صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 53

الموضوع: مهم جدا لجميع مستخدمي لاب توب لينوفو بخصوص البطارية ( داخلية أو خارجية )

عضو

Arrow مهم جدا لجميع مستخدمي لاب توب لينوفو بخصوص البطارية ( داخلية أو خارجية )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

لكل اللي بيسال عن ان بطاريته built in يعمل اي ؟؟ واللي قلقان يشيل البطارية ولا لا حتي لو كانت built out؟؟
    أنا كنت قلقان برضه لحد ما نزلت برنامج اسمه Energy Manager وتحت مسمي آخر Power Manager من موقع لينوفو .. كنت بنزل تعريفات اللاب من الموقع ولقيته والجهاز بتاعي z5070
    ودي صورة من اللاب بتاعي وهشرح انا عملت اي .. والصورة شارحة نفسها بصراحه
    [IMG][/IMG]
    طبعا انا مشلتش البطارية بس لما سطبت البرنامج قرأت ال tips بتاعته وعرفت ان لو مش هستخدم البطارية لفترة طويله يبقي افعل وضع اسمه conservation mode
    الوضع ده بيشحن البطارية لحد 55 : 60 % ويفصل البطارية عن الشحن وده موضح بالصورة نسبة الشحن وصلت عندي ل 60 % وجايب رساله ان البطارية not charging بالرغم من انها plugged in .. الوضع ده بفعله ازاي ؟؟؟ بروح على settings وبختار conservation mode زي الصورة دي
    [IMG][/IMG]
    كمان البرنامج ده بيراقب البطارية ونسبة الشحن وممكن تعمل calender بيحدد الوقت اللي انت تختاره عشان ينبهك انك تشحن البطارية فيه وبختار create عشان احدد الوقت زي الصوره دي
    [IMG][/IMG]
    كمان في حاجه في البرنامج اسمها Gauge Reset الخاصيه دي بتتعمل كل شهر او شهرين وتقريبا بتعمل معايرة للبطارية ودي موجوده في أول صورة
    وفي حاجه كمان حلوه جدا اسمها top Power consumption ودي بتوريك معدل استهلاك كل برنامج انت مشغله زي الصورة دي
    [IMG][/IMG]
    المهم وخلاصة القول لا يمكن الاستغناء عن هذا البرنامج لجميع مقني أجهزة لينوفو ... وأي حد عنده لاب آخر يحاول ينزل البرنامج ده لو متاح على موقع شركة اللاب بتاعه والمفروض يكون في
    وأخيرا شكرا لينوفو أبدعت والله .. وبكده نكون حافظنا على البطارية لأطول فتره ممكنه إن شاء الله

"تحديث للموضوع"

الحمد لله لينوفو نزلت تحديث لل Bios التحديث ده هيخلي الجهاز بيفتح زي الصاروخ وكمان هيحل مشكله ان لما بتطفي الجهاز برنامج Energy manager بيفقد اعدادات ال Conversation mode لا خلاص الحمد لله وعن تجربه فكل اللي يملك الجهاز يعمل ابديت لل BIos
    هتدخل على الموقع على اللينك التالي ده
    https://support.lenovo.com/us/en/prod...loads/DS100528

بوضح ان التحديث اللي في اللينك ده خاص بجهازين Lenovo Z40-70, Z50-70
    وأي جهاز غير الجهازين دول ... تدخل على البرامج الخاصه بجهازك وتشوف فين البرنامج بالاسم ده
    BIOS UPDATE

ولما تنزل البرنامج هتطفي كل البرامج اللي شغاله على اللاب عشان شغلك ميضيعش لان اللاب هيعمل ريستارت ويعمل ابديت لل Bios وبعدين ان شاء الله هتلاقي سرعه خرافيه في فتح الجهاز عن تجربه والله وكمان موضوع البطاريه
    انا جربته من امبارح للنهارده واللاب لسه على وضع ال Convesation mode

وكمان دي أفضل نسخه لبرنامج ال Energy Manager
    https://support.lenovo.com/us/en/prod...loads/DS100548

ودمتم بخير و كل عام وأنتم بخير :-)
    التعديل الأخير تم بواسطة omar abdelaziz ; 10-06-2015 الساعة 09:14

عضوية جديدة

رد: مهم جدا لجميع مستخدمي لاب توب لينوفو بخصوص البطارية ( داخلية أو خارجية )

يعنى لو البطارية فصلت شحن بعد 60% والنور قطع البطارية تشتغل ولا هتكون فصلت خالص؟؟؟

عضو

اللي أنا لاحظته ان البطارية كل يوم او كل يومين بتقل بنسبه 1 % ولما الكهربا تقطع وهي على الوضع ده الجهاز يشتغل على البطارية عادي جدا لحد ما الكهربا تيجي فالبطارية تشحن لحد 60 % وتثبت وهكذا بقي

عضوية جديدة

طب ممكن الرابط حضرتك لان انا بحثت علية ولم اجدة

عضو

الجهاز بتاعك اسمه اي ؟؟
    اذا كان lenovo z5070 فهو ده اللينك
    https://support.lenovo.com/us/en/prod.../lenovo-z50-70
    ومن قائمه component اختار power Management
    لو مش عارف توصل قولي بس اسم جهازك واشوف اللينك وابعتهولك

عضوية جديدة

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar abdelaziz مشاهدة المشاركة
    الجهاز بتاعك اسمه اي ؟؟
    اذا كان lenovo z5070 فهو ده اللينك
    https://support.lenovo.com/us/en/prod.../lenovo-z50-70
    ومن قائمه component اختار power Management
    لو مش عارف توصل قولي بس اسم جهازك واشوف اللينك وابعتهولك
    جزاك الله كل خير حضرتك ^_^
    انا عندي بردو z5070 لينوفو
    بس في مشكلة الموجودين كلهم لويندز 8 وانا عندي ويندوز 7 زي حضرتك بظبط

عضو

سوري معلش وجهتك للنسخه المتوافقه مع 8 و 8.1

انا نزلت البرنامج المتوافق مع win7 64bit من اللينك ده

https://download.lenovo.com/consumer/...s/4eem02w7.exe

بس فعلا عندك حق هو مش موجود مع التعريفات انا معرفش ازاي نزلته والله بس هو ده اللينك
    وبرضه للعلم النسخه اللي هي متوافقه مع win8 64bit هتشتغل برضه ان شاء الله
    التعديل الأخير تم بواسطة omar abdelaziz ; 04-02-2015 الساعة 23:27

عضو

طب انا عندى اللاب جه lenovo g5070 نسخه وسندوز7 64
    عاوز لينك البرنامج لو سمحت

عضو

نفس اللينك اللي في الرد اللي فوق هيشتغل معاك ان شاء الله لان الجهازين زي بعض في أغلب التعريفات

عضوية جديدة

نفس اللينك اللي في الرد اللي فوق هيشتغل معاك ان شاء الله لان الجهازين زي بعض في أغلب التعريفات
    تمام حضرتك كلة شغال بس فية استفسار بعد ازنك
    اية ال clender ده ولو انا سبت البطارية ف الجهاز ع طول والشاحن فيها ميأثرش ع البطارية (مع تفعيل خاصية conservation mode)
    التعديل الأخير تم بواسطة migomax ; 06-02-2015 الساعة 16:47

عضو

الموضوع جميل وانا اول مرة اعرف البرنامج ده الصراحة.

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة migomax مشاهدة المشاركة
    تمام حضرتك كلة شغال بس فية استفسار بعد ازنك
    اية ال clender ده ولو انا سبت البطارية ف الجهاز ع طول والشاحن فيها ميأثرش ع البطارية (مع تفعيل خاصية conservation mode)
    ال calender ده ... انت مثلا عارف انك هتخرج وليكن الصبح بدري لشغلك او كليتك وهتاخد اللاب وطبعا مش هتخرج باللاب وهو 60 % ... انت هتظبط ال calender على تاريخ ويوم معين عشان يجبلك رساله ينبهك ويفكرك انك تلغي هاصيه conservation mode وتشحن اللاب ل 100% ... وهكذا .. الفكره انه ينبهك بالميعاد اللي تختاره عشان تشحنه

اما بالنسبه لحته مبياثرش على البطارية دي ... فانا معرفش بصراحه ... بس اللي عرفته ان دورة اي بطارية تقريبا في حدود 1000 دورة شحن وتفريغ يعني على الاقل لو شحنتها مره واحده في اليوم هتقعد ل 1000 يوم .... مش متأكد من المعلومه دي بصراحه :-)

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد محمود سعد مشاهدة المشاركة
    الموضوع جميل وانا اول مرة اعرف البرنامج ده الصراحة.
    متشكر جدا لحضرتك

عضوية جديدة

ال calender ده ... انت مثلا عارف انك هتخرج وليكن الصبح بدري لشغلك او كليتك وهتاخد اللاب وطبعا مش هتخرج باللاب وهو 60 % ... انت هتظبط ال calender على تاريخ ويوم معين عشان يجبلك رساله ينبهك ويفكرك انك تلغي هاصيه conservation mode وتشحن اللاب ل 100% ... وهكذا .. الفكره انه ينبهك بالميعاد اللي تختاره عشان تشحنه

اما بالنسبه لحته مبياثرش على البطارية دي ... فانا معرفش بصراحه ... بس اللي عرفته ان دورة اي بطارية تقريبا في حدود 1000 دورة شحن وتفريغ يعني على الاقل لو شحنتها مره واحده في اليوم هتقعد ل 1000 يوم .... مش متأكد من المعلومه دي بصراحه :-)
    اوك الف شكر لحضرتك ع المعلومات الفيمة دي وجزاك الله كــ♥ـــل خـير ^_^

عضوية جديدة

سوري معلش وجهتك للنسخه المتوافقه مع 8 و 8.1

انا نزلت البرنامج المتوافق مع win7 64bit من اللينك ده

https://download.lenovo.com/consumer/...s/4eem02w7.exe

بس فعلا عندك حق هو مش موجود مع التعريفات انا معرفش ازاي نزلته والله بس هو ده اللينك
    وبرضه للعلم النسخه اللي هي متوافقه مع win8 64bit هتشتغل برضه ان شاء الله
    السلام عليكم
    بعد ازن حضرتك عندي مشكلة انا لما حملت البرنامج ده وسطبتة فصل عندي الوايرليس ولا يعمل الوير ليس الا لما اعمل ازالة لل energy power
    ملاحظه انا عندي ويندوز سفن 64 بت ونفس جهاز حضرتك

صفحة 1 من 4 1 2 3 4 الأخيرةالأخيرة

المفضلات