صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 21

الموضوع: ايهما افضل Gigabyte Odin 800w أو Kingwin KX-1000W

عضوية جديدة

ايهما افضل Gigabyte Odin 800w أو Kingwin KX-1000W

السلآم عليكم ورحمة الله

مرحبا بالجميع الاعضاء ، يوم احتاج الي نصيحة منكم حول من افضل ، فأرجوا منكم المساعدة

Gigabyte Odin 800w
    او

Kingwin KX-1000W
    و السلآم عليكم ورحمة الله

عضو

رد: ايهما افضل Gigabyte Odin 800w أو Kingwin KX-1000W

Gigabyte افضل لانها ماركة معروفا اما التانية بصراحة مو سمعان فيا وهي ماركة تجارية ومرح تعطي 1000 فعلي

عضو

الصراحه انا لا ارشح اى باور من الاتنين دولا انصحك انك تجيب حاجه Corsair,Seasonic or xfx غير كده بلاش بترمى فلوسك فى الارض

مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon

وعليكم السلام ورحمه الله
    Kingwin شركه كبيره فى تصنيع الباور سبلاى ولكن دايما مهم جدا اسم موديل الباور كامل عشان تتاكد منه من الداخل
    مثال على Kingwin lazer تصنيع Superflower وتعتبر افضل مراكز تصنيع باور سبلاى الكومبيوتر بالعالم ومنافس قوى ل Seasonic وغيرهم
    وممكن الباور يكون تصنيع نفس الشركه الداخليه ويكون من الداخل تكلفته اعلى من تكلفه باور SuperFlower OEM
    عموما انا واثق ان كلاهما هيكونوا اكتر من كافيين

ماتوصلت له الاتى
    باور Odin 800W تصنيع CWT شركه صينيه Channel Weight Techno وتعتبر اسم غنى عن التعريف فى تصنيع الباور سبلاى
    نسخه الباور تحديدا 800W فى جميع مراجعاته كانت صعبه جدا بسبب تصميم المزود بطريقه غير اعتياديه رؤيتها على مهندسين وخبراء المراجعات

ما تم ملاحظته بالنظره البعيده على نسخه Odin 800W تحديدا كان الاتى " على لسان المراجعين "
    الجانب الاول فى الباور سبلاى Odin 800W PSU يمكن رؤيه المكثفات يابانيه الصنع Nippon Chemi Con 105C 100%100
    يمتلك جميع وسائل الحمايه على افضل وجهه

على صعيد اخر
    اغلب ام ان لم تكن جميع اصدارات odin تعمل بنظام DC ~ DC احدث وسائل تصحيح وتقديم طاقات نظيفه والمحافظه على PFF 0.99% Power loss
    دائما ما تمتلك بورده daughters مسؤله عن وسائل الحمايه OVP / OCP من زياده مستويات الطاقه / وارتفاع الفولتيات فجاه
    تمتلك احدث ترانزستورات نقل الفولتيه ( RDS ( on وهى الافضل فى تقليل نسبه ضجيج الفولتيات وتحمل درجات الحراره والاغلى بالتكلفه الصناعيه

بالعوده لباور 800W يمتلك سوفت وير خاص غنى بمجموعه خصائص فعاله وحصريه للتحكم فى نظام عمل الباور ومجموعه اضواء تنبيهيه
    فى جميع مراجعاته يصل الى كفائه %80 فى اغلب مستويات الضغط ومرشح له كفائه 80PLUS فى المراجعات فى توفير الطاقه
    ثبات عالى جدا فى المحافظه على تردد الفولتيات من الضجيج المرتفع داخل النسب المسموحه لباور ATX EPS 12V 2.2
    يستطيع ان يقدم كامل كفائته 100%100 = 798W فى ظل درجات حراره غرفه 25C ~ 50C
    يحصل على ارضاء جميع المراجعين وتقييماته عاليه ومرشح بالتاكيد لشرائه

اذن فى ظل غياب معلومات كامله عن موديل Kingwin اعطى ترشيحى ايضا لمزود GB Odin
    ما يجب الاهتمام به خصائص جهازك ومكان الشراء والميزانيه المقترحه ان كنت تريد ترشيحات اخرى

ب

عضو خبير بالمعاملات التجاريه
    Trusted Seller
    الصورة الرمزية محمدابو عبدالله

طب سؤال انا كمان بدلا من ان افتح موضوع جديد انا عارف ان افضل بورات هي سيسونيك وحضرتك تفضلت وشرحتلي قبل كده كتير الموضوع ده
    لكن مش لاقي البوره مستعمل ومفيش ميزانيه تسمح بشراء جديد
    ماريكم في هدا البور
    Smart SE 730W Gold
    90% efficiency
    Full ModularFlat Cables
    لكات 970 ومستقبلا 980

Used hardware store

والله يا اخ محمود حاجه تحير بالرغم انى مفروض اقلل من حيرتك بس مش قادر انا عاوز بس مش قادر

هقولك اللى وصلتله والقرار يرجعلك
    بس حاجه مهمه : مش Seasonic بس لان اكيد حضرتك عارف ان المهم OEM بس نعرف هو مين
    فلو اتضح انها Seasonic هى Original Equipped Manufacture باور XFX او ANTEC او Corsair بنرتاح كتير بما
    انها شركه متخصصه وتخاف على اسمها جدا
    زىها زى Flextronics + Delta Electronics + Sertic +FSP + Enermax + Enhanced Electro +
    ولكن مش Seasonic بس بردو وفى باورات اخرى كثيره نضيفه مش بتنزلنا مصر من تصنيعها وتصنيع SuperFlower
    يعنى لو حطيت قدامى Seasonic M12II 620W ولا EVGA SuperNOVA 650W هختار SuperNOVA 650W
    اكيد مش عشان 30W ولكن لانها تصنيع Superflower ومشتفرق عن Sea Sonic فى اى شىء فى الخامه وكفائه التصنيع
    فالهم دايما شركه OEM بس
    هتلاقى نسخه SuperNOVA 850W GS جايلنا من Seasonic ويالها من نسخه فى المراجعات وكانك متوصل على الشبكه دايركت
    رجعت EVGA قالت لــ Superflower شوفتوا نسخه GS اللى اخدناها من Seasonic عامله ازاى عاوزين زيها حتتين كمان
    راحوا عاطينهلم SuperNOVA P2 + G2 ويالها من لمحه اضافيه فى الكفائه عن موديل GS تخلى الكل يجرى على G2 + P2
    طيب ماهو GS باور الـــــ 100%100 ومن Seasonic ياجدعان
    ولكن المستخدم الاجنبى اصبح اكثر وعيان شيئا ما عن المستخدم العربى ان مايهمى مراجعه الباور بعد معرفه OEM
    لكن شركه CWT الاغلبيه اول مابيشوف اسمها بيبدا يقلق بالرغم انها احد العمالقه واديك شايفها فى باور Odin عامله ازاى
    وعامله Corsair موديلات كثيره وعامله Thermaltake موديلات 10/10 بس هى تستاهل كده لانها عملت كده فى نفسها

جات فى سنه 2005/2004 عطيت مزود لــــ ANTEC كان بيتحرق فى اقل من سنه شغل ده غير كم الارتجاع اللى كان بيرجع
    الباور كان متغرق مكثفات capaXon من اردىء النوعيات الــــ Electrlytic يعنى من الاخر بعتزر على اللفظ زباله تماما
    ده غير كميه البوردات اللى اتحرقت لشركه Dell بوجود المكثفات دى فى بورداتها فى نفس الحقبه الزمنيه تقريبا
    وفورا Antec قالتلها ل CWT الله يلعنكوا وبدات تعاقدتها مع Seasonic و Delta وغيرهم والخساره اتعوضت واسمها نور تانى

وطبعا CWT اتعلمت الغلطه على حساب Antec واصبحت غالبيه مكثفاتها Solid بكفائه عمل مش اقل من 10K 85C او 10.000 ساعه متواصل
    ولكن بالتاكيد العلامه مش هتتمسح بسهوله حتى اتحرمنا من رؤيه مزودات Antec اننا نشوفها فى مصر والوكيل قطع ربما للاسباب دى
    ممكن نسخه كل فتره والتانيه لما شركه معينه تطلبها والله اعلم

ودى القصه اللى خلت مجموعه كبيره من المستخدمين ياثروا على مجموعه غيرهم والراى الشائع اصبح لباور Seasonic لانها لم تخطا
    وابتلعت سوق باور سبلاى الكومبيوتر للمستخدمين ال End users
    ومش بعيد اغلبنا عنده باور Seasonic بس عليه لوجو Corsair او EVGA او CM وغيرها

وبارتهم اول باور يتخطف لانه من الداخل يابانى وكامل والكمال لله وحده
    ولما تشوف نسخه Cooler master V 750W او SuperNOVA GS الاعلى من الداخل واللى هما تصنيع Seasonic تخليك
    تقول انا عاوز CM V او Sopernova مش عاوز Seasonic وانا لو قدامى الاتنين هشيلهم وبعدها ابص Seasonic
    بخلاف انهم احدث ماقدمته Seasonic تحديدا بينزلوا مصر فى 2014/2015 ولكن بلوجو شركات مختلفه عليه
    ولكن فعلا الباور افضل فى مراجعاته من باورات مالهاش حصر لـ Seasonic نفسها ولكن السعر دايما العامل الاساسى

بعد مراجعه باور SMART SE يا اخ محمود اتضدح الاتى
    الجزء الاول من الباور سبلاى مكثفات تايوانى TEAPO 105C واختيارهم جيد بالرغم الافضل بالجزء الاول مكثفات يابانيه
    ولكن مفيش اى مشكله فى مكثف teapo 105C سمعته 10/10
    الجزء التانى ليه اهميه كبيره .. بردو مكثفاته Teapo 105C وهنقول 10/10 على لسان المراجعين

النظام ده Regular voltage Modulation ونظام قديم بس مفيش اى مشكله بردو
    حتى باور S12II 520W + 620W + M12II 650W + 750W نفس التصميم

النظام ده بيختلف عن نظام تنعيم DC DC وهتلاحظ مع الضغط هبوط فولتيه 12V وارتفاع 5V ومع الخمول العكس صحيح
    لكن بيفضلوا داخل النسبه المسموحه ليهم 5% واحيانا النسبه لا تفرق الا 3%
    تعرف ليه بقولك SuperNOVA G2 + GS او Cooler Master V لان الفرق 1% بس وطول اوقات الضغط المتغيره
    لكن عشان تطمئن معايا Seasonic G بنفس النظام وبقدر اكسر عليه والمعالج بيوصل 4.4GHz وفولتيه 1.4V
    باستثناء ان الفولتيه مرتفعه بس عاوز اقولك انه مع بورده كويسه فى الكسر هيوصلك لثبات واستقرار تام جدا بدون مشاكل فى الضبط

الملحوظه الوحيده او Side Effects اللى تعيب باور سبلاى SMART SE ويمكن التغاطى عنها ايضا تماما
    لكن هى عدم تحمله درجات حراره 40C وغلق نفسه مع 675W تقريبا فى درجه حراره غرفه 40C
    تقريبا دى درجه حراره الصيف للغرف بدون تكييفات ومتوقع الوصول لها
    لذلك الملحوظه الوحيده اللى ممكن نضيفها بس وانت رايح تشتريه اذا نويت عليه بلاش توصل ل 600W
    غالبا بيبقى بسبب مكثف Teapo وارتفاع حرارته مع نسبه الجهد العاليه فبيفصل نفسه لانه قفز عن 105C
    ولكن نظام عمل الترانزستورز جيد جدا فى استقرار الفولتيات وكفائه الاداء وممكن نرشحه بسهوله لكارت GTX 970 or GTX 980

معلشى طولت عليك بس والله نفس القصه ممكن تسمعها من عشرات الاعضاء على tom`s وممكن يوصلك ل10 صفحات شرح
    اسوا شىء لما تكون مش عارف تقرر

عارف المشكله الوحيده فى القرار هى ايه : السعر : لما الاقى سعر مميز لباور SMART SE هقولك اعطيلى فورا
    لكن يبقى بسعر Seasonic + XFX + CORSAI CX وافضله عليهم صعب اوى اكيد انت فاهمنى
    التعديل الأخير تم بواسطة phenomenon ; 14-11-2015 الساعة 14:40

عضوية جديدة

اخي Phenomenon موديل باور Kingwin الوديل هو KX-1000
    وهذه مواصفاته
    ATX 12V v2.2, EPS 12V v2.91, and SSI EPS 12V v2.92
    Modular
    80 PLUS BRONZE Certified
    115 - 240 V 50/60 Hz
    +3.3V@24A, +5V@24A, +12V@81.5A, -12V@0.5A, +5VSB@3A
    Intelligent Auto Fan Speed Control
    Over Power/Under Power/Over Voltage/Short Circuit Protections
    AC Input 115V & 230V. Full-Range APFC
    More than 82% Efficiency (At 230V. The Average Data in 20%, 50% and 100% Load)
    PCI-E 6 Pin & 8 (6 + 2) Pin Connector Satisfy High-End Graphic Card Requirement

Trusted Seller

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    والله يا اخ محمود حاجه تحير بالرغم انى مفروض اقلل من حيرتك بس مش قادر انا عاوز بس مش قادر

هقولك اللى وصلتله والقرار يرجعلك
    بس حاجه مهمه : مش Seasonic بس لان اكيد حضرتك عارف ان المهم OEM بس نعرف هو مين
    فلو اتضح انها Seasonic هى Original Equipped Manufacture باور XFX او ANTEC او Corsair بنرتاح كتير بما
    انها شركه متخصصه وتخاف على اسمها جدا
    زىها زى Flextronics + Delta Electronics + Sertic +FSP + Enermax + Enhanced Electro +
    ولكن مش Seasonic بس بردو وفى باورات اخرى كثيره نضيفه مش بتنزلنا مصر من تصنيعها وتصنيع SuperFlower
    يعنى لو حطيت قدامى Seasonic M12II 620W ولا EVGA SuperNOVA 650W هختار SuperNOVA 650W
    اكيد مش عشان 30W ولكن لانها تصنيع Superflower ومشتفرق عن Sea Sonic فى اى شىء فى الخامه وكفائه التصنيع
    فالهم دايما شركه OEM بس
    هتلاقى نسخه SuperNOVA 850W GS جايلنا من Seasonic ويالها من نسخه فى المراجعات وكانك متوصل على الشبكه دايركت
    رجعت EVGA قالت لــ Superflower شوفتوا نسخه GS اللى اخدناها من Seasonic عامله ازاى عاوزين زيها حتتين كمان
    راحوا عاطينهلم SuperNOVA P2 + G2 ويالها من لمحه اضافيه فى الكفائه عن موديل GS تخلى الكل يجرى على G2 + P2
    طيب ماهو GS باور الـــــ 100%100 ومن Seasonic ياجدعان
    ولكن المستخدم الاجنبى اصبح اكثر وعيان شيئا ما عن المستخدم العربى ان مايهمى مراجعه الباور بعد معرفه OEM
    لكن شركه CWT الاغلبيه اول مابيشوف اسمها بيبدا يقلق بالرغم انها احد العمالقه واديك شايفها فى باور Odin عامله ازاى
    وعامله Corsair موديلات كثيره وعامله Thermaltake موديلات 10/10 بس هى تستاهل كده لانها عملت كده فى نفسها

جات فى سنه 2005/2004 عطيت مزود لــــ ANTEC كان بيتحرق فى اقل من سنه شغل ده غير كم الارتجاع اللى كان بيرجع
    الباور كان متغرق مكثفات capaXon من اردىء النوعيات الــــ Electrlytic يعنى من الاخر بعتزر على اللفظ زباله تماما
    ده غير كميه البوردات اللى اتحرقت لشركه Dell بوجود المكثفات دى فى بورداتها فى نفس الحقبه الزمنيه تقريبا
    وفورا Antec قالتلها ل CWT الله يلعنكوا وبدات تعاقدتها مع Seasonic و Delta وغيرهم والخساره اتعوضت واسمها نور تانى

وطبعا CWT اتعلمت الغلطه على حساب Antec واصبحت غالبيه مكثفاتها Solid بكفائه عمل مش اقل من 10K 85C او 10.000 ساعه متواصل
    ولكن بالتاكيد العلامه مش هتتمسح بسهوله حتى اتحرمنا من رؤيه مزودات Antec اننا نشوفها فى مصر والوكيل قطع ربما للاسباب دى
    ممكن نسخه كل فتره والتانيه لما شركه معينه تطلبها والله اعلم

ودى القصه اللى خلت مجموعه كبيره من المستخدمين ياثروا على مجموعه غيرهم والراى الشائع اصبح لباور Seasonic لانها لم تخطا
    وابتلعت سوق باور سبلاى الكومبيوتر للمستخدمين ال End users
    ومش بعيد اغلبنا عنده باور Seasonic بس عليه لوجو Corsair او EVGA او CM وغيرها

وبارتهم اول باور يتخطف لانه من الداخل يابانى وكامل والكمال لله وحده
    ولما تشوف نسخه Cooler master V 750W او SuperNOVA GS الاعلى من الداخل واللى هما تصنيع Seasonic تخليك
    تقول انا عاوز CM V او Sopernova مش عاوز Seasonic وانا لو قدامى الاتنين هشيلهم وبعدها ابص Seasonic
    بخلاف انهم احدث ماقدمته Seasonic تحديدا بينزلوا مصر فى 2014/2015 ولكن بلوجو شركات مختلفه عليه
    ولكن فعلا الباور افضل فى مراجعاته من باورات مالهاش حصر لـ Seasonic نفسها ولكن السعر دايما العامل الاساسى

بعد مراجعه باور SMART SE يا اخ محمود اتضدح الاتى
    الجزء الاول من الباور سبلاى مكثفات تايوانى TEAPO 105C واختيارهم جيد بالرغم الافضل بالجزء الاول مكثفات يابانيه
    ولكن مفيش اى مشكله فى مكثف teapo 105C سمعته 10/10
    الجزء التانى ليه اهميه كبيره .. بردو مكثفاته Teapo 105C وهنقول 10/10 على لسان المراجعين

النظام ده Regular voltage Modulation ونظام قديم بس مفيش اى مشكله بردو
    حتى باور S12II 520W + 620W + M12II 650W + 750W نفس التصميم

النظام ده بيختلف عن نظام تنعيم DC DC وهتلاحظ مع الضغط هبوط فولتيه 12V وارتفاع 5V ومع الخمول العكس صحيح
    لكن بيفضلوا داخل النسبه المسموحه ليهم 5% واحيانا النسبه لا تفرق الا 3%
    تعرف ليه بقولك SuperNOVA G2 + GS او Cooler Master V لان الفرق 1% بس وطول اوقات الضغط المتغيره
    لكن عشان تطمئن معايا Seasonic G بنفس النظام وبقدر اكسر عليه والمعالج بيوصل 4.4GHz وفولتيه 1.4V
    باستثناء ان الفولتيه مرتفعه بس عاوز اقولك انه مع بورده كويسه فى الكسر هيوصلك لثبات واستقرار تام جدا بدون مشاكل فى الضبط

الملحوظه الوحيده او Side Effects اللى تعيب باور سبلاى SMART SE ويمكن التغاطى عنها ايضا تماما
    لكن هى عدم تحمله درجات حراره 40C وغلق نفسه مع 675W تقريبا فى درجه حراره غرفه 40C
    تقريبا دى درجه حراره الصيف للغرف بدون تكييفات ومتوقع الوصول لها
    لذلك الملحوظه الوحيده اللى ممكن نضيفها بس وانت رايح تشتريه اذا نويت عليه بلاش توصل ل 600W
    غالبا بيبقى بسبب مكثف Teapo وارتفاع حرارته مع نسبه الجهد العاليه فبيفصل نفسه لانه قفز عن 105C
    ولكن نظام عمل الترانزستورز جيد جدا فى استقرار الفولتيات وكفائه الاداء وممكن نرشحه بسهوله لكارت GTX 970 or GTX 980

معلشى طولت عليك بس والله نفس القصه ممكن تسمعها من عشرات الاعضاء على tom`s وممكن يوصلك ل10 صفحات شرح
    اسوا شىء لما تكون مش عارف تقرر

عارف المشكله الوحيده فى القرار هى ايه : السعر : لما الاقى سعر مميز لباور SMART SE هقولك اعطيلى فورا
    لكن يبقى بسعر Seasonic + XFX + CORSAI CX وافضله عليهم صعب اوى اكيد انت فاهمنى
    ,والله يافندم انا مش عارف اشكر حضرتك ازاي ربنا يزيد من عمله لانك عملك بيتنفع به الناس
    حقيقي معلومات قيمه ودايما بستفيد من حضرتك وكل كلمه حضرتك بتكتبها بدونها عندي علشان استفيد منها بعد كده جزيل الشكر لحضرتك
    افهم من كلام حضرتك ان الباور مناسب للكارت الحالي 970 ومستقبلا 980
    وادا زاد استهلاكي للطاقه عن 600 W هنا المشكله لان البور بيفصل نفسه صح
    طب دي مواصفات جهازي كلها ويارت اعرف اقصي استهلاك للطاقه كده هيكون كام واط علمان باني مش بكسر المعالج ولا كارت الشاشه وبفضل استخدام التردد الافتراضي
    EVGA GeForce GTX 970 04G-
    ASUS Z97 DELUXE
    Intel® Core™ i7-4770 Processo
    Creative Labs SB0880 PCI Express Sound Blaster X-Fi
    SKILL Ripjaws X Series 16GB (4 x 4GB
    Kingston HyperX 3K 120 GB
    Seagate 2TB Desktop HDD
    -------------------------------------------------------
    وكمان معنديش تتكيف يعني درجه حراره الغرفه في الصيف هتكون الطبيعي زي اي حد
    ومره تانيه متشكر علي المعلومات القيمه وربنا يبارك في حضرتك
    Used hardware store

للاسف اخى مش قادر الاقى مراجعات ليه خالص
    فقط موديلات Lazer & LZP & Styler & Mach & Mach 1 & Force وغيرهم
    ولكن مش لاقى خالص موديل اسمه KX وفى ظل غيابه مازلت اجد Odin هو الاختيار الافضل
    اذا غاب باور سبلاى عن المراجعات فهذا يعنى امتناع المصدر عن ارساله للمراجعه عليه وبالتالى غياب المعلومات عنه
    يعنى بالبلدى محاوله لاخفاء حقيقته او نقاط ضعفه اللى ممكن تاثر على ارباحه

لكن يمكن اكون انا مش قادر الاقيله مراجعات بس
    كمان نقطه مهمه : احيانا فى مزودات ممتاازه لكن لا يتم ارسالها للمراجعه لانها ليست موجهه للمستخدم الامريكى
    بس الغريب انه قادر على العمل على شبكه كهرباء 115V وده معناه امريكا واغنى دول اوروبا
    بصراحه سافضل اجتنابه طالما لم نستطيع وضع اليد على Review من مصدر موثوق له حتى الان

عضوية جديدة

شكرا اخي

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمدابو عبدالله مشاهدة المشاركة
    ,والله يافندم انا مش عارف اشكر حضرتك ازاي ربنا يزيد من عمله لانك عملك بيتنفع به الناس
    حقيقي معلومات قيمه ودايما بستفيد من حضرتك وكل كلمه حضرتك بتكتبها بدونها عندي علشان استفيد منها بعد كده جزيل الشكر لحضرتك
    افهم من كلام حضرتك ان الباور مناسب للكارت الحالي 970 ومستقبلا 980
    وادا زاد استهلاكي للطاقه عن 600 W هنا المشكله لان البور بيفصل نفسه صح
    طب دي مواصفات جهازي كلها ويارت اعرف اقصي استهلاك للطاقه كده هيكون كام واط علمان باني مش بكسر المعالج ولا كارت الشاشه وبفضل استخدام التردد الافتراضي
    EVGA GeForce GTX 970 04G-
    ASUS Z97 DELUXE
    Intel® Core™ i7-4770 Processo
    Creative Labs SB0880 PCI Express Sound Blaster X-Fi
    SKILL Ripjaws X Series 16GB (4 x 4GB
    Kingston HyperX 3K 120 GB
    Seagate 2TB Desktop HDD
    -------------------------------------------------------
    وكمان معنديش تتكيف يعني درجه حراره الغرفه في الصيف هتكون الطبيعي زي اي حد
    ومره تانيه متشكر علي المعلومات القيمه وربنا يبارك في حضرتك

ربنا يبارك فيك يا اخ محمد وتحت امرك
    لكن اريدك ان تعلم ان نقطه وجود التكييف فى الغرفه هى نقطه ايجابيه فى فصل الصيف لانها تساعد على هدوء درجات حرارته
    لان بطبيعه الحال المشكله تظهر مع الباور فقط اثناء ارتفاح حرارته فقط مش اثناء احتياج 750W منه

يعنى انت فى فصل الشتاء او فى غرفه فيها تكييف درجه حراره الغرفه مش هتتعدى 25C او 30C
    وبالتالى تاخد من الباور 750W كاملين وربما ازيد

لكن مع ارتفاع درجات حرارته ازيد من 40C ~ 50C بسبب حراره الغرفه العاليه ميقدرشى يقدم كامل 750W وتهبط الى 675W
    لذلك الباور اكثر من كافى ومش بس لكارت واحد بل لكارتين GTX 970

لان اعلى منصل على كارتين لم تصل الى 500W

عضوية جديدة

اخي Phenomenon لدي سؤال

هل درجة حرارة معالجي i7-3770 طبيعيه للعلم في الالعاب بين 50 اي 65

درجه
    حرارة كرت الشاشه gtx 470 sc ftw في الالعاب بين 75 الي 84

هل هذه درجات حراره طبيعيه ؟

وماهي درجه الحراره الطبيعيه للمعالج وكرت الشاشه ايضا وقت الضغط في الالعاب وايضا في وقت الخمول

Trusted Seller

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Phenomenon مشاهدة المشاركة
    ربنا يبارك فيك يا اخ محمد وتحت امرك
    لكن اريدك ان تعلم ان نقطه وجود التكييف فى الغرفه هى نقطه ايجابيه فى فصل الصيف لانها تساعد على هدوء درجات حرارته
    لان بطبيعه الحال المشكله تظهر مع الباور فقط اثناء ارتفاح حرارته فقط مش اثناء احتياج 750W منه

يعنى انت فى فصل الشتاء او فى غرفه فيها تكييف درجه حراره الغرفه مش هتتعدى 25C او 30C
    وبالتالى تاخد من الباور 750W كاملين وربما ازيد

لكن مع ارتفاع درجات حرارته ازيد من 40C ~ 50C بسبب حراره الغرفه العاليه ميقدرشى يقدم كامل 750W وتهبط الى 675W
    لذلك الباور اكثر من كافى ومش بس لكارت واحد بل لكارتين GTX 970

لان اعلى منصل على كارتين لم تصل الى 500W

الف مليون شكر وصلت المعلومه يافندم حقيقي مش عارف اشكرك ازاي ربنا يبارك في
    حضرتك
    Used hardware store

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saif_magdob مشاهدة المشاركة
    اخي Phenomenon لدي سؤال

هل درجة حرارة معالجي i7-3770 طبيعيه للعلم في الالعاب بين 50 اي 65

درجه
    حرارة كرت الشاشه gtx 470 sc ftw في الالعاب بين 75 الي 84

هل هذه درجات حراره طبيعيه ؟

وماهي درجه الحراره الطبيعيه للمعالج وكرت الشاشه ايضا وقت الضغط في الالعاب وايضا في وقت الخمول

طبيعيه جدا واكثر من ممتازه لكلا المعالجين
    بطبيعه الحال اقصى حراره مسموحه لمعالجات Intel هى 105C ~ 100C لكنها لا تتلف الا بعد ارتفاعها عن ذلك وهى حاله نادره لانها تغلق نفسها قهرا
    اما اقصى حراره مسموحه لمعالجات NVIDIA تصل الى 105C وبعدها تغلق نفسها قهرا او لا تتمكن من حمايه نفسها مثل كفائه المعالجات المركزيه
    حراره 85C لمعالجات سلسله Fermi القويه اكثر من رائعه بما ان درجاتها الطبيعيه فى الضغط التقيل معروف عنها 90C ~ 95C فى الصيف

الاهم هو Thermal Throttling ومراحل بدا اختناق المعالجات الذاتى لنفسها لتقليل كميات الطاقه المستخدمه والحفاظ على عمرها من مخاطر ارتفاع الحراره
    يمكن تبدا مع 80C الى 90C واستهلاك كميات عاليه من الطاقه ولكنها تحاول ان تتماشى قدر المستطاع من استمرار العطاء باداء لا يقل عن %95 ~ %100

لذلك دائما الافضليه عندما تستمر على رنج 70C الى 80C بحد اقصى ولا يوجد خطوره من الاعلى ولكن لعدم وقوع المعالجات تحت تاثير Throttling
    طبعا الامر ده تحديدا بيتم معالجته باستمرار وبتقترب نسبه الاختناق اكثر فاكثر
    يعنى مع سلسله Kepler من GTX 600 يمكن تلاحظ بدا الاختناق مع 80C عشان تناسب الطاقه والحراره بما انها معماريه اقل من Fermi فى الاستهلاك
    ورجعوا تم معالجته الامر فى معماريه Maxwell وقالوا الاختناق فقط يبدا مع ارتفاع حراره المعالجات بس لانها افضل فى استهلاك الطاقه القليل

المراحل دى كلها من حالات Performance States بتظهر بوضوح امامك على الشاشه فى صوره تقنيه Turbo Boost وسرعه الانويه وانت شغال
    لو لاحظت هبوط الترددات على سبيل المثال من 1100 الى 1000 بعد ربع ساعه من تشغيل اللعبه هتبدا تلاحظ ان المعالج بدا فى عمليه الاختناق
    لكن لازم تتاكد من نقطه اكثر اهميه ودقه
    احيانا ا لمعالجات تخنق نفسها لعدم رؤيتها ما يستحق منها ان تقدم اعلى مجهودها وبالتالى تلاحظ هبوط الترددات ولكن ينبغى ان يصلك الاداء بصوره كامله

احتياطات :
    اى لعبه بتقدر توصل فيها الى اكتر من 60 اطار تاكد من تفعيل Vsync من قوائم جرافيك اللعبه
    هتبدا تلاحظ ان مشكله تقطيع واهتزاز الشاشه اختفت وثبات عدد الاطارات على 60 لتعادل شاشات 60hz وبالتالى يوصلك الاداء والجوده
    وبالتالى المعالجات مش فى حاله اتضطراريه من معالجه اطارات اسرع من الوقت الزمنى الصحيح ليها

ممكن الاهتمام بتقليل احد اعدادات الجرافيك لكى لا تصل الى مرحله الاختناق ودائما الحراره الجيده بشكل افضل تساعد على عمر اطول

كل فتره والاخرى تاكد من تظيم معالج الجرافيك بهدوء دون ان تتسبب فى شرخ او كسر اى من مراوحه
    خدبالك ان مراوح الكارت تعمل ببروفايل لا يزيد عن 75% من سرعتها ودى ميزه رائعه للحفاظ على عمرها الطويل فلا ينبغى ان اضيعها
    مش شرط فك اجزاء كارت الشاشه من اجل تغير المعجون الا ان كان معاك معجون نضيف فعلا ويستحق اضافته
    ولكن شاهد فيديوهات اولا لان سطح معالجات الجرافيك غالبا مايكون اصغر من سطح المعالج المركزى ونادرا مايحتاج تغير معجون

كل شىء معاك حاليا افضل من ممتاز

عضوية جديدة

اخي Phenomenon

هذه الدرجات بعد ربع ساعه من اللعب

درجه
    حرارة فيلعبة far cry 4 وصلت 91-95 الاعدادات ع high وعند الخمول 45-55

درجه حرارة في لعبة gta v وصلت 79-84 الاعدادات ع high

درجه
    حرارة في لعبة pes وصلت 75-80 الاعدادات ع high

دقة اللعب 1600x900

للعلم المعالج ايضا عند الضغط وصل 70 في لعبة far cry 4