صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 31 إلى 45 من 49

الموضوع: عايز أشتري شاشة 27 تكون ممتازة.. وإيه رأيكم في انتظار الـ 4k؟!

عضو فضي الصورة الرمزية nanonona

رد: عايز أشتري شاشة 27 تكون ممتازة.. وإيه رأيكم في انتظار الـ 4k؟!

الشاشة U28D590D من سامسونج عمله قلبان في الخارج لانها اول شاشه 4k و60هيرتز كان قبل كده 30فقط وشاشة واحده من الداخل مش شاشتين ملصقوين في صندوق واحد زي الاسوس الـ 4k وهي شاشة كمبيوتر مش تلفيزيون وسعرها مذهل مقارنة بالـ4k الاخرى لكن التوكيل هنا هيقوم بالواجب
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nanonona مشاهدة المشاركة
    الشاشة U28D590D من سامسونج عمله قلبان في الخارج لانها اول شاشه 4k و60هيرتز كان قبل كده 30فقط وشاشة واحده من الداخل مش شاشتين ملصقوين في صندوق واحد زي الاسوس الـ 4k وهي شاشة كمبيوتر مش تلفيزيون وسعرها مذهل مقارنة بالـ4k الاخرى لكن التوكيل هنا هيقوم بالواجب
    شكراً لك أخي على الرد والتوضيح .. وفعلاً دخلت صفحة الشاشة في موقع سامسونج .. شيء راااائع جداً ماشاء الله

طيب هو مفيش في مصر أي شاشة كمبيوتر الريزولوشن بتاعها أعلى من 1920*1080 حتى لو مش 4K لأني مش لاقي على موقع eg prices للأسف

بعد لف وتدوير كتير ااكد لك انه مفيش اعلى من 1kفي السوق المصري كله..
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

بعد لف وتدوير كتير ااكد لك انه مفيش اعلى من 1kفي السوق المصري كله..
    طيب بعد إذن حضرتك ممكن تقوللي من خلال خبرتك على موديل حلو حتى لو موجود على موقع أمازون

تكون شاشة 27 بوصة وريزلوشن أعلى من 1920*1080 ولكن مش 4k

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة iL Madrigal مشاهدة المشاركة
    طيب بعد إذن حضرتك ممكن تقوللي من خلال خبرتك على موديل حلو حتى لو موجود على موقع أمازون

تكون شاشة 27 بوصة وريزلوشن أعلى من 1920*1080 ولكن مش 4k
    لازم تقول ميزانيتك كام بالدولار ولو جيمز لازم تقول كارتك ايه.. عموما الجديد عالميا في الشاشات ماشي في اتجاهين:
    إما شاشات 3 ميجا بيكسل أي 1440p مضاف ليها خاصية g-sync من نفيديا وقريبا amd حترد بخاصية مماثلة free sync والخاصية عبارة عن هاردوير داخل الشاشة لازم يكون من نفس ماركة كارت الشاشة نفيديا / amd تقوم القطعة بزيادة أو تنقيص هيرتز الشاشة ليتطابق مع عدد فيرمات اللعبة في الثانية وده بيخلي الصورة ناعمة جدا وبيمنع الـ "tearing" تماما في الالعاب..

أو شاشات 8 ميجا بيكسل أو ultra HD أو 4K أو 2160p تعددت الأسماء والحقيقة واحدة وهي انهيار أقوى كروت الشاشة على العمل بسلاسة مع هذا الريزيليوشن على أعلى الإعدادات.. لكن الجيد انك لست في حاجه للـ anti aliasing على هذا الريزيليوشن الخارق وتكون الصورة في غاية النعومة والجمال على هذا الريزيليوشن ويمكن لمالكي النوت 3 الـ 4G والـS5 أخيرا مشاهدة الفيديوهات الـ 4k التي التقطوها بنفس الدقة على شاشة كبيرة.. وهذه هي تكنولوجيا المستقبل في الشاشات ولكن تنتظر الأفلام المناسبة وكروت الشاشة المناسبة لها.. والله أعلم
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

لازم تقول ميزانيتك كام بالدولار ولو جيمز لازم تقول كارتك ايه.. عموما الجديد عالميا في الشاشات ماشي في اتجاهين:
    إما شاشات 3 ميجا بيكسل أي 1440p مضاف ليها خاصية g-sync من نفيديا وقريبا amd حترد بخاصية مماثلة free sync والخاصية عبارة عن هاردوير داخل الشاشة لازم يكون من نفس ماركة كارت الشاشة نفيديا / amd تقوم القطعة بزيادة أو تنقيص هيرتز الشاشة ليتطابق مع عدد فيرمات اللعبة في الثانية وده بيخلي الصورة ناعمة جدا وبيمنع الـ "tearing" تماما في الالعاب..

أو شاشات 8 ميجا بيكسل أو ultra HD أو 4K أو 2160p تعددت الأسماء والحقيقة واحدة وهي انهيار أقوى كروت الشاشة على العمل بسلاسة مع هذا الريزيليوشن على أعلى الإعدادات.. لكن الجيد انك لست في حاجه للـ anti aliasing على هذا الريزيليوشن الخارق وتكون الصورة في غاية النعومة والجمال على هذا الريزيليوشن ويمكن لمالكي النوت 3 الـ 4G والـS5 أخيرا مشاهدة الفيديوهات الـ 4k التي التقطوها بنفس الدقة على شاشة كبيرة.. وهذه هي تكنولوجيا المستقبل في الشاشات ولكن تنتظر الأفلام المناسبة وكروت الشاشة المناسبة لها.. والله أعلم
    شكراً لك أخي على التوضيح

بالنسبة للميزانية .. أساساً كنت عاوز أعرف رينج الأسعار للشاشات الأعلى من 1920*1080 لإنها غير موجودة في مصر فلا أعرف أسعارها

من خلال خبرتك هل تنصحني بشراء شاشة 27 بوصة 1920*1080 أم 1440p ؟

وكارت الشاشة هو GTX 780

وهل هذه الشاشة جيدة ؟ Samsung S27C750P

مع العلم إنه أنا لدي حالياً شاشة سامسونج 23 بوصة 1920*1080 وموديلها Sasmung SyncMaster P2370MS

يعني هل سأشعر بالفارق الملحوظ عند التغيير من شاشة 23 بوصة إلى 27 بوصة بنفس الدقة " Full HD " أم أحاول شراء شاشة 27 بوصة بدقة أعلى ؟!

وشكراً جزيلاً لك أخي على مساعدتي

للاسف كارت واحد 780 غير مناسب للـ 4k.. على اعلى الاعدادات لازم تلعب على جرافيك متوسط وليس عال..
    بالنسبة لي انا معنديش شاشة فمضطر اشتري دلوقت لكن انت تقدر تستنى 5-4 شهور تكون انتشرت شاشات الـ g-sync 1440p لكن لا تشتري مجددا 1080p اما 1440pاو UHD
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو برونزي

15 يوم طب ما ممكن تكون نزلت بعد كده هو مول العرب ده يتراح ازاي من الجيزة والرجوع من هناك آخره كام "لا توجد سيارة"
    وبالنسبة لكمبيو مي ده فين؟! وليه انت رشحته؟!
    الموصلات تقريبا شغال ال24 ساعة لاكن المول من الساعة 9 صباحا لا 12 مساء المول في ميدان جهينة بعد هايبر1 مدينة 6 اكتوبر بالنسبا لكمبيومي دا معرض هاردوير كبير جدا المعرض الرئيسي في مصر الجديد شارع الاهرام قريب جدا من ميدان روكسى لي فروع صغيرة في مول العرب وكمان سيتي ستارز وكمان فرع كبير في ميدان لبنان المهندسين انارشحتو لئن عندوهم حاجات مش هتلاقيها في السوق كمان فهمين جدا هم بيباعوا ايه وممكن يفدك جدا في النت عايزو
    التعديل الأخير تم بواسطة zeka005 ; 05-05-2014 الساعة 04:58

:D رحت لسامسونج تاني وسألتهم إيه قصة الشاشة الـ UHD ليه ما نزلتش؟!
    - قالي هي خلاص نازلة كمان 10 أيام في كارفور وسيتي ستار
    - طبعا أنا معنديش شاشة خالص وزهقت من المواعيد اللا نهائية
    - فخدت الشاشة
    Samsung S24C750P Series 7 24
    - خدت الـ 24 عشان الـ pixel density أي عدد/كثافة البيكسلات في كل بوصة طبعا بتكون أعلى لما تكون الشاشة أصغر غير ان البائع نصحني اني اخد الأرخص طالما حبيعها كمان كام شهر :cool:
    - ووسط الكلام أنا كنت مركز في اللي حاخده دلوقت فتقريبا قالي انها حتنزل بـ
    :eek:6500 طبعا لو صح ذلك يبقى ده سعر مغالى فيه جدا جدا لأنها في الخارج بـ 700- 750 دولار.. بنفس سعر الـ GTX 780Ti:ah26:
    - المهم الشاشة الـ Samsung S24C750P
    ما شاء الله عليها.. الحمد لله

- حذكر تجربتي معاها بس المشكلة ان دايما اللي بيدي رأيه في شاشة بيتأثر بإلي كانت عنده قبلها وأنا كانت عندي الأسوس الثري دي الـ 27 فطبيعي اني احس انها اقل والأسوس كانت رائعة في الألعاب عن السامسونج.. والشاشتين متقاربين في الأفلام.. والسامسونج أحسن بكتير في التصفح وقراءة الكتابات والخطوط الرفيعة عامة "أسماء الأيقونات على سبيل المثال" كانت بجد فيها مشكلة في الأسوس..
    مميزاتها:
    1- الصورة وحجم الشاشة مريح للعين..
    2- يمكن قلب الشاشة وجعلها بالطول وبها سنسور حركة زي الموبايل فبتقلب اتوماتيك.. وده لذيذ في تصفح النت بتبقى شايف الصفحة كلها
    3- لم أشعر أبدا بأي جوست في الألعاب رغم انها 5ms G to G
    4- خامات الشاشة متينة وتركيبها سهل جدا مجرد مسمار وكبل الـ HDMI مرفق وطبعا تركيبه أسهل بكتير من الـ DVI..
    عيوبها: 1- في الوضع الأفقي الطبيعي بتكون الشاشة مرتفعة -الحامل طويل ولا يمكن تقصيره- وده عشان لما تقلبها ما تخبطش في أرضية المكتب..
    2- نقاء صورة الـ HDMI أقل سنة بسيطة جدًا من الـ DVI وده حليته بزيادة الـ Sharp من الشاشة نفسها..
    :p
    وجارٍ تحديد المزيد من الملاحظات

:ah38:لو عايزين يا شباب أعمل مراجعة للشاشة أعمل ولو عايزين موضوع مفصل عن مميزات وعيوب الـ 4K وأداء الألعاب عليه ممكن برضه لكن لو المعلومات غير مهمة أو معروفة ومشروحة مسبقا فلا داعي للتكرار..
    التعديل الأخير تم بواسطة nanonona ; 05-05-2014 الساعة 15:35
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

:D رحت لسامسونج تاني وسألتهم إيه قصة الشاشة الـ UHD ليه ما نزلتش؟!
    - قالي هي خلاص نازلة كمان 10 أيام في كارفور وسيتي ستار
    - طبعا أنا معنديش شاشة خالص وزهقت من المواعيد اللا نهائية
    - فخدت الشاشة
    Samsung S24C750P Series 7 24
    - خدت الـ 24 عشان الـ pixel density أي عدد/كثافة البيكسلات في كل بوصة طبعا بتكون أعلى لما تكون الشاشة أصغر غير ان البائع نصحني اني اخد الأرخص طالما حبيعها كمان كام شهر :cool:
    - ووسط الكلام أنا كنت مركز في اللي حاخده دلوقت فتقريبا قالي انها حتنزل بـ
    :eek:6500 طبعا لو صح ذلك يبقى ده سعر مغالى فيه جدا جدا لأنها في الخارج بـ 700- 750 دولار.. بنفس سعر الـ GTX 780Ti:ah26:
    - المهم الشاشة الـ Samsung S24C750P
    ما شاء الله عليها.. الحمد لله

- حذكر تجربتي معاها بس المشكلة ان دايما اللي بيدي رأيه في شاشة بيتأثر بإلي كانت عنده قبلها وأنا كانت عندي الأسوس الثري دي الـ 27 فطبيعي اني احس انها اقل والأسوس كانت رائعة في الألعاب عن السامسونج.. والشاشتين متقاربين في الأفلام.. والسامسونج أحسن بكتير في التصفح وقراءة الكتابات والخطوط الرفيعة عامة "أسماء الأيقونات على سبيل المثال" كانت بجد فيها مشكلة في الأسوس..
    مميزاتها:
    1- الصورة وحجم الشاشة مريح للعين..
    2- يمكن قلب الشاشة وجعلها بالطول وبها سنسور حركة زي الموبايل فبتقلب اتوماتيك.. وده لذيذ في تصفح النت بتبقى شايف الصفحة كلها
    3- لم أشعر أبدا بأي جوست في الألعاب رغم انها 5ms G to G
    4- خامات الشاشة متينة وتركيبها سهل جدا مجرد مسمار وكبل الـ HDMI مرفق وطبعا تركيبه أسهل بكتير من الـ DVI..
    عيوبها: 1- في الوضع الأفقي الطبيعي بتكون الشاشة مرتفعة -الحامل طويل ولا يمكن تقصيره- وده عشان لما تقلبها ما تخبطش في أرضية المكتب..
    2- نقاء صورة الـ HDMI أقل سنة بسيطة جدًا من الـ DVI وده حليته بزيادة الـ Sharp من الشاشة نفسها..
    :p
    وجارٍ تحديد المزيد من الملاحظات

:ah38:لو عايزين يا شباب أعمل مراجعة للشاشة أعمل ولو عايزين موضوع مفصل عن مميزات وعيوب الـ 4K وأداء الألعاب عليه ممكن برضه لكن لو المعلومات غير مهمة أو معروفة ومشروحة مسبقا فلا داعي للتكرار..
    ربنا يباركلك فيها و ان شاء الله تبدلها بحاجة احسن ٖ انا بفكر في الشاشة ده من فترة بس في ال 27 فعايز اعرف من حضرتك انت شوفت الكبيرة منها ؟ و هل هي مبكسلة عن ال 24 ؟

Sent from my SGH-T989 using Tapatalk

عضو برونزي

مبروك مبروك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedmohsen898 مشاهدة المشاركة
    ربنا يباركلك فيها و ان شاء الله تبدلها بحاجة احسن ٖ انا بفكر في الشاشة ده من فترة بس في ال 27 فعايز اعرف من حضرتك انت شوفت الكبيرة منها ؟ و هل هي مبكسلة عن ال 24 ؟

Sent from my SGH-T989 using Tapatalk
    الله يكرمك.. أنا شفت شاشات كتيرة وبحس ان كل شاشة في الدنيا ليها شخصيتها ونقاط تميزها ونقاط ضعفها عشان كده في شاشات مخصصة للتصميم او الألعاب أو الافلام او غيره.. المهم كل ما تكبر الشاشة من غير ما تزود عدد البيكسل بيبقى في فرق في النقاء بسيط جدا جدا.. وده اللي بيسموه pixel destiny أو pixels per inch وده سر حلاوة الـ 4k..
    لكن الفرق بين 27-23 مش كبير فمش حتكون ملحوظة غير للمعقد المدقق اوي اللي زيي.. الخلاصة الـ 27 حلوة جداً.. لكن أنا مخبش اجيب أكتر من 24 بوصة إلا إذا كانت 1440p أو 2160p.. والله أعلم
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

اول شاشه فى مصر 4k ريزوليوشن 3840x 2160 للبيع - القاهره

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=389445

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة semsem2 مشاهدة المشاركة
    اول شاشه فى مصر 4k ريزوليوشن 3840x 2160 للبيع - القاهره

https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=389445

يا عزيزي هذه الشاشة سعرها ما بين 700 و 750 دولاراً والتوكيل اللي بقول عليه مغلواني جدا حينزلها كمان اسبوعين تلاته بسته ونص بالضمان.. بعد ما كان قايلي خمسه وشويه.. راجع الأسعار العالمية دي شاشة TN وليست Pls أو lps ونازله تنافس اساسا بسعرها عن بقية الموديلات الـ UHD
    [SIGPIC][/SIGPIC]

عضو

يا عزيزي هذه الشاشة سعرها ما بين 700 و 750 دولاراً والتوكيل اللي بقول عليه مغلواني جدا حينزلها كمان اسبوعين تلاته بسته ونص بالضمان.. بعد ما كان قايلي خمسه وشويه.. راجع الأسعار العالمية دي شاشة TN وليست Pls أو lps ونازله تنافس اساسا بسعرها عن بقية الموديلات الـ UHD

يا عزيزي .. هو انا اللي ببيعها !!!! .. الكلام دة تقولو للي بيبعها وانت بتفاصل معاة ... انا لقيتك بتدور علي حاجة ومش لقيها وفي نفس الوقت انا لقيتها .. قولت اقولك ... بس كدة

دة بدل ما تقولي .. شكرا علي الاهتمام .. و عجبي

صفحة 3 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات