صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 67

الموضوع: عايز أشترى لاب توب يا أهل الخير

عضو

رد: عايز أشترى لاب توب يا أهل الخير

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheGeek مشاهدة المشاركة
    الحمد لله إنك عرفت ترجعه و تاخد فلوسك ، الجهاز ده أنا مش مستريح له من الأول.

أما أنا فبعد بحث و تفكير قررت أتوكل على الله و أشترى
    Toshiba Satellite C50-A546 ، لكن لما سألت عنه فى المحلات اللى بتبيعه سمعت من التجار آراء سلبيه لدرجة إنى كرهت ماركة توشيبا كلها و طبعا نصحونى أشترى الجهاز الخارق اللى مفيش له مثيل Dell 3537 أو Dell 5537 !

ممكن من فضلك توضح ايه هي السلبيات اللي عليها كلام في جهاز توشيبا؟ لأني بأفكر أشتري Toshiba Satellite L50-A668 ومحتار زيك بينه وبين HP ProBook 450 G1...وأنا في رأيي مش صحيح تسيب حاجة جيل رابع وتاخد حاجة جيل تالت بسبب فرق محتمل في الخامات أو لأنك عاوز حاجة مضمونة 100% لأنه طبيعي يكون القديم تقييمه أعلى وعدد الناس اللي ارتاحوا لاستخدامه أكبر لأنه قديم وخضع لفترة تجربة أطول والدليل على كده إن بره كل القديم بيتم احالته للتقاعد بعد فترة قصيرة من نزول جيل جديد وكونه موجود في السوق المصري بقوة ده لأنه سوق عشوائي وغير منطقي وهتلاقي أجهزة قديمة بأسعار غالية جدا مناسبة لوقتها بسبب تقنيات جديدة أيامها لكنها تبدو مضحكة بالنسبة للوقت الحالي ومع ذلك مازالت الشركات بتحاول تبيعها بنفس ريت السعر لمجرد إنها موجودة في المخزون!!

أما بالنسبة لLenovo IdeaPad Z510 فبصراحة مش مستريحله خالص مش عارف ليه رغم إني أعرف ناس جربته وبتشكر فيه بس أنا مش مطمئن من ناحيته بمجرد مشوفت شكله في كمبيوتر شوب وخصوصا بعد قرائتي لبعض الشكاوى منه هنا في المنتدى

أنا ليا تجارب سابقة مع لينوفو فيه موديلات فاشلة زي الG560وG570 بسبب هيكل الجهاز ومفصلاته ومنه موديلات عمليه جدا وبتستحمل الشغل زي الB570 وده نازل منه جيل رابع موديل B4500 أنحف وأقل في الوزن بس للأسف امكانياته أقل من احتياجاتي لأني محتاج بروسيسور I7 ورامات8 وكارت شاشة معقول بالاضافة لأني زي مقلت رافض فكرة إني أجيب حاجة أقل في الامكانيات لمجرد إني ضامنها 100% خصوصا إن كتير من المراجعات والتجارب إلى الآن غير دقيقة ومتضاربة لحد كبير

رأيي المتواضع لو هتجيب HP هات HP ProBook 450 أفضل وكفاية فرق سرعة الرامات لوحده ده بالنسبة ليا كفاية للحسم لو حصرت اختياري بين الجهازين لأن رامات 1600 بتفرق كتير في الجهاز حتى في أبسط الحاجات زي التصفح

في كل الأحوال أتمنى لك التوفيق في اختيار جهازك

ومنتظر منك توضيح مفصل لعيوب وسلبيات جهاز توشيبا الجديد لو تكرمت

التعديل الأخير تم بواسطة SaD_MaN ; 14-08-2014 الساعة 23:19

عضوية جديدة

صحيح اللي بيدور بيحتار كتير من آراء الناس .... دوخوناااااااا

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SaD_MaN مشاهدة المشاركة

ممكن من فضلك توضح ايه هي السلبيات اللي عليها كلام في جهاز توشيبا؟ لأني بأفكر أشتري Toshiba Satellite L50-A668 ومحتار زيك بينه وبين HP ProBook 450 G1...

الآراء السلبيه اللى سمعتها عن توشيبا عموما كانت بخصوص عدم جودة مكونات الهاردوير و ضعف الأداء على المدى البعيد و نقص الخبره فى صيانتها (لعدم إنتشارها) بالإضافه إلى صعوبة الحصول على ال drivers الخاصه بها ... و كلها من وجهة نظرى آراء سطحيه لأنى كما قلت و أكرر أن الشعب المصرى هو مجتمع كبير من ال FANBOYS إذا إستخدم ماركه معينه و تعود عليها فإنه يكره و يشوه أى ماركه أخرى ، بالإضافه أنى أعتقد أن المكان المناسب للكثير من تجار الإلكترونيات و الحاسبات فى بلدنا هو سوق الخضار ... و نصيحتى لك هى أن توشيبا ماركه محترمه و للتغلب على الخزعبلات المذكوره حاول أن تشترى من مكان مضمون مثل CompuMe أو ComputerShop و حاول أن تشترى جهاز عليه ويندوز (Pre-installed Windows) لأنه فى هذه الحاله يكون معه كل ال drivers و بذلك تتجنب معاناة البحث عنها.

وأنا في رأيي مش صحيح تسيب حاجة جيل رابع وتاخد حاجة جيل تالت بسبب فرق محتمل في الخامات أو لأنك عاوز حاجة مضمونة 100% لأنه طبيعي يكون القديم تقييمه أعلى وعدد الناس اللي ارتاحوا لاستخدامه أكبر لأنه قديم وخضع لفترة تجربة أطول والدليل على كده إن بره كل القديم بيتم احالته للتقاعد بعد فترة قصيرة من نزول جيل جديد وكونه موجود في السوق المصري بقوة ده لأنه سوق عشوائي وغير منطقي وهتلاقي أجهزة قديمة بأسعار غالية جدا مناسبة لوقتها بسبب تقنيات جديدة أيامها لكنها تبدو مضحكة بالنسبة للوقت الحالي ومع ذلك مازالت الشركات بتحاول تبيعها بنفس ريت السعر لمجرد إنها موجودة في المخزون!!

صحيح البروسيسور فى واحد منهم جيل تالت و فى التانى جيل رابع و الفيجا مختلف أيضا ، لكن الفرق بينهم ليس كبير للدرجه اللى حضرتك متصورها و أعتقد أن الأداء العام للإتنين يعتبر متقارب (على الأقل فى الإستخدامات اللى أنا محتاجها) ... و بالرغم إنى مؤمن أن مفيش حاجه مضمونه 100% لكن كون الجهاز تم إنتشاره و تجربته و الإشاده به من عدد كبير من المستخدمين فى مصر و خارجها يعتبر عامل مهم جدا فى شراء جهاز خصوصا فى بلدنا التى لا يتمتع فيها المواطن بضمان حقيقى على أى حاجه بيشتريها (و لذلك أصبحنا مجتمع من ال FANBOYS لا يملك الفرصه أصلا لتجربة أى ماركات غير مشهوره).

أما بالنسبة لLenovo IdeaPad Z510 فبصراحة مش مستريحله خالص مش عارف ليه رغم إني أعرف ناس جربته وبتشكر فيه بس أنا مش مطمئن من ناحيته بمجرد مشوفت شكله في كمبيوتر شوب وخصوصا بعد قرائتي لبعض الشكاوى منه هنا في المنتدى

أنا فعلا سمعت عن مشاكل فيه لكن بصراحه الجهاز شكله جميل.

أنا ليا تجارب سابقة مع لينوفو فيه موديلات فاشلة زي الG560وG570 بسبب هيكل الجهاز ومفصلاته ومنه موديلات عمليه جدا وبتستحمل الشغل زي الB570 وده نازل منه جيل رابع موديل B4500 أنحف وأقل في الوزن بس للأسف امكانياته أقل من احتياجاتي لأني محتاج بروسيسور I7 ورامات8 وكارت شاشة معقول بالاضافة لأني زي مقلت رافض فكرة إني أجيب حاجة أقل في الامكانيات لمجرد إني ضامنها 100% خصوصا إن كتير من المراجعات والتجارب إلى الآن غير دقيقة ومتضاربة لحد كبير

أختلف معك تماما لأن أكتر شىء بيعجبنى فى أجهزة لينوفو هو المتانه و قوة التحمل ، و أختلف معك أيضا من ناحية "تجيب حاجه أقل" و "ضامنها 100%" لأنى كما وضحت أن الفرق ليس كبير بين الجهازين الذين أختار بينهما حاليا و كذلك وضحت مسألة عدم وجود شىء مضمون 100% و لكنها بالنسبه لى معادلة Cost-Benefit.

رأيي المتواضع لو هتجيب HP هات HP ProBook 450 أفضل وكفاية فرق سرعة الرامات لوحده ده بالنسبة ليا كفاية للحسم لو حصرت اختياري بين الجهازين لأن رامات 1600 بتفرق كتير في الجهاز حتى في أبسط الحاجات زي التصفح

رأى حضرتك خطأ تماما بخصوص الرامات ، و للتوضيح أرجو مشاهدة الفيديوهات التاليه (الفيديو الأول من مصدر موثوق به و هو Linus أحد أشهر ال Tech Youtubers الذي أتابعه بإستمرار):
    https://www.youtube.com/watch?v=dWgzA2C61z4
    https://www.youtube.com/watch?v=ZP4WuzINh-8

في كل الأحوال أتمنى لك التوفيق في اختيار جهازك

ومنتظر منك توضيح مفصل لعيوب وسلبيات جهاز توشيبا الجديد لو تكرمت

شكرا على مشاركة حضرتك القيمه ، و أرجو أن أكون وضحت كل ما تريد.

عضوية جديدة

بعد ما قررت إنى أنزل النهارده بالليل عشان أشترى HP ProBook 4540s ،
    إتصلت من حوالى ساعتين ببعض المحلات لمعرفة الأسعار و كان من ضمنها محل معروف (بدون ذكر أسماء) و تحدث معى الشاب الذى يعمل فى هذا المحل لمدة تلت ساعه و أخبرنى بأن هذا الجهاز به مرتجعات كتيره بسبب أعطال فى البورده و أخبرنى بأن
    HP ProBook 450 G1 جهاز جيد جدا و لا توجد له أى مرتجعات حتى الآن ، و لما سألته بخصوص مشكلة الوايرليس فى هذا الجهاز أجابنى برد مستفز جدا و هو كالتالى: "المشكله تم حلها بالسوفت وير و لو حصلت عندك لن يكلفك الموضوع سوى 100 جنيه تمن كارت وايرليس جديد" ، و كان ردى عليه أنى لن أدفع مبلغ 4550 جنيه فى جهاز لكى أقوم بعد شراؤه بإدخاله الصيانه لتغيير أحد أجزاؤه !
    بصراحه إستفزنى و لما وجدته مصر على آراؤه بخصوص إتش بى ، سألته عن إختيارى السابق و هو
    Toshiba Satellite C50-A546 فأكد لى أن أجهزة توشيبا محترمه جدا و هى من أفضل الماركات فى السوق،
    فإتصلت بشركة حاسبات كبيره جدا و معروفه للجميع (بدون ذكر أسماء أيضا) و تحدثت إلى قسم صيانة توشيبا فى الشركه ، فأكد لى المهندس هناك بأن توشيبا لها مبيعات جيده فى السوق و أن مرتجعاتها قليله جدا بالنسبه لباقى الماركات و أن إرتفاع سعرها بالنسبه لمواصفاتها هو لجودة خاماتها و أن مشاكلها فى الصيانه بسيطه و يتم التعامل معها بسهوله ما عدا البورده لأنها لو تلفت خارج فترة الضمان سيكون إستبدالها مكلف جدا (و لكنه أكد أنه طالما مرت سنة الضمان على البورده و هى بخير إذن لن توجد بها مشكله فى المستقبل إن شاء الله).

بدأت مره أخرى أفكر جديا فى
    Toshiba Satellite C50-A546 ، و أن أنزل أشتريه اليوم لأنتهى على الأقل من معاناة البحث و التفكير.

أنا حريص على نقل تجربتى فى شراء اللاب توب بكل تفاصيلها حتى يستفيد الآخرين ، لذلك أرجو ألا يبخل الأعضاء بالنصيحه لى و لغيرى.

عضوية جديدة

انت لخبتني كده ..... طب بالنسبة للاسعار ايه عشان انا مش من القاهرة ؟؟

عضو

شكرا على حرصك لمشاركة تجربتك ومعلوماتك

الحقيقة إني متحمس للاب توشيبا بس لما قرأت مراجعته على notebookcheck ترددت بشأنه وده راجع لمراجعة الDisplay فهي ضعيفة نسبيا ولا تلبي حاجات مصممي الجرافيكس بشكل جيد وبرامج أدوبي تحديدا..وده أمر مهم بالنسبة لي...مع العلم إنه في لابات سابقة زي probook 4540s لا تغطي ألوان RGB sRGB بأي نسبة...أنا رجعت أفكر مرة تانية في lenovo ideapad z510 فمواصافاته وخاماته جيدة والعيب الأكبر الظاهر له حتى الآن هو ضعف البطارية..ولكنها تبقى مقبولة نسبيا..وفيه ناس خوفوني من الكيبورد بيقولوا تغييرها مكلف ومن الصعب تغيير زرار واحد بعينه ولازم تغير الباد معاها.. والحقيقة أنا شاكك في الكلام ده

بالنسبة لمشكلة الوايرليس في لاب hp probook 450 g1 فاعتقد أصبح واضح إنها مشكلة تعريف ليس أكثر وده من تجارب أكتر من عضو هنا..ولكن تظل مشكلته في ضعف خاماته كما سمعت

أتمنى للجميع التوفيق في شراء أجهزتهم
    التعديل الأخير تم بواسطة SaD_MaN ; 16-08-2014 الساعة 21:21

عضوية جديدة

إكتشفت شىء مهم جدا بالنسبه لضمان أجهزة توشيبا و هو أنه يكون تابع لشركة توشيبا العربى ،
    و لإثبات حقوق العميل فى الضمان تنصح شركة توشيبا العربى بتسجيل الرقم المسلسل للجهاز على موقع توشيبا العالمى خلال 15 يوم من تاريخ الشراء ،
    كما يمكن تمديد فترة الضمان المحلى للجهاز عن طريق دفع مبلغ إضافى فى فرع شركة توشيبا العربى فى مصر الجديده.

للأسف لم أستطيع مكالمة خدمة العملاء فى الشركه اليوم لفهم المزيد من التفاصيل ، و لكن ما توصلت إليه بخصوص تسجيل المنتج و الحصول على شهادة ضمان عند الشراء بالإضافه إلى إمكانية تمديد فترة الضمان يدل على أن توشيبا شركه محترمه تقوم بتنظيم جيد لعملية البيع و لخدمة ما بعد البيع.

بصراحه شعرت بالإطمئنان من ناحية أجهزة توشيبا و ضمانها.

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abouzeid007 مشاهدة المشاركة
    انت لخبتني كده ..... طب بالنسبة للاسعار ايه عشان انا مش من القاهرة ؟؟
    الأسعار المتاحه أمامى هى:
    HP ProBook 450 G1 : 4550 L.E
    HP ProBook 4540s : 4250 L.E
    Toshiba Satellite C50-A546 : 4100 L.E

التعديل الأخير تم بواسطة TheGeek ; 16-08-2014 الساعة 22:22

عضوية جديدة

شكرا على حرصك لمشاركة تجربتك ومعلوماتك

الحقيقة إني متحمس للاب توشيبا بس لما قرأت مراجعته على notebookcheck ترددت بشأنه وده راجع لمراجعة الDisplay فهي ضعيفة نسبيا ولا تلبي حاجات مصممي الجرافيكس بشكل جيد وبرامج أدوبي تحديدا..وده أمر مهم بالنسبة لي...مع العلم إنه في لابات سابقة زي probook 4540s لا تغطي ألوان RGB sRGB بأي نسبة...أنا رجعت أفكر مرة تانية في lenovo ideapad z510 فمواصافاته وخاماته جيدة والعيب الأكبر الظاهر له حتى الآن هو ضعف البطارية..ولكنها تبقى مقبولة نسبيا..وفيه ناس خوفوني من الكيبورد بيقولوا تغييرها مكلف ومن الصعب تغيير زرار واحد بعينه ولازم تغير الباد معاها.. والحقيقة أنا شاكك في الكلام ده
    بصراحه أنا كمستخدم عادى لا تهمنى كثيرا الفروق بين الأجهزه من ناحية ال display و بالتالى لا أستطيع أن أفيدك فى هذه المسأله ،
    و لكن تأكد أنك ستواجه بعض التضحيات مقابل بعض المميزات عند شراء أى جهاز.

بالنسبة لمشكلة الوايرليس في لاب hp probook 450 g1 فاعتقد أصبح واضح إنها مشكلة تعريف ليس أكثر وده من تجارب أكتر من عضو هنا..ولكن تظل مشكلته في ضعف خاماته كما سمعت

أتمنى للجميع التوفيق في شراء أجهزتهم
    للأسف أنا محبط تماما من ناحية الجهاز ده و خصوصا بعد الرد المستفز اللى سمعته النهارده بخصوص هذه المشكله.

عضوية جديدة

طب ليه مفكرتش في أسوس .. قوي بالنسبة للاستخدام بس امكانيات اقل وفيه زمايلي معاهم من اربع سنين مفيش اي شكوى منه + ضمان دولي سنتين... انا فكرت فيه لكن امكانياته اقل من نظيره لنفس السعر

https://egyptlaptop.com/asus-x552cl-black.html

عضو

بصراحة اختيار لاب توب معين بناء على استشارات اراء الاعضاء هو امر صعب ، لان كل شخص سوف يقول لك تجربته مع لاب توب معين دون تجربة باقى الماركات ، وبالطبع سوف يشكر فى اللاب توب اللى معاه ، وانا اعتمد فى اختيارى على موقع toptenreviews لانه بصراحة موقع ممتاز ويتميز بمصداقية عن باقى المواقع ، واعتمد على مراجعات الاشخاص الذين اشتروا اللاب توب فى المواقع الاجنبية وموقع الشركة المصنعة ، لو القيت نظرة على الموقع على الاقل هتقدر تحصر اختياراتك فى انواع ماركات معينة ، انا جايب ديل 5537 كور I7 ورايح اودية الضمان بس
    عيب فى الهارد
    بس مش معناه ان اللاب ده وحش او الماركة مش كويسه اى ماركة فى العالم لازم يبقى فيها عيوب مصنعية , اتمنى ان كلامى يكون فاد اى حد .

عضوية جديدة

انا نزلت اسئل في مول البستان عن hp probook 450 g1 ومعظم الناس شكرولي فيه وقوليلي مشكلة الوايرلس اتحلت بالتعريفات وهو افضل من hp probook 4540s بحجة انه احدث والمشاكل اللي كانت موجودة في 4540s تم حلها في 450 g1 مش عارف بقي دة كلام بياعين وعايزين يبيعوا وخلاص ولا لأ انا عاجبني شكل ال hp probook 450 g1 بس خايف تكون خاماته مش كويسة :confused::confused::confused:
    التعديل الأخير تم بواسطة محمد احمد 197 ; 17-08-2014 الساعة 03:34

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد احمد 197 مشاهدة المشاركة
    انا نزلت اسئل في مول البستان عن hp probook 450 g1 ومعظم الناس شكرولي فيه وقوليلي مشكلة الوايرلس اتحلت بالتعريفات وهو افضل من hp probook 4540s بحجة انه احدث والمشاكل اللي كانت موجودة في 4540s تم حلها في 450 g1 مش عارف بقي دة كلام بياعين وعايزين يبيعوا وخلاص ولا لأ انا عاجبني شكل ال hp probook 450 g1 بس خايف تكون خاماته مش كويسة :confused::confused::confused:
    قبل شهرين لما نزلت اشترى اللاب سألت فى مول البستان "ايجيبت لاب توب " عن ماركة اتش بى قالى انصحك تبتعد عنها لانها بتسخن بسرعة ، وقالى لو عاوز ماركة اتش بى يبقى انصحك فى الانواع العالية ودى تقريبا سعرها بيعدى 6000 جنية ، ورشحلى الديل او اللينوفو ، بصراحة انا سمعت مشكلة السخونة دى فى لابات اتش بى كتير جدا بس مقدرش اجزم هل المشكلة دى عامة على كل الانواع المتوسطة فى السعر ام لا ، انصجك تسأل حد جاب اللاب ده ، بالتوفيق

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة لمض مشاهدة المشاركة
    قبل شهرين لما نزلت اشترى اللاب سألت فى مول البستان "ايجيبت لاب توب " عن ماركة اتش بى قالى انصحك تبتعد عنها لانها بتسخن بسرعة ، وقالى لو عاوز ماركة اتش بى يبقى انصحك فى الانواع العالية ودى تقريبا سعرها بيعدى 6000 جنية ، ورشحلى الديل او اللينوفو ، بصراحة انا سمعت مشكلة السخونة دى فى لابات اتش بى كتير جدا بس مقدرش اجزم هل المشكلة دى عامة على كل الانواع المتوسطة فى السعر ام لا ، انصجك تسأل حد جاب اللاب ده ، بالتوفيق
    انا بردة سألت عندهم وقالولي نفس الكلام بس كل المحلات التانية كانوا بيقولولي ال HP PROBOOK من الانواع الكويسة المشكلة ان كل واحد اسئله بيرشحلي الجهاز الكويس من وجهة نظره اوعلي اساس المواصفات فقط مش علي اساس جودة الخامات انا عاجبني ال probook 450 g1 ولسة منتظر اراء الاعضاء ويااارب نوصل لنتيجة كويسة

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abouzeid007 مشاهدة المشاركة
    طب ليه مفكرتش في أسوس .. قوي بالنسبة للاستخدام بس امكانيات اقل وفيه زمايلي معاهم من اربع سنين مفيش اي شكوى منه + ضمان دولي سنتين... انا فكرت فيه لكن امكانياته اقل من نظيره لنفس السعر

https://egyptlaptop.com/asus-x552cl-black.html
    أسوس ماركه كويسه طبعا ، لكن مفيش عندى أى معلومات بخصوص اللابات بتاعتها.
    اللاب توب اللى حضرتك مرشحه ده أقل فى البروسيسور من كل الأجهزه الموجوده فى إختياراتى بالإضافه إن بطاريته 4 خلايا فقط و أعتقد إن سعره يعتبر مبالغ فيه بسبب وجود نسخة ويندوز عليه.

بصراحة اختيار لاب توب معين بناء على استشارات اراء الاعضاء هو امر صعب ، لان كل شخص سوف يقول لك تجربته مع لاب توب معين دون تجربة باقى الماركات ، وبالطبع سوف يشكر فى اللاب توب اللى معاه ، وانا اعتمد فى اختيارى على موقع toptenreviews لانه بصراحة موقع ممتاز ويتميز بمصداقية عن باقى المواقع ، واعتمد على مراجعات الاشخاص الذين اشتروا اللاب توب فى المواقع الاجنبية وموقع الشركة المصنعة ، لو القيت نظرة على الموقع على الاقل هتقدر تحصر اختياراتك فى انواع ماركات معينة ، انا جايب ديل 5537 كور I7 ورايح اودية الضمان بس
    عيب فى الهارد
    بس مش معناه ان اللاب ده وحش او الماركة مش كويسه اى ماركة فى العالم لازم يبقى فيها عيوب مصنعية , اتمنى ان كلامى يكون فاد اى حد .

أتفق معك فى أن كل مستخدم سيعطى رأيه بناءا على تجربته الشخصيه مع جهاز من ماركه معينه و هذا طبيعى جدا و لذلك فإن الطريقه الوحيده لمعرفة عيوب أى جهاز هو أخذ رأى أكبر عدد من مستخدمي الجهاز أو الإستفسار عنه فى مراكز الصيانه (كما فعلت أنا مثلا بالنسبه لأجهزة توشيبا).
    آراء المستخدمين خارج مصر عن أى جهاز مهمه أيضا و لكنها ليست فاصله لأنى أؤمن بأن الأجهزه المباعه فى الولايات المتحده أو أوروبا (حيث تكون معظم المراجعات) تخضع جودتها لدرجه أعلى من الرقابه بالإضافه إلى أن معظم الأجهزه تأتى بنسخة ويندوز مسبقة التحميل ، كما تتمتع الأجهزه بضمان حقيقى و شامل و أحيانا عروض خاصه للطلبه و خصومات أخرى فى الأعياد و المناسبات و غيرها من العوامل التى لو وضعتها فى الميزان أمام سعر الجهاز هناك ستجد أن عملية شراء الجهاز فى مجملها صفقه رابحه.
    على سبيل المثال رأيت موقع يفضل جهاز على آخر بسبب زيادة فترة ضمانه إلى عامين بالإضافه لوجود عرض cash back.

إعرف دائما و أبدا إن التاجر عايز يبيع و إنه شايف إن latest is the greatest بصرف النظر عن رأى المستخدم أو user experience ،
    و عموما طالما الجهاز عاجبك إذن توكل على الله.

أنا بصراحه شايف إن كل موديلات الأجهزه فى كل الماركات الموجوده فى الفئه السعريه أقل من 5000 جنيه أو التى تسمى budget laptops هى أجهزه إستهلاكيه و لا تتمتع بأى قدر من الجمال أو الجوده (على الأقل على المدى البعيد).

انا بردة سألت عندهم وقالولي نفس الكلام بس كل المحلات التانية كانوا بيقولولي ال HP PROBOOK من الانواع الكويسة المشكلة ان كل واحد اسئله بيرشحلي الجهاز الكويس من وجهة نظره اوعلي اساس المواصفات فقط مش علي اساس جودة الخامات انا عاجبني ال probook 450 g1 ولسة منتظر اراء الاعضاء ويااارب نوصل لنتيجة كويسة
    توكل على الله طالما عاجبك

عضوية جديدة

4th generation Intel® Core™ i5-4200M processor with Intel® Turbo Boost Technology 2.0
    clock speed : 2.50 / 3.10 Turbo GHz
    3rd level cache : 3 MB
    Processor
    standard : 4,096 MB
    maximum expandability : 16,384 MB
    technology : DDR3 RAM (1,600 MHz)
    System memory
    capacity : 500 GB
    drive rotation : 5,400 rpm
    Hard disk
    NVIDIA® GeForce® 710M with CUDA™ Technology and NVIDIA® Optimus™ Technology
    memory amount : 2,048 MB dedicated VRAM.
    memory type : DDR3 Video RAM
    Graphics adapter
    size : 39.6cm (15.6")
    Toshiba TruBrite® HD TFT High Brightness display with 16 : 9 aspect ratio and LED backlighting
    internal resolution : 1,366 x 768
    Display
    colour : Shining silver glossy finish, black keyboard
    Design Colour
    Free DOS
    Operating system

صفحة 2 من 5 الأولىالأولى 1 2 3 4 5 الأخيرةالأخيرة

المفضلات