صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 27

الموضوع: ## مشكلة عند اقلاع وندز 7 ##

عضو

## مشكلة عند اقلاع وندز 7 ##

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته ، وشهر مبارك علينا وعليكم وعلى جميع الاخوهـ والاخوات ..

أخواني مؤخرا ظهرت عندي مشكلة بجهاز اللابتوب ( Lenovo ) وهو ان الجهاز يوقف عندما يصل للنقط التالية ( شاهد الصورة ) :

يوقف الجهاز عند نقطة Starting Windows ومايتحرك بعدها لو اخليه ساعة كاملة ،

واذا قفلت الجهاز عن طريق زر الباور ، يفتح الجهاز ويعطيني خيارين ، الخيار الاول يقول ريبلاي ( أصلاح ) والخيار الثاني يقولي فتح الجهاز بشكل عادي ( نورمال ) ، اذا اخترت الخيار الاول اللي هو الاصلاح واستعادة النظام ماستفيد شي ، يوقف الجهاز عند النقاط التالية ( شاهد الصور ) :

الجهاز يفتح بعد أكثر من محاولة اوقات بعد عشر محاولات يفتح معي بشكل عادي ، وطفشت حقيقة من هالمشكلة ومادري هل السبب في الهارد دسك ، لان مره طلعت لي هالصورة :

او السبب في الوندز ضرب او شي ؟

ملاحظات هامة /
    1- انا لاحظت ان هالمشكلة بدأت معي عندما قمت بتثبيت برنامج حماية ( النود ) وكان معه ملف تفعيل لعام 2017 من منتدى معتمد بصيغة Dll ، احس انه من بعد ماقمت بتثبيته منذ عدة ايام والجهاز عندي مش ولابد ،

2- فتحت الوندز وقمت بعمل جميع التحديثات حقت الوندز ولحد الان المشكلة قائمة حتى بعد التحديث .

3- الجهاز لابتوب ومواصفاته هي :

مع العلم اني استخدمت اكثر من برانامج صيانة لملفات الريجستي وغيرها لكن نفس المشكلة للاسف .

منتظر اجاباتكم مشكورين

عضو

رد: ## مشكلة عند اقلاع وندز 7 ##

الصور اللي وضعتها انا خمس صور ، ياليت تعطوني خبر اذا لم تظهر الصور لديكم .

عضو برونزي

عندك اسطوانه تسطيب الويندوز 7

اعمل بوت منها واعمل repair للويندوز من خلالها

او اعمل استعاده للنظام

ولو مش نفعت جرب سطب ويندوز جديد وشوف ايه النتيجه

وبالتوفيق وكل سنه وانت طيب

عضو

هلا فيك يالغالي وشكرا لك ع سرعة الرد .

لايوجد لدي اسطوانة تسطيب وندز 7 .

عملة استعادة للنظام اكثر من مره لكن نفس المشكلة .

أنا ارغب بمعرفة المشكلة ماهي ، لان الحقيقة الجهاز ممتاز ولله الحمد اذا اشتغل ، وهذه هي المشكلة الوحيده فيه اللي اتمنى اني اعالجها بدون فورمات وتسطيب .

فهل ممكن تفيدوني بالمشكلة يالاخوان والحل واكون لكم من الشاكرين ، دون فورمات

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

نسخه ويندوز جديده وريح نفسك او مش معاك اسطوانه حمل ويندوز 8 او 7 واحرقه على فلاشه 8 جيجا وثبت الويندوز من عليها اغلب الايمان ان فى ملفات للنسخه ضربت ولازم تثبت ويندوز جديد عشان تنهى المشكله

عضو

قبل قليل فتحت الجهاز طلعت اصبحت الشاشة لون اسود كامل ووقفت على كذا ، ثم ضغطت زر البور لاقفال اللابتوب وبعد مافتح معي ظهرت لي الشاشة التالية :

استمريت معاها لكن للاسف مافتح الجهاز لحد الان ، الان اكلمكم من جهاز اخر .

اخوي انا ماعندي نسخة وندز لكن بأمكاني احملها ع الجهاز الحمدلله الاتصال عندي سريع ، لكن ماعرف لهذي الشغلات اللي هو الحرق ع فلاش والتثبيت وغيره ، فعندي استفسارين لو تكرمت :

1- مواصفات جهازي عندك ، هل بامكانك تعطيني رابط تحميل لوندز 7 ينطبق ع جهازي 64 بت اعتقد ؟

2- هل بامكانك تعطيني رابط يشرح طريقة الحرق ع الفلاش والتثبيت لان عندي فلاشات حجم 8 غيقا ؟

3- هل هذه الطريقة ستؤدي لفرمتت الجهاز ؟ يعني حذف جميع البرامج والملفات الموجودة على الجهاز ، او فقط الملفات والبرامج والمفضلة الموجودة على القرص C ؟

سأكون لك من الشاكرين الداعين ان اجبتم ع استفساراتي ، وفقكم الله وشهر مبارك

عضو

بعد الاجابة ع الاستفسار السابق مشكورين

ممكن تفيدوني هل ممكن تكون المشكلة من الديسك دريف كما في الصورة :

هل ممكن يكون هو السبب في هذا التعليق عند الاقلاع ، ولكم جزيل الشكر

كل الرسايل اللى بتظهرلك لحد دلوقتى هى دليل واحد على ملفات مضروبه فى الويندوز ( ملفات تالفه )

الاجابه على اسئلتك :
    1
    1- ممكن اجيبلك رابط من تورنت لييش لنسخه لو معاك حساب عليه او لو معاك حساب اى موقع تورنت او لو مشمعاك حساب هعطيك حسابى تحملها
    2- نسخه الويندوز هتنزل فى بارتيشن C والمفروض انك مشبتعين اى ملفات هامه ( افلام + العاب + مسلسلات + اغانى + سورسات البرامج ) فى بارتيشن C
    ممكن ايضا تنزل بويندوز جديد فى نفس البارتيشن ويبقى داخل البارتيشن Windows الجديد وتذكر انك تدخل عليه كل ماتيجى تفتح الجهاز
    ولكن هيكون عندك فولدر فى C باسم OLD Windows لانك مفرمتش C
    طبعا الافضل انك تفرمت C واتاكد انك اخدت من البارتيشن اى شىء يهمك من عليه وديته بارتيشنات اخرى
    لو مفيش عليه اى افلام او العاب متثبته او محملها من على النت او برامج او قران اى شىء خاص بيك يبقى اكيد مش عليه غير نسخه الويندوز وملفات السيستم

2
    Windows7-USB-DVD-tool
    هو ده اسم الاداه اللى هتحملها وتثبتها الاول عشان تنسخ عليها النسخه
    بعد التثبيت هتفتح الاداه وتضغط Browse عشان تبحث عن مسار اسطوانه الويندوز الجديده اللى انت حملتها وبعد ماتوصلها دخلها ثم OK
    بعدين هتضغط على USB Copy هيطلب منك التاكيد والموافقه على فرمته الفلاشه اولا من اى ملفات قديمه عليها تماما هتوافق على الامر
    لو عندك اى ملفات مهمه قديمه عليها انقلها على بارتيشن D or F or E او اى كانت مسميات بارتيشنات الهارد بتاعتك بس اكيد مش C لانك هتفرمته

3-
    بعد ما النسخ يخلص كده النسخه اتحرقت على الفلاشه خلاص ( اذا شريط الانتهاء لونه اخضر اذن كل شىء صحيح اما لو لونه احمر هناك خطا )

هتعمل ريستارت وعندى مع جيجابايت بمجرد عمل ريستارت وظهور لوجو جيجابايت بضغط F12 لعمل بووت سريع
    اتاكد ماهو البووت السريع لديك وربما تلمح الخيار بمجرد ظهور لوجو اللاب بعد الريستارت وهتلاقى اسفل شاشه اللوجو اللاب
    Quick Boot وجمبها الزرار الخاص بيها فهتضغط عليها لما تعرفه
    وتختار USB ZIP
    وبعدين تثبت الويندوز الجديد وخلص الامر

عضو

الف شكر حبيبي ع الشرح والتوضيح ، وعندي لك بعض الاستفسارات البسيطة لو تكرمت :

1- انا عندي برنامج التورنيت ( بيت كوميت ) احمل فيه افلام ، هل تتقصد انك راح تعطيني رابط تورنت او ماذا ؟ اذا عندك رابط مباشر اكون لك من الشاكرين ، ومواصفات جهازي موجوده عندك .

2- اذا سويت الطريقة تبعك ، ماذا عن التعريفات حق الجهاز ، تعريف الشاشه والصوت والوايرلس وغيره ، هل تروح وتنحذف ولازم احملها من جديد واسوي تعريفات من جديد او تكون موجودة ؟

3- انا فهمت كلامك بالاعلى لكن اخر الاسطر مافهمت مقصدك ممكن توضح لي اكثر واكون لك من الشاكرين ، الكلام هو :
    (( هتعمل ريستارت وعندى مع جيجابايت بمجرد عمل ريستارت وظهور لوجو جيجابايت بضغط F12 لعمل بووت سريع
    اتاكد ماهو البووت السريع لديك وربما تلمح الخيار بمجرد ظهور لوجو اللاب بعد الريستارت وهتلاقى اسفل شاشه اللوجو اللاب
    وتختار USB ZIP
    وبعدين تثبت الويندوز الجديد وخلص الامر ))

الكلام باللون الاحمر بالاعلى ، ياليت توضحه لي اكثر .

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة قوطي فاضي مشاهدة المشاركة
    الف شكر حبيبي ع الشرح والتوضيح ، وعندي لك بعض الاستفسارات البسيطة لو تكرمت :

1- انا عندي برنامج التورنيت ( بيت كوميت ) احمل فيه افلام ، هل تتقصد انك راح تعطيني رابط تورنت او ماذا ؟ اذا عندك رابط مباشر اكون لك من الشاكرين ، ومواصفات جهازي موجوده عندك .

2- اذا سويت الطريقة تبعك ، ماذا عن التعريفات حق الجهاز ، تعريف الشاشه والصوت والوايرلس وغيره ، هل تروح وتنحذف ولازم احملها من جديد واسوي تعريفات من جديد او تكون موجودة ؟

3- انا فهمت كلامك بالاعلى لكن اخر الاسطر مافهمت مقصدك ممكن توضح لي اكثر واكون لك من الشاكرين ، الكلام هو :
    (( هتعمل ريستارت وعندى مع جيجابايت بمجرد عمل ريستارت وظهور لوجو جيجابايت بضغط F12 لعمل بووت سريع
    وتختار USB ZIP
    وبعدين تثبت الويندوز الجديد وخلص الامر ))

الكلام باللون الاحمر بالاعلى ، ياليت توضحه لي اكثر .
    انت طلبت رابط لنسخه الويندوز وانا معنديش خلفيه ممكن تلاقيها فين بالظبط بسبب اعتمادى على التورنت فقط
    لو عندك حساب فى اى مواقع معروف ان السيد فيها كويسه هتحمل اى نسخه ويندوز Ultimate or PRO سواء 7 او 8.1
    لو عاوز اعطيلك حسابى عشان تحملها من تورنت ليش بسرعه كويسه مفيش مشكله بس المهم انجز وقتك
    انا مشعارف الموقع اللى بتقول عليه هل سريع ولا لا ( مشمتابع اوى )

بخصوص التعريفات : اكيد لازم تحملها وكنت هاكد عليك بردى القادم فعلا انك تبدا تحملها من دلوقتى

بخصوص شرح نسخ الويندوز بسيط جدا وهجيبهولك بالصور وهو كل الحكايه صورتين تلاته

عضو

الف شكر لك يالغالي على سرعة الرد وعندي بعض الاستفسارات تعقيبا على كلامك .

1- الحين حاب ابحث عن رابط للوندز وش اكتب في قوقل يعني ، اكتب رابط تحميل وندز 7 عربي ؟ او ماذا اكتب بالضبط ، ياليت توضح لي وش اكتب بالانجليزي عشان انسخه في قوقل ، اريد نفس النسخة القديمة حقتي .

2- بالنسبة للتعريفات اللي بالجهاز ، ماعرف كيف احملها ، هل فيه برنامج يحمل لك التعريفات كلها حق الجهاز ؟

3- انتظر منك الصور يالغالي بخصوص شرح نسخ الويندوز ولك مني جزيل الكشر .

4- هل العملية بسيطة وبامكاني فعلها او تنصح اودي الجهاز لفني كمبيوترات ؟؟

مع العلم اني سابقا كنت افرمت أجهزة الاكس بي لكن حقيقة لحد الان لم افرمت اي جهاز وندز 7

وفقك الله ورزقك من حيث لا تحتسب يالغالي وشكرا لك مره اخرى .

طييب منا بقولك اهو هسهل عليك الدنيا خالص
    هبعتلك حساب على تورنت ليش وتحمل رابط التورنت للنسخه اللى هبعتهالك
    هجيبك رابط نسخه 7 64bit Ultimate ودى نسختك القديمه
    التعريفات هتحملها من صفحه اللاب بتاعتك اخى زى اى حد فى الدنيا
    العمليه ابسط مما تتخيل ويجب ان تكون ابسط مما تتوقع
    الف شكر على دعوتك الجميله : هبعتلك الرابط وتدخل تحمل وفى ظل الوقت دا اسيبلك الخطوات اللى هتعملها
    الموضوع لا يحتاج ابدا صيانه او ذهاب الى فنى هاردوير

تابع الرسائل الخاصه

عضو

السلام عليكم ، كيف حالك استاذ ظاهرة ان شاء الله بخير

انا حملت التورنت اللي ارسلته لي على الهارد D بمجلد سميته ( الويندز ) ، الحين ماذا علي العمل ؟

ملاحظة هامة /
    ممكن تعلمني شلون احمل التعريفات من صفحة اللاب ؟ انا اذكر زمان كنت احمل التعريفات عن طريق برامج لكن نسيت الدنيا ، اخر فرمته لي قبل خمس سنين هههههه

يعطيك الف عافيه حبيبي

عضو

علفكرة الجهاز هاليومين ماشي زي الحلاوة ، شكله خاف يوم سمع بموضوع الفورمات

كويس جدا انه ماشى زى الحلاوه
    هات اسم اللاب بتاعك بالظبط ولو فى فيرجن او رقم سرى مكتوب عليه من الجوانب او تحت اللاب هات اسمه
    بلاش تعتمد على برامج ابديت التعريفات
    هجيبلك صفحه اللاب بتاعتك تحمل منها التعريفات ان شاء الله وارفعلك صور نسخ النسخه على الفلاشه

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

المفضلات