صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2
النتائج 16 إلى 22 من 22

الموضوع: انا اشتريت مرواحة cooler master 212 evo ارجو المساعدة فى انها تعمل بكافئة ام لا

مشرف سابق

رد: انا اشتريت مرواحة cooler master 212 evo ارجو المساعدة فى انها تعمل بكافئة ام لا

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة buhzy مشاهدة المشاركة
    انا نفس المشتت وفي الخمول 38-40 وفي الضغط 50-48 والمروحة 75%
    انت عندك نفس المشتت تمام بس ما اعتقدش عندك نفس المعالج لاىنى شفت فى توقعيك معالج core i3 ومفيش اى وجه مقارنه بينه وبين اىi7
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RVD150 مشاهدة المشاركة
    ايوة ما انا بتكلم على اللى فى خانة ال max بوص فى الصورة الاولى اللى انا رفعها هاتلاقى ان فى الماكس وصلة لى 50 من غير ضغط انا كل كلامى على اللى فى خانة الماكس هى مش بتتقاس كدا ولا اية بضبط عشان افهم
    بالنسبه للاخ صاحب الموضوع عايز بس اوضحلك نقطه بسيطه المشتت ماهو الا الهايت سينك +المروحه علشان انت كذا مره تذكر ان لو فى حاجه فى المشتت اروح ارجعوا يعنى المروحه لو فيها عطل او بتلف ببطىء او عدد لفاتها قليل عن المعدل الطبيعى انها المفروض على الفول لود بتكون 1800/2000 يبقى انت تشك
    لو المسامير الخاصه بالتثبيت بتلف على الفاضى او مش بتربط معاك كويس للاخر يبقى كده فى مشكله فى الجسم الخاص بالمشتت بخلاف ذلك يبقى المشتت شغال عادى جدا .
    نيجى بقى للمهم
    1-انت قبل كده بتشتكى من فتره من علو الحراره عندك بشكل كبير والاخوه المشرفين قالولك حط الكيسه فى مكان بعيد عن الحائط وعلى مستوى اعلى من الارض علشان تحصل على تهويه كويسه هل انت عملت كده وعامل للكيسه مكان جيد للتهويه ؟
    2-هل انت متاكد انك ركبت المشتت بشكل سليم يعنى القواعد والصواميل مثبتين بشكل جيد للاخر بحيث يكون المشتت مستوى على سطح المعالج علشان لو القواعد مش راكبين متساوين هايبقى فى فراغ بين المشتت والمعالج .
    3-المعجون المفروض بتوزعه بانتظام على جميع انحاء المعالج بهذا الشكل
    4-الفانه بتركبها وشها لضهر الكيسه بهذا الشكل
    5-اظبط المروحه من اللوحه الام على الوضع automatic
    بعد ماتعمل الخطوات دى كلها شيل كرت الشاشه تمام من الكيسه واشتغل على الكرت المدمج واضغط على المعالج بالبريم95 لمده لاتقل عن 20 دقيقه وارفع الصور وقلنا على النتيجه .

عضو فضي الصورة الرمزية Ahmed Elbrbry

رد: انا اشتريت مرواحة cooler master 212 evo ارجو المساعدة فى انها تعمل بكافئة ام لا

يا ريت لما ترفع صورة لدرجات الحرارة
    افتح البرنامج للاخر او ملئ الصورة
    لان في معلومات أخرى في البرنامج يجب ان نراها
    مثل سرعة المراوح و الفولت
    و درجات حرارة أخرى غير المعالج

عضو برونزي الصورة الرمزية الحوت

وضعك طبيعي اخي الكريم
    لا تقلق
    [CENTER][SIZE=4][COLOR=#0000cd]

[SIGPIC][/SIGPIC]
    لن يتم رد على أي موضوع يرسل ع الخاص[/COLOR][/SIZE]
    [COLOR=#ff0000][SIZE=4]
    [/SIZE][/COLOR][/CENTER]

مشرف الاقسام التجارية

يعنى يا جماعة المشتت اللى عندى طبيعى بدرجات الحرارة اللى انا رفعها ولا محتاج اشيلو و اركبو من تانى؟؟؟ ياريت حد يقولى كمان فى احجام فى مسامير كبيرة و صغيرة اللى بتدخل فى السمويل و انا مركب الكبيرة و سبت الصغيرة الكلام دة صح ولا اية ؟؟؟؟؟

مشرف الاقسام التجارية

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TIMO1 مشاهدة المشاركة

انت عندك نفس المشتت تمام بس ما اعتقدش عندك نفس المعالج لاىنى شفت فى توقعيك معالج core i3 ومفيش اى وجه مقارنه بينه وبين اىi7

بالنسبه للاخ صاحب الموضوع عايز بس اوضحلك نقطه بسيطه المشتت ماهو الا الهايت سينك +المروحه علشان انت كذا مره تذكر ان لو فى حاجه فى المشتت اروح ارجعوا يعنى المروحه لو فيها عطل او بتلف ببطىء او عدد لفاتها قليل عن المعدل الطبيعى انها المفروض على الفول لود بتكون 1800/2000 يبقى انت تشك
    لو المسامير الخاصه بالتثبيت بتلف على الفاضى او مش بتربط معاك كويس للاخر يبقى كده فى مشكله فى الجسم الخاص بالمشتت بخلاف ذلك يبقى المشتت شغال عادى جدا .
    نيجى بقى للمهم
    1-انت قبل كده بتشتكى من فتره من علو الحراره عندك بشكل كبير والاخوه المشرفين قالولك حط الكيسه فى مكان بعيد عن الحائط وعلى مستوى اعلى من الارض علشان تحصل على تهويه كويسه هل انت عملت كده وعامل للكيسه مكان جيد للتهويه ؟
    2-هل انت متاكد انك ركبت المشتت بشكل سليم يعنى القواعد والصواميل مثبتين بشكل جيد للاخر بحيث يكون المشتت مستوى على سطح المعالج علشان لو القواعد مش راكبين متساوين هايبقى فى فراغ بين المشتت والمعالج .
    3-المعجون المفروض بتوزعه بانتظام على جميع انحاء المعالج بهذا الشكل
    4-الفانه بتركبها وشها لضهر الكيسه بهذا الشكل
    5-اظبط المروحه من اللوحه الام على الوضع automatic
    بعد ماتعمل الخطوات دى كلها شيل كرت الشاشه تمام من الكيسه واشتغل على الكرت المدمج واضغط على المعالج بالبريم95 لمده لاتقل عن 20 دقيقه وارفع الصور وقلنا على النتيجه .
    شكراااا على الاهتمام بوص يا معلم انا ركبت المشتت صح و المسامير مش هاتلف اكتر من كدا انت شايف ان درجة الحرارة عندى مش طبيعية ياريت تقولى المروحة ممكن تكون بيظة بسبب انابيب الفريون صح ولا اية

يعنى اية المروحة من اللوحة الام على الوضع ال automatic ؟؟؟؟؟

و بعدين لو مثلا القواعد مش راكبة كويس او المروحة مش راكبة كويس لما اجى اشغل اى لعبة درجة الحرارة هاتعلى جامد صح و ممكن كمان يرستير ؟؟؟؟؟ بس مدام بيجيب 67 مع الضغط اكيد المروحة ركبة كويس مظبوط ؟؟؟

القواعد اللى انت مركبها فى الصورة رقم واحد دى اصلا مش عندى ولا شكل المسامير زى اللى فى الصورة رقم واحد
    التعديل الأخير تم بواسطة RVD150 ; 16-05-2014 الساعة 11:57

مشرف الاقسام التجارية

ياريت الافادة ياريت حد يرد على الاسئة بتاعتى هل فى شك ان المروحة بايظه
    2-هل فى شك انى مركب المروحة غلط ؟؟؟؟
    3- هل السخونة اللى عندى طبيعية ام لا و شكرا جدا

عضو فضي الصورة الرمزية Ahmed Elbrbry

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة RVD150 مشاهدة المشاركة
    ياريت الافادة ياريت حد يرد على الاسئة بتاعتى هل فى شك ان المروحة بايظه
    2-هل فى شك انى مركب المروحة غلط ؟؟؟؟
    3- هل السخونة اللى عندى طبيعية ام لا و شكرا جدا
    تم الرد من 3 أعضاء على مشكلتك
    و لكنك تتجاهل ردودهم

سوف يتم غلق الموضوع
    نظرا لانتهاء الغرض منه

صفحة 2 من 2 الأولىالأولى 1 2

المفضلات