النتائج 1 إلى 9 من 9

الموضوع: مشكلة تحتاج الي حل

عضو

مشكلة تحتاج الي حل

السلام عليكم بحكم ان هذا المنتدي منتدي المشاكل والحلول انا مصري اعمل بالسعوديه في مجال المبيعات وطبعا في فصال واثناء الفصال يحدث اشياء غريبه السعوديين يسبون مصر واخر شي واحد قالي بنص مااشتري 20 مصري بريال ومن يوما وانا دمي يغلي صراحه لو قالها لي في اي مكان اخر كنت اقتصيت منه لكنه للاسف مستفيد من كونه في بلده وانا غريب المطلوب ايه الحل

عضو الصورة الرمزية kahled15486

رد: مشكلة تحتاج الي حل

هو شتم من غير سبب ؟ - ولا بسبب الفصال

وعامة انت زى ما انت قولت هو فى بلدة وانت غريب - لكن انت هناك بالبلدى كدة علشان تاكل عيش - رايح تشتغل - فركز فى الشغل وحاول بقدر الامكان تستحمل الكلام دة - لان زى ما انت عارف مفيش حقوق يتيجى - ولو حاولت تاخد حقك هناك حتى لو بشكل قانونى - هتلبس فى الحيط

اللى هيأثر فيك اكتر لو اخدت نظرة تعميم - يعنى مثلا انك تقول "السعوديين يسبون مصر" - فدة هيأثر عليك نفسياً لكن فى الواقع ان اى مكان فية الحلو والوحش - يعنى زى ما انت لاقيت سعودى مش محترم - فية الف غيرة محترم - انا مش بقول كدة علشان اقولك ان السعوديين ملايكة - بس عن تجربة لانى اشتغلت برضو فى المبيعات فى مصر - وكنت بقالى ناس متعرفش معنى الاحترام - فمينفعش اقول المصرين مش محترمين - وهكذا

مش هقد اقولك غير حل من اتنين ياتتستحمل - ياترجع بلدك

مشرف سابق الصورة الرمزية ayoub_bob

السلام عليكم
    ===
    أولا على ما اعتقد اخى صاحب الموضوع
    هنا منتدى لحل مشاكل الهاردواير
    وليس لة دخل بكلامك هذا والله اعلم اذا كلامك صدق ام لا
    ولهذا نصيحة لك لا تستخدم هذا الأسلوب ثانيا
    لا يوجد في المنتدى قسم حل المشاكل الخاصة
    انا مصري و لدى أصدقاء من جميع دوول الخليج كلهم محترمين جدا جدا لم اسمع في حياتى منهم اى خطاء او لفظ خارج
    وشكرا

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

ينقل الى القسم العام

بحكم خبرتي " على حسب السعودي اللي انت شغال معاه " لكن مش تستعجب من تصرفات الاخوه العرب ياما بنشوف

عضو فضي

على الادارة ان تحذف الموضوع لانه قد يسبب الحقد - يا اخي كل المجتمعات فيها السيء والطيب وما في داعي تنشر مثل هذه المشاكل في المنتديات او على الفيسبوك -- للعلم اخي انا فلسطيني وليست سعودي لتحلّل كلامي باني ادافع عن السعوديين ..... تقبّل رأيي
    التعديل الأخير تم بواسطة neztiti ; 24-09-2016 الساعة 03:38

عضو فضي

تم النقل إلى القسم الصحيح...

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

ليه نحذفه ؟ محدش في الموضوع تفوهه بلفظ خارج او اهانه لاي شخص
    نفسي نعطي حريه الراي بجد للمواضيع المشابهه لان القسم العام مات بسبب الجذف لكن في نفس الوقت متمناش ان كل المواضيع تكون بالشكل ده فقط

بيتهيالي الردود اللي توضح مفهوم الخير والشر من سمات البشر في كل مكان و لازم يتماشى مع الوضع و الدنيا فيها مشاكل اهم تنسي اي هم افضل من حذف الموضوع

لكن عموما الحكم لمشرفين القسم العام في التصرف كما يشاؤون

عضو فضي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    ليه نحذفه ؟ محدش في الموضوع تفوهه بلفظ خارج او اهانه لاي شخص
    نفسي نعطي حريه الراي بجد للمواضيع المشابهه لان القسم العام مات بسبب الجذف لكن في نفس الوقت متمناش ان كل المواضيع تكون بالشكل ده فقط

بيتهيالي الردود اللي توضح مفهوم الخير والشر من سمات البشر في كل مكان و لازم يتماشى مع الوضع و الدنيا فيها مشاكل اهم تنسي اي هم افضل من حذف الموضوع

لكن عموما الحكم لمشرفين القسم العام في التصرف كما يشاؤون
    اخي ابراهيم اي مشاركة ممكن تسبب حقد بلا منها .. هذا السعودي لا يمثل كل السعوديين -- هذا ما قصدت والقرار بيرجع للمشرفين على القسم

مشرف سابق الصورة الرمزية Sherif.Attia

السلام عليكم
    أخي الفاضل صاحب المشكله
    تحيه طيبه وبعد،
    أولاً الكل مستاء لك عن هذه الإهانه وأدعوا الله تعالي أن تقضي وقتك بالخارج في سلام وصحه وسعاده وغني عن العالمين وترجع لبلدي مصر أم الدنيا بكل خير .
    ثانياً وكما وضح لك بعض الأخوة الأفاضل أن كل مكان وليس فقط كل بلد أو دوله بها ما هو شأنه جميل تتمني التقرب منه وما هو سيئ تريد الإبتعاد عنه فلا تغضب من شخص هو كذلك وانظر لعملك لكسب ما أنت مغترب لأجله، ومن المؤكد أنك قابلت أشخاص كثيرة من نفس هذة البلد أو الدوله علي قدر كافي من الاحترام والالتزام وسمعت منهم ما يطيب لك فلا تحزن واعتبر أن هذا الأمر كألم بالرأس وقد زال حتي لا تتعب وتتأثر بأشياء تافهه لا قيمة لها ونحن فقط نضع لها قيمه وشأن
    أخيراً تذكر دائماً قول الله عز وجل في كتابه الكريم ( ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد) وأن الله تعالي يمهل ولا يهمل ودع الأمر كله لله واصبر واحتسب وتوكل على الله، وتذكر نبينا ومصطفانا وحبيبنا ومعلم البشريه سيدنا محمد صلي الله علية وسلم في معاملته مع من كانو يقومون بإيزائه، فعامل الله فقط في كل شيء لأن الدين المعامله.
    خالص تحياتي لك أخي الكريم .....

المفضلات