النتائج 1 إلى 6 من 6

الموضوع: بخصوص الباور سبلاى

عضو

بخصوص الباور سبلاى

انا عاندى باور اسمه black horse 1200w
    المهم الباور ده فيه مروحتين واحده داخل الكيسه ودى مهمتها بدخل الهواء الى الباور
    والثانيه فى مخارج الكيسه ودى مهمتها انها بتشفط الهواء من الباور وتطرده خارج الباور
    دلوقتى انا عايز الغلى المروحه اللى داخل الكيسه اللى هى بدخل الهواء الى الباور علشان صوتها عالى جدا حتى بعد التزييت
    هل يصح ذالك ولماذا
    وشكرااا

مشرف سابق

رد: بخصوص الباور سبلاى

مع انى لااعلم ماهو الماركه تحديدا ولكن واضح انه تجارى ومع ذلك لاانصحك ان تقوم بفصلها نهائى ومع التزييت ايه حضرتك النوع الذى قمت باستخدامه يوجد انواع من الزيوت لا تجدى نفعا وبل احيانا تسىء الوضع افضل انواع الزيوت للمرواح عن تجربه لاعوام هو زيوت ماكينات الخياطه فهى تتمتع بلزوجه عاليه وتعمل على مدى طويل الى سنه او اكثر الى ان تحتاج الى تزيت المروحه مره اخرى .
    ولكن يمكنك ان تقوم بتغير المروحه باخرى نفس المقاس ولا اعلم ماهى مقاس التى لديك اى كان سواء 12 او 8 سم فهى موجوده ومتوفره فى الاسواق .

عضو

هو فعلا تجارى وانا بتكلم مش على المروحه نفسها
    انا بتكلم على صوت الهواء نفسه عالى
    وشكرا على الرد

مشرف سابق

لو صوت الهوا عالى ومديقيك انت ممكن تعمل حاجه بس هى محتاجه تركيز شويه وهاتساعدك على تخفيض صوت الهواء ومفيش منه اى ضرر
    المروحه بتبقى واخده باور من الباور صبلاى السلكين بتوعها احمر ده بيبقى 12+ فولت والاخر الاسود . خليك معايا فى النقطه دى هاتاخد السلك بتاعها وتوصله على السلك الاحمر من الباور صبلاى ده بيكون +5 فولت وبالتالى المروحه هاتشتغل على نص سرعتها الحاليه الى شغاله بيها .
    بس لو معندكش المعدات الازمه لانه هاتحتاج كاويه علشان توصل سلكها على الخط بتاع ال5 فولت منصحكشى تعمل كده لو ممكن توديها لحد بتاع صيانه ادوات منزليه بيفهم يوصلهالك هو ينفسه او الافضل ان تغيرها زى ما قلتلك بمروحه تانيه تكون صوتها اهدى زى المرواح الى بتيجى مع الكييسات الثيرمالتك بتكون 1000 لفه وصوتها شبه معدوم وهواها جيد جدا ده لو مقاسها 12سم انما لو اقل من كده مش هاقدر اقولك على نوع معين .

عضو

انا عايز اشيلها خالص والباور يشتغل على مروحه واحده بس اللى هى بتطلع الهواء الساخن من داخل الباور

عضو

شيلها بس علي مسؤليتك
    انا عندي باور 3 مراوح وحدة تعطلت الي بداخل الجهاز وشلتها وما في اية ضرر بس دايمن تفحص الباور ان كان بسخن ولا لاء واذا ما بسخن يبقي كلوا تمام

المفضلات