النتائج 1 إلى 11 من 11

الموضوع: مساعدة ياريت

عضوية جديدة

مساعدة ياريت

السلام عليكم ورحمه الله
    دلوقتي انا مركبه كارتين lan علي جهاز واحد عايزة اخلي واحد تصفح والتاني خاص بكاميرات مراقبه اي بي عايزة اخلي واحد تصفح عادي ومنه ادخل علي الكارت الثاني من خلال متصفح اكسبلولرر مثلا ياريت تفيدوني لانه مبيدخلش

عضو

رد: مساعدة ياريت

ليش ماتربطين الكاميرات و الجهلز مع بعض بسوتش وتخليه كرت lan واحد

الا اذا ip الكاميرات يختلف عن ip الانترنت

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة almomen مشاهدة المشاركة
    ليش ماتربطين الكاميرات و الجهلز مع بعض بسوتش وتخليه كرت lan واحد

الا اذا ip الكاميرات يختلف عن ip الانترنت
    لا IP الكاميرات مختلف عن IP الانترنت كل واحد بكارت مختلف لاني الكاميرات كتيرة وعايزاها منفصله عن الانترنت العادي وعايزة ادخل من الللان الاولي علي التانيه ياتري ايه الخطوات علشان اقدر ادخل من المتصفح علي اللان التانيه وشكرا علي رد حضرتك

عضو برونزي

يعني المطلوب هو الدخول على كارت الكاميرا من نفس الكومبيوتر ؟ مش من الانترنيت ؟
    بيقى انا مش شايف اي مشكلة.
    كارت الانترنيت بياخذ ايبيهات من الراوتر (الافضل ان تضبطيها يدوي و تعطلي خاصية dhcp على الراوتر) بياخذ ايبي و ماسك و غيتوي.
    كارت الكاميرا تضبطي ايبيهاته يدوي بردو وبياخذ ايبي و ماسك و بس. اتركي الغيتوي اصفار.
    المفروض المتصفح على نفس الكومبيوتر بيقدر يدخل على اي كاميرا طالما في نفس رينج ايبيهات الكارت الثاني.
    اه قبل لا انسى, خاصية ics و حسب طلبك ماتحتاجيهاش. عطليها في الويندوز.

ارجو التوضيح اكثر بالصور لو كنت مافهمتش طلبك بالضبط
    التعديل الأخير تم بواسطة westwind ; 04-08-2014 الساعة 14:36
    [FONT=comic sans ms][I][COLOR=#000000][FONT=times new roman]Data communication Engineer[/FONT][/COLOR][/I][COLOR=#000080]

[/COLOR][SIZE=4][FONT=times new roman][COLOR=#0000CD]بعد الحصول على الشهادة, ادخل الحياة العملية, و اجمع بعض الخبرة, من هنا[/COLOR][/FONT][/SIZE][COLOR=#000080]
    [/COLOR][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847"][COLOR=#FF0000]https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847[/COLOR][/URL][/FONT][COLOR=#000080]
    [/COLOR][/FONT]

عضوية جديدة

يعني كل اللي هعمله هدخل علي الراوتر واعمله dhcp وادخل علي الكارت عندي في الجهاز واحطله ايبيهات طيب كارت اللان التاني هكتبله ايبهات فين ؟ وبعدين هو ics موجود فين في الويندوز الاقيها فين معلش اعذر جهلي لاني لسه مبتدئه ياريت تفهمني معلش بالنسبه للصور انا بعيد عن الموقع دلوقتي
    لكن كل الفكره اني عندي كاميرات كتيرة فخليت ليها كارت لوحدها وخليت كارت للنت العادي فببقي عايزة افتح متصفح مثلا وادخل علي كارت الايبهات بتاع الكاميرات علشان اشوف الكاميرات منه ياريت تكون وصلت كويس
    التعديل الأخير تم بواسطة nehad abdelsala ; 04-08-2014 الساعة 14:44

عضو برونزي

قبل ان اشرحلك بالضبط العملية. أحب ان اتأكد من حاجة مهمة و اللي ماجاوبتينيش عليها
    عايزة تدخلي على الكاميرات من المتصفح على نفس الكومبيوتر اللي فيه كارتين nic ؟ او من مكان بعيد خارج الشبكة ؟
    [FONT=comic sans ms][I][COLOR=#000000][FONT=times new roman]Data communication Engineer[/FONT][/COLOR][/I][COLOR=#000080]

[/COLOR][SIZE=4][FONT=times new roman][COLOR=#0000CD]بعد الحصول على الشهادة, ادخل الحياة العملية, و اجمع بعض الخبرة, من هنا[/COLOR][/FONT][/SIZE][COLOR=#000080]
    [/COLOR][FONT=times new roman][URL="https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847"][COLOR=#FF0000]https://arabhardware.net/forum/showthread.php?t=333250&p=2431847&highlight=#post2431847[/COLOR][/URL][/FONT][COLOR=#000080]
    [/COLOR][/FONT]

عضوية جديدة

من الاتنين من نفس الجهاز ومن بره الشبكه وانا مفعله استاتيك اي بي علي الراوتر وشكرا لاهتمام حضرتك

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nehad abdelsala مشاهدة المشاركة
    السلام عليكم ورحمه الله
    دلوقتي انا مركبه كارتين lan علي جهاز واحد عايزة اخلي واحد تصفح والتاني خاص بكاميرات مراقبه اي بي عايزة اخلي واحد تصفح عادي ومنه ادخل علي الكارت الثاني من خلال متصفح اكسبلولرر مثلا ياريت تفيدوني لانه مبيدخلش
    انا اقتبست سؤالك الاساسي فوق وهو بيقول انك عايزة من نفس الكومبيوتر تتصفحي الانترنيت و بتدخلي على الكامريات. و حه اجاوبك ضمن الحدود دي. ماعلش مش حه اقدر اشرحلك طريقة مراقبة الكاميرات عن بعد من برة الشبكة لأن ده يطلب معرفة كويسة في الشبكات من حظرتك لأن فيه اعدادات على الراوتر كمان. و بصراحة معرفتك بالشبكات ضعيفة و حه تغلبيني معاكي. حتى انك مش ذكرتي اي تفاصيل عن نوع النظام و لسيرفس باك و رينج الايبيهات و نوع وموديل الكاميرا و نوع الفايروول على الكومبيوتر ان وجد و الانتي فايروس و نوع و موديل الراوتر و الفيرموير وايه المفعل و ايه المعطل عليه وووووو. المعلومات الضرورية للمساعدة.

على العموم نفذي الخطوات دي على الكومبيوتر بتاع كارتين nic

كارت الانترنيت:
    ممكن ان تتركيه يأخذ الايبي من الراوتر اوتوماتك. لكن الافضل كما ذكرت مسبقاً هو ادخالها يدوي و تعطيل dhcp server على الراوتر.
    ip address ضمن رينج الشبكة بين الراوتر و الكومبيوتر
    subnet mask حسب الايبي
    default gateway ايبي الراوتر
    dns جربي ايبي الراوتر بالاول و اذا ماشتغلش النت اكتبي dns1 و dns2 اللي يعتمدها مزود خدمة الانترنيت. او ممكن استعمال 8.8.8.8

يجب على هذا الكارت ان تعطلي ics كما قلتلك. بصراحة بما انك لم تذكري تفاصيل النظام عندك. فإبحثي على الغوغل عن
    internet connection sharing و بجانبها اكتبي نظام الكومبيوتر و شوفي الصور حتى تعرفي مكانها فين.

كارت الكاميرا (او المربوط الى السويتش)
    يجب ادخال الايبهات يدوي (هنا لا يمكن الدخول من الخارج على الكاميرا)
    ip address اي ايبي ضمن رينج الكاميرا على ان لا يتضارب مع ايبي كارت الانترنيت
    subnet mask حسب الايبي
    default gateway اتركيه اصفار 0.0.0.0
    dns اتركيه اصفار

بعدها ممكن من المتصفح ادخال ايبي اي كاميرا و قبل ذلك ممكن عمل ping للتأكد من ان الايبي صحيح.

بالتوفيق

التعديل الأخير تم بواسطة westwind ; 07-08-2014 الساعة 15:09

[/COLOR][/FONT]

عضو برونزي

السلام عليكم
    و انا براجع الموضوع اكتشفت انو انا اللي مافهمتش سؤالك كويس. و ده سبب اطالة في الموضوع. انا اسف. يمكن لأني مش مصري و كان صعب افهم طلبك كويس.
    طلبك الاساسي هو الدخول على الكاميرا من الانترنيت و كما كتبتي بالنص "الدخول على الكاميرا من كارت nic الثاني" و ده نفس المعنى بالضبط بس انا افتكرت من لوكال من نفس الكومبيوتر وحتى استغربت للسؤال لأن المفروض ده يكون شغال و حاجة سلسة خالص.
    شوفي ياستي:
    بشكل عام فأن الراوتر يعزل شبكة الانترنيت عن شبكة اللان و لا يسمح لأحد من برة بالدخول الى جوه إلا في حالة اضافة استثناء.
    يعني فيه اعدادات بتعمليها على الراوتر بتخليه يفهم انو اي واحد (او ممكن تحددي اشخاص معينيين للأمان) لو ضرب ايبي الراوتر مع رقم بورت معين يقوم بعد وصول الطلب الى الراوتر يقوم بتوجيهه الى ايبي داخلي في شبكة اللان وهو هنا ايبي الكاميرا مثلاً.

لو تكتبي معلومات عن الراوتر و الكاميرات اللي عندك و توزيعة الايبيهات و البورتات رح اكتبلك الخطوات بالضبط.

[/COLOR][/FONT]

عضوية جديدة

نوع كاميرات داهوا ptz ip وكاميرات analog dahua وبالنسبه للايبي واخد في رينج rocket 192.168.1.0 وموصله بسويتش tp link ,وموزعه للناس وعلشان الكاميرات كتيرة فعملتها علي كارت وحدها والنت كارت لوحده علشان ميهنجش

كمان انا في الشبكات اخدت بس كورس ccna بس ياتري حضرتك تنصحني بايه علشان ابقي اقوي شكرا لردك

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة westwind مشاهدة المشاركة

لو تكتبي
    معلومات عن الراوتر و الكاميرات اللي عندك و توزيعة الايبيهات و البورتات رح اكتبلك الخطوات بالضبط.

[/COLOR][/FONT]

المفضلات