صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 18

الموضوع: إستشارة من مهندسي الشبكات

عضو

Talking إستشارة من مهندسي الشبكات

السلام عليكم وحمة الله

أنا مهندس اتصالات والكترونيات عندي 28 سنة .... هل استطيع ابتدي دلوقتي في موضوع شبكات سيسكو .......... أنا أخدت زمان CCNA وكمان Certified بس ماعملتش حاجة بالشهادة لظروف معينة اشتغلت في مجال بعيد تماما عن الشبكات ........ هل لو ابتديت دلوقتي طبعا self study وأخدت NA و NP في ROUTING & SWITCHING هل هقدر أعمل حاجة وهل هقدر أحصل على الوظيفة المناسبة ....... ياريت تفيدوني بإقتراحاتكم ونصايحكم ليا وشكرا جزيلا

عضو

رد: إستشارة من مهندسي الشبكات

مفيش ولا رد ليه ياشباب ؟

عضو

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

الاخ MAAM

عمرك 28 مش كبير خالص وفي ناس بدأت تدرس في تخصصات وهي بعد الاربعين

بالنسبة لسؤالك دايما يتكرر ومحدش يقدر يقلك اه أو لا

لكن في حاجة انا متأكد منها 100%

طالما لديك الفرصة في المذاكرة لا تتركها

فحصولك على ccnp مهم واضافة الى cv الخاص فيك وفي أي لحظة قد يطلب منك هذه الشهادة وسوف تكون لديك الاولوية في سوق العمل

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahdi123 مشاهدة المشاركة
    وعليكم السلام ورحمة الله وبركاتة

الاخ MAAM

عمرك 28 مش كبير خالص وفي ناس بدأت تدرس في تخصصات وهي بعد الاربعين

بالنسبة لسؤالك دايما يتكرر ومحدش يقدر يقلك اه أو لا

لكن في حاجة انا متأكد منها 100%

طالما لديك الفرصة في المذاكرة لا تتركها

فحصولك على ccnp مهم واضافة الى cv الخاص فيك وفي أي لحظة قد يطلب منك هذه الشهادة وسوف تكون لديك الاولوية في سوق العمل
    أشكرك أخ مهدي على الرد

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة real.dream مشاهدة المشاركة
    لا عادي العمر مش هيفرق معاك اللي هيفرق مجهودك وربنا يوفقك واهم حاجه انك تكون واثق في نفسك انك هتوصل للي انت عايزه انشاء الله
    شكرا ياباشا الواحد بس محتاج تشجيع ومحتاج حد يكون مر بالتجربة ده

عضو

حد من المنتدى هنا مر بالتجربة ده

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة #MAAM# مشاهدة المشاركة
    حد من المنتدى هنا مر بالتجربة ده
    انا مثلك مهندس اتصالات عمري 33 سنة و اعمل على اجهزة هواوي. قبل سنتين قررت ان انحرف قليلاً عن الاتصالات بإتجاه الشبكات و درست و اخذت ccna . في العمل تقبلوا الموضوع و منحوني فرصة الانتقال الى team الشبكات. في الحقيقية كانت 6 شهور قاسية و عانيت الكثير مماجعلني اعود الى team الاتصالات. لكن اخي قد تكون صعوبة استيعاب عمل الشبكات ليس العمر, ربما اكون قد تعودت على التخصص لأني اعمل على جهاز واحد فقط يتم تحديثه بإستمرار و تزداد امكانياته. اما في الشبكات فالتعامل يكون مع اجهزة مختلفة. يعني بإختصار انا من النوع اللي يبني خبرة في شي واحد و يتعمق بها الى الاحتراف. في الشبكات الموضوع ماشي على اساس من كل حاجة شوية. يعني لازم تعرف مايكروسوفت و لينوكس و سيسكو و انواع اخرى من الراوترات و السويتشات.
    الان احاول مع voice لأن مجال العمل ايضاً ليس متشعب و انما يقتصر على الكول مانيجر. وعندنا في المؤسسة شباب voice شايفهم مرتاحين و مستانسين اكثر من شباب security و الشبكات. :D

رأيي هو ان تجرب الحصول على ccna وترى مدى رغبتك بها.
    على اي حال هذه قصتي شاركتها معك كما طلبت. و اترك لك استخلاص النتائج و اتخاذ القرار المناسب.
    التعديل الأخير تم بواسطة westwind ; 12-05-2014 الساعة 19:40
    [FONT=comic sans ms][I][COLOR=#000000][FONT=times new roman]Data communication Engineer[/FONT][/COLOR][/I][COLOR=#000080]

[/COLOR][SIZE=4][FONT=times new roman][COLOR=#0000CD]بعد الحصول على الشهادة, ادخل الحياة العملية, و اجمع بعض الخبرة, من هنا[/COLOR][/FONT][/SIZE][COLOR=#000080]
    [/COLOR][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847"][COLOR=#FF0000]https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847[/COLOR][/URL][/FONT][COLOR=#000080]
    [/COLOR][/FONT]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة westwind مشاهدة المشاركة
    انا مثلك مهندس اتصالات عمري 33 سنة و اعمل على اجهزة هواوي. قبل سنتين قررت ان انحرف قليلاً عن الاتصالات بإتجاه الشبكات و درست و اخذت ccna . في العمل تقبلوا الموضوع و منحوني فرصة الانتقال الى team الشبكات. في الحقيقية كانت 6 شهور قاسية و عانيت الكثير مماجعلني اعود الى team الاتصالات. لكن اخي قد تكون صعوبة استيعاب عمل الشبكات ليس العمر, ربما اكون قد تعودت على التخصص لأني اعمل على جهاز واحد فقط يتم تحديثه بإستمرار و تزداد امكانياته. اما في الشبكات فالتعامل يكون مع اجهزة مختلفة. يعني بإختصار انا من النوع اللي يبني خبرة في شي واحد و يتعمق بها الى الاحتراف. في الشبكات الموضوع ماشي على اساس من كل حاجة شوية. يعني لازم تعرف مايكروسوفت و لينوكس و سيسكو و انواع اخرى من الراوترات و السويتشات.
    الان احاول مع voice لأن مجال العمل ايضاً ليس متشعب و انما يقتصر على الكول مانيجر. وعندنا في المؤسسة شباب voice شايفهم مرتاحين و مستانسين اكثر من شباب security و الشبكات. :D

رأيي هو ان تجرب الحصول على ccna وترى مدى رغبتك بها.
    على اي حال هذه قصتي شاركتها معك كما طلبت. و اترك لك استخلاص النتائج و اتخاذ القرار المناسب.
    أشكرك أخي على مشاركة تجربتك .......... في الحقيقة أنا بعيد تماما عن المجال أنا أعمل في الالكترونيات ........ أنا بإذن الله بدأت في ccna وإن شاء الله أمامي شهرين مذاكرة طبعا self study وهستقيل من الوظيفة اللي أنا فيها وأدور على وظيفة أخرى ............. ما رأيك أخي ؟

هناك شئ اخر ما هيه طبيعة عمل مهندس الشبكات هل هو configuration فقط أم هناك شئ اخر ؟؟

عضو برونزي

لا شكر على واجب اخي الكريم... يسعدني مشاركة تجربتي مع الاخرين و لا اعتبرها خصوصية او خط احمر او امور شخصية اومن هذا القبيل.
    خطوة موفقة ان شاء الله في بدايتك مع ccna خصوصاً ان سوق العمل في السعودية ممتاز حسب الوظايف اللي اشوفها على موقع بيت كوم وهو طبعاً متوصل مع عرب هاردوير اذا نظرت اعلى يسار الصفحة.
    لم افهم نيتك في ترك الوظيفة الحالية و البحث عن تانية. هل تقصد تدور على وظيفة في مجال الشبكات ؟ كيف وانت لسه مبتدأ :eek:. ثم ان اكثر الطلب هو على مستوى بروفشنال مش اسوشييت.
    او تقصد تدور على وظيفة بسيطة مهما كان مجال العمل حتى تتفرغ لدراسة ccna ؟؟؟

بالنسبة لطبيعة عمل مهندس الشبكات فهي في الغالب troubleshooting يعني تتبع و اصلاح مشاكل متنوعة تصيب الشبكة. و من حين الى اخر بعض التعديلات على config حسب طلب الزبون.
    حاجة منطقية... تركيب و برمجة الاجهزة في مؤسسة معينة مرة واحدة مش كل يوم ! بعدها يتبعها الصيانة و الادامة و متابعة الاعطال و المشاكل و اصلاحها بشكل مستمر.
    [FONT=comic sans ms][I][COLOR=#000000][FONT=times new roman]Data communication Engineer[/FONT][/COLOR][/I][COLOR=#000080]

[/COLOR][SIZE=4][FONT=times new roman][COLOR=#0000CD]بعد الحصول على الشهادة, ادخل الحياة العملية, و اجمع بعض الخبرة, من هنا[/COLOR][/FONT][/SIZE][COLOR=#000080]
    [/COLOR][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847"][COLOR=#FF0000]https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847[/COLOR][/URL][/FONT][COLOR=#000080]
    [/COLOR][/FONT]

عضو

لا شكر على واجب اخي الكريم... يسعدني مشاركة تجربتي مع الاخرين و لا اعتبرها خصوصية او خط احمر او امور شخصية اومن هذا القبيل.
    خطوة موفقة ان شاء الله في بدايتك مع ccna خصوصاً ان سوق العمل في السعودية ممتاز حسب الوظايف اللي اشوفها على موقع بيت كوم وهو طبعاً متوصل مع عرب هاردوير اذا نظرت اعلى يسار الصفحة.
    لم افهم نيتك في ترك الوظيفة الحالية و البحث عن تانية. هل تقصد تدور على وظيفة في مجال الشبكات ؟ كيف وانت لسه مبتدأ :eek:. ثم ان اكثر الطلب هو على مستوى بروفشنال مش اسوشييت.
    او تقصد تدور على وظيفة بسيطة مهما كان مجال العمل حتى تتفرغ لدراسة ccna ؟؟؟

بالنسبة لطبيعة عمل مهندس الشبكات فهي في الغالب troubleshooting يعني تتبع و اصلاح مشاكل متنوعة تصيب الشبكة. و من حين الى اخر بعض التعديلات على config حسب طلب الزبون.
    حاجة منطقية... تركيب و برمجة الاجهزة في مؤسسة معينة مرة واحدة مش كل يوم ! بعدها يتبعها الصيانة و الادامة و متابعة الاعطال و المشاكل و اصلاحها بشكل مستمر.
    أنا أقصد ترك الوظيفة بعد حصولي على CCNA certification مباشرة لأدخل في مجال الشبكات ثم أبدأ في دراسة CCNP وأكمال المسار ؟

أم من الافضل إكمال CCNP certification ثم ترك الوظيفة والبحث عن وظيفة في الشبكات ؟؟

أيهما أفضل من وجهة نظرك وشكرا لك

عضو برونزي

من وجهة نظري لازم تكمل الى مستوى ccnp في اي من التخصصات التي توفرها سيسكو. لأن المعلمومات اللي تحصل عليها من ccna مجرد اساس وبسيطة للغاية. ولا تستطيع تطبيقها في الحياة العملية.
    منهج ccnp هو الاقرب الى الحياة العملية.
    طبعاً هذه كذلك رأي بعض الاعضاء من مواضيع سابقة غلى المنتدى.
    انتمى ان يشاركنا اعضاء اخرين رأيهم في هذه النقطة بالتحديد.

[/COLOR][/FONT]

عضو

من وجهة نظري لازم تكمل الى مستوى ccnp في اي من التخصصات التي توفرها سيسكو. لأن المعلمومات اللي تحصل عليها من ccna مجرد اساس وبسيطة للغاية. ولا تستطيع تطبيقها في الحياة العملية.
    منهج ccnp هو الاقرب الى الحياة العملية.
    طبعاً هذه كذلك رأي بعض الاعضاء من مواضيع سابقة غلى المنتدى.
    انتمى ان يشاركنا اعضاء اخرين رأيهم في هذه النقطة بالتحديد.
    أشكرك أخي الكريم وجزاك الله كل خير على التوضيح .............. وأنتظر أيضا رأي بقية الاعضاء وشكرا

عضو

متسيبش وظيفتك قبل ماتخلص CCNP وتدرب نفسك كويس ويكون عندك فكره ولو بسيطه عن مايكروسوفت,,
    صعب اوي تلاقي شركه تشغلك في شبكات سيسكو بس,, ممكن يكون عندك سيرفر او فايروول او حتي راوتر غير سيسكو,,

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moh_sob مشاهدة المشاركة
    متسيبش وظيفتك قبل ماتخلص CCNP وتدرب نفسك كويس ويكون عندك فكره ولو بسيطه عن مايكروسوفت,,
    صعب اوي تلاقي شركه تشغلك في شبكات سيسكو بس,, ممكن يكون عندك سيرفر او فايروول او حتي راوتر غير سيسكو,,

جزاك الله كل خير ....... أنا حاليا في CCNA قدامي حوالي 6 أسابيع وأخلصها إن شاء الله أنا بذاكر self study من الكتاب عشان كده واخد وقت فيها شوية ....... وكنت ناوي أكمل NP وابتدي أدور على شغل ..... لكن بناء على كلامك هعدل خطتي وهخلص NP وبعديها مايكروسوفت MCSE وبعد كده هدور على شغل إن شاء الله ............ أنا كده ماشي صح ولا لأ ؟؟!!

ومعلش هتقل عليك أنا كنت متخيل طبيعة شغل مهندس الشبكات configuration للراوتر والسويتش بس هل أنا كده فاهم صح ولا برده متخيل غلط لأنك بتقولي ممكن الاقي firewall أو كده ياريت تفيدني وجزاك الله خير

عضو الصورة الرمزية boogeyman12

configuration اصلا مش سهلة انت لازم تكون فاهك عشان لما حاجة تحصل لازم تكون تعرف troubleshooting صح (دى مهمتك الاساسية)

انت مش بتتعامل مع routers & switches بس دول البداية فقط .. انت كل ما تتعمق هتقابل حاجات تانية وهتبقى مهمتك ازاى كله يشتغل مع بعض
    لكن خد الطريق واحدة واحدة وكمل زى ما نت فى ccna RnS وبعد كده ادخل على CCNP لأن فيها معلومات اكتر كتير

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات