صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 23

الموضوع: Bad gaming performance

  1. #1
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2015
    المشاركات
    26
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    Bad gaming performance

    السلام عليكم،،
    انا جهازى لسة من كام شهر لسة جديد و دى المواصفات
    CPU : Intel core i5-4460 3.2Ghz
    MB : GigaByte P85
    HHD : WD 1TB Blue
    RAM : Hyper X Blue 4GB
    GPU : Nvidia GeForce GTX 960 2GB DDR5
    OS : Win 8.1 Pro 64bit

    شغال فى معظم الالعاب حلو بس المشاكل ظهرت من بداية الالعاب الجديدة و تحديدا فى AC Syndicate و Dying Light الفريم بيكون 60 لحد مبدأ اتحرك و الفريم بيوقع و يوصل 1~5 و مش عارف اية السبب و جربت اغير اعدادات اللعبة Ultra زى Low مفيش اى فرق نفس الفريب دروب حد عندو فكرة عن اللى بيحصل دا ؟
    شكراً مبددئياُ

  2. #2
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Jan 2016
    المشاركات
    52
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    6

    رد: Bad gaming performance

    دى فى الأغلب مشكلة رامات. معظم الألعاب الجديدة بتحتاج 8 جيجا رام. أنا بيحصل معايا نفس المشكلة مع Fallout 4 لأن اللعبة محتاجة رامات زيادة.

    هذا والله أعلم.

  3. #3
    عضو فضي الصورة الرمزية SemsemBanhawy
    تاريخ التسجيل
    Jul 2011
    المشاركات
    777
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: Bad gaming performance

    الحقيقة بقا هي ان 90% من الالعاب مش محتاجة اكتر من رام 4 جيجا

    انت بتلعب علي دقة كام ! والشاشة الي موجودة حاليا كام
    واية اخبار الـ fPS لو عملت ستريتس علي الـ GPU
    Design For Best Life

  4. #4
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2015
    المشاركات
    26
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Bad gaming performance

    الدقة 1152x864 و المشكلة مش من ال gpu اعتقد علشان بيكون شغال على الاداء الطبيعى لية و من غير ضغط و بردو فريم دروب رهيب

  5. #5
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Jan 2016
    المشاركات
    52
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    6

    رد: Bad gaming performance

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SemsemBanhawy مشاهدة المشاركة
    الحقيقة بقا هي ان 90% من الالعاب مش محتاجة اكتر من رام 4 جيجا

    انت بتلعب علي دقة كام ! والشاشة الي موجودة حاليا كام
    واية اخبار الـ fPS لو عملت ستريتس علي الـ GPU
    الحقيقة حضرتك هى ان دا ال Minimum requirement و هذا لا يعنى ان اللعبة هتشتغل بكل طاقتها. حضرتك شغلت أى اللعبة open world على 4 جيجا و اشتغلت من غير تقطييع؟

    بالمناسبة, AC Syndicate محتاجة 6 جيجا رام كا Minimum requirement.
    Dying Light محتاجة على الأقل 4 جيجا.

    بالنسبة للكارت الشاشة. حضرتك منزل أخر تعريف؟

  6. #6
    عضو فضي الصورة الرمزية SemsemBanhawy
    تاريخ التسجيل
    Jul 2011
    المشاركات
    777
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    17

    رد: Bad gaming performance

    انا قولت 90% ثانيا
    يبدو لي ان الكثير لا يعلم ان الشركات المبرمجة والمنتجة لهذة الآلعاب تبالغ في المواصفات المطلوبة لتشغيل اللعبة وهذا معروف
    لا اتحدث بدون دليل برجاء زيارة هذا
    https://arabhardware.com/forum/showthread.php?t=438434
    Design For Best Life

  7. #7
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2015
    المشاركات
    26
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Bad gaming performance

    كارت الشاشة على اخر تعريف من NVIDIA GeForce Experience
    و المشكلة عندى فى الفريم دروب لان الاعبة بتكون زى الفل لحد مبدأ اجرى او احرك الماوس اتجاه تانى بسرعة
    الرام هحلها بأنى هجيب شريحة تانية 8 جيجا فى شهر 5 بس لحد شهر 5 مفيش حل مؤقت للمشكلة ؟
    شكراً على اهتمامكم

  8. #8
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Jan 2016
    المشاركات
    52
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    6

    رد: Bad gaming performance

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة SemsemBanhawy مشاهدة المشاركة
    انا قولت 90% ثانيا
    يبدو لي ان الكثير لا يعلم ان الشركات المبرمجة والمنتجة لهذة الآلعاب تبالغ في المواصفات المطلوبة لتشغيل اللعبة وهذا معروف
    لا اتحدث بدون دليل برجاء زيارة هذا
    https://arabhardware.com/forum/showthread.php?t=438434
    جزاك الله خيرا انك قد هديت الى عيوبى. أنا مهم بلغت من العلم, أنا رجل جاهل.

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة proos مشاهدة المشاركة
    كارت الشاشة على اخر تعريف من NVIDIA GeForce Experience
    و المشكلة عندى فى الفريم دروب لان الاعبة بتكون زى الفل لحد مبدأ اجرى او احرك الماوس اتجاه تانى بسرعة
    الرام هحلها بأنى هجيب شريحة تانية 8 جيجا فى شهر 5 بس لحد شهر 5 مفيش حل مؤقت للمشكلة ؟
    شكراً على اهتمامكم
    أنا رائى المتواضع انها مشكلة رامات. ولكن المراجعة تقول غير ذلك, و من كتب التقرير هو أكثر علما منى.

    هذا و الله أعلم.

  9. #9
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Apr 2015
    المشاركات
    26
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    0

    رد: Bad gaming performance

    طب ياريت ترشحولى قائمة العاب ممتعة و تشتغل حلو على المواصفات دى لحد ما الميزانية تتعدل و اشترى رام ان شاء الله

  10. #10
    مشرف سابق
    تاريخ التسجيل
    Jun 2015
    المشاركات
    1,516
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    67

    رد: Bad gaming performance

    معظم متطلبات الالعاب بتكون غير حقيقه ومش لازم يكون عندك رامات اكتر من 4 جيجا
    خصوصا علي دقه العرض اللي بتلعب عليها
    حضرتك ممكن تجرب الالعاب دي وجرب تنزل ويندوز 7 64بت وراجع درجات الحراره وانت بتلعبBlack OPS 3 - battlefield 4 - GTA V - batman arkham knight - the witcher 3 - Far CRY 4 - crysis 3


  11. #11
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Jan 2016
    المشاركات
    52
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    6

    رد: Bad gaming performance

    انا الجهاز بتاعى اقل قوة من جهازك, بس انا شغال على Windows 10. و كما يقول المثل: لولا اختلاف الأذواق لبارت السلع. أيضا, الألعاب التالية أنا جربتها و محصلش معايا هبوط مفاجئ للفريم رات:

    1- Dragon Age: Inquisition
    2- Alien: Isolation
    3- Pillars of Eternity
    4- Life is strange

    و برجع و اقول انى أقل الناس علما. بس أنا ما زلت متمسك برأيى. أنت محتاج رامات زيادة عشان تقلل من التعامل المباشر للمعالج بالهارد ديسك لقلة الرامات. هو دا فى الأغلب اللى عامل المشكلة اللى عندك. القصة مش قصة Resolution, والله أعلم. مع احترامى و تقديرى للمشرف, بارك الله فيه. فى العاب Cpu intensive و GPU intensive.

    Crysis 3 هى CPU intensive
    Far Cry 4 و Batman Arkham Knight فيهم مشاكل فى ال Optimization.

    الثلاث ألعاب احتمال تقابل نفس المشكلة فيهم.

  12. #12
    مشرف سابق
    تاريخ التسجيل
    Jun 2015
    المشاركات
    1,516
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    67

    رد: Bad gaming performance

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة DaktoorH مشاهدة المشاركة
    انا الجهاز بتاعى اقل قوة من جهازك, بس انا شغال على Windows 10. و كما يقول المثل: لولا اختلاف الأذواق لبارت السلع. أيضا, الألعاب التالية أنا جربتها و محصلش معايا هبوط مفاجئ للفريم رات:

    1- Dragon Age: Inquisition
    2- Alien: Isolation
    3- Pillars of Eternity
    4- Life is strange

    و برجع و اقول انى أقل الناس علما. بس أنا ما زلت متمسك برأيى. أنت محتاج رامات زيادة عشان تقلل من التعامل المباشر للمعالج بالهارد ديسك لقلة الرامات. هو دا فى الأغلب اللى عامل المشكلة اللى عندك. القصة مش قصة Resolution, والله أعلم. مع احترامى و تقديرى للمشرف, بارك الله فيه. فى العاب Cpu intensive و GPU intensive.

    Crysis 3 هى CPU intensive
    Far Cry 4 و Batman Arkham Knight فيهم مشاكل فى ال Optimization.

    الثلاث ألعاب احتمال تقابل نفس المشكلة فيهم.

    ايه اللي دخلنا في قصه الالعاب اللي بتعتمد علي الكارت او البروسيسور دلوقتي
    هو تشغيل اللعبه علي 4K زي 1080p ؟
    هو مش في حاجه اسمها استهلاك من ذاكره الرامات
    بتفرق حسب الريلزوشن وجوده الجرافيك اللي بنلعب عليها ؟
    ثانيا Far Cry 4 مفيهاش مشكله و باتمان قابله للعب دلوقتي
    كل الالعاب اللي كاتبها فوق شغاله علي رامات 4 جيجا علي 1080p
    علي هاي والبعض الترا مع كارت GTX 960 او ما يعادله
    التعديل الأخير تم بواسطة Walid DX01 ; 26-02-2016 الساعة 19:33

  13. #13
    عضوية جديدة
    تاريخ التسجيل
    Jan 2016
    المشاركات
    52
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    6

    رد: Bad gaming performance

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dx01 مشاهدة المشاركة

    ايه اللي دخلنا في قصه الالعاب اللي بتعتمد علي الكارت او البروسيسور دلوقتي
    هو تشغيل اللعبه علي 4K زي 1080p ؟
    هو مش في حاجه اسمها استهلاك من ذاكره الرامات
    بتفرق حسب الريلزوشن وجوده الجرافيك اللي بنلعب عليها ؟
    ثانيا Far Cry 4 مفيهاش مشكله و باتمان قابله للعب دلوقتي
    كل الالعاب اللي كاتبها فوق شغاله علي رامات 4 جيجا علي 1080p
    علي هاي والبعض الترا مع كارت GTX 960 او ما يعادله
    اختلافى مع حضرتك لا يفسد للود قضية. أتمنى حضرتك ماتكنش زعلت منى.

    حضرتك, المفترض ان الكارت GTX 960 يشغل على 1080P من غير مشاكل من غير كسر سرعة معالج ال GPU على أى لعبة.

    Proos بيشغل اللعبة على
    1152x864 و مع ذلك بيتحصل نفس المشكلة و سقوط مفاجئ فى الأداء "الفريم رين, من دون سبب وجيه.

    المعالج هو i5, فبالتالى, و فى الوقت الحالى, هو مش محتاج يكسر سرعته. المعالج قادر انه يشغل اي حاجة قدامه.

    يبقى هى مش مشكلة كارت شاشة أو معالج.

    ال Western Digital blue هو ثانى أفضل هارد ديسك يأتى بعد البلاك. فيه ذاكرة داخلية حوالى 32 ميجا تقريبا. معتقدش المشكلة منه.

    حلقة الوصل هى الرامات. Proos ممكن بيستخدم برامج فى الباكجراوند, أو الويندوز لسبب ما بيشغل حاجات كتير. المعالج بيتعامل مه الرامات. اذا الرامات كانت كلها مشتخدمة, هيضطر المعالج يفرغ الرامات و يحمل من الهارد ساعتها. المشكلة بتظهر فى الألعاب ال open world أو CPU intensive عموما. لأن المعالج بيحتاج يحمل اماكن جديدة على حسب مستوى رؤية اللاعب, كل ما كانت أقصر كل ما كانت أفضل. AC Syndicate و Dying light هما الأتنيين open world.

    بعتذر عن أخبارى الغير صحيحة بخصوص Far cry 4 و Batman Arkham Knight. غالبا لما دورت على النت, كانت الأخبار قديمة. بس اللعبتيين open world بردو.

    جزاك الله خيرا على سعة صدرك! بس ممكن حضرتك تفيدنا بخصوص المسئلة الرئيسية هنا, وهى الهبوط المفاجئ فى الأداء و الغير مبرر ل AC Syndicate و Dying light? اذا مكانش الرامات, يبقى ايه؟ انا والله, بتعلم من حضرتك.

    وجزاكم الله خيرا مرة أخرى.

  14. #14
    عضو الصورة الرمزية gaser_m
    تاريخ التسجيل
    May 2009
    المشاركات
    206
    الدولة: Egypt
    معدل تقييم المستوى
    15

    رد: Bad gaming performance

    الى الاخ صاحب الموضوع واضح ان فى برامج بتستهلك موارد الجهاز فى الخلفيه لانى اعتقد ان مستحيل يحصل الدروب فريم لدرجة 5 فريمات على low على اعتبار ان حضرتك جربت ومحصلش اى اختلاف وفى العاب كتير من المذكوره فى الموضوع تم تجربتها على رام 4 جيجا وكارت شاشه اقل وكانت شغاله طبيعى جدا طبعا مع تقليل الاعدادات فالافضل حضرتك تراقب البرامج التى تعمل فى الخلفيه او تغير نظام التشغيل

  15. #15
    مشرف عام سابق الصورة الرمزية phenomenon
    تاريخ التسجيل
    May 2013
    المشاركات
    8,821
    الدولة: Cuba
    معدل تقييم المستوى
    1472

    رد: Bad gaming performance



    الاخوه الافاضل اتمنى انكوا متختلفوش فعلا
    لان لعبه DL بتعانى من هبوط بالاطارات عالميا بوجهه عام

صفحة 1 من 2 1 2 الأخيرةالأخيرة

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •