النتائج 1 إلى 15 من 15

الموضوع: محتار فى شراء كيسة ياجماعة ارجو المساعدة

عضو

محتار فى شراء كيسة ياجماعة ارجو المساعدة

انا افاضل بين ثلاث انواع وهم :

Cooler Master CM Storm Trooper Full Tower Case
    أو

-Thermaltake Chaser MK-I Full Tower

أو

Cooler Master HAF X Full Tower

وديه امكانيات الجهاز اللى هجيبه ان شاء الله برجاء ذكر الكيسة الافضل فى التبريد

Intel Core I5-4670K Haswell 3.4GHz 6M LGA 1150
    ASRock Fatal1ty Z87 Killer Socket 1150 Motherboard
    G.skill Ripjaws 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600 CL9 1.50v
    Seagate Hybrid Drive ST2000DX001 2TB MLC/8GB 64MB Cache SATA 6.0Gb/s 3.5
    SeaSonic M12II Bronze 850W 80 PLUS PSU
    Gigabyte GeForce GTX 780 GHz Edition 3GB GDDR5
    Cooler Master V6GT CPU cooler
    Kingston SSDNow V300 60GB SATA 6.0GB/s

التعديل الأخير تم بواسطة tonis ; 04-05-2014 الساعة 02:20

مشرف سابق

رد: محتار فى شراء كيسة ياجماعة ارجو المساعدة

الكولر ماستر تتميز بمتانه وجوده خامتها عن الثيرمالتك
    وزن الكولر ماستر 14كيلو فى حين وزن الثيرمالتك 11.6 كيلو اى ان وزن الكولر ماستر اعلى بحوالى 2كليو ونص :D
    وايضا فى خامات المتحكمات الاماميه للفرونت بانل مثل الهيدفون والمايك وusb الكولر ماستر افضل
    كما ايضا تتمييز الكولر ماستر بوجود يد لمتكنك من التنقل بالكيسه او فى حاله التنظيف التحرك بسهوله.
    كما ايضا حجم الكولر ماستر اكبر فى المساحه
    الكولر ماستر (W 250 x (H) 605.6 x (D) 578.5 mm
    الثرمالتك
    w 237.0 xH 567.9 x D 581.6 mm
    ايضا الكولر ماستر تتسع لجميع انواع اللوحات Micro Atx /ATX/XL-ATX
    الثرمالتك Micro ATX /ATX فقط
    وفى النهايه يعود القرار اليك وعلى حسب الميزاينه الموضوع للكيسه .

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة

الكولر ماستر تتميز بمتانه وجوده خامتها عن الثيرمالتك
    وزن الكولر ماستر 14كيلو فى حين وزن الثيرمالتك 11.6 كيلو اى ان وزن الكولر ماستر اعلى بحوالى 2كليو ونص :D
    وايضا فى خامات المتحكمات الاماميه للفرونت بانل مثل الهيدفون والمايك وusb الكولر ماستر افضل
    كما ايضا تتمييز الكولر ماستر بوجود يد لمتكنك من التنقل بالكيسه او فى حاله التنظيف التحرك بسهوله.
    كما ايضا حجم الكولر ماستر اكبر فى المساحه
    الكولر ماستر (W 250 x (H) 605.6 x (D) 578.5 mm
    الثرمالتك
    w 237.0 xH 567.9 x D 581.6 mm
    ايضا الكولر ماستر تتسع لجميع انواع اللوحات Micro Atx /ATX/XL-ATX
    الثرمالتك Micro ATX /ATX فقط
    وفى النهايه يعود القرار اليك وعلى حسب الميزاينه الموضوع للكيسه .
    شكرا على ردك على الموضوع طيب فى ناس نصحتنى ب Cooler Master HAF X Full Tower نظرا لوجود مروحة جانبية لتهوية الكارت والبوردة هل هى كويسة ولا اللى حضرتك رشحتها افضل مع العلم انى استطيع شراء اى من الكيس المذكورة فوق

مشرف سابق

طيب ماهو التروبر فيها مكان لتركيب مروحتين بالعرض مقاس 12سم ودى حاجه متفوتنيش يعنى اهم حاجه وجود مراوح بالجنب .
    بص انا هاقولك على الفروقات وانت تقرر
    المرواح فى الهاف 20سم صوتها مش هادى لو انت من هواه الصوت الهادى
    الفلاتر طبعا لان الكيسه تصميمها قديم مش سلسله وسهله التحريك زى التروبر يعنى مثلان الباور مش هاتلاقى الفلتر متحرك زى التروبر ولا من فوق فى فلاتر للمرواح .
    الطول بتاعها بدون العجل هايبقى قصير جدا ويبقى ملامس الارض وهايبقى سحب الباور صبلاى للهواء مكتوم .
    مفيهاش فان كونتورل التروبر فيها متحكم ل5 مرواح
    الشكل دى حاجه بتاعتك انت
    الكابل مانجمنت افضل فى التروبر
    التبريد لكروت الشاشه مع وجود مروحه فى الهاف هى افضل ولكن مع وجود مروحه فى التروبر الاداء سيتقارب ولكن ده هايبقى بتكلفه اضافيه طبعا .
    راى فى الاثنين بانجاز التروبر شكل وامكانيات وتحكم فى مستوى الازعاج افضل +كابل مانجمنت+ سهوله التنظيف +امكانيه التحرك اسهل لوجود يد
    الهاف نفس المساحه مراوح اكبر وضجيج اعلى وهى مساله نسبيه تختلف من شخص الى اخر ولكنى احب الهدوء تماما ولا يوجد طريقه للتجكم بسرعه المرواح غير الطريقه اليدويه وهى تشغيل المرواح على 5فولت لتقليل الازعاج + شكلها ليس سىء +تبريدها جيد للغايه ومن افضل الكيسات فى التبريد + سهوله وصول الاتربه اليها +وجود عجل قد يجعل تحريكها اسهل فى عمليه التنظيف .
    لديك كل الجيد والسىء بين الكيستين وانت يمكنك التخلى عن مزايا للتمسك بمزايا فى اخرى وكما قلت هى عمليه نسبيه والقرار لك .
    ودول رفيوهين انظر اليهم مع مراعاه دائما ان كروت الشاشه ستكون الحراره افضل لصالح الهاف لوجود مروحه يمكن وانت لتشوف الرفيو حاجه تانيه تلفت انتباهك
    :D
    https://www.techspot.com/review/461-...per/page4.html

https://www.bit-tech.net/hardware/ca...ooper-review/2

عضو

طيب ماهو التروبر فيها مكان لتركيب مروحتين بالعرض مقاس 12سم ودى حاجه متفوتنيش يعنى اهم حاجه وجود مراوح بالجنب .
    بص انا هاقولك على الفروقات وانت تقرر
    المرواح فى الهاف 20سم صوتها مش هادى لو انت من هواه الصوت الهادى
    الفلاتر طبعا لان الكيسه تصميمها قديم مش سلسله وسهله التحريك زى التروبر يعنى مثلان الباور مش هاتلاقى الفلتر متحرك زى التروبر ولا من فوق فى فلاتر للمرواح .
    الطول بتاعها بدون العجل هايبقى قصير جدا ويبقى ملامس الارض وهايبقى سحب الباور صبلاى للهواء مكتوم .
    مفيهاش فان كونتورل التروبر فيها متحكم ل5 مرواح
    الشكل دى حاجه بتاعتك انت
    الكابل مانجمنت افضل فى التروبر
    التبريد لكروت الشاشه مع وجود مروحه فى الهاف هى افضل ولكن مع وجود مروحه فى التروبر الاداء سيتقارب ولكن ده هايبقى بتكلفه اضافيه طبعا .
    راى فى الاثنين بانجاز التروبر شكل وامكانيات وتحكم فى مستوى الازعاج افضل +كابل مانجمنت+ سهوله التنظيف +امكانيه التحرك اسهل لوجود يد
    الهاف نفس المساحه مراوح اكبر وضجيج اعلى وهى مساله نسبيه تختلف من شخص الى اخر ولكنى احب الهدوء تماما ولا يوجد طريقه للتجكم بسرعه المرواح غير الطريقه اليدويه وهى تشغيل المرواح على 5فولت لتقليل الازعاج + شكلها ليس سىء +تبريدها جيد للغايه ومن افضل الكيسات فى التبريد + سهوله وصول الاتربه اليها +وجود عجل قد يجعل تحريكها اسهل فى عمليه التنظيف .
    لديك كل الجيد والسىء بين الكيستين وانت يمكنك التخلى عن مزايا للتمسك بمزايا فى اخرى وكما قلت هى عمليه نسبيه والقرار لك .
    ودول رفيوهين انظر اليهم مع مراعاه دائما ان كروت الشاشه ستكون الحراره افضل لصالح الهاف لوجود مروحه يمكن وانت لتشوف الرفيو حاجه تانيه تلفت انتباهك
    :D
    https://www.techspot.com/review/461-...per/page4.html

https://www.bit-tech.net/hardware/ca...ooper-review/2
    شكرا على تعبك معايا خلاص انا اقتنعت برأيك وهجيب التروبر بس فى منها شكل بيبقى الباب الجانبى شفاف وفى بيبقى الباب الجانبى شبكة وينفع يتركب فيه مروحتين رايك ايه اجيب اللى بابها شفاف وطبعا مش هينفع اركب مراوح فى الباب ولا اجيب اللى بابها شبكة وينفع يتركب مروحتين

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonis مشاهدة المشاركة
    شكرا على تعبك معايا خلاص انا اقتنعت برأيك وهجيب التروبر بس فى منها شكل بيبقى الباب الجانبى شفاف وفى بيبقى الباب الجانبى شبكة وينفع يتركب فيه مروحتين رايك ايه اجيب اللى بابها شفاف وطبعا مش هينفع اركب مراوح فى الباب ولا اجيب اللى بابها شبكة وينفع يتركب مروحتين
    يااخى انا فى الخدمه واى استفسار هاجوبك عليه
    اختار التى يركب بها مراوح طبعا بلا اى تفكير الكيسات التى بابها شفاف فى جونا الملىء بالرطوبه لاتصلح وهاتلاقى دائما فى احتباس حرارى بعدم دخول هواء جديد بسبب الباب المصمت .
    وعلى فكره انا مش مرشحلك الروبر انا بس وضحتلك ما تمتلكه زياده عن الهاف الا وهى متحكم فى الفان وممكن تجيبه فى الهاف بس هايبقى بتكلفه كبيره
    نظام الفلاتر متقدم عن الهاف لو مش شاغلك ممكن تتلاشاه بس هاتعانى فى الهاف وانت بتنظف الباور صبلاى .
    التبريد والمتريال للثنان جيدين للغايه ويمكن كمان تبريد الهاف افضل فانت قدامك الاختيار وانا لو هارشحلك افضل سعر مقابل اداءNZXT Phantom وفيها مميزات الاتنين التبريد والشكل وسهوله التنظيف ومتحكم فانات وارخص طبعا بس هو انا كنت عايز اسالك هو انت ليه محتاج كيسه FULL TOWER ؟

عضو

يااخى انا فى الخدمه واى استفسار هاجوبك عليه
    اختار التى يركب بها مراوح طبعا بلا اى تفكير الكيسات التى بابها شفاف فى جونا الملىء بالرطوبه لاتصلح وهاتلاقى دائما فى احتباس حرارى بعدم دخول هواء جديد بسبب الباب المصمت .
    وعلى فكره انا مش مرشحلك الروبر انا بس وضحتلك ما تمتلكه زياده عن الهاف الا وهى متحكم فى الفان وممكن تجيبه فى الهاف بس هايبقى بتكلفه كبيره
    نظام الفلاتر متقدم عن الهاف لو مش شاغلك ممكن تتلاشاه بس هاتعانى فى الهاف وانت بتنظف الباور صبلاى .
    التبريد والمتريال للثنان جيدين للغايه ويمكن كمان تبريد الهاف افضل فانت قدامك الاختيار وانا لو هارشحلك افضل سعر مقابل اداءNZXT Phantom وفيها مميزات الاتنين التبريد والشكل وسهوله التنظيف ومتحكم فانات وارخص طبعا بس هو انا كنت عايز اسالك هو انت ليه محتاج كيسه FULL TOWER ؟
    انا عايز full tower علشان بتبقى اوسع على حد علمى والتبريد المائى اللى بيبقى فيها احتمال كبير مجيبش مشتت هوائى دلوقتى لانى مش هكسر سرعة حاليا بفكر اجيب تبريد مائى بعد كدة ولو حضرتك مرشحلى كيسة Nzxt Phantom ممكن تقولى اجيبها منين طيب علشان شكلها مش موجودة فى الاسواق
    التعديل الأخير تم بواسطة tonis ; 04-05-2014 الساعة 23:39

مشرف سابق

[ص بالنسبه لموضوع التبريد المائى بيحتاج بنسبه كبيره جدا انه يكون فى تكييف علشان تقدر تحس بالتبريد المائى معندكشى تكييف هات الافضل مشتت هوائى .
    بالنسبه لموضوع الكسر فان كان الاستعمال العاب فقط ارى الكسر بدون جدوى اى معالج core i5 2d/3d GEN مع كرت شاشه لحد ال 780 بيشتغل معاك بدون اى مشاكل فالكسر ان لم يكن لوجود عنق زجاجه او الاستخدام فى الرندر فهو اهلاك لمكونات جهازك بدون مبرر وده وجه نظرى .
    اما الكيسات الميد او الفول فهى الفرق فى اللوحات يعنى لو انت هاتجيب لوحه كبيره G sniper XL ATX or E ATX يبقى انت هاتحتاج كيسه فول تاور
    فانت قولى انت هاتبقى ايه الامكانيات التى انت هاتجيبها بورده وبرسيسور
    وكمان مش شؤط تجيب جديد ممكن تجيب مستعمل وهاتوفر كتير وخصوصا الكيسه ماهى الا حديد ومراوح طالما انه الكيسهه مش متجرحه ومعاها مشتملاته انت اولى بفرق الفلوس .

عضو

امكانيات الجهاز موجودة فوق بس مش هجيب المشتت اللى فوق ده وبالنسبة للغرفة عندى فيها تكييف وملحوظة انا مبشتريش حاجة مستعملة ابدا مش فى الكمبيوتر بس فى اى حاجة تانية وبالنسبة للكيسة انا عايزها Full Tower لأن الكيسة انا مبغيرهاش ابدا فعايز حاجة تكون كبيرة علشان المستبقل ان شاء الله وامكانيات الجهاز فوق فى أول مشاركة ياريت تقولى على مكان يكون فيه الكيسة Nzxt Phantom

مشرف سابق

الفانتوم بتباع فى محل ماكسيمم هاردوير فى سوق العصر . ولو ملقتهاش يبقى فكر فى الاختيار بين التروبر والهاف .

عضو

الفانتوم بتباع فى محل ماكسيمم هاردوير فى سوق العصر . ولو ملقتهاش يبقى فكر فى الاختيار بين التروبر والهاف .
    بلاش ماكسيمم علشان اتخانقت معاه قبل كدة بسبب شاشة لو فى حد تانى قولى عليه ولو ملقتهاش هجيب التروبر

عضو

انا ارجح لك الNZXT Phanom 630 و هيا كيسه جباره بمعني الكلمه ... تهويه كبيره و امكانيه تركيب Radiators ل Full Water Cooling و كمان Ultra Tower

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CrazyGamer مشاهدة المشاركة
    انا ارجح لك الNZXT Phanom 630 و هيا كيسه جباره بمعني الكلمه ... تهويه كبيره و امكانيه تركيب Radiators ل Full Water Cooling و كمان Ultra Tower
    شكرا على الرد طيب اجيبها منين لان اعتقد مش موجودة وسعرها كام

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tonis مشاهدة المشاركة
    شكرا على الرد طيب اجيبها منين لان اعتقد مش موجودة وسعرها كام
    نفس القصه من ماكسيمم وانت قلت انك مش بتعامل معاه فعلشان كده مقلتلكشى :D

عضو

شكرا على المعلومة

المفضلات