النتائج 1 إلى 8 من 8

الموضوع: انا هاعمل الموضوع لتانى مرة عشان مش عارف اختار كيسة للجهاز بتاعى ارجة الدخول

مشرف الاقسام التجارية

انا هاعمل الموضوع لتانى مرة عشان مش عارف اختار كيسة للجهاز بتاعى ارجة الدخول

انا عندى كارت R9 290 و عايز كيسة تكون كويسة و تكون التهوية بتاعتها جامدة انا قدامى الكيسات دول

ZALMAN Z3 Plus Mid Tower Case
    و اللينك بتاعها اهو

https://www.zalman.com/global/produc...ad.php?Idx=821

و قدامى دى Thermaltake Commander MS-III Mid Tower

الينك بتاعها اهو
    https://www.thermaltake.com/products...?id=C_00001850

و قدامى دى برضو Corsair Carbide Series 200R

الينك بتاعها اهو
    https://www.corsair.com/en-us/site-s...20Tower%20Case

مين بقى افضل واحدة فى دول من حيث التهوية و كل حاجة

مشرف الاقسام التجارية

رد: انا هاعمل الموضوع لتانى مرة عشان مش عارف اختار كيسة للجهاز بتاعى ارجة الدخول

برضو محديش بيرود اوك خلاص كدا شكرااااااااااااااااااااااااااااا

عضو

رد: انا هاعمل الموضوع لتانى مرة عشان مش عارف اختار كيسة للجهاز بتاعى ارجة الدخول

احسن وحده الCorsair Carbide 200R عشان فيها اماكن تسع 8 مراوح بس طبعا انت مش محتاج كل العدد ده عشان هيه مش مستهله كده حتي لو حتعمل كسر سرعه الCPU

مشرف الاقسام التجارية

اخيرراااااااااااااااااااااااااااا حد رد عليا الحمد الله

طيب انت رايك اجيب مين بقى

دى Thermaltake Commander MS-III Mid Tower

ولا دى ZALMAN Z3 Plus Mid Tower Case

عضو الصورة الرمزية MniawY

Talking رد: انا هاعمل الموضوع لتانى مرة عشان مش عارف اختار كيسة للجهاز بتاعى ارجة الدخول

السلام عليكم اخى الكريم معاك اخوك محمد المنياوى

راىى لك انك تجيب كيسه من كولر ماستر انا ليا تجارب كتييير أنصحك بـ الجباره

CM HaF-X Black Full Tower

الوحيده اللى هتريحك وهتخدمك الكولر ماستر تفضل الرابط وهنا فى متجر عرب هارد وير

https://goo.gl/HW0R0f

السعر فى حدود 1200 لـ 1350

وتذكر : القرار ليك فـ الأخر

عضو فضي الصورة الرمزية المتمرد11

السلام عليكم
    من رائ الشخصى ان ال ZALMAN Z3 Plus Mid Tower Case افضل من حيث الشكل
    وتدعم تركيب كارت شاشه حتى 360مم

وتركيب الهاردات بشكل عارضى لسهوله التركيب

تركيب مراوح لكارت الشاشه باسلوب جديد

متحكم فى سرعه المراوح منخفض وعالى

مشرف سابق

يعنى الموضوع محتاج انك تشوف المميزات الى انت محتجها ايه من الكيسه المنظر/ الكواليتى /التبريد / سهوله التنظيف
    على العموم انا ممكن اقلك على الحاجات المشتركه بين الكيستين فى العيوب عدم وجود فلتر سهل التنظيف لمزود الطاقه لان مع صعوبه فكه هايتكوم عليه الاتربه ويكون مسدود فالمزود مش هايسحب الهواء الكافى . وستجد معاناه فى التنظيف الى حد ما كقلب الكيسه على جنبها وفك الفلتر وتنظيفه وتركيبه مره اخرى .
    Thermaltake Commander MS-III Mid Tower عدم وجود كابل مانجمنت جيد ومفيش فان كونترول الوزن الخفيف .

ZALMAN Z3 Plus Mid Towe سوء التهويه لعدم وجود مروحه فى الباب الجانبى وحتى بوجود مروحه فى الداخل ما الهدف من وجودها وهى تقوم بتقليب الهواء الساخن وتوجيه للمكونات مره اخرى. ان لم يكن هناك هواء باردقادم من خارج الكيسه فى الباب الجانبى فهذا يذيد من حراره المكونات بشكل ملحوظ وبالخصوص فى كارت الفيجا وحراره اللوحه الام .
    الاختيار الان اليك وانا اوضحت العيوب لكل واحده منهما اما ان كنت تحبث عن كيسه فانا ساقول اليك مايجب ان تبحث عنه فى الكيسه
    التصميم الحديث ووجوده فلاتر سهله الفك والتركيب وخصوصا فى الجزء السفلى لمزود الطاقه
    ابحث دائما عن الخامات الجيده فى الطلاء والوزن بحيث لا يجب ان يقل وزن الكيسه عن 6/7 كيلو حتى لاتشعر باهتزازت وخصوصا كلما زادت مكونات الجهاز من مكونات عاليه بيزيد الضجيج داخل الكيسه وكذلك الذبذبه من الهاردات
    انصحك بان يكون الباب الجانبى مزود بمكان لمروحه لدخول الهواء لكرت الشاشه ولتبريد اللوحه فهى تقوم بعمل جيد جدا فى التبريد وتجعل مكوناتك دائما جيده الحراره .
    اما الخصائص الشكليه وهى تختلف من شخص الى اخر كالمتحكم فى الفانات الفان كونترول + وجود مكان للكيبل مانجمنت (وجود فتحات الكايبل منجمنت مبطنه بالكوتش حتى لايتم خدش سلوك مزود الطاقه نتيجه للاحتكاك) / وجود يعض الشكليات كحامل للهيدفون كماThermaltake lvl10 GTS/GT دى اشياء تختلف من شخص لاخر .
    فى النهايه القرار لك

مشرف الاقسام التجارية

شكراااااااااا جدا على الاهتمام

انا اشتريت كيسة ZALMAN Z3 PLUS TOWER و بصراحة لما اشتريتها و ركبت كل الكبلات حسيت ان الكيسة صغيرة شوية بس لما جيت شوفت التبريد بتاعها لاقتو بقى كويس جدااااااا
    يعنى كارت الشاشة على الكيسة القديمة كان بيجب 82 درجة الحرارة فى الكيسة الجديدة بقى 72 و البروسيسور كان بيوصل 76 دلوقتى بقى 60 او 62

بس متحكم السرعة دة طقريبا ملهوش لازمة عشان لما بدوس علية السرعة المراوح بتقل لما برجعو تانى السرعة بترجع لطبيعتها بس اكيد هاشغل المراوح على اسرع حاجة فا الزرار دة ملوش لازمة كل اللى بيعملو بيقلل سرعة المراوح

بس فى عمود كدا اللى حضرتك حطو فى الصورة و كاتب علية تركيب مراوح لكارت الشاشة بشكل جيد مش عارف يعنى العموود دة بيتركب علية مراوح
    التعديل الأخير تم بواسطة RVD150 ; 10-04-2014 الساعة 21:34

المفضلات