صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 65

الموضوع: مشكلة مع الاخ نوفل 2010 ومنتظر حكمكم

عضو فضي الصورة الرمزية LEONCHIP

رد: مشكلة مع الاخ نوفل 2010 ومنتظر حكمكم

ارجو عدم غلق الموضوع لحين حل المشكله , و لو مش قادر تساعد في حل المشكلة علي الاقل لا تمنع حلها

عضو

يا جدعان بدل الباور مش بايظ و سليم زي ما اخته من الاخ نوفل بس مش متوافق مع جهازك يبقي ليك الحق انك ترجعه

و هو كتاجر امين و بياع لية سمعته المفروض يرجعه دا البيع و الشراء

عضو الصورة الرمزية hmr2002eg

[QUOTE=hp_sherif;2766177]السلام عليكم
    الأخ الفاضل
    أحمد صالح والأخ الفاضل محمود ( نوفل ) لا فرق بينكما من حيث الإحترام والمبدء ....
    أولاً تحياتى لكما
    ثانياً . أرى أن مبدء التجاره يا أستاذ محمود لحق المشترى فى إرتجاع قطعة الهاردوير المباعه لعدم توافقيتها مع باقى قطع الجهاز .
    وأرى أنك شخص متفهم لهذا الأمر وأنك أكبر من ذلك يا أ/ محمود وأنت فى غنى عن خصم أى شىء من ثمن المزود لعدم وجود مشكله به . حيث أنه لا يتوافق فقط مع باقى قطع الجهاز
    وأرجوا من الأعضاء الكرام عدم الإنحياز وعدم المشاركات التى بها كلام خارج لكلا الطرفين
    خالص تحياتى للجميع
    [/QUOTE
    فعلا دا الصح لان الموقف دا حصل مع احد المشرفين بالمنتدي ومع الاستاذ محمود راجح وكانت السلعة المباعة كارت 7850 2 جيجا وكان المشكلة ليس عدم التوافق ولكن في التعريف وكلمنا الاستاذ محمود راجح وقال مفيش مانع وقمنا بارجاع البطاقة في فترة الضمان الشخصي وبكل بساطة وبدون تعقيد

عضو

السلام عليكم ورحمه الله
    انا واعوذ بالله من كلمه انا ان الاخ محمود يوفر باور بديل للاخ احمد واحمد يدفع شحن الباورين لو في تكلفه شحن وفرق الباور اللي هيتبدل ان كان هناك فرق بما ان الاخ محمود بائع معروف في هذا المنتدى ارى انه يجب ان يحل هذه المشكله اعتبارا بمبدا انه بائع وليس المشتري بقصد توافر المنتجات لديه ان شاء الله وسيتمكن من بيع الباور مره اخرى وعلى الله نتوكل

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAHMOUD ZER0 مشاهدة المشاركة

والله انا كنت عاوز اقولك الكلمتين دول بس قلت خلينى فى حالى
    عشان مفيش حد يزعل منى
    1+

عضو

مش عارف بس حبيت أرد

إلى بـ يشترى و إلى بـ يبيع مفروض يعلنوا كل التفاصيل عن المنتج

و إن كانت دى مسئوليه أكبر ع إلى بـ يشترى
    لإنى مثلا لما أجى أبيع هذكر أقل تفاصيل لإنى عارف حاجتى
    لكن إلى هيشترى هو إلى لازم يستفسر عن كل حاجه بشكل ممل و دا حقه

الموضوع بسيط و بإذن الله ميحصلش مشكله
    الاخ نوفل و الاخ صاحب الشكوى شكلهم ناس محترمه

بس أنا شايف إن لو الباور مفيهوش عطل غير إنه قديم مثلا و مش متوافق
    يبقى كرم أخلاق من الأخ نوفل يوفرله بديل متوافق مع جهازه
    و الاستاذ احمد صالح بعد كدا يشوف كل التفاصيل عن اى حاجه بـ يشتريها
    و يعرف كل خباياها حتى لو كانت حاجه بـ جنيه

أنا شايف إن محدش فيهم غلطان .
    التعديل الأخير تم بواسطة maddevil25 ; 31-03-2014 الساعة 09:04

عضو فضي الصورة الرمزية نوفل 2010

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.Saleh
    تم شراء الباور وتم تجربته علي بطاقة r9 290x وقام بعمله علي أكمل وجه. شكراً أستاذ محمود
    ده يا اخونا رده عليا بعد يوم كامل على البور شوفو مين اللى بيظيت وبعد القيام بتجربة البور على اعلى وضع
    ازاى بعدها اتكلم معاه فى حاجة واللى عنده كلمة يشوف الموضوع الاول بدل بيخش يمسى وخلاص
    ا/محمود فتحى
    01229430040___________ 01117003686
    ((((((((((((((((((((

ا/محمود فتحى
    ((((((((((((((((((((

عضو

أولاً مع إحترامي للجميع ..أحب أشكر ..أ/شريف علي رده العقلاني والهادي ..

أوضح للأخ نوفل ...في حالة عدم توافق القطعة مع المشتري ..المفروض إن حضرتك ..ترجعها .. وده عشان المشتري مخلاش البضاعة عنده ..أكتر من يومين ..

لأي عضو تاني ..بيطبل أو بينحاز ..ده مش حلو ..ومش إسلوب حضاري ..

بين البايع والشاري ..

عضو الصورة الرمزية eyes of hell

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة fady_temon مشاهدة المشاركة
    أولاً مع إحترامي للجميع ..أحب أشكر ..أ/شريف علي رده العقلاني والهادي ..

أوضح للأخ نوفل ...في حالة عدم توافق القطعة مع المشتري ..المفروض إن حضرتك ..ترجعها .. وده عشان المشتري مخلاش البضاعة عنده ..أكتر من يومين ..

لأي عضو تاني ..بيطبل أو بينحاز ..ده مش حلو ..ومش إسلوب حضاري ..

بين البايع والشاري ..
    رغم ان التطبيل هو اللي شغال اليومين دول
    ورجاء من الساده مشرفين الاقسام التجاريه حل الموضوع وياريت محدش يتطاول علي الاخر الموضوع والله مش مستاهل وكبر علي الفاضي

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

والرد للعوام اللي هتشوف الموضوع مش للبائع اللي ابدي قله ادبه في موضوع بيع الباور نفسه

الباور شغال كويس لكن ما بيرسترش
    لانه غير متوافق
    اول يوم عملها معايا يوم الضمان اليتيم
    لكني شكيت ف كارت الشاشة اللي معايا لانه كان مستعمل ولسه شاريه وبجربه وهوه 6970.
    فكيت باورة وركبت الباور بتاعي Cougar CMX 700W الجهاز اشتغل بالكارت ال6970 المستعمل. واطمنت انه الكارت سليم.
    رجعت باوره لكن علي كارت شاشة مختلف R9 290xبتاعي الشخصي واثق فيه اشتغل الجهاز زي الفل يوم كامل وعليه كتبت انه الباور كويس وشكرت الراجل,
    لما الكهربا قطعت في نفس يوم شكري للراجل الجهاز حلف ما يشتغل لما الكهربا رجعت قولت يبقي هيه مشكلة باور وكان عدي يوم التجربة.
    فكيت باوره ورجعت الباور بتاعي الشخصي المذكور بالاعلي والموضوع تمام والكهاز اشتغل, رجعت باوره اشتغل جيت بقي ارستر مرسترش, وساعتها اتاكدت انه الباور مش متوافق معايا.

دي المره المليووووون اسرد الاحداث

وعليه يوم واحد مكنش يظهر المشكلة دي تحديدا,
    + انه رغم علمه وتاكده مني انه الباور مش متوافق اصر ما يرجعش الباور رغم انه كلمته تاني يوم وهوه لو واثق ف باوره كان رجعه لكنه قفش ف البيع ونا صدق ولانه عرف انه الباور مشةهينفع يتباع رافض يرجعه بحجه انه عدي يوم الاختبار.

يعني من الاخر البس يا عم الزبون ياكش يعدي ساعة علي البيع.
    ومحدش يقولي اصل هوه مش ملزم يرجع الباور لانه الباور اتضح انه مش نافع, ومحدش يقولي اصل انت ما دورتش كويس عن الباور لانه اللي يقول كده يجيب صفحة الشركة المصنعة بتقول الباور ده يدعم كذا وكذا ولا يدعم كذا وكذا او حتي اي شركة لوحات ام ذكرت الامر ده. وده مع احترامي للجميع طبعا من اللي قالو كده.
    بل والمفروض معلومة زي دي البائع هو الملزم بيها علشان يبقي المشتري علي علم قبل الشراء. مش يشيل الزيون وخلصنا.

يعني بالنسبالي الباور زي البايظ تمام هوه بقي كتاجرﻻلو كان علي قدر من الامانه الكافية كان رجعه واعاد بيعه وذكر انه غير متوافق مع كذا للامانه خصوصا انه بيعترف انه اخر تعامل ليه كان مع سوكت 775 يعني هوه ذاته معترف بمحدودية معرفته التقنية بس بيقاوح ف انه اليوم عدي.
    الخلاصة يا اساتذه لما عرف انه الباور مش هيتباع غير لناس معينه وانه فيه مشكلة توافق عامة اصر علي عدم الارجاع شوية بحجه اني بوظته وشوية اصل يوم ضمانك راح.

ومش هرد تاني عشان خسارة الواحد يضيع وقته.
    والحمد لله في النهاية علي كل شئ. ادينا بنتعلم وبنتعرف علي الناس.
    التعديل الأخير تم بواسطة Ahmed.Saleh ; 31-03-2014 الساعة 13:47

مشرف سابق الصورة الرمزية Sherif.Attia

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maddevil25 مشاهدة المشاركة

مش عارف بس حبيت أرد
    :p

إلى بـ يشترى و إلى بـ يبيع مفروض يعلنوا كل التفاصيل عن المنتج
    و إن كانت دى مسئوليه أكبر ع إلى بـ يشترى
    لإنى مثلا لما أجى أبيع هذكر أقل تفاصيل لإنى عارف حاجتى
    لكن إلى هيشترى هو إلى لازم يستفسر عن كل حاجه بشكل ممل و دا حقه
    الموضوع بسيط و بإذن الله ميحصلش مشكله
    الاخ نوفل و الاخ صاحب الشكوى شكلهم ناس محترمه
    بس أنا شايف إن لو الباور مفيهوش عطل غير إنه قديم مثلا و مش متوافق
    يبقى كرم أخلاق من الأخ نوفل يوفرله بديل متوافق مع جهازه
    و الاستاذ احمد صالح بعد كدا يشوف كل التفاصيل عن اى حاجه بـ يشتريها
    و يعرف كل خباياها حتى لو كانت حاجه بـ جنيه
    أنا شايف إن محدش فيهم غلطان .
    أخى الكريم معك حق فى أن السيد/ أحمد صالح (المشترى) لم يتطلع على إمكانيات المزود وكفائته فى العمل مع باقى قطع الجهاز خاصته ... ولكن نحن لم نكن خبراء فى كل شىء وكان من الضرورى أن يوضح السيد/ محمود (البائع) أن المزود لم يتم تجربته على سوكت أخر وكان من المفترض أيضاّ ولابد من ذكر هذا على العام وبالموضوع أن المزود كان آخر عمل له مع سوكت 775 .
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نوفل 2010 مشاهدة المشاركة
    المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmed.Saleh
    تم شراء الباور وتم تجربته علي بطاقة r9 290x وقام بعمله علي أكمل وجه. شكراً أستاذ محمود
    ده يا اخونا رده عليا بعد يوم كامل على البور شوفو مين اللى بيظيت وبعد القيام بتجربة البور على اعلى وضع
    ازاى بعدها اتكلم معاه فى حاجة واللى عنده كلمة يشوف الموضوع الاول بدل بيخش يمسى وخلاص
    أ/ محمود كثيراً منا يقوم بشراء أى قطعة هاردوير من أعلى الشركات وبعد فتره كبيره من العمل عليها وبأعلى كفائه يلاحظ أن هذه القطعه بها مشكله أو لم تتوافق مع باقى الجهاز فتقوم الشركه على إسترجاعها ودفع ثمنها بالكامل للمشترى أو إستبدالها بمنتج أخر حسب رغبة المشترى .
    ناهيك عن كل هذا الكلام أنا لست معك فى ان أبيع باور سبلاى مدة ضمانه لا تتجاوز يوم كامل حيث أن معظم الباورات سبلاى يظهر أو تظهر عيوبها بعد فتره طويله من العمل عليها .
    وبما أن الباور ليس به مشكله والمشكله الوحيده هى عدم توافقه مع باقى الجهاز فلما لا يتم إرتجاعه أو إستبداله بباور أخر حتى لا تكون من فئة الظالمين .. لا تنسى أن الأستاذ/ أحمد صلاح فوض أمره الى الله عز وجل فى هذا الشأن وأن الله تعالى يمهل ولا يهمل .
    شىء آخر بعيداً عن البيع والشراء ولا أعتبره شكوى ضدك وهو للآمانه أنك تكلمت معى على التليفون مده لا تزيد عن الخمس دقائق بإسلوب هجومى وغير لائق عن موضوع الباور بعد ما شاركت بموضوعك هذا وقلت لى أنك كنت ناوى ترجع له الباور وعندما قام برفع شكوى ضدك على العام بالقسم التجارى أقسمت أنك لن ترجع له الباور وهذا لا يرضى الله ولا يرضى به أحد .
    والأكثر من ذلك حزناً أنك قمت بإغلاق المكالمه فى وجهى بدون وجه حق . لا تنسى اننى لن أسامحك ولن اتقبل منك أى إعتزار .... شكراً لك

عضو ذهبي الصورة الرمزية Ahmed.Saleh

هوه قالك كنت هرجع الباور لكن عشان حطيت الموضوع علي العام رفض؟
    اه ده بيتكلم بكذا وش بقي!
    يعني يقولي ف مكالمة قعدت 15 دقيقة مش هرجع خلاص يومك عدي وانت اللي بوظته ولما قلتله احنا الاتنين كبار ومعروفين ومش مستاهله تكبر يقوم المحترم يقولي لا كبرها اعمل انا ايه يعني مش فاهم الصراحة.

عضو الصورة الرمزية mahmoud4578

انا ملاحظ انو موضوع البور ده بقى عند بين الطرفين مع انو الموضوع بسيط وانا شايف انو حضرتك يا استاذ محمود انك تاخد البور تجربو على الامكانيات الى كنت بتشغلها بيه واذا اثبت انو زى مكان مع حضرتك وانو الكهربا مأثرتش عليه يبقى ياريت ترجعه ولاحظ انو حضرتك الى قولت لاستاذ اجمد كبر الموضوع زى مانتا عايز فاكيد الكلمه دى استفزتو وخليتو يقدم شكوه على العلن وفعلا هو كده يعتبر غلطان كان من الافضل انو يكلم احد المشرفين على الخاص وعلى فكره انا لا اعرف حضرتك ولا اعرف استاذ احمد ولا اتعاملت مع اى حد منكم انا مجرد قريت كلام حضرتك وكلام استاذ احمد وارجو انو محدش يقول الانحياز لانى متعاملتش مع اى حد منهم واسف على الاطاله

والله يا جماعة انا مش عارف اقولكم ايه الموضوع معروض ضمانى يوم واللى عايز يزود من عنده يتفضل يخده من صاحبنا ويديلو فلوسه علشان ننهى الكلام ده
    ا/محمود فتحى
    ((((((((((((((((((((

صفحة 3 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المفضلات