صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 24

الموضوع: طلب مساعدة من كل من يمتلك جهاز hp probook 450 g1

عضو

Question طلب مساعدة من كل من يمتلك جهاز hp probook 450 g1

بسم الله الرحمن الرحيم

يا ريت كل اللي عنده لاب hp probook 450 g1 يدخل يقول موديل كارت الوايرليس ومدى جودته وقوته لأني اشتريت اللاب النسخة ال i5 رامات 6 جيجا من حوالي 5 أيام وموظف البيع في ايجيبت لاب توب فشل في تعريف الكارت على ويندوز 8.1 والكارت اشتغل وبعدين قعد يفصل ويرجع بعد فترة بدون انتظام أو سبب منطقي وموظف المبيعات قعد حوالي ساعتين ومعرفش يعرفه ورد على كل استفساراتي ببلادة منقطعة النظير فضلا عن إنه نزلي تعريفات متفيرسة وقديمة أصلا !! المهم أنا عرفت الكارت لما رجعت البيت بال driver pack solution آخر اصدار لأني كنت مستعجل وعاوز أطمن بسرعة والليل كان اتأخر فالكارت اشتغل ولحد دلوقتي شغال عادي على حد ملاحظتي ومش بيفصل وأنا منزل ويندوز 7 و ويندوز 8.1 ولكن أنا قلقت لما عرفت إن اللاب نازل بكذا كارت ولما قرأت موضوع أخونا akrammlsh دخلت على منتدى HP وبالفعل لقيت كلام كتير على كارتmediatek ralnik ولحد دلوقتي على المنتدى هناك ناس بتشتكي من الكارت حتى بعد التعريف الجديد وناس بتقول إن الكارت مش بيفصل بعد التعريف الجديد ولكنه أصلا مصنوع ضعيف وسيئ الجودة ولازم متبعدش عن الراوتر عشان يشتغل وإن السوفتوير قلل المشكلة ولكن هذا لا يمكنه حل مشكلة رئيسية في الهاردوير الخاص بالكارت وناس تانية بتقول إن شركة HP اعترفت برداءة الكارت وفساده كليا وقامت بتغييره لهم مجانا وبالطبع هذا الخيار غير متاح لنا في مصر!!

مشكلتي إن الواي فاي عندي قوي والراوتر ب 3 أنتنا وبالتالي مش هقدر أحدد جودة الكارت ولو هو بالفعل ضعيف وسيئ ولا لا ؟ لأن بالتأكيد في حالة التنقل باللاب مش هتبقى كل الراوترات ب 3 أنتنا !!

وكمان فيه بياع في شركة You&me في سوق العصر قاللي المشكلة تحديدا في الموديل الi5 ال 6 جيجا رام وإن المشكلة مش موجودة في موديل ال 8 جيجا ولا في موديل core i7 بس الحقيقة شكيت في كلامه وقتها إنه عاوز يبيع وخلاص خصوصا إني قرأت مشاركات ناس كتير هنا بتشكر في اللاب وفيه مشرفين بيطمنوا الناس من ناحيته

أنا عاوز أطمن أو أفهم المشكلة لو موجودة عشان لو فيه أي حاجة ألحق أرجع اللاب قبل ما ال14 يوم يخلصوا

ياريت اللي عنده اللاب يدخل ويشارك بموديل كارت الوايرليس وتجربته معاه

وكمان لاحظت التاتش باد تقيلة شوية خصوصا ناحية اليمين يعني أنا لسه كنت شغال على اللينوفو الG570 جيل تاني والتاتش باد كان جميل جدا و أسهل بكتير وأكثر فاعلية في اللينوفو..فهل ده طبيعي؟ ولا ليها حل؟

آسف على الاطالة وشكرا لكم مقدما

عضو برونزي

رد: طلب مساعدة من كل من يمتلك جهاز hp probook 450 g1

يعني يا اخي العزيز الكارت الي راكب عندك mediatek ralnik ؟ قصد في windows 8.1 الكارت بيتعرف automatic فأدخل على device manager و شوف اسم الكارت الي هناك و انا معاك هنا

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة akrammlsh مشاهدة المشاركة
    يعني يا اخي العزيز الكارت الي راكب عندك mediatek ralnik ؟ قصد في windows 8.1 الكارت بيتعرف automatic فأدخل على device manager و شوف اسم الكارت الي هناك و انا معاك هنا
    صديقي هو بالفعل نفس النوع اللي انت اشتكيت منه مش متأكد لو نفس الموديل بس هو نفس النوع مع العلم ان تعريف ويندوز 8.1 للكارت لا قيمة له وبيفصل بعد شوية ومش عارف ده طبيعي وبيحصل مع كروت تانية ولا لا ؟

وعلى فكرة الكارت ده داخل في أكتر من موديل hp مش بس بروبوك 350و 450 ده داخل في موديلات من الفئات العليا زي envy وفيه ناس معاها envy وبتشتكي من الكارت ده تخيل ؟

عضو برونزي

ده اخر تعريف نازل للكارت الي عندك صطبه و لو المشكلة فضلت موجوده تبقى تعمل زي و ترجع الجهاز قبل ال14 يوم ما يخلصو
    https://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp655...00/sp65803.exe
    فعلا غباء من hp تتعامل مع شركة زي ديه(ralnik) ماليانة مشاكل

عضو

الموديل اللي عندي بالضبط هو mediatek mt7630e 802.11bgn wifi adapter

وبص أنا معنديش مشكلة في الحصول على التعريف وزي مقلت الكارت دلوقتي متعرف و شغال عندي طبيعي ومش بيفصل بس أنا عاوز أطمن إنه مش هيعمل مشاكل قدام نتيجة لعيب صناعي في الهاردوير يعني لو فيه عيب في الهاردوير يبقى حله بالسوفتوير و التعريف بالبلدي كده شغل تلصيم وطرمخة :D

وبعدين عاوز أعرف من الناس اللي معاها نسخة الcore i7 أو core i5 رامات 8 هل موديل الكارت عندهم مختلف؟ realtek مثلا؟ وهل واجهوا مشكلة في البداية مع تعريف ويندوز 8.1 زيي وهل ده طبيعي يعني ؟ لأني للأسف معنديش خبرة في التعامل مع ويندوز 8.1

ده رابط لأحد الشكاوى في موقع HP عن نفس موديل الكارت

https://h30434.www3.hp.com/t5/Wirele...s/td-p/2828029

ولو حطيت الموديل على جوجل هتلاقي بلاوي
    التعديل الأخير تم بواسطة SaD_MaN ; 14-09-2014 الساعة 23:17

عضو برونزي

انت المشكلة عندك بدأت في بداية التشغيل انا عندي بدأت بعد 10 ايام فملهاش نظام معين يعني فربنا يستر ان شاء الله و ميوقفش تاني و ياريت لو حد من الاعضاء معاه الموديلات الي بتسأل عليها يتفضل و يفدنا ان شاء الله

عضو

انت المشكلة عندك بدأت في بداية التشغيل انا عندي بدأت بعد 10 ايام فملهاش نظام معين يعني فربنا يستر ان شاء الله و ميوقفش تاني و ياريت لو حد من الاعضاء معاه الموديلات الي بتسأل عليها يتفضل و يفدنا ان شاء الله
    طيب ممكن تقولي انت معاك لاب ايه دلوقتي؟ وهل عمل مشاكل مع تعريف الوايرليس اللي بينزل أوتوماتيك مع ويندوز 8.1 ولا لا؟

وشكرا لاهتمامك ومشاركتك

عضو برونزي

دلوقتي الحمد لله بعد ما رجعت الprobook 350 g1 جبت asus k550ld و الحمد لله مفيش اي مشاكل حصلت الحمد لله بس asus جاي معاه اسطوانة تعريفات بتدخلها و بتعرف كل حاجة مع نفسها و الجهاز بيشتغل عادي بعد كدة يعني الكارت متعرفش automatic مع الasus على عكس الhp
    لا شكر على واجب يشرفني اني اساعدك طبعا

عضوية جديدة

أنا لسه شاري الجهاز i5 . وأول ما نزلت ويندوز 8.1 اشتغل شويه وفصل ومرضاش يشتغل تاني لما نزلت التعريف شغال تمام ومفيش مشكلة لحد دلوقت وفي ناس في المنتدى من اللي اشترت الجهاز وبقاله فترة معاهم قالوا إن الوايرلس شغال كويس بعد آخر تحديث

عضو

انا معايا اللاب تمام وعمرو ما فصل منى نهائى والواى فاى فيه كويس جدا وعمروو ما فصل وانا معرفوا باسطوانة التعريفات :D

عضوية جديدة

انا معايا النسخه الـ Core I7 من الـ HP Probook 450G1
    بكرت Intel Dual Band Wireless-n7260
    شغال الحمدلله ميه ميه وعمرة مفصل

عضو برونزي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mamdouh.0100 مشاهدة المشاركة
    انا معايا النسخه الـ Core I7 من الـ HP Probook 450G1
    بكرت Intel Dual Band Wireless-n7260
    شغال الحمدلله ميه ميه وعمرة مفصل
    المشاكل موجودة في كروت mediatek ralnik وليست في كروت intel كروت الintel كلها ممتازة

عضو

دلوقتي الحمد لله بعد ما رجعت الprobook 350 g1 جبت asus k550ld و الحمد لله مفيش اي مشاكل حصلت الحمد لله بس asus جاي معاه اسطوانة تعريفات بتدخلها و بتعرف كل حاجة مع نفسها و الجهاز بيشتغل عادي بعد كدة يعني الكارت متعرفش automatic مع الasus على عكس الhp
    لا شكر على واجب يشرفني اني اساعدك طبعا
    جميل جدا موضوع الاسطوانة ده وموجود في اللينوفو

مش قضية كبيرة لو الشركة بتحط التعريفات على موقعها ومش بتحطها في اسطوانة

بس لما تكون الشركة مهملة لدرجة إن التعريفات على موقعها تبقى قديمة ومش مقسمة تبعا للموديل أو السيريال أو البارت نامبر ده شئ مش مفهوم ومقرف وده حال hp للأسف

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmedyasser مشاهدة المشاركة
    أنا لسه شاري الجهاز i5 . وأول ما نزلت ويندوز 8.1 اشتغل شويه وفصل ومرضاش يشتغل تاني لما نزلت التعريف شغال تمام ومفيش مشكلة لحد دلوقت وفي ناس في المنتدى من اللي اشترت الجهاز وبقاله فترة معاهم قالوا إن الوايرلس شغال كويس بعد آخر تحديث
    وأخبار البولوتوث إيه؟ بطئ صح؟

بالنسبة لأراء الناس في المنتدى فكثير منها سليم ولكنها لا تضع في الاعتبار اختلاف الكارت باختلاف الإمكانيات في نفس الموديل المشكلة الرئيسية في كارت mediatek mt7630e 802.11bgn wifi adapter واللي موجود في النسخة الi5

شاكر لمشاركتك

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mario.nady مشاهدة المشاركة
    انا معايا اللاب تمام وعمرو ما فصل منى نهائى والواى فاى فيه كويس جدا وعمروو ما فصل وانا معرفوا باسطوانة التعريفات :D
    اللاب معهوش اسطوانة تعريفات؟ فيا ترى تقصد أي اسطوانة؟

أنا عارف إنك متحمس للاب وهو كويس من نواحي كتير بس بالذمة ينفع الواحد يدففع أكتر من 4000 جنيه في لاب الواي فاي بتاعه مشكوك فيه؟ وكمان امبارح لاحظت حاجة جديدة وهي إن الصوت لما بتعليه بيطلع خرفشة كده قوية زي نتشة حاجة بجد زبالة...لكن المشكلة إن السوق سيئ والواحد بيختار ما بين سيئ وأسوأ وده مخلي الواحد محتار طب لو رجعته أجيب ايه ؟

شكرا لمشاركتك
    التعديل الأخير تم بواسطة SaD_MaN ; 16-09-2014 الساعة 14:27

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات