صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 53

الموضوع: طلب مواصفات لاب توب بقيمة 3000 جنية مصرى

عضو

رد: طلب مواصفات لاب توب بقيمة 3000 جنية مصرى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael45 مشاهدة المشاركة
    Lenovo G500

Intel® Core™ i3-3110M Processor (3M Cache, 2.40 GHz)

4GB DDR3 RAM
    500GB HDD
    DVD±R/RW Drive
    15.6" HD LED display ( 1366 x 76
    Intel HD Graphics 4000
    HD Web Camera
    Wi-Fi 802.11b/g/n - USB - Ethernet 10/100
    HDMI
    6 cell battery
    Free Dos

سعره 3000 ج تقريباً.. نفس امكانيات التوشيبا بالضبط حتى المعالج هو نفسه ، و بيدعم رامات 8 جيجا كحد أقصى

Lenovo G580
    Intel® Core™ i3-2370M Processor (3M Cache, 2.40 GHz)
    4GB DDR3 RAM 1066MHz
    500GB HDD 5400 rpm
    DVDRW DL drive
    15.6" HD LED display ( 1366 x 76
    Intel VGA
    Web Camera
    WiFi - Bluetooth - USB - Ethernet 10/100
    HDMI
    6 cell battery
    No operating system

سعره 2800 ج .. نفس الامكانيات و لكن مع اختلاف المعالج ( i3-2370M و ليس i3-3110M )

بالنسبة للديل أنا معرفش غير الموديل ده بالامكانيات دى ، و لكن لو وجد مع اختلاف الموديل نفس الامكانيات بالضبط فهو نفسه مفيش اختلاف . ( نفس النظام فى الـ 3 موديلات فى التوشيبا و كلهم واحد ) .

مش عارف تقصد إيه بتخوفك من الكارت المدمج و لكن لو استخدامك عادى تصفح و نت و قراءة فوفر تمن الجهاز بكارت منفصل ( خصوصاً أنه بيسخن أكتر من المدمج ) و الكارت المدمج بيسحب من الرامات حوالى 15 % تقريباً فى الوضع العادى .

و ده موضوع عن الفرق بين كارت الشاشة المدمج و الكارت المنفصل فى اللابات

https://computers.toptenreviews.com/...dedicated.html
    فعلا مش عارف أشكرك إزاى على شرح المستفيض فى كل مرة ترد على الموضوع الواحد بعد ما بقرأ كلامك بيكون قادر يفهم أكتر لأن الشرح المختصر بيبقى مبهم بعض الشئ

طيب كدة إحنا نختصر الأنواع للتالية

Toshiba Satellite C50-A412
    Dell 3521
    Lenovo G500

ياريت من فضلك تقولى رأيك الشخصى فى الأفضالية بنهم يعنى ترتيبهم من الأفضل للأقل لأنى لاحظت فروقات بسيطة بنهم
    يعنى التوشيبا بيدعم رامات حتى 16 جيجا حسب موقع الشركة اللى أرفقتهولى
    واالينوفو فية كاميرا ويب عكس الباقيين

وكمان يا باشا كنت عايز أعرف هل الجهاز تعريفاتة بتكون معاة ولا بحملها من النت ؟ والهارد بيكون مقسم ولا لأ؟ وكمان عايز اعرف وقت الشراء تنصح أية اللى أعملة عشان مايتضحكش عليا لأنى أول مرة أجيب واحد؟وأية الملحقات اللى بتكون موجودة؟

وكمان فى حاجة نفسى أعرف قول فاصل فيها ,,, وهى البطارية أفصلها لما اكون شغال على الشاحن ولا أسيبها وأنا موصل الشاحن؟يعنى لو موجود فى مكان فية كهرباء وموصل الشاحن أفصل البطارية ولا لأ لأن فى ناس بتقول لأ وناس تقول أة على أساس ما يأثرش على البطارية؟وأية أفضل النصائح للحفاظ أكتر على البطارية لأنى قريت أكتر من موضوع هنا بالمنتدى عن النقطة دى ولاحظت أحيانا بتضارب فى الكلام

عضو

هو فعلاً التوشيبا بيدعم لغاية 16 جيجا رامات و أنا بعتبره الاستثناء اللى فيهم ، لأن معظم اللابات ( فى حدود الميزانية دى و اللى أنا شوفتها ) بتدعم لغاية 8 جيجا فقط .. و عموماً هى ميزة و لكن حالياً مش مطلوب أكتر من 8 جيجا ( على الأقل فى الوقت الحالى ) .

أنا و الله هشترى التوشيبا - إن شاء الله - بكرة ، و ترتيبى الشخصى : توشيبا - لينوفو - ديل ، و اللينوفو عليه طلب فى الفترة الأخيرة سواء فئة المعالج i3 أو i5 أو حتى i7 ، و ده ظاهر فى المراجعات هنا على المنتدى و على المنتديات و المواقع الأخرى .

أنا شايف إن توشيبا شركة أعرق و التقفيل أفضل و بيتحمل ، و فيه ناس هتقولك توشيبا بقى تقفيله زبالة و اللى بيجى مصر تعبان ، و لكن لو هنتكلم على الوارد لمصر فتوشيبا أنضف من HP و ديل ، و بعدين هو فيه حاجة بتورد لمصر عدلة أصلاً ؟

خلاص هتوكل على الله تعالى و أشترى توشيبا بضمان العربى و أنا و حظى بقى ( طالما أخذت بالأسباب و اخترت شركة كويسة :D )

ممكن تشترى لاب بـ 6000 ج و يغلبك و يطلع عنيك ، و ممكن تشترى واحد بـ 3000 و يعيش معاك و يريحك فترة من الزمن و كمان الميزانية هى اللى بتحدد برضه .

اللاب التوشيبا فيه كاميرا ويب حسب موقع توشيبا ( و أنا أصلاً مش بهتم بيها و لكن موجودة فى كل اللابات تقريباً )

اللاب الفرى دوس مش بييجى معاه لا تعريفات و لا ويندوز و لا حاجة ، البائع فى المحل بيسطبلك ويندوز و التعريفات و أثناء التسطيب بيقسم الهارد طبعاً .

فيه ناس بتشترى اللاب من غير ما تخلى البائع يلعب فيه و هما يقسموا الهارد و يسطبوا الويندوز و التعريفات كلها فى البيت ، و لكن بسبب مشاكل التعريفات اللى بتقابل اللابات يُفضل إن البائع يعمل الكلام ده علشان تضمن إن التعريفات كلها شغالة بدون مشاكل ، و بعدين ابقى خد نسخة على اللاب من التعريفات ( و التعريفات بتبقى موجودة على موقع الشركة المصنعة لللاب ممكن تنزلها بنفسك ) .

لما تشترى اللاب إن شاء الله إقرأ دليل الاستخدام و شوف التعليمات بخصوص البطارية بنفسك ده أفضل حل ، لأن الشركة المصنعة أدرى بالموضوع ده أكيد .

الكرتونة بيكون فيها : الشاحن + البطارية + دليل الاستخدام + اللاب توب نفسه .

وقت الشراء تتأكد إن الكرتونة مبرشمة كويس و لم تفتح قبل ذلك ، تبص على اللاب نفسه من جميع الزوايا هل فيه خدوش ، تجريح ، المسامير متآكلة ( نتيجة الفك و التركيب ) و لا سليمة ، هل الشاشة فيها خدش أو تجريح .

و قبل كل ده تختار المكان الثقة اللى هتشترى منه ، يفضل من المحلات الكبيرة اللى فى مولات الكمبيوتر ، أو من المحلات الأخرى فى الخارج المشهورة .

عضو

انا متابع الموضوع دا وعاوز اعرف الفرق بين موديلات توشيبا Toshiba Satellite C50-A393 , A394 , A412
    كمان عاوز اعرف السعر اللى اشترتوه بيه و مكان الشراء
    وضمان ايه علشان انا ناوى على نفس اللاب انشاء الله

عضو

دلوقتى اللاب هيكون بإذن الله إما توشيبا أو ديل
    =================================================
    فى التوشيبا لقيت الموديل دة

هل فى موديلات أخرى غيرة فى حدود الميزانية أو مثلا فرق بسيط بس أفضل فى المواصفات ؟؟
    =================================================

بالنسبة للديل لقيت الموديلات دى

Dell 3521>> i3
    Dell 3537>> i3
    Dell 3542>> i3

https://www.dell.com/us/p/inspiron-1...15-3542-laptop

https://www.dell.com/us/p/inspiron-1...DRW;146~37F77J

https://www.dell.com/us/p/inspiron-1...spiron-15-3537

https://www.dell.com/us/p/inspiron-1...DRW;146~3FPJHJ

هل فى موديلات أخرى غيرها فى حدود الميزانية أو مثلا فرق بسيط بس أفضل فى المواصفات ؟؟
    =============================================

ياريت كل موديل يتم توضيح سعرة سواء فى الموديلات السابقة أو الجديدة لأنى جبتهم من الموقع الرسمى للشركة ومش عارف سعرهم بالضبط فى مصر وكمان هل هم موجودين او لأ؟
    وأرجو أن يكون بالنهاية ترشيح أحدهم أو إثنان بالترتيب منهم من وجهة نظركم حتى إذا لم يتوفر الأول نشوف التانى مع توضيح سبب الأفضلية؟

أسف لكثرة الأسئلة
    التعديل الأخير تم بواسطة zozo2013 ; 13-05-2014 الساعة 15:57

عضو

بإنتظار رد الاخوة

عضو

مـــتـــابع ... و ياريت الاخ
    wael45 يقولنا هوا استقر على انهى لاب و اشتراه بكام و منين
    ويرسحلنا افضل لاب فى حدود السعر دا
    وليه توشيبا افضل من ديل و لينوفو ؟؟

عضو

الاستفسار دلوقتى المهم بنسبالى
    علشان اقدر احدد محتاج رأى حضرتكم فى الافضل بين توشيبا و لينوفو فئات الاجهزه تحت 4000
    يعنى المقارنه بالظبط بين
    1-
    Toshiba Satellite C50-A393
    سعره 2900 تقريبا
    و بكارت Gforce 710M يكون السعر 3300 تقريبا

2-
    Lenovo G500 Laptop
    سعره 2800 تقريبا
    وبكارت AMD Radeon HD 8570M يكون السعر 3200 تقريبا

انا عامتا غاليا هجيب الجهاز بنسخه كارت الشاشه الداخلى
    المطلوب حاليا من الاعضاء الكرام
    توضيح الماركه الافضل توشيبا ام لينوفو من حيث
    الضمان - جوده و خامات التصنيع
    قوه تحمل البطاريه
    لان كاتبين ان بطاريه لينفو بتعد 5 ساعات
    فى حين بطاريه توشيبا 3 ساعات فقط
    مع انهم نفس النوع تقريبا

فا لو سمحتم تأكيد نوع يقع اختيارى عليه فيهم

ثانيا : افضل محلات او مولات فى القاهره فى السعر و الضمان انى اشترى منهم لانى هنزل اجيبه مخصوص لانى من المنصوره بعد ما اسمع رأيكم النهائى

ياريت يا wael45
    تقول انتا استقريت على انهى جهاز و اشتريته منين بسعر كام ؟؟
    و ايه اللى شيكت عليه فى استلامك للجهاز

عضو

بإنتظار الرد

مشرف سابق الصورة الرمزية arsenal_henry

فى التوشيبا لقيت الموديل دة
    هل فى موديلات أخرى غيرة فى حدود الميزانية أو مثلا فرق بسيط بس أفضل فى المواصفات ؟؟
    هو ده الموديل المتوفر .. ممكن تجد الاسم A412 متغير لكن هو نفس الجهاز قد يختلف في اللون ..

بالنسبة للديل لقيت الموديلات دى
    Dell 3521>> i3
    Dell 3537>> i3
    Dell 3542>> i3
    الموجود في مصر Dell 3521 و Dell 3537 .. الاول بمعالج جيل ثالث والتاني بمعالج جيل رابع ..
    والجهازين زي بعض نفس التصميم والخامة .. الاول المفروض يكون ارخص لانه اقدم ..
    لو وجدت الجهاز التاني هيكون افضل للاستخدام العام (لا يفضل للألعاب طبعاً) ..

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة arsenal_henry مشاهدة المشاركة
    هو ده الموديل المتوفر .. ممكن تجد الاسم A412 متغير لكن هو نفس الجهاز قد يختلف في اللون ..

الموجود في مصر Dell 3521 و Dell 3537 .. الاول بمعالج جيل ثالث والتاني بمعالج جيل رابع ..
    والجهازين زي بعض نفس التصميم والخامة .. الاول المفروض يكون ارخص لانه اقدم ..
    لو وجدت الجهاز التاني هيكون افضل للاستخدام العام (لا يفضل للألعاب طبعاً) ..
    شكرا لردك طيب أنا لاحظت وجود نفس الموديلات لكن بشكل مختلف يعنى الموديلات اللى أوضحتها موجود منها touch و non-touch هل دى موجودة ولا أية الموجود بالظبط؟

ومن فضلك رشحلى رأيك الشخصى أخد الديل ولا التوشيبا ومش مهم عندى قوى الألعاب؟
    وياريت لو تدينى سعر اللى هترشحة بالضبط فى حالتى الكارت المدمج والكارت المنفصل؟ورأيك أخلى الكارت مدمج ولا منفصل؟

شكرا مقدما

شكرا لردك طيب أنا لاحظت وجود نفس الموديلات لكن بشكل مختلف يعنى الموديلات اللى أوضحتها موجود منها touch و non-touch هل دى موجودة ولا أية الموجود بالظبط؟
    هو موديل وحيد يدعم اللمس وغير موجود في مصر ..

ومن فضلك رشحلى رأيك الشخصى أخد الديل ولا التوشيبا ومش مهم عندى قوى الألعاب؟
    وياريت لو تدينى سعر اللى هترشحة بالضبط فى حالتى الكارت المدمج والكارت المنفصل؟ورأيك أخلى الكارت مدمج ولا منفصل؟
    المعالج في التوشيبا افضل (تردد اعلى) هيفيدك لو بتستخدم برامج تقيلة ..
    سعر النسخة بدون كارت 3,000 جنيه والنسخة اللي بكارت Nvidia 710M بـ3,400 جنيه ..
    بالنسبة للاختيار بينهم فده يرجعلك .. هل هتستخدم الجهاز في الالعاب حتى لو العاب كورة يبقى تختار اللي بكارت منفصل ..
    لو مش غاوي العاب يبقى ملهاش لازمة النسخة بالكارت ..

عضو

تمام جدا جدا كدة
    أخر طلب من فضلك رأيك الشخصى التوشيبا ولا الديل
    وبالنسبة للألعاب مالهاش لازمة مش هتفرق معايا يعنى مالهوش لازمة الكارت الخارجى
    المهم انا حاليا متوقف على رأيك فى الإختيار بمعنى رشحلى رأيك لو مكانى تختار أية؟من ناحية السخونية وتحمل الشغل وقلة المشاكل
    خالص الشكر لك

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة zozo2013 مشاهدة المشاركة
    تمام جدا جدا كدة
    أخر طلب من فضلك رأيك الشخصى التوشيبا ولا الديل
    وبالنسبة للألعاب مالهاش لازمة مش هتفرق معايا يعنى مالهوش لازمة الكارت الخارجى
    المهم انا حاليا متوقف على رأيك فى الإختيار بمعنى رشحلى رأيك لو مكانى تختار أية؟من ناحية السخونية وتحمل الشغل وقلة المشاكل
    خالص الشكر لك
    توكل على الله واشتري التوشيبا .. وقبل ما تشتري الجهاز اتأكد من مواصفاته كاملة خاصةً ان بينزل نسخ من غير بلوتوث ..
    وان امكن ينزلك نسخة ويندوز بالتعريفات ..
    وبالتوفيق ..

عضو

wael45 اشتريت ولا لسه
    ومنين و بكام
    و ايه اشيك عليه لما اجى اشترى اللاب
    مستنينك

عضو

و الله يا جماعة كنت نازل أشتريه يوم الاتنين و محصلش نصيب ، رغم إن الفلوس جاهزة معايا و لكن الموضوع متعقد شوية ( أصعب عملية شراء لاب توب قى القرن الحادى و العشرين :D )

عموماً احتمال أشتريه غداً الخميس بإذن الله و ربنا يوفق و يكرم .. و هو اللاب توشيبا ستالايت C50 - A 393 أو C50 - A 394 الموديلين واحد زى ما قلت لا يوجد فرق ، تقريباً واحد لونه أسود لامع ( تقريباً A 393 ) و التانى لونه أسود مطفى .

و الموديل التالت ليهم هو C50 - A 412 و ده الموديل اللى لونه فضى و لكن للأسف مش متوفر فى مول البستان ( سألت عليه و اللى موجود اللون الأسود فقط ) .

بالنسبة لمكان الشراء غالباً هشترى من ايجيبت لاب توب ، و عموماً مول البستان الدور الأرضى و الأول المحلات اللى بتبيع لابات كتيرة جداً ما شاء الله ، الواحد ممكن يحتار أصلاً ما بينهم .

اللاب متوفر و سعره 2975 ج . و أنا قررت أشترى اللى لونه أسود لامع بمشيئة الله تعالى .

الأخ مينا زى ما قلتلك فى الموضوع التانى تشيك على أزرار الكى بورد و الشاشة و الديفيدى و منافذ اليو إس بى و الواى فاى و البلوتوث و الصوت و المايك و كل حاجة ، أغلب الامكانيات دى هتجربها فى البيت و أنت معاك فاتورتك و ضمانك .

و زى ما الأخ أرسنال قال تأكدوا من إن اللاب فيه بلوتوث أصلاً و ابقوا جربوه فى المحل قبل ما تخرجوا ، و قبل فتح العلبة تأكدوا على مواصفات الجهاز بالكامل أللى موجودة على موقع توشيبا نفسه ، و اللاب فيه منفذين USB 2 و منفذ واحد USB 3 .

الفاتورة يكون مكتوب فيها { تاريخ الشراء + Model Number ( أو الـ Part Number ) + السيريال نمبر لللاب نفسه ( بيكون مكتوب أسفل الجهاز و على الكرتونة بتاعته ) و طبعاً تكون مختومة من المحل } .

و الضمان بتاع اللاب ( ضمان العربى لمدة عام ) المفروض أنه يتختم بختم المحل الذى تم الشراء منه .

صفحة 2 من 4 الأولىالأولى 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات