صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة
النتائج 16 إلى 30 من 43

الموضوع: شراء كارت شاشة : كالعادة في كل مرة اذهب لإختيار قطعة هاردوير جديدة أذهب لعرب هاردوير

عضو

رد: شراء كارت شاشة : كالعادة في كل مرة اذهب لإختيار قطعة هاردوير جديدة أذهب لعرب هارد

استاذ فينوم نون
    قد ايه و الله بتتعب معايا ولا اعلم اوفيك حقك قد ايه

من كلامك استخلصت الاتي و استقر بشكل كبير توجهي للاتي

حذف خيار gtx 750 ti من الحسبان لانه غير معمر

و احب استوضح من حضرتك

هل كارت GTX 960 2GB GDDR5 WINDFORCE 2X هيشغل gta v بسلاسة علي 1080p ولا لا ؟؟؟ و هل الكارت ده ادائه اعلي من فئات ال amd r7 xxx
    كلها و لا لأ ؟؟؟؟

موضحتليش المدة الزمنية اللي تقريبا انا هنتظرها علي نزول ال amd الجديد ؟!؟!

ما هي فئات amd r9 xxx التي تخلو من المشاكل ؟؟؟ و التي بها مشاكل ؟؟؟؟

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

رد: شراء كارت شاشة : كالعادة في كل مرة اذهب لإختيار قطعة هاردوير جديدة أذهب لعرب هارد

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A7MD10 مشاهدة المشاركة
    استاذ فينوم نون
    قد ايه و الله بتتعب معايا ولا اعلم اوفيك حقك قد ايه

من كلامك استخلصت الاتي و استقر بشكل كبير توجهي للاتي
    حذف خيار gtx 750 ti من الحسبان لانه غير معمر

ان شاء الله معمر ولكن مش لحالتك ولمتطلبات استخدامك

و احب استوضح من حضرتك
    هل كارت GTX 960 2GB GDDR5 WINDFORCE 2X هيشغل gta v بسلاسة علي 1080p ولا لا ؟؟؟ و هل الكارت ده ادائه اعلي من فئات ال amd r7 xxx
    كلها و لا لأ ؟؟؟؟

الكارت ادائه اعلى من سلسله كروت R7-2xx ايوه لكن مقدرشى اقولك بكام فى المائه بدون النظر فى المراجعات وكمان مش هقدر اقولك جودته هتكون فى اى لعبه
    وبالاخص لو كانت منزلتشى على الكومبيوتر لسى- صعب اخى التنبؤ بعلم الغيب لاى شخص وياريت متعمدشى على رايى لوحدى ....
    اختلاف وجهات النظر خصوصا فى امر اختيار الهاردوير هو الشىء المثالى اللى هيوصلك لافضل وانسب حال وحل فى النهايه

موضحتليش المدة الزمنية اللي تقريبا انا هنتظرها علي نزول ال amd الجديد ؟!؟!
    ما هي فئات amd r9 xxx التي تخلو من المشاكل ؟؟؟ و التي بها مشاكل ؟؟؟؟

AMD قالت الربع التانى - التالت ( لو ذاكرتنى صحيحه ) من عام 2015
    وفى مصادر قالت شهر 4 هتبدا الكروت بالطهور
    وانا بقولك مهما كانت الفتره الزمنيه فهى فتره زمنيه قريبه جدا تجعلنى انتظر قدوم الجيل الجديد

عضو

طيب شكرا جزيلا لك اخي العزيز فينومنون علي مجهوداتك الوفيرة و تعبك معايا انت و ضعتلي نقاط كتير علي الحروف و خليت مستوي الخيارات امامي واضح

المرشح لدي حتي الان وفقا للميزانية من انفيديا
    Gigabyte gtx 260 2g gddr5 windforce x2 سعره حوالي 1850 وعليه لعبة witcher 3 هدية

ياريت لو حد من الاعضاء جاب الكارت دي يقولي رايه و ادائه معاه ايه في العاب عاليه تكافئ gta v او أقوي منها

بالنسبة ل amd منتظر عشاقها وجمهورها و انا واحد منهم بالفعل عشان يرشحولي كروت من amd بعيدا عن الكروت التي بها مشاكل

عضو الصورة الرمزية DeMody

طيب شكرا جزيلا لك اخي العزيز فينومنون علي مجهوداتك الوفيرة و تعبك معايا انت و ضعتلي نقاط كتير علي الحروف و خليت مستوي الخيارات امامي واضح

المرشح لدي حتي الان وفقا للميزانية من انفيديا
    Gigabyte gtx 260 2g gddr5 windforce x2 سعره حوالي 1850 وعليه لعبة witcher 3 هدية

ياريت لو حد من الاعضاء جاب الكارت دي يقولي رايه و ادائه معاه ايه في العاب عاليه تكافئ gta v او أقوي منها

بالنسبة ل amd منتظر عشاقها وجمهورها و انا واحد منهم بالفعل عشان يرشحولي كروت من amd بعيدا عن الكروت التي بها مشاكل
    طالما حضرتك أستقريت علي GTX 960 فأنا من وجه نظري تخليت في النسخه دي :
    GeForce GTX 960 Zotac AMP سعر البطاقه الأن 2000 جنيه بالظبط
    البطاقه مكسوره مصنعي أعلي من GTX 960 Windforce x2 بل تأتي في الترتيب بعد GTX 960 G1 فالفرق في Core Clock 20 بس
    أداء شريحه GTX 960 عموماً معا ألعاب 2015 ممتاز خصوصاً علي دقه 1080p فطلاما عدد Fps تخطي حاجز 30 فاللعبه تعمل بسلاسه و بخصوص لعبه GTA V فروكستار مشهوره بأنها من أفضل الشركات في Game Optimizing و عليه الكرت بإذن الله يقدي أداء محترم مع اللعبه

أما بالنسبه لـAMD فلو حبينا نتكلم علي منافس لبطاقه GTX 960 في نفس الفئه السعريه فهتكون بطاقه R9 285 لكن المشكله في AMD بالنسبه لفئه R9 أن انتا بتشتري سمك في مياه بمعني ؟ البطاقه ممكن يظهر فيها مشاكل الأرتفكت يبقي بجانب درجه حراره البطاقه و أحنا دخلين علي الصيف

لو أنتا مش مستعجل ؟! أستني لحد شهر 5 !! AMD كانت أعلنت عن بطاقه R9 370 منافس بطاقه 960 و بصراحه التسريات كانت كويسه من حيث إستهلاك الطاقه و الأداء

القرار في الأول و الأخر ليك و لو أنتا مستعجل بس علشان GTA V فاللعبه تشتغل علي كرت 1 جيجا DDR5 علي المديم

عضو الصورة الرمزية Ahmedyasseramin

انا شايف انك تاعب نفسك علي الفادي اخي انا قلتلك ان ال R9 285 رائع وعن تجربه وال gtx960 2gb g1 اروع وهيتناسب مع البور بتاعك توكل علي الله وهاتو انا مشكلتي ان الكارت ال 960 ال g1 نزل بعد ما ال R9285 نزل وكنت جيبنو من الاخر خش علي الرابط ده هيريحك https://www.game-debate.com/games/in...8&checkSubmit= ديه امكانيات جهازك وما شاء الله البروسيسور رائع ولو جبت الكارت ال 960 ال g1 ادائه علي لعبه gtav 141 في الميه متخيل يعني يشغلهاك 4k مستريح توكل علي الله واشتري ال 960 بس النسخه ال gigabyte g1

المرجعه ديه هتفيدك جداhttps://arabhardware.net/2015/01/24/...aming-gtx-960/

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DeMody مشاهدة المشاركة
    طالما حضرتك أستقريت علي GTX 960 فأنا من وجه نظري تخليت في النسخه دي :

البطاقه مكسوره مصنعي أعلي من GTX 960 Windforce x2 بل تأتي في الترتيب بعد GTX 960 G1 فالفرق في Core Clock 20 بس
    أداء شريحه GTX 960 عموماً معا ألعاب 2015 ممتاز خصوصاً علي دقه 1080p فطلاما عدد Fps تخطي حاجز 30 فاللعبه تعمل بسلاسه و بخصوص لعبه GTA V فروكستار مشهوره بأنها من أفضل الشركات في Game Optimizing و عليه الكرت بإذن الله يقدي أداء محترم مع اللعبه

أما بالنسبه لـAMD فلو حبينا نتكلم علي منافس لبطاقه GTX 960 في نفس الفئه السعريه فهتكون بطاقه R9 285 لكن المشكله في AMD بالنسبه لفئه R9 أن انتا بتشتري سمك في مياه بمعني ؟ البطاقه ممكن يظهر فيها مشاكل الأرتفكت يبقي بجانب درجه حراره البطاقه و أحنا دخلين علي الصيف

لو أنتا مش مستعجل ؟! أستني لحد شهر 5 !! AMD كانت أعلنت عن بطاقه R9 370 منافس بطاقه 960 و بصراحه التسريات كانت كويسه من حيث إستهلاك الطاقه و الأداء

القرار في الأول و الأخر ليك و لو أنتا مستعجل بس علشان GTA V فاللعبه تشتغل علي كرت 1 جيجا DDR5 علي المديم
    تمام شكرا لمتابعتك معايا
    ومجهودك واهتمامك بالرد علي

بالنسبة لبطاقه الzotac gtx 960 اعلي في التردد و الفريمات في نتائج اختبارها عن الجيجابايت gtx960 windforcex2 بقد ايه كام فريم و كام جيجاهرتز؟؟
    و اي فيهم الاقل حرارة و الافضل تبريدا ؟؟
    و معلش لو اتعبكم معايا كمان لو في مراجعة لكلا البطاقتين من zotec و جيجا بايت windforce x2

بطاقة الجيجابايت gamming g1 غالية علي قدراتي المادية و خارج الميزانية عشان في باور سبلاي و رامة كمان مع الكارت و اخذنا قرار نهائي كمان بالابتعاد عن ال amd الحالي لان r9 في مشاكل و r7 ضعيف بالنسبة للمتطلبات الموجودة مستقبلا فستحصر اختياراتي في نفيديا حاليا

الحالة الوحيدة اللي ممكن اعلي فيها عن مبلغ ال 2000 جنيه اذا كان في حاجة gtx 960 من evga يا تري موجودة فين هل هي متواجدة في مصر ؟؟؟؟ و ايه رايكم لو اشتريتها من موقع evga علي النت لو مش متواجدة في مصر و خصوصا ان سعرها كلام فاضي ؟؟؟

بالنسبة ل نسخ zotac دي انا بصراحة اول مرة اسمع عنها هل هي بكفائة منتجات جيجابايت ؟؟؟

وهل صحيح ان مقولة افضل نسخ تنتج لكروت نفيديا هي نسخ شركة evga في السوق ؟؟ و افضل نسخ تنتج ل amd هي نسخ saphier ؟؟؟
    التعديل الأخير تم بواسطة A7MD10 ; 10-04-2015 الساعة 22:57

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmedyasseramin مشاهدة المشاركة
    انا شايف انك تاعب نفسك علي الفادي اخي انا قلتلك ان ال R9 285 رائع وعن تجربه وال gtx960 2gb g1 اروع وهيتناسب مع البور بتاعك توكل علي الله وهاتو انا مشكلتي ان الكارت ال 960 ال g1 نزل بعد ما ال R9285 نزل وكنت جيبنو من الاخر خش علي الرابط ده هيريحك https://www.game-debate.com/games/in...8&checkSubmit= ديه امكانيات جهازك وما شاء الله البروسيسور رائع ولو جبت الكارت ال 960 ال g1 ادائه علي لعبه gtav 141 في الميه متخيل يعني يشغلهاك 4k مستريح توكل علي الله واشتري ال 960 بس النسخه ال gigabyte g1
    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ahmedyasseramin مشاهدة المشاركة
    المرجعه ديه هتفيدك جداhttps://arabhardware.net/2015/01/24/...aming-gtx-960/
    شكرا جزيلا لك عزيزي احمد

علي اولا الموقع الاكثر من رائع ده

تاني حاجة انا استفدت منه بشكل كبير جدا في حصر اختياراتي علي فئة ال gtx 960 لكن المشكلة اختياراتي في اي شركة مصنعة اجيب الgtx 960

الان انا افاضل بين الجميع في الاقل حرارة و الانسب سعرا

ال g1 غالي علي امكانياتي عزيزي احمد ب 2200 جنيه تقريبا

يعني مش هعرف اجيبله باورسبلاي

الحالة الوحيدة اللي اعلي فيها عن مبلغ ال 2000 جنيه اذا كان في حاجة من evga لان الكثير يقولون انها افضل التوزيعات لانفيديا متعرفش نزلت مصر ولا لا و اجيبها منين ؟؟؟

و اخيرا انا مش عارف اشكرك ازاي علي الموقع الاكثر من رائع اعلاه

عضو

يا شباب نسخ evga من gtx 960 نزلت مصر ولا لا و يا تري مين وكيلها في مصر ؟؟؟؟

للاسف لسا مانزلتش الموجود حاليا هو النشسخه ال zotac &gigabyte

انا انصحك بال جيجا باين واجل كل حاجه دلوقتي علشان النسخه الجيجا بايت ادائها وتبريدها افضل بكثير من ال zotac بس النسخه ال gigabyte g1 ال g1 الي بثلاث مراوح

مقارنه بين الكروت و يا رب تفيدك :

وبخصوص الحراره و التبريد فمعماريه ماكسويل تتميز بالحراره الأقل الإستهلاك القليل للطاقه و عليه لا خوف من الحراره
    و غير صحيح تفوق النسخه G1 علي Zotac AMP
    كل ما في الأمر أن الفرق سيكون من 3 إلي 5 درجات في الحراره و أيضاً في كسر السرعه
    و كارت G1 يحتاج 2 وصله 6pin مش واحده فقط زي Zotac AMp
    الصور المرفقة الصور المرفقة
    التعديل الأخير تم بواسطة DeMody ; 11-04-2015 الساعة 12:22

عضو

اشترى جهاز أوريجينال cor I5 7010 or workstation t5500 و ريح دماغك و ان شاء الله الاداء هيكون أضل من التجميع و ركب رامات و كارت شاشة زى ما انت عايز لكن للألعاب أفضل طبعا t5500 عشان الباور عالى حوال 875 واط

عضو برونزي

بص بخصوص سؤالك على ال gtx960 و لعبه the witcher الى بتيجى معاه فا ده عرض من الشركة مش من البائع ولا هو بيدحك عليك .. شوف موقع nivida لعبه the witcher بتيجى مجانا مع كروت الشاشة gtx 960 , gtx 970 , gtx 980 زى ما amd بتحط BF3 على ال r9 270x و BF4 على r9 280x , r9 290x
    و بالنسبه للartifacts انا سالت كتييير و منتديات كتييييير و وصلنا فى الاخر ان ده عيب ممكن يحصل فى اى كارت لما بتكسر سرعته بطريقة مش صحيحة فا لو انت مش هتكسر السرعة فا انت كده فى الامان 99% و بالنسبة لحالتك او موضوعك انك معاك باور 450 و 2000 للكارت فا بيع الباور مثلا ب 200 جنيه و حاور تزود 200 جنيه و تجيب باور seasnoic eco 500w ب 400 جنيه و كارت r9 285 ب 2000 جنيه و لو مش هتعرف يبقى هات r9 270x ب 1800 جنيه و مظنش انك اصلا هتحتاج تغير الباور او لو مفيش خيار يبقى هات ال 960 الى ب 1800 جنيه الى هو 2x و حط ثمن الباور الى معاك الى هتبيعه ب 200 جنيه على ال 200 الى فضلين من ثمن الكارت و اشترى ال seasonic الى قولتلك عليه كده عندك 3 خيارات و مظنش ان فيه افضل من كده

و بالنسبه للartifacts انا سالت كتييير و منتديات كتييييير و وصلنا فى الاخر ان ده عيب ممكن يحصل فى اى كارت لما بتكسر سرعته بطريقة مش صحيحة فا لو انت مش هتكسر السرعة فا انت كده فى الامان 99% و بالنسبة لحالتك او موضوعك انك معاك باور 450 و 2000 للكارت فا بيع الباور مثلا ب 200 جنيه و حاور تزود 200 جنيه و تجيب باور seasnoic eco 500w ب 400 جنيه و كارت r9 285 ب 2000 جنيه و لو مش هتعرف يبقى هات r9 270x ب 1800 جنيه و مظنش انك اصلا هتحتاج تغير الباور او لو مفيش خيار يبقى هات ال 960 الى ب 1800 جنيه الى هو 2x و حط ثمن الباور الى معاك الى هتبيعه ب 200 جنيه على ال 200 الى فضلين من ثمن الكارت و اشترى ال seasonic الى قولتلك عليه كده عندك 3 خيارات و مظنش ان فيه افضل من كده
    المشكله في r9 285 مش أن حضرتك لما تيجي تعمله كسر سرعه هيجيب artifacts لا المشكله أن النواه ضعيفه من حيث الكثر و الكرت مكسور مصنعي أساساً فبعض الكروت تظهر فيها artifacts .
    و أعتقد أنه عامل ميزانيه خاصه بالبور فإزاي أنزله من 960 لـ،270X ?! حتي لو 4 جيجا

صفحة 2 من 3 الأولىالأولى 1 2 3 الأخيرةالأخيرة

المفضلات