صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3
النتائج 31 إلى 43 من 43

الموضوع: شراء كارت شاشة : كالعادة في كل مرة اذهب لإختيار قطعة هاردوير جديدة أذهب لعرب هاردوير

عضو

رد: شراء كارت شاشة : كالعادة في كل مرة اذهب لإختيار قطعة هاردوير جديدة أذهب لعرب هارد

...............................................
    التعديل الأخير تم بواسطة A7MD10 ; 13-04-2015 الساعة 09:09

عضو

رد: شراء كارت شاشة : كالعادة في كل مرة اذهب لإختيار قطعة هاردوير جديدة أذهب لعرب هارد

شكرا لكل من بذل جهدا و قام بالرد و النصيحة

و اخص بالذكر الراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع طبعا phenomenon
    Demody و معلوماته القيمة التي حصرت الحيرة بالنسبة لتعدد الخيارات
    احمد ياسر أمين و الموقع الممتاز الذي ارشدنا له كان له فضلا عظيما جدا
    ميدو هاني و الاعضاء الاخرون الذين قاموا بالرد مسبقا في بداية الموضوع
    الحمد لله استقريت علي شراء الكارت
    Gigabyte gtx 960 windforce x2 + witcher 3 كاختيار اساسي
    ان لم يتوفر في محل محترم ذو سمعة جيدة
    فهيكون نسخة ال zotac gtx 960 العادية ب 1800 جنيه كاختيار احتياطي وربنا يستر لاني معرفش الماركة دي كويس و مجربتهاش في اي منتج قبل كده لكنه سيظل اختيار احتياطي بعيد لأي طارئ

اولا : كارت الجيجابايت يحتاج لباور سبلاي كما تفضل الاعضاء و نصحوني و الكارت يحتاج لمخرجين 6 pin ارغب في ترشيح باور سبلاي محترم مناسب له المخرجين ال 6 pin بالفعل حقيقيين و يحمي لي الجهاز من اي مشاكل في التيار الكهربي خصوصا و أن الكهرباء لدي في البيت غير منتظمة علي الاطلاق ( بترقص و عاوزة حد ينقطها )و الصيف قادم فلننتظر مزيدا من الحفلات :-)

ثانيا : كارت الجيجا بايت عليه لعبة لسة هتنزل في شهر مايو كل اللي هتحصل عليه سيريال للعبة انا معرفش طبعا هتعامل ازاي لاني عمري لا اشتريت لعبة بفلوس ولا هشتري ليوم القيامة إن شاء الله ;-) لما سألت بائع قالي ان كل الحكاية اني بشتري الكارت و بيبعتلي هو سيريال اللعبة طيب اعرف ازاي انه مش هياخد السيريال لنفسه مثلا اصلا الموضوع بيتم ازاي ......... و ازاي احفظ حقي خصوصا انها لسه هتنزل في شهر مايو

ثالثا : الكارت مش موجود في متجر عرب هاردوير عموما تنصحوني بافضل محل اشتري منه ايه يكون في امانة في التعامل و يكون في الضمان محترم

رابعا : إن شاء الله لما اشتري الكارت عاوز اختبره و اعمله مراجعة عشان اتاكد انه سليم و تمام مفيهوش مشكلة خلال فترة ال 14 يوم الاولي ضمان الاستبدال الفوري اخضعه لكل الاختبارات من حيث الاداء استهلاك الطاقة درجة الحرارة ادائه مع الالعاب انصحوني بالبرامج و بكام لعبة من اللي بتجيب اخر امكانيات الكارت و كمان اكون عملتله مراجعة لاني زي ما تفضل علي السابقين و افادوني لازم انا كمان اسهم في افادة اللي هيشتري بعدي

خاتمة
    بالنسبة لقناعاتي و قرار تفضيل المعسكر الأخضر هذة المرة عن المعسكر الأحمر
    قرار تم بناء علي اراء جميع من قاموا بالرد علي و خصوصا من اختصتهم بالذكر واكملوا معي مناقشة الموضوع لنهايته و شاركوني الافكار
    مع جل احترامي ل amd فانا مستخدم قديم لها و هذة اول مرة اخرج عن المعسكر الاحمر فلا انسي ان اول كارت استخدمته كان من amd ولا انسي الati الرائع 9200 عندما كانت خاصية shader نازلة جديدة معه و كانت تتطلبها الالعاب و كيف ان المنافس نفيديا قام بسحب كروت mx400 من الاسواق و اعاد طرحها بعدد ميجابايت اعلي تحت مسمي mx 4000 و كانت لا تحمل خاصية shader و كيف انخدع اصدقاء كثيرون و هرولوا لشراء كروت نفيديا حينها ذات الميجابايت رام الاعلي و فوجئوا انها لا تسمح بتشغيل نيدفورسبيد اندرجروند حينها التي كانت تتطلب خاصية shader حينها و من يومها و انا اعجبت ب ati و صدقت في الحلول البديلة و تعلمت معادلة السعر مقابل الاداء و خرجت عن القوالب الكلاسيكية التي روج لها غالبا فئة البائع بماركة كذا و كذا من الماركات المعروفة لكن بدون ما تسأل ............. طيب لييييييه ؟؟؟؟؟

و لم انسي قدرات ال amd في معالجاتها و شرائحها المدمجة بالبوردة من ati التي كانت تقدم حلول ثورية لاصحاب الميزانيات المنخفضة في كيف انك تستطيع شراء بوردة بكارت شاشة مدمج ينافس الكروت الخارجية الدنيا لتحتفظ لك بحقك في تجميع جهاز محترم علي مراحل مؤدي للغرض و كيف كانت حلولها رائعة مع الكارت المدمج الرهيييييييييب hd 3200 الذي كنت تستطيع الاكتفاء به مؤقتا لتقوم فيما بعد بشراء كارت خارجي متوسط القوة من ati و تقوم بدمج اداء الشريحتين مع بعضهما ك crossfire رائع ليقوم بأداء ممتاز و تستغل كل قطعة في الجهاز .................. حقا amd افضل مثال لمعادلة السعر مقابل الاداء

لكن اليوم و المنافس يبدو انه تعلم الكثير من اخطاء الماضي و ابتعد عن فكرة الاحتكار ...نوعا ما ..... و هاهو يقدم فئة من الكروت تقدم استهلاك محترم للطاقة و انخفاض ملحوظ في درجات الحرارة مع اداء عالي فسنقوم بتجربة شريحته الجديدة gtx 960 التي تعتبر مثال للسعر مقابل الاداء
    في نفس الوقت التي وعدت فيها amd بتقديم حلول جيدة مع فئة ال r9 و لكن هاهي تخيب الامال بكروت تتنازل فيها عن استهلاكها المنخفض للطاقة و درجات الحرارة الأقل للمنافس و بها مشاكل تخاف و تقلق و انت قادم علي شرائها خصوصا و انها من فئة الكروت العليا و المتوسطة ذو السعر العالي تدفع ثمنها و تدعي و تقول يارب استر و انت وحظك و مع غياب الرؤية ايضا عن ماذا يخبئ القدر مستقبلا و متي تطرح فئة r9 3xx و ما اذا كانت ستقدم جديدا و تعالج مشاكلها السابقة ام لا و مدي تاخرها و الانتظار حتي تطرح في الاسواق العالمية ثم تنزل للسوق المصرية ثم تشبع اختبارات و مراجعة يكون امامك علي الاقل عدة اشهر حتي تنتظر قرار الشراء و الامر العجيب ان تلك المشاكل تختفي في فئة r7xxx الموجهة للفئة السعرية الاقل ماذا جري ل amd!!!!!!!!
    في النهاية اتمني ان تقدم amd الافضل في الشريحة القادمة

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة A7MD10 مشاهدة المشاركة
    شكرا لكل من بذل جهدا و قام بالرد و النصيحة

و اخص بالذكر الراااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااائع طبعا phenomenon
    Demody و معلوماته القيمة التي حصرت الحيرة بالنسبة لتعدد الخيارات
    احمد ياسر أمين و الموقع الممتاز الذي ارشدنا له كان له فضلا عظيما جدا
    ميدو هاني و الاعضاء الاخرون الذين قاموا بالرد مسبقا في بداية الموضوع
    الحمد لله استقريت علي شراء الكارت
    Gigabyte gtx 960 windforce x2 + witcher 3 كاختيار اساسي
    ان لم يتوفر في محل محترم ذو سمعة جيدة
    فهيكون نسخة ال zotac gtx 960 العادية ب 1800 جنيه كاختيار احتياطي وربنا يستر لاني معرفش الماركة دي كويس و مجربتهاش في اي منتج قبل كده لكنه سيظل اختيار احتياطي بعيد لأي طارئ

اولا : كارت الجيجابايت يحتاج لباور سبلاي كما تفضل الاعضاء و نصحوني و الكارت يحتاج لمخرجين 6 pin ارغب في ترشيح باور سبلاي محترم مناسب له المخرجين ال 6 pin بالفعل حقيقيين و يحمي لي الجهاز من اي مشاكل في التيار الكهربي خصوصا و أن الكهرباء لدي في البيت غير منتظمة علي الاطلاق ( بترقص و عاوزة حد ينقطها )و الصيف قادم فلننتظر مزيدا من الحفلات :-)
    Seasonic + EVGA + Corsair ان شاء الله ادائهم جيد معاك وعشان المشاكل الكتيره بتاعت الكهرباء
    Seasonic S12II 520W لانه رقم 1 فى فئته السعريه

ثانيا : كارت الجيجا بايت عليه لعبة لسة هتنزل في شهر مايو كل اللي هتحصل عليه سيريال للعبة انا معرفش طبعا هتعامل ازاي لاني عمري لا اشتريت لعبة بفلوس ولا هشتري ليوم القيامة إن شاء الله ;-) لما سألت بائع قالي ان كل الحكاية اني بشتري الكارت و بيبعتلي هو سيريال اللعبة طيب اعرف ازاي انه مش هياخد السيريال لنفسه مثلا اصلا الموضوع بيتم ازاي ......... و ازاي احفظ حقي خصوصا انها لسه هتنزل في شهر مايو
    مفيش قلق خالص من موضوع السريال او اشترى الـــــ Zotac وريح نفسك
    اما لو ليك مزاج من اللعبه اونلاين فهى تستاهل بس ماليش خبره فى RPG Oniline انتظر اراء الاخوه فى طريقه لعبها وتستاهل ام لا

بس عموما Zotac ماركه محترمه ومتقلقشى منها وزى ماقولتلك شوف مراجعات ليها على اى موقع واعرف عيوبها ومميزاتها عشان تعرف هتتماشى معاك ام لا
    فى كارت تردد عالى عشان اداء عالى وصوت عالى وفى كارت تردده اقل شىء بسيط لكن نفس الاداء لكن صوته اهدى
    عموما من خلال تجربتى الشخصيه لكروت انفيديا متوقفه على MSI + EVGA + ASUS واعلاهم صوت كان EVGA لكن ادائه كان ممتاز وطول الوقت شغال بالهاندفرى
    حتى الهاندفرى ممتع فى الالعاب بس متعب احيانا انا رايى هات الزوتاك وهات هاندفرى محترم
    عموما معنديش مانع انى اجرب Zotac لو كانت معروفه ان النسخه ادائها جيد ..
    هل شوفت مراجعه ليها ولا الاخوه جابوا مراجعات ووضحت الرؤيه للعيوب والمميزات ام لا ؟

ثالثا : الكارت مش موجود في متجر عرب هاردوير عموما تنصحوني بافضل محل اشتري منه ايه يكون في امانة في التعامل و يكون في الضمان محترم
    كل الشركات محترمه اخى اتعامل مع افضلهم سعرا وايضا انتظر ردود الاخوه فى الموضوع ده لان التجارب مهمه

رابعا : إن شاء الله لما اشتري الكارت عاوز اختبره و اعمله مراجعة عشان اتاكد انه سليم و تمام مفيهوش مشكلة خلال فترة ال 14 يوم الاولي ضمان الاستبدال الفوري اخضعه لكل الاختبارات من حيث الاداء استهلاك الطاقة درجة الحرارة ادائه مع الالعاب انصحوني بالبرامج و بكام لعبة من اللي بتجيب اخر امكانيات الكارت و كمان اكون عملتله مراجعة لاني زي ما تفضل علي السابقين و افادوني لازم انا كمان اسهم في افادة اللي هيشتري بعدي

ان شاء الله هضييفلك برامج التعذيب كلها بس انت يكفيك برنامج واحد فقط عموما FurMark 1.15 او احدث اصدار منه ونصف ساعه اختبار وان شاء الله تمام

خاتمة
    بالنسبة لقناعاتي و قرار تفضيل المعسكر الأخضر هذة المرة عن المعسكر الأحمر
    قرار تم بناء علي اراء جميع من قاموا بالرد علي و خصوصا من اختصتهم بالذكر واكملوا معي مناقشة الموضوع لنهايته و شاركوني الافكار
    مع جل احترامي ل amd فانا مستخدم قديم لها و هذة اول مرة اخرج عن المعسكر الاحمر فلا انسي ان اول كارت استخدمته كان من amd ولا انسي الati الرائع 9200 عندما كانت خاصية shader نازلة جديدة معه و كانت تتطلبها الالعاب و كيف ان المنافس نفيديا قام بسحب كروت mx400 من الاسواق و اعاد طرحها بعدد ميجابايت اعلي تحت مسمي mx 4000 و كانت لا تحمل خاصية shader و كيف انخدع اصدقاء كثيرون و هرولوا لشراء كروت نفيديا حينها ذات الميجابايت رام الاعلي و فوجئوا انها لا تسمح بتشغيل نيدفورسبيد اندرجروند حينها التي كانت تتطلب خاصية shader حينها و من يومها و انا اعجبت ب ati و صدقت في الحلول البديلة و تعلمت معادلة السعر مقابل الاداء و خرجت عن القوالب الكلاسيكية التي روج لها غالبا فئة البائع بماركة كذا و كذا من الماركات المعروفة لكن بدون ما تسأل ............. طيب لييييييه ؟؟؟؟؟

كلامك مقنع اخى .. مفيش حاجه اسمها شركه افضل من شركه ....
    وانا تجربتى لكلاهم والحمدلله كانت جيده بنسبه كبيره
    ودائما مالك الشىء يفضله لانه راضى عن ادائه ويريد لك الوصول لنفس شعوره
    اما بخصوص NFS UG + UG2 كانت ايام مالهاش حل وCarpon , MW ماكنشى ليهم حل بردو بس انا كنت مدمن NFS UG

و لم انسي قدرات ال amd في معالجاتها و شرائحها المدمجة بالبوردة من ati التي كانت تقدم حلول ثورية لاصحاب الميزانيات المنخفضة في كيف انك تستطيع شراء بوردة بكارت شاشة مدمج ينافس الكروت الخارجية الدنيا لتحتفظ لك بحقك في تجميع جهاز محترم علي مراحل مؤدي للغرض و كيف كانت حلولها رائعة مع الكارت المدمج الرهيييييييييب hd 3200 الذي كنت تستطيع الاكتفاء به مؤقتا لتقوم فيما بعد بشراء كارت خارجي متوسط القوة من ati و تقوم بدمج اداء الشريحتين مع بعضهما ك crossfire رائع ليقوم بأداء ممتاز و تستغل كل قطعة في الجهاز .................. حقا amd افضل مثال لمعادلة السعر مقابل الاداء

لكن اليوم و المنافس يبدو انه تعلم الكثير من اخطاء الماضي و ابتعد عن فكرة الاحتكار ...نوعا ما ..... و هاهو يقدم فئة من الكروت تقدم استهلاك محترم للطاقة و انخفاض ملحوظ في درجات الحرارة مع اداء عالي فسنقوم بتجربة شريحته الجديدة gtx 960 التي تعتبر مثال للسعر مقابل الاداء
    في نفس الوقت التي وعدت فيها amd بتقديم حلول جيدة مع فئة ال r9 و لكن هاهي تخيب الامال بكروت تتنازل فيها عن استهلاكها المنخفض للطاقة و درجات الحرارة الأقل للمنافس و بها مشاكل تخاف و تقلق و انت قادم علي شرائها خصوصا و انها من فئة الكروت العليا و المتوسطة ذو السعر العالي تدفع ثمنها و تدعي و تقول يارب استر و انت وحظك و مع غياب الرؤية ايضا عن ماذا يخبئ القدر مستقبلا و متي تطرح فئة r9 3xx و ما اذا كانت ستقدم جديدا و تعالج مشاكلها السابقة ام لا و مدي تاخرها و الانتظار حتي تطرح في الاسواق العالمية ثم تنزل للسوق المصرية ثم تشبع اختبارات و مراجعة يكون امامك علي الاقل عدة اشهر حتي تنتظر قرار الشراء و الامر العجيب ان تلك المشاكل تختفي في فئة r7xxx الموجهة للفئة السعرية الاقل ماذا جري ل amd!!!!!!!!
    في النهاية اتمني ان تقدم amd الافضل في الشريحة القادمة

عضو

شكرا اخي فينومنون علي الترشيح للباورسبلاي لكن بدي اتاكد منك هل هو علي الاقل برونز +80 و في مخرجين 6pin بتوع الكارت ولا لا ؟؟؟؟
    و منتظر منك برامج التعذيب :-)

بالنسبة لباقي الاستفسارات اتمني اجابة من الاعضاء عليها
    ازاي اسجل اللعبة عشان لما تنزل تبقي ملك خاص بي و احفظ حقي فيها لان اي كارت gtx 960 نازلة عليه اللعبة دي ؟؟؟

اشتري من اي مكان يكون سمعته كويسة و الناس بتتعامل معاه و جربته و في امانة و ضمان محترم ؟؟؟؟؟

اخر حاجة بقي بالنسبة للالعاب عاوز حاجة اجرب بيها الكارت و اتسلي عليها لمعاد صدور gta v متكركة لانها اكيد هتاخد وقت علي ما تتحمل بمساحتها الكبيرة دي و تتكرك
    يعني لو حد عنده العاب زي
    اسيسند كريد يونتي
    واتش دوج
    كريسيس
    شادو اوف مردر
    بينشوك
    فري كراي 4
    باتل فيلد
    فيفا 15
    او اي العاب تانية جامدة تقيلة تظهر قدرا الكارت
    لان الالعاب اللي مساحتها كبيرة دي انا مخاصمها عشان النت عندي 512 :-P
    و معنديش ولا لعبة منهم

شكرا للجميع

عضو

يا جماعة و الله انا بعتزر لاي حد بعتلي رسالة علي الخاص او علي الزوار و انا مردتش عليها وقتها لاني انا داخل نت من تاب و نسخة المنتدي في التاب مختلفة عن الكمبيوتر و مضطر ادخل نت من الباقة بتاعته لان النت في البيت برضه مش شغال مش قادر اشغل الكمبيوتر و دا اللي خلاني مخدش بالي من التنبيهات بالرسايل الجديدة و كمان الخط الصغير اللي بضطر اكتب بيه
    بعتزر للجميع

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

الباور معاه كابلين 1x6 والاخر 1x6+2

عضو الصورة الرمزية DeMody

اخر حاجة بقي بالنسبة للالعاب عاوز حاجة اجرب بيها الكارت و اتسلي عليها لمعاد صدور gta v متكركة لانها اكيد هتاخد وقت علي ما تتحمل بمساحتها الكبيرة دي و تتكرك
    يعني لو حد عنده العاب زي
    اسيسند كريد يونتي
    واتش دوج
    كريسيس
    شادو اوف مردر
    بينشوك
    فري كراي 4
    باتل فيلد
    فيفا 15
    او اي العاب تانية جامدة تقيلة تظهر قدرا الكارت
    لان الالعاب اللي مساحتها كبيرة دي انا مخاصمها عشان النت عندي 512 :-P
    و معنديش ولا لعبة منهم
    ابدأ بـ :
    Shadow of Murdor
    Crysis 3
    Assassins Creed Unity 1.5
    Watch Dogs
    دي الألعاب إلي هتستنفذ قوه الكرت كلها بVram كمان و مبروك عليك إن شاء الله

عضو

الف مبروك يا باشا و ربنا يبارك ان شاء الله :ah7:

عضو

الله يبارك فيك يا مصري

يا جماعة حد يرد علي استفساراتي ازاي احفظ حقي بالسريال اللي هاخده علي اللعبة بسجلها ازاي يعني

و اشتري من اي مكان يكون مضمون في الامانة و ضمانه محترم حد جربه اتعامل منه

و لو حد عنده الالعاب اللي انا حاطتتها دي يراسلني لو ينفع احملهم منه عشان اجرب بيهم الكارت

عضو

ايه يا شباب العملية صعبة للدرجة دي

حد هنا طيب من القاهرة عنده الالعاب دي اللي انا طلبتها لو ينفع احملها منه عشان اجرب الكارت عليها و ياريت لو محمل كمان مورتال كومبات x الجديدة بالمرة

حتي لو هشتريها منه

عضو

إن شاء الله الشراء هيكون السبت القادم بإذن الله

ارغب في الالعاب اللي طلبتها دي احملها من اي عضو هنا يكون ساكن في القاهرة
    مورتال كومبات x
    شادو اوف موردور
    كريسيس 3
    فيفا 15
    فار كري 4
    واتش دوج
    بايوشوك انفينت
    و لو حد نزل gta v

خدمة لاخوكم اللي النت مقطوع عنده و داخل من باقة النت بتاعت التاب
    حتي لو اشتريهم بفلوس مفيش مشكلة

عضو

يا شباب مفيش حد هنا بن حلال يتبرع و يوجدلنا الالعاب دي او حتي بعضها مش لازم كلها

عاوز علي الاقل حتي gta v نزلت خلاص و اشتغلت بكراك و الناس محملاها
    و مورتال كومبات x
    و اللي عنده الالعاب دي هشتريهم منه بفلوس مش ببلاش

عضو

الحمد لله انا اتوفقت و جيبت كارت الشاشة
    Gtx 960 windforce 2x gigabyte
    بسعر 1900
    لكن دورت كتير علي باور السيسونيك لم اجده
    Seasonic
    البياع قالي انه عنده باورسبلاي نوع تاني اسمه
    Xfx ts 550 watt bronz plus 80
    برونز و بلاس 80 +
    و مكتوب عليه انه مكثفات يابانية
    الموديل بتاع الباور بالكامل
    P1 550s xxb9
    سعره حوالي 600 جنيه
    و للاسف برضه لم اجد باورات
    Evga & antec
    فايه رايكم في الباور ده
    Xfx ts 550 watt bronz plus 80
    P1 550s xxb9 الموديل
    اللي نصحني بيه البائع
    طبعا الكارت عندي في البيت مش عاوز اشغله علي الباور القديم عشان ميحصلوش حاجة لا قدر الله

صفحة 3 من 3 الأولىالأولى 1 2 3

المفضلات