النتائج 1 إلى 4 من 4

الموضوع: استفسار عن تسطيب Windows 8.1 Enterprise

عضو

استفسار عن تسطيب Windows 8.1 Enterprise

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا حملت ويندوز Windows 8.1 Enterprise وانا دلوقتي شغال على ويندوز 7 ultimate 64 bit
    وعايز اسطب 8.1 بس شوفت فى مواقع اجنبيه كتير بيقولو ان لما اسطب الويندوز ده هيعمل فورمات للهارد وطبعا الهارد الداتا اللى عليه كلها مهمه ومقدرش افرمطو
    السؤال بقا هل الكلام ده صحيح ان وانا بسطبو هيطلب منى انى اعمل فورمات ولا هفرمط ال C بس عادى ؟
    ارجو الرد عشان عايز اسطب الويندوز ومستنى الرد .. وشكرا مقدما

مشرف سابق الصورة الرمزية ayoub_bob

رد: استفسار عن تسطيب Windows 8.1 Enterprise

أخى
    الكلام خطاء انتا المتحكم فى البرتشن الذى تريد تعمل لة فورمات
    وطبعا سوف تختار ال C
    وتقريبا بيكون اول برتشن فى الاعلى لانة سوف يظهر بدون اسم بيبقى بالحجم فقط

عضوية جديدة

هذا الكلام غير صحيح البتة كنت أنا في نفس حالتك سطبت windows 8 على partition c و لم يحدث شيء لبياناتي في partition d بل تفاجأت تماما ببعض البيانات الشخصية المحفوظة في c لم تحدف بحيث ،عندما ستقوم بتسطيب windows 8 سينشأ ملف في C إسمه Windows.old ستحفظ فيه جميع بياناتك القديمة التي كانت موجودة في c

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة El-Bnhawy مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    انا حملت ويندوز Windows 8.1 Enterprise وانا دلوقتي شغال على ويندوز 7 ultimate 64 bit
    وعايز اسطب 8.1 بس شوفت فى مواقع اجنبيه كتير بيقولو ان لما اسطب الويندوز ده هيعمل فورمات للهارد وطبعا الهارد الداتا اللى عليه كلها مهمه ومقدرش افرمطو
    السؤال بقا هل الكلام ده صحيح ان وانا بسطبو هيطلب منى انى اعمل فورمات ولا هفرمط ال C بس عادى ؟
    ارجو الرد عشان عايز اسطب الويندوز ومستنى الرد .. وشكرا مقدما
    ويندوز 8 هيفرمت الهارد او يمسحه فى حاله واحده لو كان الهارد اللى هينزل عليه الويندوز كله برتشن واحد اللى فيه الويندوز القديم 7 لكن لو كان اكثر من برتشن هتقدر تمسح وتفرمت وتختار البرتشن اللى عاوزه وفى العادى بتمسح برتشن الركفرى بيكون حوالى 100 او 200 ميجا وبرتشن اللى عليه نسخه 7

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة youness29 مشاهدة المشاركة
    هذا الكلام غير صحيح البتة كنت أنا في نفس حالتك سطبت windows 8 على partition c و لم يحدث شيء لبياناتي في partition d بل تفاجأت تماما ببعض البيانات الشخصية المحفوظة في c لم تحدف بحيث ،عندما ستقوم بتسطيب windows 8 سينشأ ملف في C إسمه Windows.old ستحفظ فيه جميع بياناتك القديمة التي كانت موجودة في c
    المشكله ديه عشان حضرتك ممسحتش البرتشن اللى نزلت عليه النسخه ولو كان عندك 7 ممسحتش البرتشن التانى الخاص بالركافرى ايضا
    التعديل الأخير تم بواسطة البعد الخامس ; 23-03-2014 الساعة 03:24

المفضلات