النتائج 1 إلى 7 من 7

الموضوع: مطلوب تجميعة جهاز PC في حدود 6000 جنيه

عضو

Red face مطلوب تجميعة جهاز PC في حدود 6000 جنيه

- أقصى ميزانية محددة :6000 جنية مصرى -- 6500 max
    - استخدامك للجهاز:DDevelopment(I'm Software Engineer) ,Watching Movies and maybe some games like pes and League of legends
    - القطع التي تنوي شراءها:PC كامل
    - القطع التي ستعيد استخدامها من الجهاز القديم:لا يوجد
    - ميعاد شراء الجهاز:خلال شهر 5
    - مكان الشراء:القاهرة او الجيزة
    - محل سكنك:الجيزة
    حاجة زياده معلش .. لازم التجميعة تحتوى على SSD ع الاقل 120 GB وتكون قابلة للتطوير ع المدى البعيد من زياده رامات او تعلية كارت شاشة دا اذا اقترحتوا كارت شاشه يعنى.
    التعديل الأخير تم بواسطة Ronozoro ; 19-04-2016 الساعة 22:17

مشرف سابق

رد: مطلوب تجميعة جهاز PC في حدود 6000 جنيه

التجميعه التاليه مناسب حسب الميزانيه و حاول زياده الرامات لتكون 16 جيجا
    للاسف لا يوجد ميزانيه كافيه لكارت الشاشه .

CPU:
    Intel® Core™ i5-6500 Processor (6M Cache, up to 3.60 GHz) = 2100 L.E
    Motherboard: Gigabyte GA-H170-D3H Socket 1151 = 1500 L.E
    Memory: Kingston HyperX FURY Black 8GB DDR4 2400MHz CL15 1.2v = 550 L.E

HDD : Western Digital / 2TB / WD20EARX / Green = 680 L.E
    SSD:
    ZOTAC 120GB SSD / ZTSSD-A4P-120GB = 550 L.E
    Case: Cooler Master HAF 912 Black / Combat Mid Tower = 575 L.E
    Power Supply: Corsair CX500M / Builder Series / 500W = 600 L.E

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dx01 مشاهدة المشاركة
    التجميعه التاليه مناسب حسب الميزانيه و حاول زياده الرامات لتكون 16 جيجا
    للاسف لا يوجد ميزانيه كافيه لكارت الشاشه .

CPU:
    Intel® Core™ i5-6500 Processor (6M Cache, up to 3.60 GHz) = 2100 L.E
    Motherboard: Gigabyte GA-H170-D3H Socket 1151 = 1500 L.E
    Memory: Kingston HyperX FURY Black 8GB DDR4 2400MHz CL15 1.2v = 550 L.E

HDD : Western Digital / 2TB / WD20EARX / Green = 680 L.E
    SSD:
    ZOTAC 120GB SSD / ZTSSD-A4P-120GB = 550 L.E
    Case: Cooler Master HAF 912 Black / Combat Mid Tower = 575 L.E
    Power Supply: Corsair CX500M / Builder Series / 500W = 600 L.E

دا كدا مفيش ميزانيه لا لكارت الشاشه ولا الشاشه نفسها :D :D

وعموما انا شايف ال spec دي ممتازه بس عندى شويه اسئله بسيطه
    1-كنت عايز اعرف هو الرامه هتبقى 8 واحده بس ولا 2*1
    2- كنت عايز اعرف ايه نوع ال ssd دا ..هل كويس اقصد ولا ايه مقارنه مثلا ب Samsung او kingstone ?
    3-لو انا هشترى الكيسه دى على مراحل ..وليكن 3 شهور مثلا اقسسمهم ازاى ؟
    4-انا بالنسبه ليا هارد 2 تيرا كتير جدا .. 1 تيرا كفايه اوي بالنسبه ليا فلو فيه فرق ممكن ينضاف فين؟
    واخيرا هل ايه مدي قابلية الكيسة دى ان الواحد يعدل فيها براحته مستقبلا ان شاء الله من زياده رامات ل او تغيير كارت شاشه او كدا ؟
    واسف ع الاطاله

مشرف سابق

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ronozoro مشاهدة المشاركة
    دا كدا مفيش ميزانيه لا لكارت الشاشه ولا الشاشه نفسها :D :D

وعموما انا شايف ال spec دي ممتازه بس عندى شويه اسئله بسيطه
    1-كنت عايز اعرف هو الرامه هتبقى 8 واحده بس ولا 2*1
    2- كنت عايز اعرف ايه نوع ال ssd دا ..هل كويس اقصد ولا ايه مقارنه مثلا ب Samsung او kingstone ?
    3-لو انا هشترى الكيسه دى على مراحل ..وليكن 3 شهور مثلا اقسسمهم ازاى ؟
    4-انا بالنسبه ليا هارد 2 تيرا كتير جدا .. 1 تيرا كفايه اوي بالنسبه ليا فلو فيه فرق ممكن ينضاف فين؟
    واخيرا هل ايه مدي قابلية الكيسة دى ان الواحد يعدل فيها براحته مستقبلا ان شاء الله من زياده رامات ل او تغيير كارت شاشه او كدا ؟
    واسف ع الاطاله
    ولا يهمك خالص
    الافضل تشتري رامه واحده 8 جيجا وبعد كده تزود رامه كمان زيها نفس الموديل 8 جيجا واللوحه فيها 4 سوكيت للرام
    زوتاك اداءه جيد بالنسبه لسعره هناك اكيد انواع اخري محترمه زي Samsung,kingstone,Crucial
    المنصه قابله للتحديث من حيث كارت الشاشه تقدر تشتري اي كارت مدام الباورسبلاي الممتاز موجود
    باور Corsair CX 500W قادر علي تشغيل معظم الكروت الموجوده بالاسواق حاليا بس تأكد قبلها الكارت بيطلب باور قد ايه فقط
    هناك ايضا باورات اخري جيده في نفس الرنج XFX 550W , Seasonic 530W , EVGA 500W
    بالنسبه للمعالج تقدر تحدث مستقبلا لمعالج i7-6700 او i7-6700K علي نفس اللوحه الام
    بالنسبه للالعاب متشلش همها لان بيس 16 و ليج أوف ليجيندز هيشتغلوا عادي جدا مع المعالج الرسومي المدمج لكن باداء متوسط
    ممكن تختار لوحه اخري Gigabyte GA-B150-HD3 ب 1250 بالاضافه لفرق سعر الهارد ضيفهم للشاشه

اخيرا ياريت لو تقدر تقولي نوعيه البرامج اللي بتشتغل عليها للتأكد اذا كنت محتاج فعلا معالج i5 او اعلي
    ولا ممكن نكتفي بمعالج i3 بس حاليا ؟

عضو

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة dx01 مشاهدة المشاركة
    ولا يهمك خالص
    الافضل تشتري رامه واحده 8 جيجا وبعد كده تزود رامه كمان زيها نفس الموديل 8 جيجا واللوحه فيها 4 سوكيت للرام
    زوتاك اداءه جيد بالنسبه لسعره هناك اكيد انواع اخري محترمه زي Samsung,kingstone,Crucial
    المنصه قابله للتحديث من حيث كارت الشاشه تقدر تشتري اي كارت مدام الباورسبلاي الممتاز موجود
    باور Corsair CX 500W قادر علي تشغيل معظم الكروت الموجوده بالاسواق حاليا بس تأكد قبلها الكارت بيطلب باور قد ايه فقط
    هناك ايضا باورات اخري جيده في نفس الرنج XFX 550W , Seasonic 530W , EVGA 500W
    بالنسبه للمعالج تقدر تحدث مستقبلا لمعالج i7-6700 او i7-6700K علي نفس اللوحه الام
    بالنسبه للالعاب متشلش همها لان بيس 16 و ليج أوف ليجيندز هيشتغلوا عادي جدا مع المعالج الرسومي المدمج لكن باداء متوسط
    ممكن تختار لوحه اخري Gigabyte GA-B150-HD3 ب 1250 بالاضافه لفرق سعر الهارد ضيفهم للشاشه

اخيرا ياريت لو تقدر تقولي نوعيه البرامج اللي بتشتغل عليها للتأكد اذا كنت محتاج فعلا معالج i5 او اعلي
    ولا ممكن نكتفي بمعالج i3 بس حاليا ؟
    انا استخدامى ليه هيبقى معظمه software development (Web-Desktop,..etc) بحتاج اسطب برامج كتتيير وعايز الدنيا تبقى سريعه فعلشان كدا قولت عايز ssd sata 3 يفرق معايا ف الشغل يعنى بالاضافه لانى فعلا عايز البروسيسور ال i5 علشان المستقبل ومجتش انى اجدد اغلى جزء ف الجهاز بعد وقت قليل :D
    الكارت الشاشه مش مشكله انا ممكن استنى عليه كام شهر كمان لحد ما ربنا يكرم واجيب حاجه كويسه ف حدود 1500-2000 جنيه .. الفكره كلها انى عايز حاجه بين ال 6000-6500 PC كامل .. يشتغل معايا كويس وبعد فتره ممكن ابقا اجيب رامه 8 كمان وكارت شاشه خصوصا ان الرامه مش غاليه 550 جنيه
    بس انا عندى سؤال تانى ... لو نفس المبلغ بس مع AMD هتبقى ايه الموصفات كدا .. وايه رأيك ف الموضوع عاما بين شغلى و intel و amd

مشرف سابق

بصراحه معالجات AMD حاليا متأخره جدا عن Intel ، حتي معالجات الفئه العليا FX 9590 - FX-9350 الاتنين معالج FX-8350 لكن مكسورين السرعه
    لمعالج 220W وحراره عاليه جدا ولازم امتلاك تبريد مائي اتمني فعلا AMD تتدارك الأمور دي في المعالجات القادمه
    سوكيت AMD +AM3 لا يوجد به اي فرصه للتحديث بالمستقبل .. المعالجات الجديده من AMD معماريه تسمي ZEN هيكون سوكيت مختلف AM4+
    محتمل تصدر المعماريه الجديده في اوائل 2017 لذلك انتل مسيطره تماما حتي الآن علي سوق المعالجات حول العالم

عضو

ما شاء الله البروسيسور رفع 200 جنيه ف يومين:D ... رايحه بينا ع فين يا بلد

اخر سؤال معلش .. ايه الفرق بين البورده الى حضرتك اقترتحتها ف البدايه والبورده Gigabyte GA-B150-HD3 خصوصا ان الفرق حوالى 250 جنيه .. مش هعرف اركب فيها كارت وير لس يعنى ؟ ولا ايه ؟

الكلمات الدلالية لهذا الموضوع

المفضلات