النتائج 1 إلى 3 من 3

الموضوع: (معدل)مساعدة فى شراء لاب بسعر (4000-4500) جنيه

عضوية جديدة

(معدل)مساعدة فى شراء لاب بسعر (4000-4500) جنيه

انا عاوز اشترى لاب جديد ومحتار بين الشركات المنتجة من فيها افضل واكتر احتمال ومابيسخنش بسرعة فارجوكم تشاركونى بافضل الموديلات انا عاوز جهاز فى حدود 4000-4500

عضوية جديدة

رد: مساعدة ضرورى يا جماعة

زيك بالظبط و الله و إحترت و قريت كتير و نزلت و لفيت أكتر مش عاجبني حاجه ، لازم تلاقي أي خازوق ولاموأخذه يطفشك من الجهاز على سبيل المثال /

- البروسيسور فئة الـ U و ليس الـ M ، و الحرف ده بيبقى مكتوب في نهاية رقم موديل البروسيسور ، و الـ U تشير إلى أن البروسيسور موفر للطاقه و الـ M عادي غير موفر للطاقه ، و طبعاً الـ U أداءه أقل و بشكل ملحوظ عن تجربه.
    - أغلب الأجهزه عشان نازله slim هتلاقي البطاريه four cells فقط و ليس six cells و طبعاً تقعد معاك أقل ، و غالباً الأجهزه بالشكل ده هتلاقي معاها البروسيسور الـ U و إللي six cells هتلاقي معاها بروسيسور M و للأسف أغلب الموجود في السوق دلوقتي بروسيسور U و four cells يعني إللي وفرتهولي في الطاقه أكلته من البطاريه و كأنك يابو زيد ما غزيت!

دول تقريباً أكثر مشكلتين جابولي الشلل بجد ، غير كده هتلاقي أغلب الناس تنصحك بـ Dell 5537 و مش مقتنع بيه شاشته مش عجباني و بروسيسور U برضو حتى الـ i7 في الجهاز ده Dual Core!!!!!! يا إما Z510 و الناس كلها بتشتكي منه هارد و بطاريه four cells فقط يا إما HP G1 450 و فيه مشكلة وايرلس ناس بتقول إتحلت مع التعريف الجديد بس بيسخن زي بقية لابات HP و ناس تانية تقول الموديل إللي قبله 4540s أفضل بس جهاز ثقيل في الوزن و بيكهرب!

أنا شوفت و قرأت تقريباً عن كل الأجهزه الجديده في السوق حالياً ، ما عدا إللي مبهم بالنسبه لي حالياً الـ Asus و للأسف برضو برسيسور U و بطاريه four cells

فيما عدا هذه الميزانيه اللينوفو فئة الـ Y جهاز جبار بس غالي.

أفضل جهاز بالميزانيه دي كان مطروح ف السوق من أقل من سنه و هو لينوفو z580 فهل الجهاز ده متوفر الآن في أي مكان؟
    ولا الواحد يجيب مستعمل أحسن ولا في إقتراحات تانيه أفضل للجديد بنفس الميزانيه بعيداً عن الأجهزه المذكوره و يكون ميتال مش بلاستيك و بروسيسور M و بطاريه six cells و على الأقل core i5 ؟

وشكرا جزيلا

مشرف سابق الصورة الرمزية Eng Mahmoud Hamada

رد: مساعدة ضرورى يا جماعة

تم تعديل العنوان .. يرجى ذكر ميزانية الشراء فى العنوان..... يمكنك الاطلاع على قوانين القسم من هنا

HP ProBook 450 G1 (i5/6/1TB/ATI) Notebook PC

4300 جنيه

Intel® Core™ i5-4200M Processor (3M Cache, up to 3.10 GHz)
    6GB DDR3 RAM 1333MHz
    1TB HDD
    Super Multi Dual Layer Drive
    AMD Radeon HD 8750M (2GB dedicated DDR3)
    15.6" HD LED Display(1366 x 76
    Webcam and Microphone
    Wi-Fi - Bluetooth - USB - Ethernet
    HDMI
    Lithium-Ion 6 Cell Battery
    No operating system

Lenovo Ideapad Z510 (i5/6/1TB/NVIDIA) Notebook PC

4300 جنيه

Intel® Core™ i5-4200M Processor (3M Cache, up to 3.10 GHz)
    6GB DDR3 RAM 1066MHz
    1TB HDD 5400 rpm
    DVD+/-RW drive
    15.6" Backlit LED HD display (1920 x 1080)
    NVIDIA GeForce GT 740M with 2 GB DDR3 dedicated
    Web Camera
    WiFi - Bluetooth - USB - Ethernet 10/100
    HDMI
    4 cell battery
    التعديل الأخير تم بواسطة Eng Mahmoud Hamada ; 02-09-2014 الساعة 05:13

المفضلات