفه ان الوكيل يتربح من بيع الكروت لكن الامر الجديد الذى وضح الينا هو ان الوكيل اصبح يتربح من كروت الصيانة التى تاتى اليه
    كما هو واضح بالصورة التى رفعها مندوب التوكيل لدى المنتدى وباعتارفه انه يقوم بالتعدين على الكروت 9 ساعات باليوم (والله اعلم ان كان يتركها تعمل والشركة مغلقة الى اليوم التالى ام لا)
    اى ان التوكيل يستغل كروت الصيانة فى التربح منها ونحن جميعنا نعلم ان اى توكيل يطلب مدة 15 يوم ليحدثك بشأن العيب الموجود داخل الكارت اى انه يمكن ان يستغل كروت العملاء لده ال15 يوم فى التعدين للتربح منها
    وهذه اكبر طعنة طعنها التوكيل لنفسة وفعلها وهو يعتقد انها طوق النجاه لاثبات ان الكروت ليس بها عيب
    كيف لى ان استأمن توكيل مثل هذا على منتج هل من المعقول اذا اعطيت احد امانه لديه لصيانتها ان يستغلها لتحقيق ارباح منها ثم يعيدها لى مرة اخرى وعلى ان اقبلها
    والاهم ان صامويل كان يستغل الكروت فى التعدين لحسابه الشخصى وهذا مثبت فى الصورة التى رفعها باسمه داخل pool التعدين بالاضافة الصورة التى رفعها الوكيل كانت لعمل الكروت فى التعدين لدقيقة او 2 اى ان الحرارة فى بداية التشغيل وليس تحت ضغط لوقت طويل

بالاضافة هل من المعقول ان الوكيل لا يعلم الفولت الطبيعى الذى تعمل عليه الكروت بتردد 1000 ليقوم هو برفع الفولت الى 1200 مما يعرض الكروت للتلف لانه فولت مرتفع وحسب كلامه انه استعمله ل 9 ساعات يوميا
    ولايام على هذه الاعدادات مع العلم ان الكارت يمكن كسر سرعته الى تردد 1100 وعلى فولت 1163 بثبات شديد وهذه النتيجة عن تجربة فى مختلف الكروت المفتوح فيها الفلوت من موديل 280x vapor x .asus280x . toxic 280x

اى ان الكروت تم انهاكها داخل التوكيل الذى ابتعد عن دوره الاساسى من خدمة العملاء الى التربح من كروت العملاء
    وبعد هذا كله مطلوب من المتضرر صاحب الكروت ان يستلمها ويا دار ما دخلك شر هل هذا معقول
    ارى ان الاخ فادى ( Kozmos )
    متحامل كثيرا على محمد واود ان اقول له ضع نفسك مكان محمد وابتعد عن انك احد الاصدقاء المقربيين لصامويل
    لان الكثير يعلم العلاقة بينك وبين سام سواء هنا فى المنتدى او فى المنتدى الاخر
    اذا حدث معك كل هذا فى توكيل ما واجأت الى المنتدى هنا من اجل المساعدة للحصول على حق لك
    ستجدنا نفعل معك اكثر بكثير مما نفعله مع محمد لاننا نتعامل مع الامر للاسف ببعض من الاستحياء لان محمد مشرف فى المنتدى حتى لا يعتقد البعض اننا نجامله على حساب اخر
    واذا راجعت مشاكل الاعضاء مع التوكيلات والمحلات فى الفترة الاخيرة ستجدنا تدخلنا فيها جميعها وساعدنا الاعضاء فى الحصول على حقهم كاملا
    ولكن الامر الان لم يعد بالنسبة لنا مشكلة مستخدم مع وكيل فى منتج او عميل واحد وانما سياسة التوكيلات المتبعة فى مصر بشكل عام
    واعتقد انك لاحظت ان هناك تجاوب من الاعضاء وطلب منهم فى اتخاذ اجراء يكون حاسم ورادع ليعيد لجميع المستخدميين حقوقهم المسلوبة فى التوكيلات
    وبالفعل نعمل الان فى المنتدى على هذا بناء على طلب الاعضاء الكرام
    وسيكون دورنا هنا توفير المساحة الكافية للاعضاء للمطالبة بحقوقهم داخل التوكيلات حتى تعمل التوكيلات بالشكل المطلوب منها مقارنة بجميع دول العالم
    اى ان المشكلة لم تعد شخصية
    وسيكون متروك للاعضاء وضع الاراء والتصويت عليها لخطوات التصعيد التى يروها دون تدخل منا فيها
    وكما كان لمنتدى عرب هاردوير السبق والشرارة الاولى لاثراء المحتوى التقنى العربى التى خرج عنها منتديات اخرى
    سيكون له السبق فى مساعدة كل مستخدم فى الحصول على حقه .
    التعديل الأخير تم بواسطة azzelden ; 18-03-2014 الساعة 22:21

مشرف سابق الصورة الرمزية linux.egypt

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة azzelden مشاهدة المشاركة

الامر الثانى رد الشركة فى المنتدى يوضح انه استعمل الكروت فى التعدين لايام وكل يوم 9 ساعات ولم يلاحظ عليها شئ وال 9 ساعات تقريبا هى مدة العمل داخل الشركة منذ بداية اليوم الى اخره
    اول شئ يلفت الانتباه هل بالشركة لا يوجد لديهم عمل غير مشهادة كروت محمد وهى تعمل ان كان يستخدم msi hardware monitor
    الامر الثانى ما نعرفه ان الوكيل يتربح من بيع الكروت لكن الامر الجديد الذى وضح الينا هو ان الوكيل اصبح يتربح من كروت الصيانة التى تاتى اليه
    كما هو واضح بالصورة التى رفعها مندوب التوكيل لدى المنتدى وباعتارفه انه يقوم بالتعدين على الكروت 9 ساعات باليوم (والله اعلم ان كان يتركها تعمل والشركة مغلقة الى اليوم التالى ام لا)
    اى ان التوكيل يستغل كروت الصيانة فى التربح منها ونحن جميعنا نعلم ان اى توكيل يطلب مدة 15 يوم

هل يمكن المقاضاة بالصورة بعد ثبوت التربح و الإستغلال ؟

مشرف سابق الصورة الرمزية azzelden

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة linux.egypt مشاهدة المشاركة

هل يمكن المقاضاة بالصورة بعد ثبوت التربح و الإستغلال ؟
    بالتاكيد طبعا يكفى ان الوكيل والعاملين به غير امناء على قطع الهاردوير الخاصة بالمستخدمين ويستخدموها فى اغراض شخصية ربحية فى فترة الصيانة
    وان تم رفع الامر الى الشركة الام وعلمت بهذا سيكون لها موقف قوى وحاسم مع التوكيل وهذا ما اوصيت به محمد وابلغنى انه سيقوم بعمله الان اعداد تقرير جديد الى الشركة الام
    يثبت فيها ما يحدث من تلاعب داخل التوكيل
    التعديل الأخير تم بواسطة azzelden ; 18-03-2014 الساعة 22:38

صفحة 8 من 14 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 الأخيرةالأخيرة

المفضلات