النتائج 1 إلى 14 من 14

الموضوع: لم اجد الا هذا الباور cooler master g750m

عضو

لم اجد الا هذا الباور cooler master g750m

لم اجد seasonic or evega or xfx فى اسكندريه
    فجبت الباور دا cooler master g750m
    هيعمل ايه بقا معايا انا شوفتلو مراجعه وتقريبا فيه noise riiple ديه وعاليا ..
    جهازى msi 970 g43
    البروسيسور fx 6300
    R9 280 x vapore x
    2 x ram 4 giga
    2 hard disk
    6 fan
    البائع فى كمبيوفاست بيقولى سيسونيك ايه دا بوردا تعبانه
    وافيجا قفلت توكيلها
    وكولر ماسر مش فاهم مش عاوزو ليه .؟ طبعا كان بينيمنى ..............

عضو

رد: لم اجد الا هذا الباور cooler master g750m

محتاج كلمتين اتنين من اى حد
    متخاطرش وغيرو او بيعو
    الباور مش هيعملك مشاكل
    معلش ان مش لاقى مراجعات ليه وزى ما قلت ملقيتش غيرو

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

للاسف البائعين يقولوا مايريديون من اجل البيع ولا غبار عليهم لكن فى ناس حقانيه شويه ( يعنى ميزمش فى النضيف عشان يمشى بضاعته هيقولك لا للاسف معنديش بس فى بديل )
    اما اللى بيقولك ده تعبانه وكده يعنى طريقه مش مفضله بس زى مابقولك الزبون عليه عامل كبير فى طريقه كلام البائع

اى باور فى الدنيا فى Noise = Ripple المهم نسبته كام لان النسبه هى اللى بتحدد كفائه استقراره فى الضغط
    ( خاصه فى حاله Crossload2 اى حاله الضغط على اقصى الجهد %100+
    اولا فين هى المراجعه نشوفها معاك بس متجيبشى مراجعه من على You Tube ولازم تكون نسخه 750 لانى مشلاقى غير نسخه 550 وليست مقياس
    وبعدها نشوف الدنيا فيها ايه ونقول فى كلمتين اتنين هل يمشى الدنيا معاك ولا ايه
    ايضا ياريت تقول المواصفات بتاعتك بالظبط وهل فى نوايا لكسر سرعه ام لا

عضو

اخي الباور كويس إن شاء الله مش هيعملك مشاكل اذا كان نفس اللى انا شوفته على امازون ادخل موقع امازون واكتب اسم الباور هتلاقي معلومات عنه

وعلى فكرة شركة cooler master دي معروفة عالميآ وماركه كويسه مش عارف ليه بعض الناس حاسين انها اقل من اي شركة تانية

طبعآ xfx الناس كلها بتشكر فيها ولكن مش معنى ذلك ان باقي الشركات مش كويسة

انا دلوقتي عندي باور كوجار من 5 سنين والحمد لله شغال تمام مع ان فى ناس كتير بتخاف تشتري منه
    التعديل الأخير تم بواسطة هشام الكنج ; 24-07-2015 الساعة 22:15
    CPU: Intel Core I5 4590
    GPU: GTX 750 Ti 2GB
    PSU: Cougar 750W
    MB: Gigabyte H81-S2PH
    (RAM: 8GB (4×2GB) (1600 MHz
    HDD: WD 2TB
    Case: Zalman Z3 Plus

عضو

اضافه : الصوره الاولى الفولت بينزل خالص ال 12 فولت بينزل ل4 فولت - الجهاز كان فى وضع خمول تماما وكان بيحصل انى بالصدفه فى الباور القديم الاقى دروب فى الفولت بطريقه غلط خالص او قراءه غريبه - عامتا قراءه الفولت دايما معايا غلط msi 970a -g43 فى اكتر من برنامج كلها غير متشابهه

والصوره التانيه اثناء برنامج ضغط على كارت الشاشه الى هوا بردوة جديد ..

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام الكنج مشاهدة المشاركة
    اخي الباور كويس إن شاء الله مش هيعملك مشاكل اذا كان نفس اللى انا شوفته على امازون ادخل موقع امازون واكتب اسم الباور هتلاقي معلومات عنه
    وعلى فكرة شركة cooler master دي معروفة عالميآ وماركه كويسه مش عارف ليه بعض الناس حاسين انها اقل من اي شركة تانية
    طبعآ xfx الناس كلها بتشكر فيها ولكن مش معنى ذلك ان باقي الشركات مش كويسة
    انا دلوقتي عندي باور كوجار من 5 سنين والحمد لله شغال تمام مع ان فى ناس كتير بتخاف تشتري منه

يا اخى الكريم : الموضوع اكبر مما تنظر له جدا جدا جدا
    وحاول تقرا المراجعات اللى فى الموضوع اللى انت رديت عليا فيه : افهم الموضوع لانى صعب اشرحه مرتين
    جرب بعدها تختبر باورك ووقتها هتعرف ليه باور HEC اسمه HEC مينفعشى نقارنه مع XFX اطلاقا بل بتاتا اطلاقا

خلفيه سريعه : باور HEC بيستخدم مكثفات صينى قليله الجهد ضعيفه درجات تحمل الحراره العاليه فى الجانب الاول من الباور سبلاى
    ودا معناه 1- بمجرد ماتوصل لاقصى نسبه وات المكتوبه على الملصق بتاعه الباور بتاعك هيتحرق ( هيتحرق هيتحرق ) هيتحرق لانه صينى هيقصل لو كان يابانى
    بخلاف انك تجيب باور XFX 650W وتلاقى نفسك بالصدفه معاك سيستم بيستهلك 700W وانت مش واخد بالك ومع ذلك قادر على الاستقرار والثبات

خلفيه سريعه عن دايره الحمايه بتاعته ومتحمات الامان فيه : مفيش ولو مكتوب عليه من بره اعرف انه باور كذاب

باور HEC بيستخدم مكثفات فلتره دايره 12V+ صينى فى الجانب الثانى من الباور سبلاى ودا معناه خروج نسبه الفولتيه عن الحد المسموح بيه 5% زياده او نقصان
    ومعناه عدم استقرار وقت وصولك لاقصى الجهد ايضا / عدم حمايتك من مخاطر كتيره وقت الضغط

باور HEC يستخدم اسوا انوا ع الترانزستورز فى كلى جانبى الباور سبلاى ومعناه انك بتدفع كهرباء لضعف الاستهلاك اللى انت بتستهلكه الحقيقى

باور HEC جميع اجزائه تقييمها بيكون فى الغالب من اسوا تقييمات درجات الحراره واعلاها حينما نريدها قليله وقليله عندما نحتاجها عاليه

حاول تكسر سرعه كارت الشاشه وان قدرت توصل لاستقرار 100MHz زياده برقابتى
    حاول تكسر المعالج وترفع فولتيه واحده ( عمرك وعمرك يعنى عمرك ماهتقدر تكسر على باور HEC ولا هتحقق استقرار ابدا
    لان الترانزستور هيقفل الفولتيه الجديده وقت مرورها لانه مش مهىء ليها وحدوده ضعيفه فى تصحيح الفولتيه )

مستحيل اخى الفاضل نقارن باور صينى من اردىء انواع الخامات وتقييمات الطاقه بباور يابانى من اعلى الكفاءات فى الصناعه والخامه بلد الصنع يابانى ونقول الاتنين واحد

باور HEC عمره مايحميك من اخطاء الكهرباء الشديده ولو حصلت عمرك ماتقدر تكمل شغلك عليه ده ان ماثرشى على جهازك او تسبب فى تلف اى شىء

اخر سطر / اى باور يمشى الحال لكن لما تبدا تهتم بادق الامور وكمان انت مشعارف كل شىء ومشعارف السائل نفسه طلبه بناءا على ايه مينفعشى نقول كله يمشى او كله ينفع
    لازم يكون فى موازين
    وكل اللى قولناه خلفيات سريعه

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    للاسف البائعين يقولوا مايريديون من اجل البيع ولا غبار عليهم لكن فى ناس حقانيه شويه ( يعنى ميزمش فى النضيف عشان يمشى بضاعته هيقولك لا للاسف معنديش بس فى بديل )
    اما اللى بيقولك ده تعبانه وكده يعنى طريقه مش مفضله بس زى مابقولك الزبون عليه عامل كبير فى طريقه كلام البائع

اى باور فى الدنيا فى Noise = Ripple المهم نسبته كام لان النسبه هى اللى بتحدد كفائه استقراره فى الضغط
    ( خاصه فى حاله Crossload2 اى حاله الضغط على اقصى الجهد %100+
    اولا فين هى المراجعه نشوفها معاك بس متجيبشى مراجعه من على You Tube ولازم تكون نسخه 750 لانى مشلاقى غير نسخه 550 وليست مقياس
    وبعدها نشوف الدنيا فيها ايه ونقول فى كلمتين اتنين هل يمشى الدنيا معاك ولا ايه
    ايضا ياريت تقول المواصفات بتاعتك بالظبط وهل فى نوايا لكسر سرعه ام لا
    المراجعه لل 750 كانت كلام واحد بيرد فى موقع - وفعلا المراجعه الى انا شفتها لل 550 فقط بس نفس النوع gm
    الجهاز Msi 970a - g43
    cpu / 6300 fx
    Gpu / sapphire r9 280x vapore x 3g
    رامه وهزود كمان رامه 4g ram ddr3
    هاردين 1 تيرا و320 جيجا ويسترن
    6 مراوح بمروحه المشتت / سى دى رايتر

لن اقوم بكسر السرعه .
    التعديل الأخير تم بواسطة hassan said ; 24-07-2015 الساعة 22:39

عضو

وحاول تقرا المراجعات اللى فى الموضوع اللى انت رديت عليا فيه : افهم الموضوع لانى صعب اشرحه مرتين
    جرب بعدها تختبر باورك ووقتها هتعرف ليه باور HEC اسمه HEC مينفعشى نقارنه مع XFX اطلاقا بل بتاتا اطلاقا

خلفيه سريعه : باور HEC بيستخدم مكثفات صينى قليله الجهد ضعيفه درجات تحمل الحراره العاليه فى الجانب الاول من الباور سبلاى
    ودا معناه 1- بمجرد ماتوصل لاقصى نسبه وات المكتوبه على الملصق بتاعه الباور بتاعك هيتحرق ( هيتحرق هيتحرق ) هيتحرق لانه صينى هيقصل لو كان يابانى
    بخلاف انك تجيب باور XFX 650W وتلاقى نفسك بالصدفه معاك سيستم بيستهلك 700W وانت مش واخد بالك ومع ذلك قادر على الاستقرار والثبات

خلفيه سريعه عن دايره الحمايه بتاعته ومتحمات الامان فيه : مفيش ولو مكتوب عليه من بره اعرف انه باور كذاب

باور HEC بيستخدم مكثفات فلتره دايره 12V+ صينى فى الجانب الثانى من الباور سبلاى ودا معناه خروج نسبه الفولتيه عن الحد المسموح بيه 5% زياده او نقصان
    ومعناه عدم استقرار وقت وصولك لاقصى الجهد ايضا / عدم حمايتك من مخاطر كتيره وقت الضغط

باور HEC يستخدم اسوا انوا ع الترانزستورز فى كلى جانبى الباور سبلاى ومعناه انك بتدفع كهرباء لضعف الاستهلاك اللى انت بتستهلكه الحقيقى

باور HEC جميع اجزائه تقييمها بيكون فى الغالب من اسوا تقييمات درجات الحراره واعلاها حينما نريدها قليله وقليله عندما نحتاجها عاليه

حاول تكسر المعالج وترفع فولتيه واحده ( عمرك وعمرك يعنى عمرك ماهتقدر تكسر على باور HEC ولا هتحقق استقرار ابدا
    لان الترانزستور هيقفل الفولتيه الجديده وقت مرورها لانه مش مهىء ليها وحدوده ضعيفه فى تصحيح الفولتيه )

مستحيل اخى الفاضل نقارن باور صينى من اردىء انواع الخامات وتقييمات الطاقه بباور يابانى من اعلى الكفاءات فى الصناعه والخامه بلد الصنع يابانى ونقول الاتنين واحد

باور HEC عمره مايحميك من اخطاء الكهرباء الشديده ولو حصلت عمرك ماتقدر تكمل شغلك عليه ده ان ماثرشى على جهازك او تسبب فى تلف اى شىء

اخر سطر / اى باور يمشى الحال لكن لما تبدا تهتم بادق الامور وكمان انت مشعارف كل شىء ومشعارف السائل نفسه طلبه بناءا على ايه مينفعشى نقول كله يمشى او كله ينفع
    لازم يكون فى موازين
    فعلا تم توضيحه فى مواضيعك وفعلا كنت هشترى باور antec ولكن قلت ادخل واشوف صورتو وشكلو من جوا وكنسلتو لانو كان قديم ومستعمل وفعلا اهم حاجة كانت فيه وهو 650 وات انو لما كان بيجى عند 644 تقريبا كان الفيوز بيضرب وصاحب المراجعه قال انو مرتين عند نفس الوات لذلك من البدايه كنت مهتم بالباورات اليابانى المكثفات لكن ملقتش هنا فى اسكندريه
    لكن افتكرت انك رديت على واحد
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــ
    رد: افضل باور 750 وات من حيث الجودة والامان!

ايه هى مكونات الجهاز ؟

Seasonic M12II 750W EVO Edition 750-Watt 80 PLUS Bronze Full Modular PSU = 950
    EVGA SuperNOVA 750 B2 Bronze PSU = 800
    Cooler Master GM Series G750M 80 Plus Bronze Modular PSU = 850
    Cooler Master V750 Semi-Modular PSU = 1000
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    فقلت خلاص اجيبو طالما مفيش غيروا

اخى الكريم حسن سيد : استخدم برنامج HWiNFO او البيوس فقط لاغير وايضا Aida64Exreme مميز
    اذن امامك HWiNFO + Aida64Extreme لتلات مسارات فولتيه ( متوقع جدا السوفت وير يكدب سيسنور ) وزى ماقال الاخ هشام الباور الكولار ماستر ممتاز
    لو عاوز اطمنك النسخه 550M ممتازه حسب مراجعه TPU ومكثفات يابانى Panisonic 85C فى الجانب الاولى بجهد 400uf/420V ودى نسبه جهد اعلى من ممتازه فى وجود مكثف فلره يابانى بالجانب الاول
    فى باورات 500W بتكتفى بمكثفات صينى وربما تصعد الى اليابانى بجهد 330uF/400V وادائها ممتازه فى فى هذا المكان
    طبعا بيفضل ان تكون 105C لتحمل اقصى درجات الحراره ولكن بوجود مكثف يابانى انت بالامان تماما ولا يسعنا الحديث عنه مرتين

الجانب الثانى من الباور سبلاى بيمتلك خليط من المكثفات الصينى CapaXon Electrolytic وخليط من المكثفات الصينى Fuhjyyu Jue Full ويطلق عليها Jue Fool بسبب كثره فشلها فى مزودات الطاقه

تعالى للواقع : الباور مر بجميع مراحل الاختبارات بكفائه تامه واكيد معاه ضمان على الاقل من 3 الى خمس سنوات حسب كم الوات وكمان كل اللى قولناه مينفعشى نثبته
    عشان كده قولتلك محتاجين مراجعه لنسخه 750M لان كل شىء ممكن يختلف تماما ودى صوره سريعه

اجابه سريعه عشان ترتاح الباور ممتاز وسمعته كويسه جدا وصناعه CWT صحيح مش عاليه اوى فى المواد الخام بتاعتها لكن متنساش انها بتقدم افضل مزودات الطاقه فى العالم حاليا
    Corsair AX 1500i Titanium

لكن عشان اكون صريح معاك انا عمرى ماشترى باور سبلاى بمكثف واحد فيه صينى
    على الاقل تايوانى 105C او يابانى 85C انما تركبلى مكثفات صينى 85C كده انت بتقولى فتره ضمانك تخلص وسيبها لله بقى

كمان انت وحظك فى نسبه استخداماتك
    لما اجيب جهاز تمنه 5000 جنيه مثلا مستحيل استخسر فى وسيله الحمايه الوحيده 500 او 700 جنيه واللى هى اساس العمل والجهد التقيل المتوقع بالمستقبل ودى وجهه نظرى واعتقد انه اخدتها من خبراء قبل منى مش مجرد اصطناعيه من عقلى

عموما زى ماقولتلك استخدم البيوس والبرامج المذكوره لان اغلب السوفت وير فاشل

عضو

اخى الكريم حسن سيد : استخدم برنامج HWiNFO او البيوس فقط لاغير وايضا Aida64Exreme مميز
    اذن امامك HWiNFO + Aida64Extreme لتلات مسارات فولتيه ( متوقع جدا السوفت وير يكدب سيسنور ) وزى ماقال الاخ هشام الباور الكولار ماستر ممتاز
    لو عاوز اطمنك النسخه 550M ممتازه حسب مراجعه TPU ومكثفات يابانى Panisonic 85C فى الجانب الاولى بجهد 400uf/420V ودى نسبه جهد اعلى من ممتازه فى وجود مكثف فلره يابانى بالجانب الاول
    فى باورات 500W بتكتفى بمكثفات صينى وربما تصعد الى اليابانى بجهد 330uF/400V وادائها ممتازه فى فى هذا المكان
    طبعا بيفضل ان تكون 105C لتحمل اقصى درجات الحراره ولكن بوجود مكثف يابانى انت بالامان تماما ولا يسعنا الحديث عنه مرتين

الجانب الثانى من الباور سبلاى بيمتلك خليط من المكثفات الصينى CapaXon Electrolytic وخليط من المكثفات الصينى Fuhjyyu Jue Full ويطلق عليها Jue Fool بسبب كثره فشلها فى مزودات الطاقه

تعالى للواقع : الباور مر بجميع مراحل الاختبارات بكفائه تامه واكيد معاه ضمان على الاقل من 3 الى خمس سنوات حسب كم الوات وكمان كل اللى قولناه مينفعشى نثبته
    عشان كده قولتلك محتاجين مراجعه لنسخه 750M لان كل شىء ممكن يختلف تماما ودى صوره سريعه

اجابه سريعه عشان ترتاح الباور ممتاز وسمعته كويسه جدا وصناعه CWT صحيح مش عاليه اوى فى المواد الخام بتاعتها لكن متنساش انها بتقدم افضل مزودات الطاقه فى العالم حاليا
    Corsair AX 1500i Titanium

لكن عشان اكون صريح معاك انا عمرى ماشترى باور سبلاى بمكثف واحد فيه صينى
    على الاقل تايوانى 105C او يابانى 85C انما تركبلى مكثفات صينى 85C كده انت بتقولى فتره ضمانك تخلص وسيبها لله بقى

كمان انت وحظك فى نسبه استخداماتك
    لما اجيب جهاز تمنه 5000 جنيه مثلا مستحيل استخسر فى وسيله الحمايه الوحيده 500 او 700 جنيه واللى هى اساس العمل والجهد التقيل المتوقع بالمستقبل ودى وجهه نظرى واعتقد انه اخدتها من خبراء قبل منى مش مجرد اصطناعيه من عقلى

عموما زى ماقولتلك استخدم البيوس والبرامج المذكوره لان اغلب السوفت وير فاشل

تمام انا متوقع ان السوفت وير بيكذب
    ثانيا الباور ب 800 جنيه وانا شفت باورات باقل من كدا لكن قلت لاء هجيب اعلى وملاقيتش فئه V
    ثالثا فتره الضمان 5 سنين مكتوب كدا على العلبه
    ان شاء الله مش هيحصل حاجة باذن الله .

عضو

لازم يكون فى موازين
    شكرا اخي لتوضيحك امور كثيرة لي

اخي الكريم بالنسبة للباور اللى عندي انا بس بوضحله انه شغال عندي انا ما قولتش ليه هاته او اقترحت عليه :D

هو طبعآ مش مقارن ب xfx بس اللى خلاني اشوفه منه بيقول انه مش وحش خصوصآ ان الكهربا عندنا ( زفت بمعنى الكلمة ) وانه شغال من 5 سنين عندي والحمد لله طبعآ بعد اللى انتا قولته عنه انه شغال لحتى الان :D

ولو في نية لكسر السرعه مكنتش هقوله غير xfx طبعآ بس انا بصيت للتجميعه وبنائآ على كدا اتكلمت وعشانه كمان جاب الباور يعني هو مش محتار فى اكثر من ماركه

وكويس اني فهمت منك معنى الباور اللى عندي عشان ما احاولش اضغط عليه اكثر من طاقته والحمد لله ان طاقته الطبيعية 750 يعني إن شاء الله مش هوصل للدرجة القصوى
    التعديل الأخير تم بواسطة هشام الكنج ; 25-07-2015 الساعة 11:16

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hassan said مشاهدة المشاركة
    تمام انا متوقع ان السوفت وير بيكذب
    ثانيا الباور ب 800 جنيه وانا شفت باورات باقل من كدا لكن قلت لاء هجيب اعلى وملاقيتش فئه V
    ثالثا فتره الضمان 5 سنين مكتوب كدا على العلبه
    ان شاء الله مش هيحصل حاجة باذن الله .
    ان شاء الله اطمئن اخى لان الاستخدامات الروتينيه بسيطه واتاكد من خلال البيوس والبرامج المذكوره من الفولتيات اذا كان الباور معاك فعلا
    انا مقدرتش اوضح انت اشتريته ولا لسى هتشتريه يمكن كنت حاولت اطمنك مباشره ولذلك بعتزر لك عن التشويش فى الامور وان شاء الله نتمنى انه اختيار موفق

شكرا اخي لتوضيحك امور كثيرة لي
    اخي الكريم بالنسبة للباور اللى عندي انا بس بوضحله انه شغال عندي انا ما قولتش ليه هاته او اقترحت عليه :D
    هو طبعآ مش مقارن ب xfx بس اللى خلاني اشوفه منه بيقول انه مش وحش خصوصآ ان الكهربا عندنا ( زفت بمعنى الكلمة ) وانه شغال من 5 سنين عندي والحمد لله طبعآ بعد اللى انتا قولته عنه انه شغال لحتى الان :D
    ولو في نية لكسر السرعه مكنتش هقوله غير xfx طبعآ بس انا بصيت للتجميعه وبنائآ على كدا اتكلمت وعشانه كمان جاب الباور يعني هو مش محتار فى اكثر من ماركه
    وكويس اني فهمت منك معنى الباور اللى عندي عشان ما احاولش اضغط عليه اكثر من طاقته والحمد لله ان طاقته الطبيعية 750 يعني إن شاء الله مش هوصل للدرجة القصوى

الشكر لله اخى الكريم واتمنى انك تستفيد من اهم الاشياء الموجوده فى الموضوع
    ( انا عارف انه طويل وممل بالرغم انه مش كامل لكن عارف ان مش كل الاعضاء ليها طوله بال بس هو من اجل افاده غيرى بالمقام الاول وانك تقدر تجاوب
    بنفسك او تراجع بنفسك اى باور وتطمئن منه بدل ماتسال )
    ثانيا متزعلشى لو لهجتى كانت متصلبه شويه فى الرد امبارح او تشويه باور هيك بس الباور اللى معاك 500W او 550W وبعد كده على باب الله
    والسبب مش المكثفات بس للاسف وممكن اثبتلك حالا بس الموضوع مش مستاهل والباور يعتمد عليه فى الاستخدامات الروتينيه وكمان كروت الشاشه المتوسطه

اول ماحد بيقولك هيك كانك سمعته بيقول صين اول ماحد يقول كولار ماستر كانك سمعته بيقول صين
    عشان كده صنعوا لنفسهم سمعه غير جيده لكن شوف سلسله Cooler Master V تصنيع Seasonic يبدا من 1000W وسلسله Silent Pro تصنيع Enhance Electronic
    تطمئن وانت رايح تشتريه لانك عرفت ان الباورات من الداخل بقت يابانى او خليط من اليابانى والتياوانى
    عموما انا كنت قلت بردة السابق ان باور Corsair AX1500i تصنيع Channel Weight Technology نفس شركه تصنيع Cooler Master GM OEM
    لكن سهو فقط Corsair AX1500i كل مكوناته Flextronics Inside

افضل باورات CWT يعتبر HX 1050W/850W/750W ونسخه RM1000W الجديده والقديمه لكنها ليست جيده فى اغلب نسخ RM مع كل المستخدمين
    سلسله Thermaltake Touphpower Platinum/Gold جميعها ممتازه وسلسله EVO Blue وفى باورات ليها اخرى ممتازه مش بتنزل مصر

عضو

هذه الامور انا كنت لا اعلمها ولحتى الان مش معتبر انه اللي جابلي الباور دا من 5 سنين غشني لانه جابه مخصوص عشان كارت شاشة متوسط وطالما 500 وات يبقى إن شاء الله هيمشي مع مواصافات جهازي ولما افكر ازود كارت الشاشة هجيب حاجة نضيفة

ولما اجاني الباور انا كنت لسة ما اعرفش الرامات بتركب ازاي :D

وإن شاء الله الواحد لا يستعجل ابدا اثناء تحديث اي قطعة بالجهاز وانا الحمد لله اكثر قطعتين عرفت عنهم قبل ما اشتريهم هم المعالج والماذربورد الجديدين بعد يومين هشتريهم إن شاء الله ودا لاني قعدت شهرين قبل الشراء وانا كل يوم اعرف حاجة جديده عنهم

واليوم اخدنا منك معلومة جديده بخصوص الباور واستنتجت منه انه فى خطورة او مش هينفع اني هكسر السرعه عشان كدا بفرق السعر بين المعالج القابل للكسر ممكن الواحد يجيب مشتت مثلا

واعتذر عن طول النقاش :]

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام الكنج مشاهدة المشاركة
    هذه الامور انا كنت لا اعلمها ولحتى الان مش معتبر انه اللي جابلي الباور دا من 5 سنين غشني لانه جابه مخصوص عشان كارت شاشة متوسط وطالما 500 وات يبقى إن شاء الله هيمشي مع مواصافات جهازي ولما افكر ازود كارت الشاشة هجيب حاجة نضيفة

ولما اجاني الباور انا كنت لسة ما اعرفش الرامات بتركب ازاي :D

وإن شاء الله الواحد لا يستعجل ابدا اثناء تحديث اي قطعة بالجهاز وانا الحمد لله اكثر قطعتين عرفت عنهم قبل ما اشتريهم هم المعالج والماذربورد الجديدين بعد يومين هشتريهم إن شاء الله ودا لاني قعدت شهرين قبل الشراء وانا كل يوم اعرف حاجة جديده عنهم

واليوم اخدنا منك معلومة جديده بخصوص الباور واستنتجت منه انه فى خطورة او مش هينفع اني هكسر السرعه عشان كدا بفرق السعر بين المعالج القابل للكسر ممكن الواحد يجيب مشتت مثلا

واعتذر عن طول النقاش :]
    شكرا لسياتك جدا انتا طمنتنى
    ان شاء الله الجهاز ما يحتاجش ال 750 وات كلهم ويبقى كلو فى التمام
    بصراحه الى فى القاهره معندهوش عذر لو مجابش حاجة عدله - يا عينى على اسكندريه هيلمان اغانى وافلام على الفاضــــــــــــــى

المفضلات